Jag tycker tråden blev lite raljerande (inte minst jag) så jag gör ett försök till ordentligt bemötande istället.
Fredrik skrev:
"Men jag förstår inte vi har aldrig haft så bråttom förut varför ska vi stressa ihjäl oss?"
Kunderna har insett att det går snabbare, alltså utnyttjar dom det. Har inget med stress att göra.
Fredrik igen:
"Tar man en bra bild direkt behöver den inte efterbehandlas."
Jag anpassar alla bilder utifrån hur dom ska presenteras. Om bilden ska användas i litet format på nätet så får den en annan behandling än en bild för tryck.
Fredrik åter:
"Jag tror att detta kan göra många fotografer nonchalanta, man vet att detta kan jag fixa i datorn senare."
Dom flesta tror att dom kan det (vilket dom ofta visar tydligt att dom inte kan) för att folk, bl a här, påstår att det är så lätt att fixa i Photoshop. Det är inte lätt utan kräver kunskap som allt annat. Vissa saker är lättare utan Photoshop. Jag har retuscherat med airbrush i ett fall då det faktiskt var lättare att få ett bra resultat på det sättet än i datorn. Airbrush (eller retuschspruta) har använts sen åtminstone 1920-talet så det borde väl accepteras som klassisk utrustning
Fredrik: "Meningen med en bild är väl att betraktaren ska stanna upp och tänka till, inte att bilden snabbt ska passera som ingenting."
Där finns väl ingen motsättning analogt/digitalt? Den bild jag har fått mest respons på alla kategorier var en rätt "abstrakt" bild, 240x180 pixlar på kommunens hemsida, tagen på bilfärjan här.
Fredrik:
"Idag diskuteras mer kameramärken, objektiv, pixlar och övrig teknik än saker som bildspråk/budskap och konst ect."
Möjligvis här på fotosidan men i min ickevirtuella verklighet är det inte så. Snackade rätt länge med en kompis idag om foto. Han är fotograf, ska nog byta d60:n mot en eos1d mkII men trots det förstår och respekterar han att jag är nöjd med min blygsamma Canon G2. Pryldårarna är inget att lyssna på, helt enkelt.
Fredrik:
"Jag skulle vilja vet om det är fler än jag som känner så här?"
Om man respekterar att vi alla har olika sätt att jobba på så blir diskussionerna så mycket enklare. När jag gick i sjunde klass valde jag konst istället för tyska eller teknik, och insåg snart att mitt snabba sätt att jobba på inte accepterades. Man skulle sitta och grubbla och se svår ut så man uppfattades som seriös. Jag funkar inte så. När jag får en idé eller ser en bild framför mig så är den "klar". För mig är digitalkameran helt idealisk då jag kan köra mitt snabba tempo på ett helt annat sätt än med analogt. Det blir oftast ett resultat som jag är nöjd med, tekniskt räcker det för mig och det är det viktigaste. Om man är rädd för att den "riktiga" fotografin ska dö ut är det knappast nån idé att ge sig på det digitala. Det är inte där problemet finns. Som jag ser det ligger ansvaret hos de som krampaktigt försöker bevara statusen hos fotografikonsten genom att motarbeta förnyelse. Risken är väl att bara att utvecklingen kör över traditionalisterna utan att dom hinner med att ens reagera...