Objektiv
Har en klasskompis som även sysslar med lite foto, samarbetar ibland med en kille som heter Jesper Anhede, fotograf. Gick in på bilddagboken och kollade vad han hade för kamera, och till min förvåning stod det Canon 40D. Detta betyder att jag har möjlighet till att låna optik från annat håll, bra!
Jag ska under första veckan använda min kamera på västkusten, och har nu börjat fundera på vilket objektiv jag kommer ha mest användning för. Det jag funderar på är ett vanligt 18-55 eller ett 70-300. Jag kanske kan skrapa ihop 10 000 och köpa båda två, de jag hittat då är:
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC for Canon 830:-
eller
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 1290:- (bildstabilisator, enda som fanns för under 2000 kr av alla de som kom fram när jag sökte på prisjakt/objektiv till Canon,Sigma,Tamron,Tokina under 2000
Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Canon 1490:- (eller motsvarande Sigma, kostar lika mycket i princip.)
För det är ingen idé att köpa ett:
Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II for Canon 1785:- ?
Är inte sådana zoomar med stor räckvidd ganska dåliga i principen för så här pass lite pengar?
Någon som kan ge en kommentar på Scandinavian photos pris på 40D kamerahus för 6995:- när det kostar 8490:- på Cyberphoto? Är det för att det är ett uppskattat pris av SP eftersom dom ej har varan i lager, den är beställd av leverantör, eller är Cyberphoto bara 1495 kr dyrare på samma vara?
Isåfall funderar jag nästan på att beställa 40D nu med en gång, redan ikväll, plus ett objektiv vad vi nu kommer fram till... Det ligger ju kvar i två veckor, så fram till Måndag vecka 29 har jag ju det, och under vecka 28 lär jag ha minst 9000:-, redan på Onsdag vecka 28 lär jag ha pengarna... Fast bör känna på kameran först, dumt att chansa. Någon som kan ge en jämförelse på huset jämfört med Pentax K100D/K200D/Sony A350/Canon D40x, då dessa är de enda jag känt på innan... Nu ska jag åka och bada, hoppas någon svarat tills jag kommer hem =)