ANNONS
Annons

digitalhysteri

Produkter
(logga in för att koppla)
Fan ibland tycker jag synd om dig Daniel som måste försvara dig för allt du gör.
Fortsätt fota för du gör det bra!

/Johan Ringblom

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: digitalhysteri

Poängen är denna:
:D:O:V:E: skrev:
Dock tycker inte jag att de bilder jag har publicerat här på FS var dåliga innan jag började jobba med dem i PS.
:D:O:V:E: skrev:
Nej. Det har jag väl aldrig sagt?
Men du behöver inte svara, jag är inte kritisk mot dina bearbetningar utan reagerade bara mot motsägelsen.

Det är ok, jag förstår tankegången. Och tycker för övrigt att montaget är en stark bild.

Fredrik Ottosson skrev:
Jag är rädd för att det inte är så. Snart tror jag att kommer det bli problem att få tag i saker som fotopapper om det fortsätter som det gör.
Så småningom kommer det bli så, helt naturligt.
Men just nu säljs det bra av svartvitt material och flera butiker vittnar om stort intresse för silvermaterial.

Falcon skrev:
...Ingen härute kan förneka det idag mest talas teknik in i absurdum och oerhört lite om bildskapande...
Inget nytt med det. Jag minns åttiotalet när alla snackade zonsystem och man hamnade i slagsmål när man hävdade att svärtningspunkten inte skall ligga i zon 1 eller att det inte spelar roll om du framkallar i D-76 eller HC-110...
Går väl att jämföra med snacket om döda pixlar och brusreducering.
Det finns fler artiklar och böcker om bildkommunikation nu än när jag började i branchen. Enda boken om bild som var något att ha för tjugo år sedan var ”Måla och se” av Björn Melin.
Nu finns det fler att välja bland.

Läget är löjligt , vem har sagt att analoga kameror varar för evigt , dock kan man tänka sig en diktator som sätter stopp för utvecklingen och hävda att D-76 e bättre än digitalt

Visst snackades det mycket teknik förr också, men håll med om att "tekniksnacket" har ökat i takt med att digitalkamerorna blivit vanligare. Kameran har blivit mer en "pryl", som en stereo eller avancerat tv-spel.

Nu fullkommligt kastar tillverkarna ut nya modeller och det spär på "att ha det senaste" mentaliteten, det tycker iallafall jag.

Sen kan jag även hålla med om att ny teknik är kul och det är intressant att läsa om vilka nya tekniska lösningar som kommit ut på marknaden.

Jag tror dock att analogt och digitalt kommer att finnas sida vid sida lång tid framöver, dock kan jag tänka mig att analogfoto kommer ses mer som en renodlad konstart i takt med att semesterfotograferna går över till digitalt. Med det menar jag inte att digitalfoto är mindre konstartat, utan hur jag tror "icke" fotografer kommer uppfatta analogfoto i framtiden. Det kommer helt enkelt lite annorlunda att se en fotograf ladda en film i sin kamera istället för ett minneskort, om säg 15 år...

/Dan...som gillar digitalt och analogt lika mycket!

Fredrik Ottosson skrev:
Jag tycker att det börjat råda digitalhysteri bla här på fotosidan.

Jo det är en relativt ny grej, spännade för många, Dock ej för mig :)

Jag tycker att det är sorgligt att se traditionel fotografering försvinna mer och mer.

Den försvinner inte! Kolla tex hur många som blev o blir( inkl mig) nyfikna på Holga kameran

Besökte fotomässan på Elmia och insåg att hitta nån info om tex fotopapper och filmtyper var snarare omöjligt, och när en äldre herre kom fram och menade att man var mer eller mindre körd på marknaden om man inte gick över till digital fotografering, tänkte jag att här står en minst 30 år äldre herre och försöker övertala mig att gå över till ny teknik när det borde vara tvärt om.

Det måste vara en mkt okunnig äldre herre

Köper man tidningen Foto är snart halva tidningen digitalkamera tester.
'

Tidiningen foto är en skit tidning, prova B&W istället

Jag tycker att digitalfotografering känns platt
det ska gå så fort enkelt som möjligt.
Men jag förstår inte vi har aldrig haft så bråttom förut varför ska vi stressa ihjäl oss?

D kan vara så att alla inte har råd att fotografera med film.

Men är det inte roligare att vara ute och fota än att sitta framför en dator?

Självklart är det det!
Jag sitter enbart framför min dator när jag scannar in mina mellanformatsdior och neg o laddar upp dom här på fotosidan

Tar man en bra bild direkt behöver den inte efterbehandlas.
Jag tror att detta kan göra många fotografer nonchalanta, man vet att detta kan jag fixa i datorn senare. Detta gör mig rädd att kunskapen om hantverket kommer att försvinna.

Dom är bara lata hehehehe;)

Meningen med en bild är väl att betraktaren ska stanna upp och tänka till, inte att bilden snabbt ska passera som ingenting.

Håller med!

Har man en halvdan bild så är det bara in i photoshop på med något filter eller in med den i NI lägg på någon effekt så blir genast bilden mycket bättre??
Idag diskuteras mer kameramärken, objektiv, pixlar och övrig teknik än saker som bildspråk/budskap och konst ect.

D är synd!

Besökte nyligen en jätte studio i USA som bla fotade lastbilar, i taket hängde en softbox stor som en mindre simbasäng. Sedan höll alla på att tappa hakan när han plockade fram sin kamera,
en 6 megapixels digitalsystem kamera. Om jag förstod honnom rätt när vi frågade varför han hade så dålig kamera så svarade han att fixar resten i photoshop.

Du ser, LAT!

Behöver vi inte i fortsättningen kunna ta tekniskt bra bilder?

Jodå, och det är dom som får all ära och berömmelse, för sin kunskap och konst

Men det som skrämde mig mest var en dammig storformatskamera som stod undangömd i ett hörn.

Vilket slöseri!
Kan han skicka den tilll mig tycker jag ;)

Jag skulle vilja vet om det är fler än jag som känner så här? Skulle vara kul att höra andras åsikter om just detta!

Fredrik

Alltså.. Vet du ens vad 'citering' är? Jag måste bara fråga och undra, eftersom du "citerade" otroligt massa utan.. utan att addera något öht. Jag kan bara undra, varför?!

(som tycker att folk borde nästan inte släppas ut på 'nätet' utan vissa grundläggande kunskaper..)

Om du "svarade" så, lär dig åtminstone lite enkel HTML-kod, så du kan formatera inläggen lite mera överskådligt....

Den dag jag tvingas lyssna på CD så slutar jag lyssna på musik!

Varför såga tekniker? Det må låta och se annorlunda analogt, men idén går fram fullt digitalt. Lyssna och begrunda resultatet och strunta i bakgrunden! Var sak har sina för och nackdelar.

Detta må vara min knäppa åsikt, men den står jag för.

/ Stefan (som har en Linn vinylrivare, Mamiya 645 och en Magnifax 4 samt snart en Nikon D70 här hemma)

Senast ändrad:
Re: Re: digitalhysteri

stranden skrev:
Alltså.. Vet du ens vad 'citering' är? Jag måste bara fråga och undra, eftersom du "citerade" otroligt massa utan.. utan att addera något öht. Jag kan bara undra, varför?!

(som tycker att folk borde nästan inte släppas ut på 'nätet' utan vissa grundläggande kunskaper..)

Om du "svarade" så, lär dig åtminstone lite enkel HTML-kod, så du kan formatera inläggen lite mera överskådligt....

Blev det jobbigt att läsa för dig?

Jag upplever det på samma sätt som Fredrik och Jim även om jag inte oroar mig för att det analoga fotograferandet skall upphöra. Tycker några av svaren i tråden här ytterligare återspeglar digitalhysterin. Någon kommer med en beskrivning om hur han/hon uppfattar situationen och strax därpå kommer några fundamentalistiska digitalister som likt någon inkvisation kräver att trådstartaren skall göra avbön från det analoga eller tiga still (och sedan pratas det om analog diktatur.. fnys!!!).

Båda har formaten har ju sina fördelar i olika situationer och jag har själv en digitalkamera att tacka för att jag numera har fotointresse nog att sitta med en helmanuell Ukrainsk hasselblads kopia med dåligt rykte i knät och leta östtysk optik på ebay om nätterna.

Digitalkamerornas höga bildflöde på fotosajterna ser iallafall jag som ett problem då det har gjort att jag inte längre funderar över om jag tycker en bild är bra eller inte om jag ser att den är tagen med en digitalkamera. Det har bara blivit så då en majoritet av de digitala bilderna förefaller mig ogenomtänkta, vilket jag tycker är synd för det finns onekligen väldigt många genomtänkta guldkorn även bland digitalkamerabilderna också.

Jag har länge övervägt att starta en tråd för att fråga om det finns någon fotosajt som enbart rör analogt foto, men varit lite för feg då jag fruktat vilka reaktioner den frågan skulle få. Jag undrar inte för att jag vill undvika digitalbilder ö.h.t. utan för att få större fokus på genomtänkt bildkapande.

Senast ändrad:
Re: Re: Re: digitalhysteri

JimSlim skrev:
Blev det jobbigt att läsa för dig?

Ja.

Rickard Abrahamsson skrev:
Någon kommer med en beskrivning om hur han/hon uppfattar situationen och strax därpå kommer några fundamentalistiska digitalister som likt någon inkvisation kräver att trådstartaren skall göra avbön från det analoga eller tiga still (och sedan pratas det om analog diktatur.. fnys!!!).

Vilka inlägg syftar du på som författade av fundamentalistiska digitalister? För jag hittar dem inte i alla fall, tvärtom så har väl alla "försvarare" av den digitala tekniken varit öppna för att var och en får välja själv istället för att det ska sitta några "kufar" och tycka att digitalfotografer "slarvar" med sina bilder?

Fredrik Ottosson skrev:
Har man en halvdan bild så är det bara in i photoshop på med något filter eller in med den i NI lägg på någon effekt så blir genast bilden mycket bättre??

Det är mycket enkelt att scanna in en analog bild och justera den i Photoshop, kräver inte så mycket mer arbete än att ladda in bilden från minneskortet (om vi bortser från framkallningen, även om man faktiskt kan scanna negativ också).

Fredrik Ottosson skrev:
Jag tycker att digitalfotografering känns platt
det ska gå så fort enkelt som möjligt.

Vad har fort och enkelt med digitalfotografering att göra? För att hitta den perfekta kompositionen så måste jag ju fortfarande tänka igenom bilden, jag måste fortfarande ställa in kameran för att ta tillvara på ljuset på bästa sätt, jag måste fortfarande invänta precis rätt ögonblick för att få bilden precis som jag vill ha den (även om jag kanske bränner tio bilder medan jag väntar, men någon tidsbesparing blir det ju inte ändå).

Det är inte kameran eller tekniken som gör en fotograf värd namnet, det är hans/hennes sätt att utnyttja kameran som gör skillnaden. Oavsett om det rör sig om digital eller analog teknik.

/Bengt, som inte hade börjat fota på ett lite seriösare sätt om det inte hade varit för digitaltekniken just därför att mörkrumsarbete inte intresserar för tillfället och för att det kostar väldigt mycket pengar att fota analogt om man jobbar mycket med kameran, men som är helt övertygad om att det blir analogt så småningom när bildseendet utvecklats lite mer och intresset för mörkrumsarbetet kanske vaknat till lite mer (eftersom det inte alls lockar att skaffa sig en dyr kamera med dyr film och sedan lämna ifrån sig filmen till någon lallare som kan misshandla negativen lite hur som helst och ändå ta betalt för framkallning...).

PS. Som bla Daniel Knutsen säger: ingen dålig bild blir bra bara för att den gått en vända i Photoshop (bortsett från när man manipulerar bilder hårt då, men det är en helt annan sak och det är inte det som diskuteras här). Photoshop gör dig inte till en bättre fotograf, inte heller ett dyrt och påkostat mörkrum gör dig bättre som fotograf.

Re: Re: Re: Re: digitalhysteri

Grönbeck skrev:

Vilka inlägg syftar du på som författade av fundamentalistiska digitalister? För jag hittar dem inte i alla fall, tvärtom så har väl alla "försvarare" av den digitala tekniken varit öppna för att var och en får välja själv istället för att det ska sitta några "kufar" och tycka att digitalfotografer "slarvar" med sina bilder?

Fundamentallistiska digitalister åsyftar de som i allmänhet dyker upp i sådana här trådar och beskyller oss som fortfarande är intresserade av fotografi med analoga och helmanuella kameror för att vara bakåtsträvare. Jag syftar alltså inte enbart till den här tråden eller enbart fotosidan.

Vad som i den här tråden fick mig att reagera i den riktningen var följande inlägg:
Johan Ringholms inlägg med bild och Mikael Johanssons instämmande uppfattade jag som att man tyckte Fredrik skulle hålla tyst (vi är ju i VS forumet).
Niklas Johansson pratad om analog diktator.
Daniel Strands "replik" på Jims inlägg är bland det barnsligaste jag sett på FS!

Slutligen kan jag säga att medlemmarna K.U.F. är till stor andel digitalfotografer som är genuint intresserade av fotografi och bildskapande. Jag skrev aldrig om att digitalfotoentusiaster generellt skulle vara slarviga. Vad jag skrivit är enbart min syn på saken och dra inte in andra K.U.F.ar i det här då de är helt oskyldiga.

Kikar du på min hemsida så ser du att jag också fotar digitalt.

Senast ändrad:
Tycker hela debatten är befängd..
Kameran är ett verktyg som vilket annat, fotografen är hantverkaren. Är hanteverkaren en klåpare spelar det ingen roll om han har en svindyr uppsättning verktyg, eldrivna eller handdrivna, det kommer inte bli bättre iaf. Därför menar jag att det spelar ingen roll om du fotar digitalt eller analogt, har du ingen känsla för bild och form kommer det heller inte bli bra. Bara för att man har en digitalkamera betyder det inte att man inte längre behöver kunna något om fotografering, samma "lagar" om komposition, bländare och slutare gäller ju även på digtalkameror, eller??
Vidare anser jag att kommenatrer om att det bara är att köra in bilden PS och lägga på ett filter så får du en bra bild är ett tecken på okunskap. Jag har inte hittat bra-bild-filtret i min version av PS iaf. Samma sak gäller här, vet du inte hur det fungerar kan du inte heller göra något vettigt av det, mörkrum eller digitalt..

Till sist kan jag dock hålla med om att det har blivit lite väl mycket fokus på megapixels och prestanda och lite prat om bildkvalitet, många likställer tyvärr massor med pixlar med bra bildkvalitet.. Ta EOS D30 som exempel 3Mp kamera som levererar avsevärt mycket bättre bildkvlitet än några av dagen 6Mp kameror.. Lägre upplösning, visst, men bättre kvalite vad gäller brus mm (Liten parantes)

Re: Re: Re: Re: Re: digitalhysteri

Bengt Grönbeck skrev:
...istället för att det ska sitta några "kufar" och tycka att digitalfotografer "slarvar" med sina bilder?

K.U.F.) (Galaxens President skrev:
Slutligen kan jag säga att medlemmarna K.U.F. är till stor andel digitalfotografer som är genuint intresserade av fotografi och bildskapande. Jag skrev aldrig om att digitalfotoentusiaster generellt skulle vara slarviga. Vad jag skrivit är enbart min syn på saken och dra inte in andra K.U.F.ar i det här då de är helt oskyldiga.

Kikar du på min hemsida så ser du att jag också fotar digitalt.

Här blev det visst lite fel vilket jag ber så hemskt mycket om ursäkt för! När jag skrev "kufar" så åsyftade jag något i stil med "underliga typer som kanske är lite udda/något av original" eller hur det brukar definieras. Att du hade K.U.F i ditt namn hade jag inte ens lagt märke till och menade därför vare sig dig eller någon i föreningen. Ber återigen om ursäkt alltså.

Det var heller inte dig jag beskyllde för att anklaga oss "digitalister" för att vara slarviga, det var ju snarare trådskaparen som ansåg att vi var det... *host*tycker illa om sådan generalisering och tycker att man hellre ska knipa igen än att sitta på några höga hästar och hävda "min teknik är bäst"*host*

Bra skrivet!

Wizard skrev:
Tycker hela debatten är befängd..
Kameran är ett verktyg som vilket annat, fotografen är hantverkaren. Är hanteverkaren en klåpare spelar det ingen roll om han har en svindyr uppsättning verktyg, eldrivna eller handdrivna, det kommer inte bli bättre iaf.
Helt rätt! Det är ju ganska elementärt, lite förvånande att inte alla inser det...

Wizard skrev:

Vidare anser jag att kommenatrer om att det bara är att köra in bilden PS och lägga på ett filter så får du en bra bild är ett tecken på okunskap. Jag har inte hittat bra-bild-filtret i min version av PS iaf. Samma sak gäller här, vet du inte hur det fungerar kan du inte heller göra något vettigt av det, mörkrum eller digitalt..
Återigen helt rätt.

De där kommentarerna om att de av oss som valt att plåta digitalt arbetar med bilden mer vid datorn än vid fotograferingstillfället kommer tyvärr då och då. Undrar ibland vad som ligger bakom dem. En osäkerhet och ett behov av att rättfärdiga det egna valet av teknik? Eller en rädsla att bli "omkörd", att det har blivit "för lätt" att ta bra bilder med modern teknik?

I själva verket tror jag de som plåtar analogt och scannar in sina bilder i snitt tillbringar mer tid i PS för att lägga på USM, justera nivåer m.m... Vilket för mig är helt OK - jag är mer intresserad av slutresultatet än av vägen dit.

Wizard skrev:

Till sist kan jag dock hålla med om att det har blivit lite väl mycket fokus på megapixels och prestanda och lite prat om bildkvalitet,

Jo, och i min mening finns även en fixering vid lyxobjektiv. Hög ljusstyrka, vitt och med röd rand längst fram skall det vara - annars kan man lika gärna skruva på en toalettpappersrulle på kamerahuset... ;-)

/J

Denna typ av diskussionstråd finns på alla sorters forum, från trumpinnar till stekpannor. (Det är verkligen synd att alla använder teflon och silverstone idag, snart slutar dom tillverka gjutjärnspannor, och det är ju FÖRJÄVLIGT!...)

Handen på hjärtat, spelar det egentligen någon roll om kameran är en teburk med hål i, eller en af Hasselblahd för 200 000; bara personen som använder den vet vad hon/han ska göra i en given fotosituation. Naturligtvis kan båda användas till personlig, uttryckande och konstnärlig fotografering!

Det är väl självklart att film kommer att existera under lång tid framöver! Alla analoga kan sova gott! Misstänker att även gjutjärnspannor kommer att finnas tillgängliga ett tag till med...

Sen undrar jag: För vem är det egentligen ett problem om man fotograferar mer när man använder digitalkamera? Slarvar man får man ju bara sämre bilder, eller hur?

Ars libris!

Digustibus non est disputandum!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar