Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dynax 7D som inte vill ta bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

pihop

Avslutat medlemskap
Jag har just fått min Dynax 7D och den känns jättebra och allt förutom på en punkt.
(Jag känner mig jättedum) Jag kan inte ta bilder med den.
Objektivet som är på är ett Minolta 50mm/1.7.

Den fokuserar som den ska och alla inställningar funkar men den vill inte ta bilden när jag trycker ner avtryckaren helt.
Någon som har nån aning? Har jag bara missat nån jätte enkel inställning eller måste jag uppdatera firmwaren för att den ska funka med det gamla objektivet?
Jag har försökt leta i alla tänkbara menyer men inget verkar hjälpa.

Uppskattar snabb hjälp.
 
Förslag - stäng av kameran, ta ur batteriet och låt det vara ur 1-2-3 minuter. Batteri i och nytt försök!
 
Ska testa.

En sak till, när jag startar kameran så brummar den kraftigt, nåt att oroa sig över?
 
Brummar???

Min brrrr-pju-pju under max en sekund, antagligen inte mer än 0.3 sek!!! Sedan tänds monitorn.

Monitorn tänd efter 1 sek och röd lampa lyser under 2 sek efter strömbrytaren från OFF till ON.
 
Ja det låter som om den skakr på CCDn eller nåt sånt och man känner hur den darrar lite granna.
 
Jag har allt som ska behövas dvs. batteri, minneskort,objektiv och allt.

Det funkar inte att ta kamera utan objektiv heller.
 
Jag gissar att du inte hittar fokus ordentligt, ibland kan det verka som om det hittar fokus fast den inte gör det egentligen (jag har dock bara märkt av det i dåligt ljus)

Brummet du hör när du startar kameran är AF-motorn som ställer objektivet i oändlighetsläge.

För att kunna fota utan objektiv måste du ändra en inställning i kameran, där kan du även välja att kunna ta bilden även om den inte har fokus.

Enda egentliga tillfället där kameran kan vägra att ta en bild om man har stängt av de 2 spärrarna är om det inte sitter något minneskort i.
 
Kan det vara så att du har 10 sek utlösningen på, och ljudet avstängt så du inte hör pipet?

mvh/Ove
 
Anddje skrev:
Jag gissar att du inte hittar fokus ordentligt, ibland kan det verka som om det hittar fokus fast den inte gör det egentligen (jag har dock bara märkt av det i dåligt ljus)

Brummet du hör när du startar kameran är AF-motorn som ställer objektivet i oändlighetsläge.

För att kunna fota utan objektiv måste du ändra en inställning i kameran, där kan du även välja att kunna ta bilden även om den inte har fokus.

Enda egentliga tillfället där kameran kan vägra att ta en bild om man har stängt av de 2 spärrarna är om det inte sitter något minneskort i.

Jag har redan testat att ställa in så att den inte ska bry sig om fokus och det funkar ändå inte.
Brummet är inte AF motorn, AF motorn ställer in sig på mindre än en sekund (objektivet rör sig).
Brummet uppstår även när den startas utan objektiv.

Jag har testat att ta bild utan objektiv och det funkar inte (även när inställningarna är rätt).

Ljudet den ger ifrån sig är som om den försöker göra något mekaniskt men inte kan det pga. att nåt är ivägen eller att den inte har någon kraft (jag håller på och laddar batteriet fullt nbu och ska testa sen igen).
Det hela verkar mycket skumt så jag ska ringa KMs verkstad imorgon och höra vad dom tror.

Ingen annan som har någon aning om vad det kan vara för fel?
 
Vevo skrev:
Kan det vara så att du har 10 sek utlösningen på, och ljudet avstängt så du inte hör pipet?

mvh/Ove

Tyvär var det inte så lätt, jag ahr testat med alla tänkbara funktioner men inget vill (inte ens 10 sekunder timer)
 
Det kan vara så illa att bländaröverföringsarmen har blivit lite sned. Det hände mig förra sommaren och då lät det mycket märkligt från kameran. Ett hårt brummande ljud. Men det gick förvisso att trycka av avtryckaren men bilderna blev inget vidare. Det märkliga var att mina original-gluggar funkade men mina Sigma-gluggar strejkade. Men det låter som du skulle behöva uppsöka en verkstad för säkerhets skull. Du får gärna dela med dig av felet om det löser sig.

mvh/Ove
 
Har du prövar med avstängd AS???

Nu börjar vi bli desperata / Jan-Olof

PS. Hur gammal, hur många exponeringar ???
 
JOLidman skrev:
Har du prövar med avstängd AS???

Nu börjar vi bli desperata / Jan-Olof

PS. Hur gammal, hur många exponeringar ???

Ja det har jag testat, ingenting, helt dött på slutarfronten.

Den är helt ny ur lådan och än så länga 0 exponeringar eftersom den inte har kunnat ta ett enda kort.
 
konstigt att det inte går utan objektiv och så, måste väl vara något fel på den, bara o ringa Zieger...
 
Då är det ju ganska lugnt - tillbaka till affären i morgon och tala om att du vill ha en ny, en som fungerar denna gång.

Har du köpt den på postorder är det ju bara att ringa så skickar dom en paket(vaddetnuheter) så att du kan skicka tillbaka kameran utan kostnad.

Du ska inte acceptera en felaktig vara som inte fungerar vid leverans.

Hej hopp / Jan-Olof

PS. Var paketet skadat när du hämtade paketet?
 
Helt klart så ska du kontakta firman du handlat av & inte Minolta service (Zieger).

Vad jag funderar över är om det kan vara AS som strular? Det jag läst om strulande AS brukar vara just ett "brummande" ljud men jag vet inte jag...

Om du har möjlighet så ska du testa med ett annat objektiv, kanske kan låna ett eller nåt?

Annars så är det bara att kontakta säljaren...

//Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.