Frågan är hur ett porträtt av en fågel ser ut. Är det en bild av fågelns ”ansikte”?
Vissa människor har ju ägnat all sin lediga tid åt att ta tydliga och typiska bilder t ex på fåglar även på sällsynta och skygga arter. Då har information om hur dessa fåglar ser ut nått en större publik. Jag minns en fågelfotograf som visade en tydlig och fin bild på en strandskata som hade en öppnad mussla bredvid sig matande en av sina ungar. Det var en ganska speciell bild eftersom strandskatan är den enda vadarfågel som matar sina ungar. Jag uppfattade den bilden som mycket dokumentär. Å andra sidan kan jag se det som lika dokumentärt att ta en bild på en tam bofink som sitter i handen och äter brödsmulor. Den visar ju en annan sida av vår verklighet, nämligen hur tama och förslagna vissa fåglar kan bli.
Det här att ta bilder ur nya vinklar och på oväntade platser är givetvis berikande både för dokumentära och andra bilder. Frågan är om det är tillåtet att ta okomplicerade dokumentära bilder dvs bilder som försöker visa hur verkligheten egentligen ser ut. Det kanske är skamligt och fantasilöst men frågan är om det är lätt. Tydligen är det ytterst svårt eftersom man så sällan ser sådana bilder. Vad gör man om man inte lyckas ta säljande bilder på vår simpla vardag? Kanske skär man, i sin vrede, itu äpplet vinkelrät mot kärnhuset och tar en närbild på snittytan för att få säga följande till den dumma utspädda människogröten:
”Ser ni inte era dumma djävlar att detta är ett äpple!”
Martin, tolka inte detta som någon kritik av dina bilder som jag nyss tittade på. Dina bilder tycker jag visar världen på ett okomplicerat och rakt sätt och jag betraktar dem gärna som dokumetära!
/Harald