Annons

F-skatt eller frilans eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller bokföring så är det bäst att lära sig den själv. Då lär man sig också hur det fungerar med moms, avdrag, årsredovisning, deklaration och en massa andra saker. Ju mer man kan fixa själv ju bättre koll har man på läget, samtidigt som man håller administrativa utgifter nere på en låg nivå.

Har man redan utrustning så kan man föra in den i företaget, precis som skrivits ovan av någon. Avskrivningen av utrustning per år beror på hur mycket man handlar. Blir summan per år under ett prisbasbelopp så fungerar det med direktavskrivning.

Om man jämför Skatteverkets sätt att bemöta nya företagare idag jämfört med 20-30 år tillbaka så är det en enorm skillnad. Förr i tiden så var de en kontrollmyndighet. Idag så inser de att egna företagare gynnar både Sverige och arbetsmarknaden, så de är mycket tillmötesgående. Det enda de egentligen inte är riktigt behjälpliga med är hur man skall bokföra. Det får de inte eftersom de då konkurrerar med 'den öppna' marknaden.

Det kan kännas som en mur av hinder och frågar innan man tar steget att registrera ett företag. Men det går att lära sig hur det fungerar. Jag upprepar igen att man bör deltaga på Skatteverkets regelbundna träffar där de lär ut en hel del och dessutom svarar på frågor. Dessutom så bör man kontakta Nyföretagarcentrum. De ger gratis rådgivning till en viss del och kör också kurser, som dock kostar några tusenlappar. Om man utöver det känner någon som redan driver firma så kan man ju få gratisråd:)

Yppa inte för Skatteverket att du tror detta blir kortvarigt och till förlust, då tror de bara att du är ute efter att anskaffa dyr utrustning till ett billigare pris för en hobby du utövar:)

Två saker;

- Du måste inte registrera företaget på Bolagsverket om du har enskild firma, så den kostnaden kan du slippa om du inte nödvändigtvis vill registrera ett bolagsnamn.

- Tänk på att de saker du köper i företaget inte täcks av din hemförsäkring, så du behöver en separat försäkring för detta. Om man är betalande medlem på fotosidan kan man få en bra försäkring via Gefvert.

Först stort grattis Andreas riktigt kul för dig och välförtjänt, jag har ju följt dig och dina bilder under ett par år nu :)
Sedan...riktigt bra att du startade den tråd, vilket är intressant att följa när man själv sitter med alla dessa frågor.

Efter att ha läst igenom denna diskussion, så verkar det som så att är man inte riktigt insatt eller intresserad av att lära sig allt med dessa regler och siffror, så tror jag att det är bäst att gå via frilans finans.

Detta är bara min känsla så att säga.

Det verkar ju som om det kvittar om du har egen firma eller kör via frilans finans, eftersom i slutändan får man ändå ca hälften av summan i lön.

Det ända är väl att du kanske förlorar lite mer på frilans eftersom dom tar 6% för administrativa tjänsten.
Men det kan det vara väl värt att slippa dessa pappersarbete och dylikt.

Den ända fördelen med att ha egen firma med f-skattesedel är väl att du kan köpa utrustning för en liten billigare peng bara...eller har jag helt fel på denna punkt ?

Som sagt.....riktigt bra ämne då man själv sitter med många funderingar och inte är så insatt i detta.

Trevlig helg Andreas och alla andra FS:are :)

MVH
Morgan Stoltz

Den ända fördelen med att ha egen firma med f-skattesedel är väl att du kan köpa utrustning för en liten billigare peng bara..

Det kan vara en ganska stor fördel. Att köpa utrustning på firman kostar ungefär hälften så mycket som att köpa med skattade pengar.

Det kan vara en ganska stor fördel. Att köpa utrustning på firman kostar ungefär hälften så mycket som att köpa med skattade pengar.

och inte bara utrustning utan det finns ju mer kostnader som man kan visa att de är relaterade till verksamheten som blir avdragsgilla, dvs betalas med obeskattade pengar. Här kan man få en del tips från andra personer som har egen firma. :)

Oj ja där ser man,
Som sagt så är man rent för lite insatt i detta, men tur att här finns kunniga personer som kan hjälpa en. :)

Det finns många fördelar med registrerad firma. De flesta har nämnts, men det finns många fler.

Bara ett exempel: Med syfte att sälja bilder från ett större evenemang beläget kanske 80 mil bort (Syftet är viktigt) kan man yrka avdrag för resa med egen bil samt rimliga hotellkostnader utan att ha någon beställare.
Man kan sedan skicka bilderna till påseende till olika tidningar/media och marknadsföra dem.

Inte säkert att man lyckas fullt ut, men om syftet är seriöst och man verkligen tror på satsningen så fungerar det. Skulle man misslyckas är det absolut inte "misstänkt" om syftet är välmotiverat.
Nästa gång kan man lyckas så det tar ut varandra. Risker är alltid förenade med företagande.

Resor till kurser samt kurskostnad för att exempelvis öka sin kompetens i bildredigering är ett annat exempel.

Likaså kurser i skrivande. Många redaktörer är mycket mer intresserade av att köpa bilder om man kan bifoga publicerbar och informativ text.

Branschtidskrifter och facklitteratur är ytterligare ett avdragbart exempel.

Liksom hyra av utrustning man inte själv har men som behövs för ett speciellt uppdrag.

Det viktigaste är nog trots allt att verkligen knyta kontakter med andra fotografer/skribenter på olika ställen och utbyta erfarenheter, frågor etc. Man kan ge varandra uppdragstips. Exempelvis kanske någon är tvungen att tacka nej till ett uppdrag för att det är för litet i förhållande till avståndet men kan då kontakta dig som kanske bor nära eller på den aktuella orten.
Vidare kan man tipsa varann om olika köpare av bildtjänster.

//Lennart

Mer saker att tänka på.

Skaffa ett separat bankkonto som enbart är firmaanknutet samt gärna en kredit på xxxxxx kronor knutet till det kontot för oförutsedda utgifter.

Vissa har försökt köra på samma konto som det rent personliga. Inte lyckat då det är svårkollat och inte stämmer överens med aktuell balansräkning i bokföringen.

Tänk på att som F-skattare med enskild firma så är dock firman egentligen inte separerad från privatekonomin som t ex ett aktiebolag.

Var noggrann redan från början och skriv ut allting samt sätt in verifikationer som numreras noggrant i pärm. Verifikationsnumren ska korrespondera med de nummer som anges i bokföringen.

Den tiden är förbi då det gick att komma till revisorn eller redovisningskonsult med utgifter/intäkter på lösa papper i en plastkasse. Dels blir det dyrare och dels är det inte god bokföringssed,

Samt ytterligare en pärm för löpande bokföring. Skaffa gärna en gammal laptop för enbart bokföring och firmanoteringar. Gör backup på bokföringen. Skulle datorn virusdrabbas eller hårddisk gå sönder står man med ändan bar.

Vidare är det ganska klokt att ta så många genrebilder som möjligt och spara i en lätthanterlig katalog. Har själv haft en enorm nytta av att göra så när någon typ av bild efterfrågats.

Ang revisor: Även om man är bokföringskunnig är det klokt att anlita revisor när verksamhetsåret ska deklareras. Finns alla papper i pärmarna i ordning och svarar mot balans/resultaträkning/saldolista/momsdeklarationsunderlag samt kontering har jag själv råkat ut för att revisorn hittar "fel" som gjort att jag tjänat på att anlita revisor.

Till exempel avdrag jag inte trodde jag hade rätt till samt i förekommande fall upprättande av periodiseringsfonder.

Revisorsrvodet har varit 1.800:- när allt varit i ordning och det gått snabbt för revisorn att gå igenom det hela. Men revisorsarvodet eller bokföringsstjänster är avdragsgilla och därtill hittade han nästan 3.000:- till som skulle dras av.

Sedan finns det en ruta NE-blanketten (för enskild firma) där man ska kryssa i om revisor använts vid bokslutet.

Enl personal på SKV anses det vara en fördel för att slippa granskning om den är ifylld.

Bifoga alltid en förklaring på separat bilaga till deklarationen om exempelvis ett minusresultat skulle uppstå. Kan ju bero på egen sjukdom, uppdragsgiare som gått i konkurs, eller att man tvingats göra större investeringar p g a förstörda inventarier.

Men framförallt: Var ärlig och ta aldrig svartjobb samt ta skäligt betalt för bilderna. Att sälja till underpris bara för att komma in på marknaden är inte lojalt mot andra yrkesverksamma kolleger och biter en själv i svansen i slutänden om det sätts igång en karusell med prisdumpning.

//Lennart

Hej
Om jag nu skulle få ett uppdrag, hur går jag vidare? Måste jag starta en firma för ett uppdrag?
Inte om du använder frilans finans.
Då blir du under ditt uppdrag "anställd " av dom, och då sköter dom allt med skatter och dylikt till dig, mot an avgift på 6%.

Det blir ca 6 kronor på en hundring, Ca 60 kr på en tusenlapp.

Billigt och väldigt smidigt tycker jag.

Tusen tack alla för matnyttig info och tips . Jag kan inte sätta mig ner och citera alla och svara er enskilt då det har kommit så otroligt mycket bra saker. Men jag har läst allting flera gånger och jag tar till mig av allting.

Jag kommer avvakta med att starta upp en firma och se hur framtiden ser ut. Än så länge har jag ju bara fått ett riktigt uppdrag. Visar framtiden att det blir fler och oftare så är det mycket möjligt jag drar igång en firma. Men som det ser ut nu tror jag inte det är någon ide.

Antigen går jag via frilans finans eller så var det ju smidigt som jag gjorde denna gång, att företaget anställde mig för detta uppdrag och gav mig en lön.

Dock kan jag ju inte räkna med det då det verkar bli dyrare för dom, även om en på jobbet sa att det var många som gjorde så. Han menade på att det inte behövde bli så mycket dyrare för dom att göra så istället för att jag skickar en faktura. Kanske man kan komma runt alla avgifter på något sätt ändå? (för dom som anställer mig alltså)

Inte om du använder frilans finans.
Då blir du under ditt uppdrag "anställd " av dom, och då sköter dom allt med skatter och dylikt till dig, mot an avgift på 6%.

Det blir ca 6 kronor på en hundring, Ca 60 kr på en tusenlapp.

Billigt och väldigt smidigt tycker jag.

Okej så på ett ungefär, hur mycket får man ut på ett uppdrag på säg, 6k?

Om jag känner en person och kan skicka faktura från hens företag är det en enklare lösning än frilansfinans

För dej kanske, men inte för företagaren som får all administration kring skatter, avgifter moms och löneutbetalning. Frilans Finans tar 6% för detta, kanske din företagare också vill ha lite ersättning för sitt jobb.

Om jag känner en person och kan skicka faktura från hens företag är det en enklare lösning än frilansfinans

Finns inte på kartan! Det finns egentligen bara 2 vägar:

1/Gör rätt
2/Gör fel

Och bara 1 väg är rätt som synes. Självklart vill alla tjäna så mycket som möjligt på uppdragen, men det det vill ju uppdragsgivaren också. F-skattare är bekvämast för uppdragsgivaren.

Som andra skrivit här verkar ju frilans finans vara ett "rätt" alternativ också.

Det bästa man kan göra, för sin egen skull, är en rejäl marknadsundersökning innan man startar en verksamhet och sedan besluta sig. Vill man satsa på eget företagande ska det ske "by the book"

//Lennart

Hej
Sådär. Har bestämt mig för att använda frilans finans till ett kommande uppdrag.
Finns det något att tänka på när man använder det? Mer än att de tar 6% etc. Jag tänker på a-kassa och liknande, ingenting som försvårar situationen för mig? Det står att allt är förtryckt på nästa deklaration vad behöver jag göra med det sen inför deklarationen ska jag göra avdrag eller liknande? Är inte helt 100% hur alla de bitar fungerar med FF

Hej
Jag tänker på a-kassa och liknande, ingenting som försvårar situationen för mig?

A-kassa. Rörande den frågan bör du fråga den a-kassa du tillhör idag. De har ofta olika regler än Skatteverket. Men jobbar du 100% i din nuvarande sysselsättning finns det ingenting som försvårar vad gäller just a-kassa.

Däremot om du skulle vara helt eller delvis arbetslös och stämplar för mellanskillnaden upp till heltid så måste du ju redovisa antalet arbetade timmar som du lägger ned på fotograferandet för a-kassan.

Men jobbar man 100% och inte stämplar för arbetslöshet betraktas det som bisyssla och bör inte påverka.

Känner du dig det minsta osäker vad gäller a-kassa- fråga dem!
Detsamma vad gäller avdrag-fråga skatteverket.

Får du många uppdrag kan det påverka din sjukpenningsgrundande inkomst-fråga FK.

Alltså olika instanser har olika syn på vad som ska betraktas som anställning resp företagande.

Det är bättre att du får raka svar av resp instans vad gäller just dig än att vi sitter här och mer eller mindre gissar eftersom vi inte vet hur din civila arbetssituation ser ut.

Lycka till!

//Lennart

A-kassa. Rörande den frågan bör du fråga den a-kassa du tillhör idag. De har ofta olika regler än Skatteverket. Men jobbar du 100% i din nuvarande sysselsättning finns det ingenting som försvårar vad gäller just a-kassa.

Däremot om du skulle vara helt eller delvis arbetslös och stämplar för mellanskillnaden upp till heltid så måste du ju redovisa antalet arbetade timmar som du lägger ned på fotograferandet för a-kassan.

Men jobbar man 100% och inte stämplar för arbetslöshet betraktas det som bisyssla och bör inte påverka.

Känner du dig det minsta osäker vad gäller a-kassa- fråga dem!
Detsamma vad gäller avdrag-fråga skatteverket.

Får du många uppdrag kan det påverka din sjukpenningsgrundande inkomst-fråga FK.

Alltså olika instanser har olika syn på vad som ska betraktas som anställning resp företagande.

Det är bättre att du får raka svar av resp instans vad gäller just dig än att vi sitter här och mer eller mindre gissar eftersom vi inte vet hur din civila arbetssituation ser ut.

Lycka till!

//Lennart

Tack Lennart.

Jag har inte 100% jobb på papper men jag är inte arbetslös utan har en fast inkomst och tjänst.
Gällande uppdrag så kanske det gäller 2-3 uppdrag om året :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar