Om jag vore dig så skulle jag gå på känsla när jag väljer kamera. Det blir lätt jobbigt med alla råd och tips man får när man ställer frågan "Vad ska jag köpa?" Självklart finns det många goda råd att ta till sig men när det kommer omkring så är det ju DU som ska köpa kameran och därmed DU som ska göra DITT val. Jag skulle aldrig låta andra bestämma vad jag skulle göra med en investering på ett femsiffrigt belopp. Lyssna framförallt inte på allt grundlöst snack som kommer från vissa håll utan lyssna på dig själv istället. Jag är av uppfattningen att känslan är viktigast. Jag själv valde "mitt märke" för lite mer än ett år sedan. Det började med en annons i en fototidning, en tilltalande design och att inte vilja vara som alla andra...
Sant. Mycka kloka ord. Att jag suttit och kollat på Sonys och Pentax kameror när flera av mina kompisar (har någon/några fotokunniga i närheten faktiskt) sagt att jag ska köra på Canon -kanske just för att de kör det- tycker jag är att gå min väg. Att välja storebrorn till den kamera vi hade i skolan var också att gå emot strömmen då vissa tycker den inte är något att ha överhuvudtaget. Anledningen till att jag inte velat gå in på varken Canon eller Nikon är just för att jag känner att man kanske betalar mer för märket där än hos andra. Men det var innan jag tänkte steget före, alltså vad mina nästa utgifter kommer bli (objektiv etc). Då Canon/Nikon har ett stort utbud av objektiv och tillbehör är även andrahandsutbudet ganska stort, det finns mycket varor att fynda på t.ex. blocket, tradera. Sedan är det säkert också lättare med service och dylikt, har ens Pentax någon serviceverkstad i Sverige?
Nu när jag äntligen hittade en kamera hos de stora märkerna som jag känner att jag inte betalar mycket pengar för enbart loggan på kameran, utan att pengarna faktiskt går till dess prestanda och teknik gör att jag mer än gärna går in i Canons system. Dock har de båda modellerna jag kollat på vissa fördelar/nackdelar.
Här är vad jag kommer på nu
Canon 40D har
-över dubbelt så snabb bildserietagning, 3bps vs 6,5 bps
-även mycket större buffert till detta, 75 jpeg, 17 RAW
-hus gjort i Aluminium-magnesium
-10,1 MP
-Slutartider 30 - 1/8000 s
-mindre brus i höga ISO
-vädertätning i luckor och kontakter (bättre än inget alls, får bli ett X i en 1,X,2 lista)
-dock ej stabilisatorn i kamerahuset
-ej heller AF i kamerahuset
Pentax K20D har
-vädertätning i hela huset
-AF inbyggt i huset
-Bildstabilisator inbyggt i huset
-14,6 MP
-bara 3 bps
-hus gjort i Plast
-sämre buffert, 38 jpeg,16 RAW
-Slutartider 30 - 1/4000 s (antar att det är sämre med 1/4000 än 1/8000, rätta mig om jag har fel)
-ganska mycket brus i höga ISO
Detta är vad jag kommer på just nu, vaknade för 20 min sen. Kom gärna med för- resp. nackdelar, och rätta mig gärna om jag har fel.