alcedo [E.F.S]
Avslutat medlemskap
Jag håller med dig Janne om att det tycks finnas en sådan uppfattning, men jag håller inte med. Det är svårt att ta artbilder, rent tekniskt. Det är ofta fråga om att ha viss kunskap om motivet, kunna förutsäga vad fågeln kommer hitta på härnäst, var och när den kommer att flytta sig, om den kommer att titta upp så man får den där glimten i ögat o s v. Och inte minst att mycket snabbt sätta skärpan, komponera bilden rätt o s v. Så jag tycker inte att man kan säga att det är enkelt att fixa artporträtt.Hustomten skrev:
I några inlägg uppfattar jag det så att det vi kallar artbilder skulle vara en sämre typ av bilder än andra bilder.
Vad som däremot är enkelt är att komma på idén att ta ett artporträtt. Oavsett hur vackert, väl genomfört, svårt e t c det är, så kan man inte påstå att idén är innovativ. Vi är tillbaks i det som redan sagts några gånger; vad tillför artporträttet som sådant, mer än ytterligare en bild på en bofink/nässelfjäril/vitsippa/naken tjej?
Jag menar inte att artporträttet är en "andra klassens" bilder, men det är ganska sällan som artporträttet som bildidé är särskilt revolutionerande. Det betyder inte att bilderna är dåliga eller saknar värde.