Loj skrev:
.ö...................... Men jag måste säga att den nyktra realism du efterfrågar slår inte heller alltid igenom i dina egna inlägg, eller....?
mvh Janne
Jag skämtar väl litet väl svårförståeligt ibland och kanske på ett sätt som inte "bokstavstroende" kan uppskatta/tillgodogöra sig.
Men i denna frågan finns ju ett facit: Den analoga bildens obestridligt och bevisade långa livslängd på över 100 år.
Å andra sidan de visade svårigheterna med digitala mediers korta livslängd och de nästan rörande omsorger som föreslås. Bandbackup, DVD i flera exemplar undanstuvade hemma, i bankfack, hos mormor (jo, det var något sådant!!), backup på backup på hårddisk o.s.v.
Och detta är bättre säkrare och mycket mera långlivat än negativen. Jojomensan, NN vet, NN har sparat sina bilder så i tre år. Eller två: Eller har tänkt börja med det.
Inte tillstymmelse till saklig grund, bara önsketänkanden, skitsnack och fromma förhoppningar.
Den dag du slutar fotografera då (för pauserna kommer vad ni än tror just nu?
Pauserna som kan bli flera år långa då inspirationen tryter. Man bryr sig inte så mycket om foto, kanske inte alls.
Vem kopierar, sparar och "backupar" då?
När intresset återvänder har man kanske missat en eller två mellansteg.
Det har hänt mig att intresset är borta några år. Precis som det hänt i princip alla mina fotokompisar (även duktiga yrkesmän/kvinnor).
När lusten kom tillbaka stod neggen där. Snabbt användbara.
Att man i nytänd glöd med kanske bara 5 -6 års plåtande bakom sig säger: Jag tröttnar aldrig!! har jag förståelse för. Men också medvetenhet om att det är ett sjävbedrägeri
Men efter snart 50 år som fotoamatör vet jag hur det blir.
Pryldyrkarna tröttnar först, de tröttnar på leksaken.
Bildälskarna tröttnar sist, de blir uttömda, men det kan vara i flera år.
Vem sköter all uppdatering då? Mamma??
Us