Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

digital framtid

Produkter
(logga in för att koppla)

Joi

Aktiv medlem
kollade på vetenskapens värd och der visade de att den digitala tekniken har stora svagheter nämligen att om ca 5-15 år fins det ingen hårdvara som kan läsa de digitala bilder som folk har taget av sina barn och de kommer inte att kunna se dem när dem är vuxna.En skrämmande tanke eller hur...

Tror iofs att det tar längre tid än så innan tekniken är problemet. Är nog snarare användarfel i så fall, dvs. att man inte tänker på att ta backup och flytta data vid datorbyte.

Större risk är nog då krash av t.ex. hårddiskar, har du inte backup då så...

Men för att vara riktigt säker tar jag ut papperskopior från lab på lite extra bilder, inte bara de jag direkt ska använda till album o.d. Och sen är det bara att hoppas att dessa håller bättre än de första färgbilderna jag har på mig i treårsåldern (från 1972) som är ganska bleka idag.

digital förvaring

men man har oxå negativet kvar och om färkortet ser blekt ut då kan man fixa det i labbet eller i datorn. Det är oxå bättre och smidigare att bara öpna fotoalbumet och kolla bilderna, hur kommer det att vara med historiska dokumet om de måste hålla på att överföra alt matrial över till nya förvaring standard hela tiden...

Jag tycker synd om dagens barn. Deras föräldrar kommer att kunna visa alla pinsamma barnbilder i knviskarpt skick när de är 17.

Och DV-filmerna kommer att var att vara perfekta. Inte så där coolt Super8-suddiga och repiga.

Det är en skrämmande tanke

marma skrev:
Jag tycker synd om dagens barn. Deras föräldrar kommer att kunna visa alla pinsamma barnbilder i knviskarpt skick när de är 17.

Ja, om bilderna är på fotopapper eller utskrivna med pigmentbaserat bläck. Har de tur så kanske några CDR-skivor med digitalbilder går att läsa också. Det stora flertalet människor är ju inga digitala arkiveringsexperter.

Tacka vet jag negativ. Legat i kuvert i skrivbordslådor sedan 20-50-talet och ger perfekta knivskarpa kopior än idag, utan att ha behövt backuppas eller specialkunskaper.

Om hundra år finns inga digitalkameror så ni kan glömma allt vad megapixels och CD-skivor heter. Då kommer den digitala tekniken att vara lika inne som röksignaler är idag. Då kopplar man upp hjärnan, trådlöst naturligtvis, till en portabel dator. Datorn, eller dator och dator förresten, den organsika minnes- och processorenheten är ungefär lika stor som en sockerbit och kan lagra bilder av ofattbar storlek. Lagringsutrymmet kommer att vara runt fem miljoner gigabyte. Vissa fotonördar kommer att ha mer än så.

Med denna lilla historia kan man ta bilder enbart genom att titta på det man vill "fotografera". Självklart finns en previewfunktion som kopplar sig direkt till hjärnans syncentrum. Bildbehandling sker omgående i hjärnan (glöm PS) och sparas på bildenheten. Hjärnan fungerar som ram-minne och buffert.

Jag kan ha fel, men jag tror inte det.

/Joakim

P.S. Om ni nu undrar vad detta inlägg har med dagens lagringsproblem att göra så är svaret: Inget!

Joi skrev:
kollade på vetenskapens värd och der visade de att den digitala tekniken har stora svagheter nämligen att om ca 5-15 år fins det ingen hårdvara som kan läsa de digitala bilder som folk har taget av sina barn och de kommer inte att kunna se dem när dem är vuxna.En skrämmande tanke eller hur...

Hmmm. nej. :) Spara alla bilder på CD eller DVD. Det gör miljontals andra också. Om 10-20 år kommer det att vara en stor marknad för datortillverkarna att fixa till det så att gamla goda CD-eller DVD-spelare går att koppla till nya 45Ghz datorer. Eller så att de gamla digitala filerna går att föra över till nytt format. Den som vill kan spela gamla goda C64-spel på sin PC idag - och de första kom ut för närmare 20 år sen.

Jag oroar mej inte för mina digitalt lagrade bilder! Det är inte precis så att man vaknar en morgon och vips så är hela ens back-up föråldrad. Man lär ha sisådär 5-10 år på sig att konvertera sina filer till nytt format. Jag har rätt fullt upp varje dag känns det som, men under 5-10 år lär jag väl hitta nån ledig eftermiddag för ändamålet...

Liax skrev:
Då kopplar man upp hjärnan, trådlöst naturligtvis, till en portabel dator. Datorn, eller dator och dator förresten, den organsika minnes- och processorenheten är ungefär lika stor som en sockerbit och kan lagra bilder av ofattbar storlek. Lagringsutrymmet kommer att vara runt fem miljoner gigabyte. Vissa fotonördar kommer att ha mer än så.

Med denna lilla historia kan man ta bilder enbart genom att titta på det man vill "fotografera". Självklart finns en previewfunktion som kopplar sig direkt till hjärnans syncentrum. Bildbehandling sker omgående i hjärnan (glöm PS) och sparas på bildenheten. Hjärnan fungerar som ram-minne och buffert.

/Joakim

Ooh.. Mailade Cyberphoto och ville ställa mig i kö på en sådan maskin.... självklart sa dom.. men vi har inget leveransdatum än.. Usa ska tydligen få dom först.

nä, tillbaka till verkligheten.. Jag tror ärligt talat att fler digitalbilder kommer överleva än alla neg/dia tillsammans..

/Adam
(som råkade lägga nya diorna vid spisen, och en sambo som senare stekte mat... tur att det inte var bilder på min dotter....)

Edit Andreas var före mig med några millisekunder

Vandringssägner?

Om det som påstås i "Vetenskapens Värld" skulle vara sant, skulle det innebära ett plötsligt påkommet inkompabilitetsproblem. Det känns lindrigt sagt overkligt och oväntat. Jag har idag inga som helst problem att läsa de skivor jag skrev för 5 år sedan och jag kommer inte att ha problem att läsa de jag skriver om 5 år heller.

Det kan tänkas att lagringstekniken utvecklas och förändras, att nya standarder kommer. Men de kommer självklart inte över en natt och gör det tidigare existerande obrukbart. Som alltid kommer det att finnas en tid då båda system finns parallellt och under denna tid kommer man att kunna spara om sina filer.

Detta gäller även talet om nya bildformat och programvaror i framtiden dessas eventuella inkompabilitet med dagens dito.

Inte heller är det så att bilder måste vara utskrivna med hyperdypersuperbläck på fotopapper special extra plus för att kunna existera i framtiden.

Hela saken är ett konstruerat problem, som i mina öron har vissa likheter med s.k. vandringssägner. Det står var och en fritt att välja att tro på dem eller att se mer nyktert på saken. Om man nu väljer att tro på dem kan man ju fortsätta fota analogt och framkalla sina filmer som man hittills gjort. Den möjligheten kommer nämligen också att finnas under överskådlig framtid...

mvh Janne

modellbilder.se skrev:
Ooh.. Mailade Cyberphoto och ville ställa mig i kö på en sådan maskin.... självklart sa dom.. men vi har inget leveransdatum än.. Usa ska tydligen få dom först.

Tänkte beställa från Tyskland - vet nån hur det är med moms och tull!?

Sorry, kunde inte låta bli...

Jag har hört att en intergalaxfraktare är på väg från Plejaderna med enheterna i detta nu. Ankomstdatum 20980415.

Pris: 112.614 Yuan Renminbi. Men då ingår väska.

/Joakim - som ska sova nu! :)

Det som vetenskapens värld tog upp idag är inget "nytt" problem. Arkiveringsproblemet har funnits i många år och blir mer och mer påtagligt. Det handlar inte enbart om lagringsmedia eller hårdvara. Det handlar lika mycket om migrering och inkompatibla mjukvaror.

Nedanstående frågor belyser problematiken lite tydligare:

Hur många här kan ladda in sina orginaldisketter från VIC20 i PCn?

Hur många här har laddat in sina amigaspel i PCn?

Hur många här tror att PSD eller RAW-formaten funkar om 100 år?

Hur många här kan accessa sina IFF-filer från Amigan i HAM-format?

Hur många här kör PC eller windows om 50-60 år?

Jag arbetade redan för 10 år sedan i ett forskningsprojekt som belyste just denna problematik. Då gällde det digitalt lagrad information som fanns på Landsarkivet i Lund. Redan då fanns det ett antal obskyra kommunala system som genererade data som ingen kunde läsa utan att äga det skräddarsydda systemet som skapat informationen.

Så vad programmet belyste var ett reellt problem och inte vandringssägen.

En del av problemet som även beskrevs var resursåtgången som krävdes för att just hålla parallella system i drift och inte ens då kan man vara säker på att datan är intakt efter en eventuell migrering.

"Real world problem", tyvärr.

Senast ändrad:
http://www.fotosidan.se/forum/showt...6199&perpage=15&highlight=vinden&pagenumber=1
Är en tråd som tog upp detta och visar hur stor tillit folk lägger vid digital media och hur folk tror att man skall kunna bevara bilder under lång tid när de är digitala.

Detta är ett problem som jag oroat mig lite för och läst lite om för att jag vill bevara saker till framtiden. Jag har därför tagit upp liknande och närstående debatter när chansen finns.

Men den stora skeptis man bemöts med gör att få vill tala om detta och det slutar ofta med nått konstigt bråk som bildar en analog grupp och en digital grupp som försöker bevisa deras medias överlägsenhet.

Digitalt är bra och inget säger att man inte kan göra analoga kopior av bigitala bilder och i framtiden kommer man även troligen kunna få sina bilder utskrivna som analoga negativ.

Problemet bör ju inte vara ett problem. Man får helt enkelt se till att konvertera sina bilder i god tid.
Jämför gärna med vinylskivor som man idag bör digitalisera om man vill kunna lyssna på dem.

teknikframtiden

hhmmm,
ganska intressant, denna ganska ensidiga tekniktilltro, och att i framtiden har vi bara mer och mer.
Jag tror inte på några "quantum jumps" när det gäller tekniken, att saker och ting blir föråldrade över en natt.
Men jag tror inte heller att vi kan fortsätta linjärt, och att tekniken bara blir bättre och bättre, och att vi går från Giga till Tera till Peta och så vidare.
Vi som lever i västvärlden lever fortfarande i en förtrollad värld, med mer och mer. Det är ganska lätt att glömma bort att det fortfarande är enbart en liten del av världen som är uppkopplad, har häftiga digitalkameror, MP3-spelare mm (jo, jag har rubbet jag med).
Att tillverka en laptop-dator kräver ungefär lika mycket resurser som en bil att tillverka.
Jag tror att teknologi-landvinningarna kommer att plana ut, kanske förr än vi tror. Kanske våra barnbarn kommer att skratta åt oss, där vi gick omkring och drömde om mer och mer och mer.

Nekomy skrev:
Digitalt är bra och inget säger att man inte kan göra analoga kopior av bigitala bilder och i framtiden kommer man även troligen kunna få sina bilder utskrivna som analoga negativ.

Du kan redan nu få dina bilder skrivna på negativ - Är dock alldeles för dyrt i dagsläget.

Även negativ har begränsad livslängd beroende på framkallningsteknik.

ulltand skrev:
Problemet bör ju inte vara ett problem. Man får helt enkelt se till att konvertera sina bilder i god tid.
Jämför gärna med vinylskivor som man idag bör digitalisera om man vill kunna lyssna på dem.

Visst är det ett problem:

Kostnaden är ett stort problem i många lägen.

Vilket lagringsformat/media har längst livslängd ur ett tekniskt perspektiv m.m. Detta är ju inte helt enkelt att hålla reda på för alla människor.

Hur avgör du om du är ute i god tid?

Hur gör du om du vill spela in dina 78-varvare i dagsläget?

Hur skall någon kunna tyda något från en hembränd skiva med magnefika naturbilder i RAW-format om 400 år? Tilläggas bör att man troligtvis inte ens vet att det är bilder på skivan, det blir enbart en samling oanvändbara ettor och nollor. Boken har helt andra egenskaper på detta område.

Precis som att alla inte är intresserade av att soppa sina egna rullar, så är inte alla intresserade av att ständigt hålla koll på tekniken.

Alla är inte lika "inbitna" och härdade som vi som snurrar runt på fotosidan ;-)

Senast ändrad:
Som de sade och visade på TV.

Ett DV-band kan kanske klara sig i 100 år eller mer, men tekniken att läsa dem kan gå till spillo snabbare än vi tror. Vi kan inte vara dömda att förövrigt kopiera till ett nytt media för att kunna se bilderna och ett fel på en CD kan leda till att flera tusen bilder på en gång går förlorade.

Vi kan heller inte veta hur vår värld ser ut om 25 år. Vi utgår ifrån att tekniken skall utvecklas, men inte att vi får ett krig som gör all digital teknik obrukbar pga att vi saknar ström. De som kommer dockumentera detta är de som fortfarande kan använda en analog kamera och framkalla på det klassiska sättet.

Hur jag gör om jag vill spela en 78-varvare var det någon som frågade. Jag tar ett papper och lindar det till en tratt, sticker igenom en nål på smala änden. Jag gör sedan en träskiva som jag kan lägga 78-varvaren på och en lätt anordning med trissor så att jag med en vev kan veva runt denna med ca 78 varv. Jag lägger på nålen och hår ljuv men dock knastrig musik.

Hur gör ni för spela en CD om vi utgår ifrån ann ni själv måste bygga en spelare. Jag tror man även får problem med att bugga en så simpel sak som en laser :)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar