ANNONS
Annons

Köpet av kamera närmar sig, Pentax godkänt?

Produkter
(logga in för att koppla)
I vissa fall kan ett "mindre" märke vara ett väl så gott alternativ, men det hänger mycket på hur behovet ser ut.

I vilka fall då? Det känns fortfarande relevant att ta upp frågan som varit uppe tidigare i tråden. Vad kan ett mindre märke göra som de större inte klarar av?

Skrapade ihop ett litet "kit" från Scandinavian Photo.

47047 Hoya Filter Skylight 1B HMC 58mm 255,00 SEK

305981 LowePro Väska Nova 160 AW svart 549,00 SEK

590850 Sandisk Minneskort Secure digital 4GB Ultr... 199,00 SEK

590850 Sandisk Minneskort Secure digital 4GB Ultr... 199,00 SEK

36146 Sigma Objektiv AF 18-50/3,5-5,6 DC till Ca... 895,00 SEK

302097 Canon Digitalkamera system Eos 40D kamerahus 6 995,00 SEK

Summering 6 varor
----------------------------------
Varuvärde9 092,00 SEK
Frakt(ej valt)0,00 SEK
Moms ingår1 818,40 SEK
---------
Totalt9 092,00 SEK
ValutaSEK

Något jag glömt? Ska jag byta ut Skylight-filtret mot UV filter istället? Isåfall läggs 40 kr på.

Om någon månad kommer ett 55-200/70-300 köpas till, kanske tidigare beroende på hur min ekonomiska sida ser ut. Vad tycker ni?

Ett skylight-filter ger något varmare toner i bilden, det är vanligast att man använder UV-filter på digitalkameror. Dock används ofta filter endast för att skydda frontlinsen på dyr optik. På en lins för 900:- känns det väldigt dyrt att slänga på ett filter som kostar en tredjedel av vad hela linsen kostar. Hade jag varit du så skulle jag skippat UV-filter på så billig optik (men det kommer säkert folk som säger att man "måste" ha filter på). Bättre att använda motljusskyddet som skydd för skador när linsen är så billig.

Jag är osäker på om Ultra-minneskorten är tillräckligt snabba för att få maximal prestanda ur en 40D. Det finns tydliga tester på det om du söker exakt hur snabbt minneskort man ska ha för att få maximal prestanda i seriebildstagning (jag använder Extreme IV-kort, men Extreme III tror jag funkar i stort sett lika bra. Tror det bara skiljer i hastighet när man för över till datorn via kortläsaren?).

Min rekommendation är att byta ut filter + optik mot en Canon EF-S 18-50 IS samt minneskorten mot ett Extreme III-kort (du kan köpa fler senare om du inte har råd nu).

Väskan vet jag inget om, kamerahuset låter billigt med tanke på att alla andra priser har gått upp nu när kronan försvagades mot dollarn. *thumbs up*

Här är nog ett bra kit...Och då har du alltid stabilisering dessutom med alla objektiv.. Och jag undrar sa flundran om inte Pentaxobjektivet är ett bättre objektiv än det där sigmat du kollar på... Men mer om sådant bör Pentaxfolket kunna ge info om. Men jag tror mig läst att folk anser dessa kitobjektiv vara rätt bra som hänger med Pentaxkitet i länken. Och då just dessa med "" II"" i slutet på objektivbenämningen....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273016

Du kan ju också kolla vad det kostar att köpa stabiliserade ljuskänsliga objektiv till Canon och detsamma fast då utan stabilisering till Pentaxen.. Därför sedan då du ev vill fortsätta fota säkerligen kommer vilja anförskaffa sådana ljuskänsligare alternativ..Och kolla även tredjeparts då. Så ser du hur framtida inköp ser ut ekonomiskt sett.. Sök på märkena på Cyberphoto tex. Samt på prisjakt..

Så har du även undersökt sådant och får bra koll även på det området...

All info man kan samla på sig är av godo inför sina inköp..

Lycka till med din nya kamera vilken det än blir..

Mvh
Tobbe.

Ett skylight-filter ger något varmare toner i bilden, det är vanligast att man använder UV-filter på digitalkameror. Dock används ofta filter endast för att skydda frontlinsen på dyr optik. På en lins för 900:- känns det väldigt dyrt att slänga på ett filter som kostar en tredjedel av vad hela linsen kostar. Hade jag varit du så skulle jag skippat UV-filter på så billig optik (men det kommer säkert folk som säger att man "måste" ha filter på). Bättre att använda motljusskyddet som skydd för skador när linsen är så billig.

Jag är osäker på om Ultra-minneskorten är tillräckligt snabba för att få maximal prestanda ur en 40D. Det finns tydliga tester på det om du söker exakt hur snabbt minneskort man ska ha för att få maximal prestanda i seriebildstagning (jag använder Extreme IV-kort, men Extreme III tror jag funkar i stort sett lika bra. Tror det bara skiljer i hastighet när man för över till datorn via kortläsaren?).

Min rekommendation är att byta ut filter + optik mot en Canon EF-S 18-50 IS samt minneskorten mot ett Extreme III-kort (du kan köpa fler senare om du inte har råd nu).

Väskan vet jag inget om, kamerahuset låter billigt med tanke på att alla andra priser har gått upp nu när kronan försvagades mot dollarn. *thumbs up*

Okej, då skiter jag i filtret då. Kan köpa det när jag har lite mer pengar. Canon EF-S 18-50 IS, någon som handlat från Kungsholms foto där den finns billigast? De är ju 500 kr billigare än första företaget som säljer objektivet med länk till deras hemsida på prisjakt. Kan man beställa med postförskott eller har de bara en markbutik? På scandinavian photo kostar det ju 2095 istället för 1295 på Kungsholms foto... Väskan är vädertätad, har plats för kamerahus med påsatt objektiv+1-2 objektiv+tillbehör, och att det även är 360 graders väderskyddat. Anledningen till att jag vill ha två olika minneskort är för att jag förstått att det är bättre att köpa flera minneskort än ett stort, med anledningen till att man kan tappa bort kortet och då har man ett extra så man inte blir av med alla bilder, ja ni vet säkert redan...

Någon som har erfarenhet av batteriet, hur länge håller det?

Minnet, saxat från Scandinavian Photo: Läs och skrivhastigheter på minst 20 MB per sekund, 4gb 475:-

20mb/s, en raw bild ligger 12,4mb, 6,5bps upp till 17 raw bilder, 75 jpeg.

Får se om jag beställer under nästa vecka eller om jag väntar tills vecka 28, kommer ju jobba under den veckan också, kanske har lite pengar till då jag räknat med att ha 9000 efter onsdag arbetsdag. Iofs, eftersom det antagligen blir Canon EF-S 18-50 IS som kostar 1295 kommer det gå på ~9300 om Kungsholms foto levererar med postförskott. Skall maila Scandinavian photo angående priset på kamerahuset och se om det stämmer, hoppas, annars kanske det blir Pentax istället..

Här är nog ett bra kit...Och då har du alltid stabilisering dessutom med alla objektiv.. Och jag undrar sa flundran om inte Pentaxobjektivet är ett bättre objektiv än det där sigmat du kollar på... Men mer om sådant bör Pentaxfolket kunna ge info om. Men jag tror mig läst att folk anser dessa kitobjektiv vara rätt bra som hänger med Pentaxkitet i länken. Och då just dessa med "" II"" i slutet på objektivbenämningen....

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273016

Du kan ju också kolla vad det kostar att köpa stabiliserade ljuskänsliga objektiv till Canon och detsamma fast då utan stabilisering till Pentaxen.. Därför sedan då du ev vill fortsätta fota säkerligen kommer vilja anförskaffa sådana ljuskänsligare alternativ..Och kolla även tredjeparts då. Så ser du hur framtida inköp ser ut ekonomiskt sett.. Sök på märkena på Cyberphoto tex. Samt på prisjakt..

Mvh
Tobbe.

Nu fick jag inte länken att funka, men är det K20D det handlar om? Säg vad jag ska söka på så kan jag ta fram den manuellt:)

Mvh
Tobbe.

Fick länken att fungera igen. Kan man beställa från Digiswe? Isåfall vore det något.. Gillar annars Cyberphoto, men då går det upp en 1000 lapp, blir isåfall Fotokungen, om inte Digiswe funkar dvs.

Kan inte någon som är lite mer kunnig inom ämnet objektiv reda ut denna fråga, vad ljuskänsliga objektiv med stabilisering som ingår, antingen via objektivet eller huset som hos Pentax. Läste även att 40D inte är allvädersskyddad helt och hållet, utan bara vid öppna gluggar som t.ex. batteriet och vid minneskortsluckan. Det är ju inte speciellt bra, då vad jag förstått K20D är fullt allvädersskyddad, rätta mig om jag har fel...

Hehe min flickvän förstår mig inte när jag sitter här, kväll in och kväll ut i flera veckor och läser om kameror och så, men jag förstår verkligen att det lönar sig i slutet när köper väl görs. Annars hade jag suttit här med en begagnad D60 om jag gjort som jag tänkte första dagarna...På tal om henne, ska ringa henne nu innan det blir allt för sent. Var aktiva, ge mig tips och råd! :)

Såg även att Fotokungen erbjuder ett 40D hus för 5 990:-, läs här för utförligare info:

Utförsäljning av kameror, objektiv och blixtar till mycket bra priser.
Bl.a visningsexemplar, skadade kartonger och utgångna modeller.
Ring 08-6414300 för konditions-uppgift av artiklarna. UTFÖRSÄLJNINGSSIDOR (en länk)

Jag gick in och hittade 40d hus för 5 990:- deras vanliga pris låg på 7 890:- om jag inte minns fel.

Skall skicka ett mail och fråga om konditionsuppgift då jag jobbar under telefontid under hela nästa vecka då jag ej är på festival. Dock är jag sådan som gärna vill ha nytt, men kan ju kolla efter.

Om jag vore dig så skulle jag gå på känsla när jag väljer kamera. Det blir lätt jobbigt med alla råd och tips man får när man ställer frågan "Vad ska jag köpa?" Självklart finns det många goda råd att ta till sig men när det kommer omkring så är det ju DU som ska köpa kameran och därmed DU som ska göra DITT val. Jag skulle aldrig låta andra bestämma vad jag skulle göra med en investering på ett femsiffrigt belopp. Lyssna framförallt inte på allt grundlöst snack som kommer från vissa håll utan lyssna på dig själv istället. Jag är av uppfattningen att känslan är viktigast. Jag själv valde "mitt märke" för lite mer än ett år sedan. Det började med en annons i en fototidning, en tilltalande design och att inte vilja vara som alla andra...

Om jag vore dig så skulle jag gå på känsla när jag väljer kamera. Det blir lätt jobbigt med alla råd och tips man får när man ställer frågan "Vad ska jag köpa?" Självklart finns det många goda råd att ta till sig men när det kommer omkring så är det ju DU som ska köpa kameran och därmed DU som ska göra DITT val. Jag skulle aldrig låta andra bestämma vad jag skulle göra med en investering på ett femsiffrigt belopp. Lyssna framförallt inte på allt grundlöst snack som kommer från vissa håll utan lyssna på dig själv istället. Jag är av uppfattningen att känslan är viktigast. Jag själv valde "mitt märke" för lite mer än ett år sedan. Det började med en annons i en fototidning, en tilltalande design och att inte vilja vara som alla andra...

Sant. Mycka kloka ord. Att jag suttit och kollat på Sonys och Pentax kameror när flera av mina kompisar (har någon/några fotokunniga i närheten faktiskt) sagt att jag ska köra på Canon -kanske just för att de kör det- tycker jag är att gå min väg. Att välja storebrorn till den kamera vi hade i skolan var också att gå emot strömmen då vissa tycker den inte är något att ha överhuvudtaget. Anledningen till att jag inte velat gå in på varken Canon eller Nikon är just för att jag känner att man kanske betalar mer för märket där än hos andra. Men det var innan jag tänkte steget före, alltså vad mina nästa utgifter kommer bli (objektiv etc). Då Canon/Nikon har ett stort utbud av objektiv och tillbehör är även andrahandsutbudet ganska stort, det finns mycket varor att fynda på t.ex. blocket, tradera. Sedan är det säkert också lättare med service och dylikt, har ens Pentax någon serviceverkstad i Sverige?

Nu när jag äntligen hittade en kamera hos de stora märkerna som jag känner att jag inte betalar mycket pengar för enbart loggan på kameran, utan att pengarna faktiskt går till dess prestanda och teknik gör att jag mer än gärna går in i Canons system. Dock har de båda modellerna jag kollat på vissa fördelar/nackdelar.

Här är vad jag kommer på nu

Canon 40D har
-över dubbelt så snabb bildserietagning, 3bps vs 6,5 bps
-även mycket större buffert till detta, 75 jpeg, 17 RAW
-hus gjort i Aluminium-magnesium
-10,1 MP
-Slutartider 30 - 1/8000 s
-mindre brus i höga ISO

-vädertätning i luckor och kontakter (bättre än inget alls, får bli ett X i en 1,X,2 lista)

-dock ej stabilisatorn i kamerahuset
-ej heller AF i kamerahuset

Pentax K20D har
-vädertätning i hela huset
-AF inbyggt i huset
-Bildstabilisator inbyggt i huset
-14,6 MP

-bara 3 bps
-hus gjort i Plast
-sämre buffert, 38 jpeg,16 RAW
-Slutartider 30 - 1/4000 s (antar att det är sämre med 1/4000 än 1/8000, rätta mig om jag har fel)
-ganska mycket brus i höga ISO

Detta är vad jag kommer på just nu, vaknade för 20 min sen. Kom gärna med för- resp. nackdelar, och rätta mig gärna om jag har fel.

Canon 40D har

Ett litet påpekande: Det är ingen direkt nackdel för Canonkamerorna att det inte finns AF-motor i huset, då det aldrig har funnits objektiv utan AF-motor till systemet. Gäller original såväl som för andra leverantörer av objektiv.

.

Gällande Canon så finns det ju inga EF eller EF-s objektiv som inte har autofokus i objektivet heller. Så det kan du inte se som ett minus, snarare som ett plus!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123

Synd att inte det paketet finns inne.

Glöm Sigma 18-50 5.6, det lägsta som jag skulle gå på vore: EF-s 18-55 IS, och antingen Sigma 70-300 APO eller hellre EF-s 55-250 IS. Men Sigma versionen bör ha APO.

Angående verkstad så tog det senast, 5-6 dagar när jag lämnade in den på Canon's verkstad i malmö, för att byta avtryckare och kåpan runt om. Så gällande reparation inom ett år hör av dig till Canon, direkt.

Ett stort plus för 40D, är även den snabba autofokusen, visst det är inga super USM objektiv 18-55 och 55-250 men kan nog ändå ge bra autofokus.

K20D ser jag också som en prisvärd kamera. Och om man får tag i det tredjeparts objektiv som finns så kanske det är tillräckligt, fast verkar inte alltid helt lätt att få ett Tamron eller Sigma 70-200 2.8 för den delen heller (som exempel).

Gällande Canon så finns det ju inga EF eller EF-s objektiv som inte har autofokus i objektivet heller. Så det kan du inte se som ett minus, snarare som ett plus!

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=7677123

Synd att inte det paketet finns inne.

Glöm Sigma 18-50 5.6, det lägsta som jag skulle gå på vore: EF-s 18-55 IS, och antingen Sigma 70-300 APO eller hellre EF-s 55-250 IS. Men Sigma versionen bör ha APO.

Angående verkstad så tog det senast, 5-6 dagar när jag lämnade in den på Canon's verkstad i malmö, för att byta avtryckare och kåpan runt om. Så gällande reparation inom ett år hör av dig till Canon, direkt.

Ett stort plus för 40D, är även den snabba autofokusen, visst det är inga super USM objektiv 18-55 och 55-250 men kan nog ändå ge bra autofokus.

K20D ser jag också som en prisvärd kamera. Och om man får tag i det tredjeparts objektiv som finns så kanske det är tillräckligt, fast verkar inte alltid helt lätt att få ett Tamron eller Sigma 70-200 2.8 för den delen heller (som exempel).

Hehe okej, det där med AF, man lär sig något nytt varje dag:) Som sagt är jag inte alls bra på objektiv, och eftersom jag suttit och kollat på Pentax i flera veckor är Canons system ännu mer oklarare för mig nu.

Jag funderar faktiskt på att ringa till Scandinavian photo angående priset, börjar jobba om två timmar och när jag kommer hem är det för sent, är otålig, orkar inte vänta tills imorgon:p Tänkte bara fråga om priset stämmer och när de tror att de får in den på lager igen, då den är beställd från leverantör. Sedan kanske jag ringer till Kungsholms foto också angående 40D huset för 5990 om det var visningsex eller bara skadad kartong eller liknande.

K20D
-hus gjort i Plast
-ganska mycket brus i höga ISO

Chassit är gjort i rostfritt stål, från Cyberphoto: "Kamerahuset är av absolut Toppklass! Det är inte många kamerahus som slår K20D i byggkvalité."

Har för mig, finns en lång tråd här på fotosidan om detta, att det inte skiljer allt för mycket på brus i höga ISO mellan dessa två kameror.

Sen blir det alltid snack om att det finns ett större utbud av objektiv till Canon och Nikon, och det stämmer. Men det gäller framför allt längre ljusstarka telen, och jag vet alla fall att jag inte har råd att köpa objektiv i prisklassen 50 000 - 80 000. Är mycket nöjd med min K20d, men ska förmodligen byta till en K7 när den kommer. För som jag ser det, gäller mitt fotande, så det den lite långsamare seriebildtagningen som är det stora minuset. Annars är det mycket bra kamera, bodde i tält i vintras med mycket snö, fukt och blött men jag var aldrig orolig för kameran.

Edit: Hade jag inte köpt k20D hade jag nog valt Canon 40d, så än vilken du väljer så får du en mycket bra kamera.

Senast ändrad:
Okej. Nu ringde jag Scandinavian Photo och frågade när de skulle få in 40D huset, samt om priset var uppskattat eller om det var det som gällde. Till min förvåning sa de att de precis hade fått in huset och att det skulle uppdateras i eftermiddag. Priset som stod (6 995:) gällde, och anledningen till det billiga priset jämfört med andra var för att de köpt ett så pass stort antal kameror. NICE!

Fan, kom på nu precis. Jag skulle ju frågat om kitobjektiv osv. Varför har de inget kit med EF-S18-55 IS, utan bara har ett EF-S18-55 IS + EF-S 55-250 IS för 9995:- eller ett med EF 17-85IS USM för 11 995:-

Jag har ju inte råd med mer än ~9300 typ. Helst inte mer än 9000, men om väska o minneskort kostar lite extra så får det gå.

Ska ringa Fotokungen nu, update kommer snart!

Chassit är gjort i rostfritt stål, från Cyberphoto: "Kamerahuset är av absolut Toppklass! Det är inte många kamerahus som slår K20D i byggkvalité."

Har för mig, finns en lång tråd här på fotosidan om detta, att det inte skiljer allt för mycket på brus i höga ISO mellan dessa två kameror.

Sen blir det alltid snack om att det finns ett större utbud av objektiv till Canon och Nikon, och det stämmer. Men det gäller framför allt längre ljusstarka telen, och jag vet alla fall att jag inte har råd att köpa objektiv i prisklassen 50 000 - 80 000. Är mycket nöjd med min K20d, men ska förmodligen byta till en K7 när den kommer. För som jag ser det, gäller mitt fotande, så det den lite långsamare seriebildtagningen som är det stora minuset. Annars är det mycket bra kamera, bodde i tält i vintras med mycket snö, fukt och blött men jag var aldrig orolig för kameran.

Edit: Hade jag inte köpt k20D hade jag nog valt Canon 40d, så än vilken du väljer så får du en mycket bra kamera.

Jo sant. Det tydligaste fördelarna jag går efter vid respektive kamera är just nu att 40D har 6,5 bps, men K20D har bättre vädertätning. Då jag kommer fota mycket sport, snowboard och skidor behöver jag tyvärr båda, men frågan är vad som väger tyngst. 40D är ju vädertätad, men frågan är hur bra det håller i de svenska fjällen? Dock vet jag att jag inte kommer ta några risker med den. Jag kommer inte ha den uppe när jag åker för att riskera att den blir blöt och alltid när jag inte använder den kommer den ligga i väskan. Sedan åker jag ju inte till fjällen speciellt mycket heller för den delen. Svårt val, men tror 40D väger tyngst just nu. Ska bara känna på den, har inte gjort det än. Dock ej på K20D heller, så det återstår att se. Någon som kan jämföra dessa med någon av Sony A350, A900, Pentax K100D, Nikon D40x ?

Vilken ska jag välja mellan

Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 1 25 x 13 x 16,5 cm 395 kr

Rymmer t ex:
Canon EOS 40D eller Nikon D300 + batterigrepp + kort normalzoom (ex 17-85 eller 18-55) + Sigma 70-300 + blixt 580EX / SB-800 + diverse småprylar

Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 2 28 x 17 x 17,5 cm 440 kr

Rymmer t ex:
Canon EOS 50D eller Nikon D300 + batterigrepp + kort normalzoom (ex 17-85 eller 18-55) + Canon 70-200 + blixt 580EX / SB-900 + diverse småprylar

?

Det skiljer ju bara 45 kr mellan dem, men Maxi 2 kan man ha i två våningar med sju flyttbara väggar/golv medans Maxi 1 bara har tre justerbara vaderade avdelare.

Väljer jag Maxi 2 får jag även gratis frakt då slutsumman hamnar på 980 med Maxi 1, beställningar över 1000:- får gratis frakt;)

Okej. Nu fick jag tag på Fotokungen efter några försök att komma fram då deras telefon var upptagen. 40D huset hade använts på en mässa där folk hade fått gå och klämma på den, och sedan hade den tagits tillbaka, servats och sedan till försäljning för reducerat pris. Vad tror ni om det, brukar mäss-kameror vara illa behandlade eller är det något jag kan tänkas bli nöjd med?

Jag vill ju egentligen gärna ha nytt då jag är sådan till person, har alltid varit när det gäller köp av teknikprylar. Men kommer jag märka någon skillnad egentligen? Kanske ska be dom maila ett par bilder på den så man ser om det finns några repor osv?

Mailade ju Scandinavian Photo igår om priset på 40D huset, samt att jag lade till en liten fråga vad de tyckte om mitt val, 40D eller K20D. Här är saxat ur mailet:

"Hej
Förddelen med pentax är att man kan fota i jpeg med utmärkt kvalitè klart bättre än canon.
Däremot om man fotoar i raw format där man behandlar bilden efteråt då är bildkvalitèn likvärdig på canonen.
Det finns ett större utbud av objektiv till canon.
Kameramässigt är Pentaxen mer prisvärd enligt mig.
Mvh Bengt Hägglund"

Hmm, där satte han mig på pallen lite. Men jag kommer antagligen enbart att fota i RAW. jag finner ingen anledning till att fota i jpeg faktiskt, alla de bilder jag kommer ta vill jag självklart ha mest kräm utav, vare sig det är bilder jag kommer använda i jobb eller vanliga bilder på min flickvän. Tror nästan jag har bestämt mig för 40D nu ändå, men frågan är då om det blir den nya för 6995 eller den använda för 5995.

Gick in och kollade igen på Scandinavian photo. De har nu uppdaterat hemsidan och paketet du visar finns i lager, >50 st rättare sagt. Kamerahuset finns >100 st i lager.

Dock är ju paketet lite för dyrt för mig. Fast bara 1000 kr dyrare. Men jag känner att jag inte har råd med det ändå. 10 000 för min första systemkamera, vilka pengar... För mig är det faktiskt mycket pengar. Men om vi väntar en vecka så får vi se hur mina tankar far runt då. Kanske har ångrat mig och kan tänkas lägga ut 10 000 ändå. Börjar jobbet om 20 min, kommer ikväll!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar