Richard, tror bilden du menade i ditt första inlägg är bilden skogssnäppa(vet inte hur man länkar
.
I mitt tycke är den inte alls artistiskt utan mer ett porträtt om än att miljön anas.
I övrigt tror jag att bilderna man tar måste komma innefrån och inte vara forcerade med pretantioner på att vara innovativa och nydanande varje gång man trycker på avtryckaren, det tror jag tvärtom kan vara begränsande.
Om man tar motiv man tycker om och förhoppningsvis är bra på och kanske blir bättre på oxå så hittar man/jag ibland ngt speciellt i bilden, ngn effekt eller ngt annat man gillar,ngn speciell miljö mm mm, som man senare kan bygga vidare på.
Nästa gång gör man lite annorlunda för att till slut förhoppningsvis "pricka rätt.
Många av mina mer "artisiska"(i mina mått mätt) bilder har framkommit på det sättet, även om stundens ingivelse kan vara nog så givande.
Givetvis ska man ha intentioner och tänka annorlunda men om man ser till många av de bästa naturfotograferna idag och ser tillbaka på deras bilder från början av deras karriärer så är det en avsevärd skillnad i bildtyper.
Jag tror att man måste ha en grund att stå på för att lyckas med dom mer "avancerade" bilderna.
Och sen är vi ju som bekant alla olika
Mvh/Jan