Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Det går dåligt det här!

Produkter
(logga in för att koppla)

RoyalCanin

Ny medlem
Hyrde en scanner i helgen, en Epson V700 fotoscanner.
Tänkte scanna in mina negativ till digital form. Kändes som en enkel sak. MEN

Först gick en dag till att överhuvudtaget få igång scannern...haden ingen kontakt mellan dator och scanner, man skulle fästa kablar och grejer, det bara strulade....

*Sedan när jag skulle börja kom jag att tänka på att jag inte vet vad för slags filer jag vill ha. JPG, BMP, TIFF.. Hur vet man det? Valde BMP för att jag hört att man inte förstör bilden då.

*Upplösning är en annan fråga. Själv har jag ingen aning om vad jag behöver, men jag vet att när jag nu gör det här vill jag göra det ordentilgt.
Just nu sitter jag och scannar BMP-bilder men 4800 dpi, och med noll komprimering. Varje bild blir ca 75-80 MB och min laptop orkar knappt öppna dem....Jobbigt läge det här, men jag antar att bilderna måste bli så här stora ?

*Ett annat problem är att negativen har dammkorn på sig som syns när man scannat in dem.. jag försöker torka av negativen med en torr dammtrasa, men det kommer bara nya, det är som om de drar till sig damm och annat :-( Jättejobbigt och jag måste scanna om flera gånger...
Vissa negativ har även gamla fingeravtryck på sig som inte går bort med dammtrasan.

Det går väldigt sakta för mig, för jag tvingas scanna om samma film 3-4 gånger innan jag får ett resultat med relativt lite skräp på.

På en hel helg har jag hunnit med 3 filmer... Scannern kostar 600-800kr per helg, men den kostar ca 6000 kr att köpa. Jag har MÅNGA högar med negativ. 1000-tals bilder.
Jag var naiv och trodde att det bara var att scanna, men fattar nu att det här är ett stort projekt...Vilken värld lever jag i ? ;-)

Det lutar åt att jag blir tvungen att köpa apparaten, bara jag kommer runt problemet med smutsiga negativ. Finns det någon som har pysslat med sånt här och kan ge mig ett råd på vägen?

/Lina
 
Man kommer alltid att behöva tuscha bort damm och repor från negativ, men det blir lättare om man använder en statisk pensel och blåsbälg för att få bort dammet redan innan man scannar.

Skanna också hellre i TIFF. Sen får du titta på bildstorleken, tycker du bilderna blir onödigt stora kan du skanna i en lägre upplösning för att få upp farten.
 
*Ett annat problem är att negativen har dammkorn på sig som syns när man scannat in dem.. jag försöker torka av negativen med en torr dammtrasa, men det kommer bara nya, det är som om de drar till sig damm och annat :-( Jättejobbigt och jag måste scanna om flera gånger...
Vissa negativ har även gamla fingeravtryck på sig som inte går bort med dammtrasan.
När man jobbar i mörkrum så använder man en antistatborste/pensel. Det brukar fungera ypperligt när det gäller damm.
 
Ja det var nästan en hel nybörjarkurs du frågade efter. Damm kan bero på många saker, dels damm som fastnat pga statisk elektricitét, efter att filmen torkat och när man hanterar den. Och dels damm som fastnat och torkat in vid torkningen av filmen. Det första kan minskas med att använda antistatborste, visserligen dyr men mycket bra. Det andra finns bara en hjälp för, använd kloningsverktyget i ps och pricka i dammkornen på bildfilen i datorn. Men för att undvika det bör filmen torka på dammfri plats, förslagsvis dusch och badrum där man ofta rensar luften från partiklar genom att duscha. Ett råd är att köra dsuchen en stund innan man hänger upp filmerna.
 
Jag har köpt en V700 och det tog mig en tre-fyra helger att både lära mig grunderna i att scanna vettigt, men också i att använda mjukvaran rätt. Scanning tar tid - mina neg tar fyra minuter per styck (med dammfiltrering), så en en fylld hållare med fyra filmremsor tar nån timme - innan efterbehandlingen.

Jag scannar i TIFF, 24-bitars (då jag använder GIMP i nästa steg som inteklarar fler bitar per pixel). Som scannermjukvara använder jag VueScan. Dessa mjuvaror beror delvis på att jag använder Linux som operativsystem där ju inte alla de vanliga programmen finns.

För dammet använder jag ICE-funktionen, infrarött dammfilter, och det brukar funka bra. En del riktigt dåliga negg får man efterbehandla manuellt men filtreringen tar förvånansvärt mycket.

Jag förstår varför en komersiell uthyrare tar 800 kr / helgen, men för privat bruk är det ju en hel del pengar. Du har inte möjlighet att slå ihop dig med nån kompis med liknande behov för "delad vårdnad" av en scanner? Minst en av mina kompisar har redan tingat att låna min scanner vid tillfälle, när jag sade jag hade köpt den blev jag utsedd till hans nya bästa vän :)

Exempel på gammalt vanskött negativ scannat med min: http://www.flickr.com/photos/bjoele/4970654335/

Lite nyare dia, taget med bättre kamera: http://www.flickr.com/photos/bjoele/4958115402/

Nyaste negget, bästa kameran: http://www.flickr.com/photos/bjoele/4956683734/

:)
 
Senast ändrad:
Några grundläggande tips finns här: http://daniel.nordling.nu/bildredigeringsskolan/lektion9.html

Du skall helst skanna med skannerns verkliga upplösning, inte de interpolerade fantasivärdena. För V700 är denna 6400 dpi (när du skannar småbild i filmhållare), vilket ger väldigt stora bildfiler.

Förmodligen räcker inte skärpan från skannern riktigt till för denna upplösning varför jag skulle rekommendera dig att istället välja halva upplösningen (3200 dpi), vilket räcker för att skriva ut en 25 x 38 cm (3000 x 4500 pixlar) stor bild med högsta kvalitet (300 dpi). De går även att skriva ut i större format med god kvalitet (eg. 50 x 70 cm i 150 dpi).

Lämpligaste formatet är (förlustfritt) komprimerad TIFF.

När det gäller damm och repor har skannern en funktion som kallas för Digital ICE, den skall automatiskt ta bort störande damm och repor. Testa att skanna med ICE aktiverad, i bästa fall ger det dig rena bilder utan andra defekter. I värsta fall får du bättre resultat utan.

Ett lite mer oortodoxt sätt att bli av med damm är en mikrofiberduk, sådan vi använder för att polera våra objektiv. Blås först rent med luft på burk.
 
Och just: jag scannar normalt i 3200 DPI, men det beror ju delvis på att jag vet att jag kan scanna om i högre om det behövs. V700:ans filmhållare behöver ju också justeras in för bästa skärpa, och innan jag är säker på att jag fått det hyggligt rätt orkar jag inte scanna för mycket.

Hur hög upplösning du vill scanna med beror ju också på vad du ska använda negativen till - för mitt brukar räcker 3200 DPI än så länge.
 
Låna?

Hej.
Jag har en äldre, men välfungerande Minolta dimage Scan Dual (heter den så?) som du kan få låna gratis. Paketet kommer med en tillhörande dator(eftersom det är SCSI-kort). Lägg till skärm, tb o mus så har du en fungerande kombo som du får låna året ut om du vill. Förutsätter dock att du kan ordna transporten från mörka Småland. Flera av bilderna på min sida är scannade med den.
MvH: Garbis
 
Det lutar åt att jag blir tvungen att köpa apparaten, bara jag kommer runt problemet med smutsiga negativ. Finns det någon som har pysslat med sånt här och kan ge mig ett råd på vägen?

Prova att hitta en fotoklubb i din närhet. För priset av en medlemsavgift som antagligen är hälften av scannerns hyra över en helg kanske du kan få tillgång till dels en scanner ett helt år och dels kunskap i att scanna in bilder på ett bra sätt.
 
Hyrde en scanner i helgen, en Epson V700 fotoscanner.
Tänkte scanna in mina negativ till digital form. Kändes som en enkel sak. MEN

Det går väldigt sakta för mig, för jag tvingas scanna om samma film 3-4 gånger innan jag får ett resultat med relativt lite skräp på.

På en hel helg har jag hunnit med 3 filmer... Scannern kostar 600-800kr per helg, men den kostar ca 6000 kr att köpa. Jag har MÅNGA högar med negativ. 1000-tals bilder.

/Lina

Har du mycket pengar skall du låta någon firma skanna dina bilder. Om inte får du offra mycket av din fritid.

Det tar tid att skanna. Kanske 3 min per bild när man fått upp rutinen. Det blir 50 timmar per tusen bilder effektiv tid. Efter två rullar i sträck är man ganska trött så att hyra kan bli en dyr historia. Om man köper skannern kan man ju sälja den vidare när man är klar. Tyvärr finns det inte så många begagnade till salu men då skulle kostnaden för själva skannern kunna bli nära noll eftersom värdet inte borde sjunka mycket.

Jag trodde att det skulle gå på några månader att i lugn takt skanna igenom mina bilder och sedan sälja skannern när jag köpte den, men jag är inte färdig på lång väg efter två år.

Det är en ganska hög inlärningströskel och man märker att man förfinar sin skanningsteknik med tiden så det man skannade i början skulle man vilja göra om, åtminstone vissa bilder. Jag hittade en bok om skanning i Fotografiska museets butik, som visserligen mycket handlar om Nikonskannrar men beskriver grunderna bra. Den skulle man haft från början.

TIFF-formatet är att föredra om man inte, som på vissa skannrar, kan spara i RAW. Jag har skruvat ner upplösningen till 2000 dpi för att få hanterliga filstorlekar på c:a 13 MB. Hittar jag någon bild jag vill lägga ned extra efterbehandling på så går det ju att skanna om den i full upplösning.

Vad gäller skräp så fungerar ICE bra så länge dammkornen inte är för stora och man inte skannar sv/v eller Kodachrome. Annars är det att blåsa, borsta och i sista hand plocka dammet i bildbehandlingsprogrammet som gäller. Det senare blir särskilt jobbigt med negativ eftersom skräp syns bättre än med dia.
 
Samma erfarenhet här, det tar evig tid.
Jag har ett diabildslager som skall scannas in.
Jag orkar max en lâda per gâng och dâ kör jag i relativt lâg upplösning och räknar med att jag hyfsat enkelt hittar vilka bilder jag vill lägga mer tid och kraft pâ senare.
Använder en Minolta Dual Scan IV och Vue Scan. Fungerar bra.
 
Finns det någon som har pysslat med sånt här och kan ge mig ett råd på vägen?

/Lina

Jo, jag har pysslat en del med skanning. Skannat åt fotografer som Lennart Nilsson, Lars Tunbjörk och JH Engström. Och det är inte enkelt att skanna så bra att man verkligen får ut allt som finns i ett negativ. Finns en tråd på Fotosidan som tar upp en hel del om detta http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=123307

Det finns tre olika sätt att skanna in sina bilder, det ena är att man skannar ganska lågupplöst och sedan använder dessa bilder mer som en sökfunktion för att leta reda på de bilder som man verkligen vill göra i ordning. För sådana bilder räcker det med att man skannar i en upplösning på 600 - 800 ppi och sparar dem i jpeg. Den andra lösningen är att man skannar dem i hög upplösning och fixar i ordning bilderna så bra som möjligt i skannerprogrammet. Även här kan du använda jpeg med låg komprimering utan att det är någon nackdel för kvaliteten, för du ska inte göra någon efterbearbetning av bilderna. Den tredje metoden, som jag själv använder, är att skanna bilderna i hög upplösning och bara ställa in skannerprogrammet så att all information läses in. Jag gör alltså inget alls i skannerprogrammet mer än att jag exporterar ut bilderna i TIFF och 16 bitar. Sedan bearbetar jag bilderna i mitt bildbehandlingsprogram.

Vill du läsa mer om detta har jag ett kompendium om skanning som nu börjar bli lite gammalt. Men det är ju inte så mycket som ändras när det gäller skanning, så det är fortfarande aktuellt. Du hittar det på http://www.profiler.nu/utbildning/kursdokumentation/

Sedan har jag också en kurs i skanning framöver om du verkligen vill lära dig om skanning http://www.profiler.nu/utbildning/kurser/

Stefan
 
Tack så mycket snälla ni! så mycket värdefull info.
Jag får fundera över de alternativ ni presenterar här, det tar nog ett litet tag att smälta.
Tack åter igen
/Lina
 
Om du bestämmer dig för att köpa, så var den billigaste V700an jag hittade på Elgiganten av alla ställen: 5490 kr. :)

Fast andra kanske letar bättre än jag.
 
V700 är en tusenlapp billigare om man beställer från Holland, 477 € hos www.foka.nl som är pålitliga. 13€ i frakt. Med dagens eurokurs blir det 4516 kr inkl frakt. Inga avgifter tillkommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.