Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpet av kamera närmar sig, Pentax godkänt?

Produkter
(logga in för att koppla)
-konsertfoto
-motorsport
-barnfoto (de har en tendens att inte sitta still)
-vimmelfoto



nurå...
vad är bra med pentax, jag är ärligt nyfiken, vad är det jag missade?

Kan du ta dig tid och förklara varför det inte skulle gå och ta tex motorsportbilder,gärna riktigt ingående vilket ger dig en chans att bevisa om du vet vad du pratar om.
 
USM = Ultrasonic Motor (Autofocus motor)
IS = Image Stabiliser (Bildstabilisator)

Tack. En sak till varför jag vill ha Pentax är även för att dessa två ingår i kamerahuset, och inte något jag behöver betala extra för i varje enskilt objektiv.. Vad tycker ni, Canon eller Pentax? K20D vs EOS 40D. Hur ser objektivutbudet ut om man jämför dessa? Vilken har bäst respektive billigast, och vilken får man mest objektiv för pengarna för?

Just nu står det mellan dessa två, har dock ej känt på någon av dem än, så det återstår att se, vill ha en skön kamera. K200D är den närmaste representanten som jag känt på och kan tänkas köpa.. Har även pengar för den redan nu. Men självklart vill jag få en bättre kamera om jag nu kan, och eftersom jag har fyra dagar kvar nu av jobb, plus vecka 28 då jag under början av veckan ska beställa kameran, bör jag kunna jobba ihop till 9000:-. Ligger just nu runt 7000:-, och tjänar ~85 kr/timmen, räkna 80kr/h. Har ca 6h/dag, ibland mer, ibland någon timme mindre. Försöker jobba över så mycket som går, häromdagen jobbade jag över 5h (glassbar i hamnen eller fiskaffär i turistort, har två jobb..).. Så pengarna bör inte vara något problem, räknar vi 5h/dag de fyra dagar som återstår innan min "tre dagars semester" får jag 1700 kr till, redan då är vi uppe i ungefär 9000:-, och då på ett ungefär, troligtvis mer än 5h/dag...Måste bara hitta en dag att åka och känna på kamerorna, troligtvis blir det fredag nästa vecka!

Ge gärna tips på andra kameror i samma prisklass och "prestationsklass"
 
Tack. En sak till varför jag vill ha Pentax är även för att dessa två ingår i kamerahuset, och inte något jag behöver betala extra för i varje enskilt objektiv.. Vad tycker ni, Canon eller Pentax? K20D vs EOS 40D.QUOTE]

Trött, så det blir ett kort svar:
Om jag varit i dina kläder hade det varit ett lätt val, Canon 40d
bortsett från att det är en väldigt bra kamera finns det ett stort utbud av tillbehör, speciellt då objektiv vilket i längden är det som är viktigt.

Mvh Mattias
 
USM = Ultrasonic Motor (Autofocus motor)
IS = Image Stabiliser (Bildstabilisator)
En sak till varför jag vill ha Pentax är även för att dessa två ingår i kamerahuset, och inte något jag behöver betala extra för i varje enskilt objektiv.. Vad tycker ni, Canon eller Pentax? K20D vs EOS 40D.
Nja, det där har du nog missuppfattat. USM sitter alltid i objektivet, oavsett fabrikat. Det är en modern och snabb typ av fokusmotor, överlägsen äldre sätt att styra fokus. Både Pentax och t ex Canon tillverkar objektiv med USM -- och utan.

Bildstabilisator har Pentax i huset, precis som du skriver, och Canon (liksom Nikon) i objektiven. Det finns för- och nackdelar med båda systemen. En stor fördel med att ha IS i objektiven är att då blir det du ser i sökaren också stabiliserat. Det kan betyda ganska mycket, speciellt när man jobbar med längre telen.
 
Nja, det där har du nog missuppfattat. USM sitter alltid i objektivet, oavsett fabrikat. Det är en modern och snabb typ av fokusmotor, överlägsen äldre sätt att styra fokus. Både Pentax och t ex Canon tillverkar objektiv med USM -- och utan.

Bildstabilisator har Pentax i huset, precis som du skriver, och Canon (liksom Nikon) i objektiven. Det finns för- och nackdelar med båda systemen. En stor fördel med att ha IS i objektiven är att då blir det du ser i sökaren också stabiliserat. Det kan betyda ganska mycket, speciellt när man jobbar med längre telen.

Ahaa.. Jaja, nu fattar jag.. Vart också lite trött, plus att flickvännen satt o skrek på mig.. Okej, då förstår jag, det kan ju fakiskt vara ett stort plus. Måste dra till jobbet nu!
 
Ett stort plus för Pentaxen å andra sidan är alla gamla manuella objektiv som kan köpas för några hundralappar. Kul om man inte är gjord av pengar.

De är ofta skarpa och ljusstarka fasta gluggar som är roliga att fota med. I och med att de är manuella så är de förstås inte de bästa för snabb action, men stabiliserade blir de givetvis.

K10/20 känns massiva (dvs de är tunga), jag höll på att kasta en d90 över axeln första gången jag plockade upp den, ( van att plocka upp min k10) så tog jag i alldeles för hårt för när jag greppade d90. Kändes som ett tomt skal. Bra eller dåligt är upp till var och en.
 
Asså.. I denna kameravärld finns det snudd inget jag anser så lågt som folk som sitter med sina profetior om kameramärkens snart kommande hädanfärd för kränga sina egna märken .. Så urlågt sätt att försöka kränga sina egna märken så det liknar rent ingenting....

Samt dessutom rätt lustigt att man behöver ta till sådant metoder om man enligt sig själv har tips om så mycket bättre grejer...... För varför skulle man behöva tramsa med sådana saker för skapa osäkerhet om man hade riktiga argument i stället..

Dessutom finns det massa massa fina objektiv med bra ljuskänslighet till Pentax för vettiga stålar..... Samt som alltid blir stabiliserade via funktionen alltid finns i huset.. Även så med begobjektiv.. Allt annat är enbart snack..
 
Har själv gått från Pentax till Nikon D700 men är öppen för att byta tillbaka till Pentax igen. Främst saknar bildstabiliseringen på ljusstarka objektiv med Nikon och fördelar som snabbare tex AF är inte så stor som förvänta. Lite tråkigt att priset på Pentaxoptiken dragit iväg så men det är kanske så att den var för billig tidigare...
 
Ahaa.. Jaja, nu fattar jag.. Vart också lite trött, plus att flickvännen satt o skrek på mig.. Okej, då förstår jag, det kan ju fakiskt vara ett stort plus. Måste dra till jobbet nu!
En annan fördel med IS i optiken är att du slipper betala för IS varje gång du köper nytt kamerahus. Bra optik kan överleva många kamerahus och är såklart helt avgörande när det gäller bildkvalité (ofta får du det du betalar för).

Min rekommendation oavsett märke du väljer är att kika på vilken optik du vill ha i första hand och köpa det kamerahus du har råd med efter optiken. T ex en normalzoom 18-50/2.8 från Sigma/Tamron är det många som börjar med.

Pentax gör fina kameror, det var dem och Canon jag valde mellan - för min del blev det Canon.
 
Och när kostade kamerahus med stabilisering inbyggt mer än dessa motsvarande utan stabilisering då``
 
En annan fördel med IS i optiken är att du slipper betala för IS varje gång du köper nytt kamerahus. Bra optik kan överleva många kamerahus och är såklart helt avgörande när det gäller bildkvalité (ofta får du det du betalar för).
QUOTE]

Jag skulle kunna förlika mig med IS i optiken om den bara fanns men det gör de ju inte för merparten av utbudet. Man kan ju också invända att med stabilisering i huset köper du det en gång för alla objektiv du har och slipper den ökade risken för centreringsfel med lösa linselement.
 
Jag skulle kunna förlika mig med IS i optiken om den bara fanns men det gör de ju inte för merparten av utbudet. Man kan ju också invända att med stabilisering i huset köper du det en gång för alla objektiv du har och slipper den ökade risken för centreringsfel med lösa linselement.
Det håller jag helt med om, förhoppningsvis förstår Canon att det bör finnas tillgängligt (24-70/2.8L IS t ex). Om centreringsfel är ett reellt problem så är det såklart också något man bör tänka på.

Och när kostade kamerahus med stabilisering inbyggt mer än dessa motsvarande utan stabilisering då``
Minns jag fel eller har inte Pentax tidigare haft i stort sett likvärdiga hus med och utan stabilisering och det fanns en viss prisskillnad?

Oavsett så bör det såklart kosta pengar - eller så får de snåla in på annat för att hålla nere priset. Inget är gratis.
 
Jag själv tycker ju att stabilisering är bättre i kamerahuset eftersom man får den till varje enskilt objektiv, oavsett ålder, från 70-tal till gårdagens producerade. Men varför kör så många med dessa märken som inte erbjuder detta i huset? Kostar det så mycket extra i objektiven?

Jag kanske inte sagt detta innan, men detta är mitt första köp av systemkamera. Jag har aldrig ägt en systemkamera själv innan, men genom detta köp försöker jag snabbt komma in i systemkamerascenen. Eftersom jag inriktar mig på bild,foto,film i skolan är detta också bra inom min skolgång (där vi kör Pentax (K100D)), och i dagsläget känns det som om jag kommer syssla med detta under min framtid. Min dröm är att åka jorden runt med en systemkamera och bara fota och uppleva allt vad världen har att ge, det vore oförglömligt. Med tiden när jag har jobbat har jag höjt ribban från ~6000 - ~9000 kr som jag kommer lägga på kameran, varför detta är dels för att jag fått ihop pengarna så pass snabbt, och dels för att det känns som om det i mitt läge är onödigt att lägga pengarna på en instegskamera då jag kommer pilla med kameran 24h/dygnet när jag väl får den, och jag bör lära mig den inom ett par dagar. Resten sköter sig självt. Är jag bara tillräckligt intresserad av någonting finns inga hinder, mitt snabba "jobba ihop pengar" arbete är ett bevis på detta. Jag hade aldrig jobbat ihop så här pass mycket pengar om jag inte haft något mål, speciellt inte i det här vädret som Sverige ger dessa veckor. Alla kompisar är ute på stranden medans jag står och arbetar med fisk och glass. Nog om detta.

Jag har bara 19 timmar fram till 9000, de närmsta tre dagarna har jag 20,5 timmar schemalagda. Det kan bli mer, troligtvis inte mindre. Det känns som om jag redan idag kan beställa kameran, men vill gärna inte förrän jag har pengarna i handen och bestämt mig. Måste åka och känna på kamerorna innan också.
 
Objektiv

Har en klasskompis som även sysslar med lite foto, samarbetar ibland med en kille som heter Jesper Anhede, fotograf. Gick in på bilddagboken och kollade vad han hade för kamera, och till min förvåning stod det Canon 40D. Detta betyder att jag har möjlighet till att låna optik från annat håll, bra!

Jag ska under första veckan använda min kamera på västkusten, och har nu börjat fundera på vilket objektiv jag kommer ha mest användning för. Det jag funderar på är ett vanligt 18-55 eller ett 70-300. Jag kanske kan skrapa ihop 10 000 och köpa båda två, de jag hittat då är:


Sigma 18-50/3,5-5,6 DC for Canon 830:-
eller
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS 1290:- (bildstabilisator, enda som fanns för under 2000 kr av alla de som kom fram när jag sökte på prisjakt/objektiv till Canon,Sigma,Tamron,Tokina under 2000:)


Tamron AF 70-300/4,0-5,6 Di Macro for Canon 1490:- (eller motsvarande Sigma, kostar lika mycket i princip.)

För det är ingen idé att köpa ett:

Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II for Canon 1785:- ?

Är inte sådana zoomar med stor räckvidd ganska dåliga i principen för så här pass lite pengar?



Någon som kan ge en kommentar på Scandinavian photos pris på 40D kamerahus för 6995:- när det kostar 8490:- på Cyberphoto? Är det för att det är ett uppskattat pris av SP eftersom dom ej har varan i lager, den är beställd av leverantör, eller är Cyberphoto bara 1495 kr dyrare på samma vara?

Isåfall funderar jag nästan på att beställa 40D nu med en gång, redan ikväll, plus ett objektiv vad vi nu kommer fram till... Det ligger ju kvar i två veckor, så fram till Måndag vecka 29 har jag ju det, och under vecka 28 lär jag ha minst 9000:-, redan på Onsdag vecka 28 lär jag ha pengarna... Fast bör känna på kameran först, dumt att chansa. Någon som kan ge en jämförelse på huset jämfört med Pentax K100D/K200D/Sony A350/Canon D40x, då dessa är de enda jag känt på innan... Nu ska jag åka och bada, hoppas någon svarat tills jag kommer hem =)
 
Om du väljer Canon och letar prisvärda teleobjektiv tycker jag du även ska kika på Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS ( http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123621 ). Går att hitta nytt för ~2.900:- idag och IS är trevligt på en telezoom.

17-85 IS USM finns ju också (med lite längre zoomomfång), samt Sigma/Tamron 2.8-normalzoomar som du kan kika på som ju är ljusstarkare.

Långzoomarna tycker jag du gör rätt i att undvika, det är bildkvalitén de tummar på när de klämmer in ett långt zoomintervall i en billig lins.
 
Som vanligt när någon kommer med en undran om vilket kameramärke som han/hon bör väljas kommer samma mantra i dagen. Endast Canon eller Nikon gäller. Andra fabrikat sågas jäms med fotknölarna oavsett om det handlar om kameror som mycket väl kan vara nog så valbara alternativ.

Personligen skulle jag undvika att ställa en sådan fråga som vilken kamera jag bör välja på detta forum, detta då svaren knappast kan ses som opartiska. Varför rådfråga en skara nördar som anser att som kameror räknas endast Canon och Nikon ( dock ej dessa fabrikats instegsmodeller!) och som anser att kameror inte skall köpas i Sverige utan helst på andra sidan planeten. Lagstadgad moms och tull skall man givetvis undvika att betala.
 
Som vanligt när någon kommer med en undran om vilket kameramärke som han/hon bör väljas kommer samma mantra i dagen. Endast Canon eller Nikon gäller. Andra fabrikat sågas jäms med fotknölarna oavsett om det handlar om kameror som mycket väl kan vara nog så valbara alternativ.

Personligen skulle jag undvika att ställa en sådan fråga som vilken kamera jag bör välja på detta forum, detta då svaren knappast kan ses som opartiska. Varför rådfråga en skara nördar som anser att som kameror räknas endast Canon och Nikon ( dock ej dessa fabrikats instegsmodeller!) och som anser att kameror inte skall köpas i Sverige utan helst på andra sidan planeten. Lagstadgad moms och tull skall man givetvis undvika att betala.

Jo du har rätt i det du säger, men vad jag menar med mina frågeställningar är vilken av de båda kamerorna, -i detta fall Canon 40D vs Pentax K200D- jag får mest kamera för gentemot pengarna. Och med detta menar jag inte bara kamerahuset, utan också hur mina kommande utgifter kommer se ut. Eftersom detta är en ganska stor investering för mig som fortfarande går i skolan (9 000 är för mig när jag nu tänker efter riktigt mycket pengar, tror inte jag köpt något dyrare förut :S :p ) har jag inte råd att lägga pengarna på dyra objektiv och diverse tillbehör bara för att jag valt ett kamerahus som är billigare, men har sämre objektiv utbud, och därför dyrare produkter. Därför frågar jag nu, vilket system ska jag välja om man kollar på det jag sagt, kamerahus+dess tillbehör, objektiv, blixtar, batterigrepp etc etc... Vilket kommer jag i slutändan tjäna på att köpa? Nu handlar det om några hundralappars skillnad mellan de ovan nämnda kamerahusen, att sedan byta system när man handlat kring utrustning för 40 000 och tvingas byta detta pga. ett fjuttigt kamerahus är något jag inte har råd med. Så snälla, försök tänka opartiskt och säg mig vilket system jag tjänar mest på att köpa, Canon vs Pentax? 40D vs K200D.

Och svara gärna på frågorna angående objektiven i mitt föregående inlägg =)
 
Du bör väl jämföra först o främst Pentax K20 D kanske med Canonen och inte K200D...
 
Ett sätt att komma fram till vilken kamera som bör väljas är att göra en lista på vad som kommer att vara de huvudsakliga motivtyperna. Sedan gäller det att jämföra de olika kameraalternativen mot listan och se vilket kamerasystem som ligger närmast vad man tänkt sig att använda den för.

Jag vill inte förespråka varken det ena eller det andra märket, då det skulle spegla min personliga syn på saken och därför kanske inte vara ett opartiskt råd.

Att välja en kamera från ett väletablerat fabrikat med ett väl utbyggt system leder givetvis till en ökad flexibilitet framöver. I vissa fall kan ett "mindre" märke vara ett väl så gott alternativ, men det hänger mycket på hur behovet ser ut. Den som avser att bygga ut sitt system i framtiden bör givetvis ta med det i beräkningarna och då krymper naturligtvis antalet alternativ. När det gäller de större märkena så brukar även begagnatutbudet vara större vilket gör det möjligt att bygga ut sin utrustning till en lägre kostnad.

Sedan får man ju ta hänsyn till detta vad kompisarna har för kameramärke. Kanske har de ett objektiv som är intressant och då kanske det kan vara möjligt att få låna om det behövs för något speciellt tillfälle. Eller för att prova och se om det är ett alternativ att spara till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.