Annons

F-skatt eller frilans eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Funderar lite på vad som är bäst när man ska ta betalt för att fota. Jag har vid några tillfällen sålt tavlor till personer. Även sålt en bild till en reklambyrå.
Har också precis gjort ett stort(för mig) fotojobb åt ett företag. När vi pratade om betalning så frågade personen om jag hade F skattsedel. Vilket jag inte har. Jag sa då att jag kunde fakturera via frilans finans. Har dock aldrig gjort det förut men har hört att om man gör det så försvinner i alla fall 50% av summan. Tycker inte det lät så kul.
Företaget erbjöd mig 12000kr + moms. Jag sa att jag inte visste om det kunde vara med moms när jag inte har en verksamhet. Hur funkar det då?

Jag sa att jag förlorar hälften ca och att 6000kr inte var så lockande så jag frågade om det fanns en annan lösning. Han sa då att han kunde anställa mig istället för det uppdraget och se till att min lön blev 12000kr efter skatt. Det lät ju bättre tyckte jag så det körde vi på.

Hur funkar det först och främst med friland finans. kan jag fakturera via dom och ändå få ut mina 12000kr om jag skriver 12000kr ? moms? momsen är ju inte 50% så jag får inte ihop detta.

Kan jag skriva + moms på fakturan om jag inte har firma?

hur funkar det om jag skaffar Fa-skattsedel. Om jag då skickar en faktura på 12000kr + moms. Kan jag då betala in momsen och sen ta dom 12000kr och lägga i fickan och spendera som jag vill?

många frågor. Hoppas någon kan hjälpa mig lite.
hur gör ni själv ni som får något uppdrag bilan men inte vet när eller om det ens blir någon mer gång.

Det här funkar bra för mig när jag säljer bilder.
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681445/34411.pdf

Jag hänger på med en fråga på samma tema. Om man säljer inramade foton som tavlor, räknas de då som konst och är momsbefriade?

För övrigt så är det dyrt att ta ut lön i Sverige och grovt räknat stämmer det ganska bra att man efter skatt och moms får behålla ca hälften av det fakturerade beloppet.

För övrigt så är det dyrt att ta ut lön i Sverige och grovt räknat stämmer det ganska bra att man efter skatt och moms får behålla ca hälften av det fakturerade beloppet.

Säg istället att jag har en enskild firma. Och får ett jobb som betalar mig 10000kr efter allt är betalt har jag kvar ca 5000kr

Om jag istället investerar i företaget som tex ett objektiv eller annan utrustning, kan jag då köpa för mer än 5000kr eller blir det ingen skillnad?

Säg istället att jag har en enskild firma. Och får ett jobb som betalar mig 10000kr efter allt är betalt har jag kvar ca 5000kr

Om jag istället investerar i företaget som tex ett objektiv eller annan utrustning, kan jag då köpa för mer än 5000kr eller blir det ingen skillnad?

Om du har firma och får ett jobb och fakturerar för 10 000 + moms så får du betala egenavgifter och skatt på de 10 000. Men om du har omkostnader på säg 7 000 kr, tex köper ett objektiv. Då blir årets resultat 3 000 kr. Då skall du betala egenavgifter och och skatt på 3 000 kr. Av de 3 000 kronorna så går ca 1 500 kr till egenavgifter och skatt.

Om du fakturerar 8000 plus moms (alltså 10000) kan du köpa prylar för samma summa. Inköpen är avdragsgilla och beskattas inte.

Om du har firma och får ett jobb och fakturerar för 10 000 + moms så får du betala egenavgifter och skatt på de 10 000. Men om du har omkostnader på säg 7 000 kr, tex köper ett objektiv. Då blir årets resultat 3 000 kr. Då skall du betala egenavgifter och och skatt på 3 000 kr. Av de 3 000 kronorna så går ca 1 500 kr till egenavgifter och skatt.

Ok så om jag ändå tänkt köpa ett objektiv så är det dumt att först ta ut alla pengar som lön (hälften av summan alltså) och sen köpa objektiv för dom pengarna . Bättre då att köpa genom sin firma.

Men vad blir skillnaden. Hur funkar det rent praktisk.

Eller missförstår jag ? Får jag objektivet billigare om jag har firma eller blir det samma om jag köper ett objektiv för lönen som han betalar ut till mig nu.

Tycker det är svårt detta

Du behöver läsa på Andreas, och du behöver gå på Skatteverkets och/eller Nyföretagarcentrums informationsträffar, det är egentligen enda sättet att lära sig hur det fungerar. Man måste inte veta exakt hur allt fungerar när man går igång med en firma, man lär sig under resan också.

Alla omkostnader man har i ett företag är i grunden avdragsgilla. Allt du köper till ditt företag är alltså avdragsgillt, förutsatt att du verkligen behöver det i ditt företag. Sedan finns det snåriga gränsdragningar där Skatteverket har synpunkter.

Objektivet blir billigare för dig om du köper in det genom firman eftersom du köper det för oskattade pengar, plus att du får kvitta ingående moms mot utgående moms.

Det finns tre viktiga kriterier som skall vara uppfyllda för att man skall hu en firma;
- Det skall vara självständigt
- Det skall vara varaktigt
- Det skall vara lönsamt

Men, man kan gå med förlust ett eller flera år också.

Här har du en riktigt bra länk: https://www.verksamt.se/home

Jo jag behöver verkligen läsa på. jag kan ingen ting om det.
ska kika länken du skickade.
ska också kolla upp om skatteverket har några träffar i närheten av där jag bor.

Dessa tre kriterier, måste man kunna bevisa det för att få ett godkännande av skatteverket?
då är det kört för min del väl. Jag vet ju aldrig när jag får ett uppdrag så jag kan ju omöjligt bevisa att firman kommer bli varaktig. ännu mindre kan jag bevisa att det kommer bli lönsamt.

Jo jag behöver verkligen läsa på. jag kan ingen ting om det.
ska kika länken du skickade.
ska också kolla upp om skatteverket har några träffar i närheten av där jag bor.

Dessa tre kriterier, måste man kunna bevisa det för att få ett godkännande av skatteverket?
då är det kört för min del väl. Jag vet ju aldrig när jag får ett uppdrag så jag kan ju omöjligt bevisa att firman kommer bli varaktig. ännu mindre kan jag bevisa att det kommer bli lönsamt.

Om du antyder till Skatteverket att du inte tror att detta blir varken lönsamt eller varaktigt så kommer de att kräva att du deklarerar för Hobbyverksamhet i stället.

Ok känns nog ändå smidigast att gå via frilans finans för mig än så länge. Om dom inte anställer mig som dom gjorde denna gången.

Hörde två saker till idag förresten angående enskild firma. Det ena var att det kunde strula till det ordentligt om man blev arbetslös. Det var inte säkert att man kunde stämpla då. Man måste lägga firman som vilande, samt att det kunde ta månadsvis innan allt var klart och man fick pengar.

Det andra var att även om man inte har jobb varje månad i firman så betalar man tydligen nån skatt ändå varje månad, som man visserligen får tillbaka på deklarationen, men som man måste ligga ute med varje månad. Har för mig han sa 1200kr eller nåt. Det har jag absolut ingen lust med.

Det andra var att även om man inte har jobb varje månad i firman så betalar man tydligen nån skatt ändå varje månad, som man visserligen får tillbaka på deklarationen, men som man måste ligga ute med varje månad. Har för mig han sa 1200kr eller nåt. Det har jag absolut ingen lust med.

Hur mycket skatt du betalar varje månad beror på ditt uppskattade överskott i slutet av året. Om man har firman som enda inkomst, och har en förutsägbar årsinkomst är preliminärskatten ett smidigt sätt att betala skatten löpande istället för att lägga undan pengar och betala allt när året är slut.

I början är det som du säger lite drygt att behöva ligga ute med skattepengar om man inte får några uppdrag. Det du kan göra när du ansöker om F-skatt (eller FA-skatt egentligen om du har en anställning också) är att ge en låg uppskattning på överskott första året. Med låg menar jag i storleksordningen 10 000 kronor. Då kommer Skatteverket sannolikt sätta din preliminärskatt till 0, och du får betala all skatt på eventuellt överskott när taxeringsåret är slut istället.

Om du anger en låg uppskattning vid ansökan så kanske du behöver motivera det med att dina inkomster är svåra att förutse, eller att du behöver investera intjänade pengar i firman första året.

Kunde inte förklarat det bättre själv än vad Markus gjorde ovan. Man skulle kunna tillägga att man precis när man vill under året kan skicka in en eller flera ändringar till Skatteverket och justera det uppskattade underskottet/överskottet, vilket gör att man inte behöver betala in samma summa varje månad hela året.

då förstår jag. men att sätta 10000kr låter kanske för lite för att få starta enskild firma? lönsamhet var ju en av kriterierna. Men det kanske räknas som det så fort det ligger på plus?

får man investera hur mycket man vill i företaget för pengarna man får in? så länge det är fotorelaterat alltså. nya objektiv, ett extra kamerahus, dator osv. ?

då förstår jag. men att sätta 10000kr låter kanske för lite för att få starta enskild firma? lönsamhet var ju en av kriterierna. Men det kanske räknas som det så fort det ligger på plus?

får man investera hur mycket man vill i företaget för pengarna man får in? så länge det är fotorelaterat alltså. nya objektiv, ett extra kamerahus, dator osv. ?

Man kan sätta 0:- med motivering att det är uppstartsår och att maninitialt behöver investera i inventarier ( som ju är avskrivningsbara i olika grad. Men vissa dyrare inventarier som överstiger ett visst belopp kan man inte göra avdrag för direkt utan det sker med årlig avskrivning med exempelvis 20% av inköpspriset)

Allt som tillhör en rörelse, typ dator, bokföringsprogram, bildbehandlingsprogram, skrivare, papper, reklam, revisor etc... är avdragsgillt.

Men givetvis bör man i ansökan understryka att syftet med firman är vinstsyfte. För det är det väl?

Moms ska redovisas periodvis.Periodtypen väljes vid ansökan.

Man kan sätta 0:- med motivering att det är uppstartsår och att maninitialt behöver investera i inventarier ( som ju är avskrivningsbara i olika grad. Men vissa dyrare inventarier som överstiger ett visst belopp kan man inte göra avdrag för direkt utan det sker med årlig avskrivning med exempelvis 20% av inköpspriset)

Allt som tillhör en rörelse, typ dator, bokföringsprogram, bildbehandlingsprogram, skrivare, papper, reklam, revisor etc... är avdragsgillt.

Men givetvis bör man i ansökan understryka att syftet med firman är vinstsyfte. För det är det väl?

Moms ska redovisas periodvis.Periodtypen väljes vid ansökan.

Självklart är tanken att tjäna pengar. Jag gör ju absolut inte detta bara för att kunna få dra av grejer. Jag ville mest bara veta hur det funkade :)

hur hjälpsamma är dom på skatteverket?
Kan jag ringa dit och fråga till exempel hur jag ska göra för att inte betala skatt varje månad om jag inte får några uppdrag?

Eller sätter dom sig på tvären och tror att jag bara vill fuska eller så då?

Jag har verkligen ingen lust som sagt att betala skatt varje månad om jag inte får några uppdrag.

Självklart är tanken att tjäna pengar. Jag gör ju absolut inte detta bara för att kunna få dra av grejer. Jag ville mest bara veta hur det funkade :)

hur hjälpsamma är dom på skatteverket?
Kan jag ringa dit och fråga till exempel hur jag ska göra för att inte betala skatt varje månad om jag inte får några uppdrag?

Eller sätter dom sig på tvären och tror att jag bara vill fuska eller så då?

Jag har verkligen ingen lust som sagt att betala skatt varje månad om jag inte får några uppdrag.

Personalen på Skatteverket är generellt mycket serviceminded och hjälpsamma det går hur bra som helst att vända sig dit med alla frågor man har, det är deras jobb att hjälpa till och de är vana vid det.

Jag rekommenderar också att du sätter exv beräknad omsättning första året 100.000 kr och beräknade kostnader första året 100.000 kr dvs beräknad vinst 0 kr första året så slipper du hålla på och betala in skatt varje månad. Momredovining rekommenderar jag att välja så sällan som möjligt helst bara 1 gång/ år i samband med deklarationen. Allt för att minska pappersjobbet. Dessa saker jag nu nämner kan alltid ändras i efterhand om behov uppstår.

Om du skall regga en firma eller inte beror på om du just nu tror att du kommer att få fler uppdrag som behöver faktureras och hur mycket det kan tänkas bli. Det kostar ju trots allt några tusenlappar per år att dra runt en firma och tror du inte att du kommer att dra in så mkt pengar så är det kanske bättre att hitta andra alternativ än eget företag. Att dra igång själva bolaget är ganska enkelt du gör det på verksamt.se med hjälp av din e-legitimation.

För enkelhetens skull

Hej

För att göra det enkelt så kan du göra så här: Registrera firma på bolagsverket. Ta kontakt med en revisor eller annan företagare som hjälper dej med deklaration, bokföring mm.

Vad jag vet så finns de inga krav på att man ska uppfylla dom tre kraven som Wiking angav innan man kan registrera firma.
Skattemyndigheten kommer inte att ifrågasätta nånting förrän du gått med förlust ett antal år ;-)

ThomasR

Hej

För att göra det enkelt så kan du göra så här: Registrera firma på bolagsverket. Ta kontakt med en revisor eller annan företagare som hjälper dej med deklaration, bokföring mm.

Vad jag vet så finns de inga krav på att man ska uppfylla dom tre kraven som Wiking angav innan man kan registrera firma.
Skattemyndigheten kommer inte att ifrågasätta nånting förrän du gått med förlust ett antal år ;-)

ThomasR

Jag har varit med om att Skatteverket har haft frågor i samband med nyregistrering eftersom man inte bara registrerar sig hos Bolagsverket utan att man även registrerar sig hos Skatteverket.

De frågor jag har varit med om att han har haft är antingen att den beräknade omsättningen varit så låg att de har ifrågasatt om det verkligen behovs ett bolag eller om man inte kan driva sin verksamhet som hobby istället. Vid det fallet hade vi satt beräknad omsättning 100.000 kr under första året.

Den andra frågan som jag stött på flera gånger är hur det kommer sig att man räknar med att ha lika stora kostnader som intäkter under första året och då har vi fått återkomma med en form av "budget" som specar upp vilka kostnader man tror sig ha.

När Skatteverket väl har fått svar på sina frågor så har det varit OK och allt har gått igenom. :)

Vad gäller bokföring så kan man betrakta det som ett nödvändigt ont som inte går att komma runt. I princip finns det 2 lösningar antingen så gör man det själv med hjälp av ett bokföringsprogram som man köper eller prenumererar på eller så betalar man någon annan för att sköta bokföringen. Det behöver inte vara någon revisor utan det kan i princip vara vem som helst som vet hur man gör.

Ett bra sätt är ju som nämns att prata med andra personer som redan har eget företag och som är inne i det och kan ge tips o råd. I början är det mycket nya begrepp att sätta sig in i men man lär sig det och det är egentligen inga konstigheter när man väl förstår hur det funkar. :)

Jag håller helt med Ola Dyrhill. Vill bara understryka detta med bokföringen som blir ganska enkel (när man fått den förklarad för sig, om man inte är insatt)

Ett enkelt skissartat scenario:

1/ Man har redan privat utrustning som man vill föra in i firman. Görs på följande sätt: Värderas efter dagsvärdet den dag utrustningen förs in i firman. Bäst är att göra en lista och gå till en fackhandlare och fråga vad den ÅF skulle sälja prylarna för. Låt oss säga att de värderas till 20.000:-.

Här skriver man ett verifikationsunderlag som hänvisar till ÅF:s värdering och märker verifikationen med ett nr samt sätter i pärm.

Kontona som ska användas kan vi för enkelhetens skull kalla Egen insättning resp Inventarier.

Således 20.000:- Egen insättning
och logiskt 20.000:- Inventarier
OBS: Moms får ej dras på begagnade egna prylar. Däremot ska moms anges i ett senare sked om de säljs.

Vidare: Man köper inventarier för 50.000:-. Moms är då avdragsgill med 10.000:- och ska bokföras under det konto som anger moms som ska återbetalas från Skatteverket.

Här blir det kanske Egna insättningar (om man inte ännu haft någon intäkt)
Inventariekontot är nu uppe i 20.000:- plus 40.000:- = 60.000:-

Vi förutsätter i exemplet att köpta inventarier har en kostnad som gör dem direkt avdragbara. Här kan man gå i en fälla. T ex om man köper en kamera för 20.000:- och objektiv till densamma för 30.000:- samt får gemensamt kvitto på dessa. Skatteverket räknar då de 3 prylarna som en inventarie till värdet 50.000:- (40.000:- exkl moms) och då är det inte avdragbart direkt utan det skall till restvärdesavskrivning (20% per år) eller planenenlig avskrivning.
Det är ingen nackdel direkt att ha de senare avskrivningstyperna eftersom man får göra avskrivning under flera år. Och den som startar en rörelse planerar säker att hålla på flera år.
Men många strävar efter att få allt avskrivet så fort som möjligt. D v s inom bokföringsåret.

Förbrukningsinventarier dras alltid direkt liksom förbrukningsmateriel.

Antag att papper, skrivarbläck och andra prylar som kan härföras till den kategorin skaffas för 10.000:- (8.000:- exkl moms).
Ska in på kontonummer som svarar mot Förbrukningsinv resp Förbrukningsmateriel.

2.000:- ska Skatteverket ge "tillbaks" ännu så länge plus de tidigare 10.000:- = 12.000:-

Man har nu en total kostnad av 20.000:- plus 40.000:- plus 8.000:- (12.000 har man innan avstämning "fått" av Skatteverket). d v s 68.000:-

Det gick inte så snabbt som man förväntat sig så man fick bara in 30.000:- i intäkter.

Moms ska då betalas till Skatteverket med 12.000:- minus 6.000:- (moms på de 30.000:) = 6.000:-

Dina helt avdragsbara inventarier är när bokföringsåret är slut nere på 0:-
Tillsammans med förbrukningsmatrl blir avdraget 68000:- och ger med en intäkt på 24.000:- ett MINUSRESULTAT på på 44.000:-.

Då är inte revisorskostnader el dyl inräknade som hade minskat resultatet ytterligare.

Men hade du sålt för ytterligare 44.000:- exkl moms hade det blivit 0-resultat och allt över det en vinst som ska beskattas. Första året kan ett överförbart underskott accepteras av Skatteverket och därtill föras över till nästa verksamhetsår där du kanske säljer för 64.000:- exkl moms. Då blir ditt resultat plus 20.000:-.

Om vi förutsätter att du inte haft några andra kostnader för år 2. Men sannolkt har du använt egen bil för uppdragsresor, anlitat revisor för bokslutet och reparerat någon, haft porto- och telefonkostnader etc som ska dras av.

Kom bara ihåg att om du säljer några av dina nollade inventarier, kanske ett kamerahus för 5.000:- inkl moms så ska 1.000:- avsättas till moms och 4.000:- ska tillföras resultatet ( via vinst vid avyttring iventarie) samt inventariekontot justeras.

Vill bara visa att det finns en massa småsaker att tänka på som kanske inte direkt flyger genom skallen när man tänker sig köpa för 100.000:- och sälja för 100.000:- och tro att det alltid per automatik blir noll i resultat.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar