ANNONS
Annons

Köpet av kamera närmar sig, Pentax godkänt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror du får större problem med att optiken inte är vädertätad än att vädertätningen på 40D inte skulle räcka. Jag har använt min 40D tillsammans med 70-200/4L IS i regn utan att vara det minsta orolig, men jag skulle vara mer försiktig om jag hade icke vädertätade gluggar på.

Där har Pentax en fördel, de kommer med (eller har redan släppt?) vädertätade kitzoomar. ;)

Gick in och kollade igen på Scandinavian photo. De har nu uppdaterat hemsidan och paketet du visar finns i lager, >50 st rättare sagt. Kamerahuset finns >100 st i lager.

Dock är ju paketet lite för dyrt för mig. Fast bara 1000 kr dyrare. Men jag känner att jag inte har råd med det ändå. 10 000 för min första systemkamera, vilka pengar... För mig är det faktiskt mycket pengar. Men om vi väntar en vecka så får vi se hur mina tankar far runt då. Kanske har ångrat mig och kan tänkas lägga ut 10 000 ändå. Börjar jobbet om 20 min, kommer ikväll!

Jo förstår det, det har ju dragit iväg rätt bra från 6 tusen kronor. Paketet från ScP med 40D + 2 kitzoomar ser jag som mkt bra, billigare än 450D med samma objektiv:) Sedan ligger ju Cyberphoto på 13 tusingar på samma paket.

EN viktig grej som jag såg i ett av dina tidigare inlägg, det är Compact Flash (CF) kort du ska, SecureDigital sitter det i 450D och många andra kameror däremot.

Men börja med kamera och ett minneskort, och de objektiv du slutligen väljer. Ett motljusskydd ser jag som ett bättre skydd än ett filter, iallafall när det har storleken som ET-60 till 55-250 IS. Men det kan du ta senare.

"Hej
Förddelen med pentax är att man kan fota i jpeg med utmärkt kvalitè klart bättre än canon.
Däremot om man fotoar i raw format där man behandlar bilden efteråt då är bildkvalitèn likvärdig på canonen.
Det finns ett större utbud av objektiv till canon.
Kameramässigt är Pentaxen mer prisvärd enligt mig.
Mvh Bengt Hägglund"

Hmm, där satte han mig på pallen lite. Men jag kommer antagligen enbart att fota i RAW. jag finner ingen anledning till att fota i jpeg faktiskt, alla de bilder jag kommer ta vill jag självklart ha mest kräm utav, vare sig det är bilder jag kommer använda i jobb eller vanliga bilder på min flickvän. Tror nästan jag har bestämt mig för 40D nu ändå, men frågan är då om det blir den nya för 6995 eller den använda för 5995.

Du väljer helt klart mellan rätt kameror (bland de du diskuterat).

Byggkvalitén är dock snäppet bättre på Pentaxen, den har riktiga luckor och gummitätningar där Canon har gummitutor och labyrinttätningar (utsätt en labyrinttätning för minsta vattentryck och vattnet rinner rakt in).

Och när det gäller RAW-filer, har svårigheterna med att skärpa 40D:s diskuterats förut, det är tydligen inte alldeles lätt att få den där riktiga krispiga skärpan på en del motiv.
Men det som är bra för din del är att hur du än gör så kan det inte bli fel, båda kamerorna är bra men med olika styrkor och svagheter.

Micke.

Vilken ska jag välja mellan

Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 1 25 x 13 x 16,5 cm 395 kr

Rymmer t ex:
Canon EOS 40D eller Nikon D300 + batterigrepp + kort normalzoom (ex 17-85 eller 18-55) + Sigma 70-300 + blixt 580EX / SB-800 + diverse småprylar

Soligor Kameraväska Classic Line Maxi 2 28 x 17 x 17,5 cm 440 kr

Rymmer t ex:
Canon EOS 50D eller Nikon D300 + batterigrepp + kort normalzoom (ex 17-85 eller 18-55) + Canon 70-200 + blixt 580EX / SB-900 + diverse småprylar

Vad ska du med en sån väska till? Om du nu ska fota mycket skidor och snowboard tycket jag du ska kolla på en Lowepro Topload som du får med sele så du kan ha väskan på bröstet, kameran alltid snabbt åtkomlig och inte i vägen om du går eller åker med stavar.
Kan kompletteras med objektivväskor som man fäster på sidan.

Axelremsväskor är mest ivägen, plus att du snedbelastar dig.

Edit: Toploader finns i flera storlekar, jag har en som rymmer min EOS 1d med monterat 300/4.

Du kommer gärna om det går fota även i Jpeg troligen. Så det är inte en parameter att "ta bort" anser jag.... För raw hanteringen är tidskrävande..

Och som för mig tex så fick jag igen Jpeg fotandet tillbaks då jag laddade in elements 7 . Då vart bilderna i Jpeg intresanta att använda därför elements grejar mina Sony A700 bilder bättre ifrån A700án än Sonys eget program...

Då jag hade A300 så fungerade Sonys eget program bra för jpegárna..... Men mindre bra till A700 jpeg knepigt nog....

Elements 7 löste "problemet"... Och jag slipper nu i vardagsfotandet denna tidsödande plats-sugande raw hantering hela tiden...Utan använder den nu enbart då jag är osäker på min egen förmåga att fixa exponeringen i urkasst ljus.. Eller diverserat ljus med olika ljuskällor av olika tekniskt utförande såsom blandljus från glödlampor lysrör dagsljus ihop...och då inomhus utan blixt

Sedan detta med hastighet.. Man vänjer sig samt anpassar sig snabbt till hantera kameran även med 3 bilder i sek... Medans för en aktiv sportfotande givetvis högre speed kan vara bra.. Men det är nog en klart lägre parameter att ta hänsyn till än objektivpriserna är då man vill ha stabilisering alltid fast ändå ljuskänsliga objektiv..

Men detta sagt då därför jag just fotar inomhus i dåligt ljus utan blixt ofta.. Så mitt användningsområdet för kameran skapar ju stot behov av ljuskänslighet samt stabilisering.. Och min tunna plånbok att sådan objektiv går att köpa billigt men ända vara skarpa typ Tamron 17-50 2,8.....

Någon skrev att du skall bestämma själv...

Stämmer bra det.. Våra rader av tankar o tips är ju enbart för ge dig fleras tankar för just undersöka samt skapa din egen plattform inför ditt köp....

Sorry jag skrev igen här. Men tänkte mest belysa detta med Jpeg . För det är klart användbart och har sina fördelar även det formatet.. Raw och Jpeg har i min värld inte en svartvit funktion. Utan är väldigt bra att kunna använda för dess olika fördelar vid olika fotande...

Igen.. Lycka till..

Mvh
Tobbe.

Okej. Men är det någon som kan styrka det han sa om 40Ds jpeg? Är det verkligen så att jpeg är sämre på 40D än K20D?

Finns det något objektiv som motsvarar EF-S 55-250 IS som jag kan köpa till senare utan att förlora de dryga 1000 kr jag tjänar på att köpa 40D+2 kitzoomar? Typ något tredjepartsobjektiv? Har dryga 12 timmar kvar till 9000, men 37 timmar om jag ska köpa 40D+2 kitzoomar. Vi får se hur mina tankar far runt under den kommande veckan, om drygt en vecka lär beställningen ske iallafall, om jag inte åker och köper den i deras fysiska butik dvs...

Jo förstår det, det har ju dragit iväg rätt bra från 6 tusen kronor. Paketet från ScP med 40D + 2 kitzoomar ser jag som mkt bra, billigare än 450D med samma objektiv:) Sedan ligger ju Cyberphoto på 13 tusingar på samma paket.

EN viktig grej som jag såg i ett av dina tidigare inlägg, det är Compact Flash (CF) kort du ska, SecureDigital sitter det i 450D och många andra kameror däremot.

Men börja med kamera och ett minneskort, och de objektiv du slutligen väljer. Ett motljusskydd ser jag som ett bättre skydd än ett filter, iallafall när det har storleken som ET-60 till 55-250 IS. Men det kan du ta senare.

Det där med minneskortet, jag såg det:) Dock editerade jag inte det här, men jag är medveten om det, tack ändå :)

Jo att Cyberphoto ligger mycket högre i pris än ScP är också något jag blev förvånad över, ska jag vara ärlig ringde jag tom. ScP imorses, dels för att fråga när huset kom in på lager, vilket det gjorde precis när jag ringde, och dels för att fråga varför priset var så pass billigt och om det stämde, vilket det gjorde. Jag funderar faktiskt på 40D+kitobjektiv, men då måste jag jobba ca 35h ytterligare. Har ju jobbat 94h nu, så kan nog jobba 35 till. 4-6 dagar bara så är det fixat =) Vore riktigt kul att ha 55-250mm zoomen under veckan på kusten, vad ivrig jag blir :D

Edit: Får man med motljusskydd till båda objektiven eller får man köpa till dem efterhand? Dåligt om man inte får med det. hehe =)

Okej. Men är det någon som kan styrka det han sa om 40Ds jpeg? Är det verkligen så att jpeg är sämre på 40D än K20D?

Det är nog kvalificerat nonsens, inställningsmöjligheterna för att anpassa jpeg-bilderna efter tycke och smak är närmast oändliga (till Canon följer det till och med med ett program för att skapa helt egna profiler som du sedan kan ladda ned i kameran). Det är möjligt att Pentax med sin standardinställning ger jpeg-bilder som är mer "klara", för Canon är standardinställningen mer inriktad på att möjliggöra viss efterbehandling i datorn (varför en del kan uppleva bilderna som lite platta).

När det gäller vädertätningen tycker jag inte du skall vara orolig, du ledsnar förmodligen fortare än kameran. Skillnaden är om du skulle tappa kameran i t.ex. en vattenpöl, men då är som redan har påpekats objektivet den svaga punkten.

Du kommer bli nöjd!

Hej drejjan!
Jag har haft min K200D sedan i höstas och skulle aldrig i livet vilja byta den mot en annan kamera i samma prissegment.
Jag läste åtskilliga tester innan jag bestämde mig och fann att den står sig bra i konkurrensen vad gäller bildkvalité dessutom har den en väl fungerande skakreducering som är inbyggd i huset, nio punkters autofokus, dynamic range extention, bracketing, inbyggd trådlös blixtkontroll, drivs med AA-batterin, vädertätning (glöm inte att det även tätar för damm). Den är greppvänlig och lagom tung, inte nån liten bräcklig Fisher-Price-plastig kamera.
Objektiv finns i tillräckligt stort utbud för att tillfredställa alla behov jag kan föreställa mig ska uppstå i framtiden. Pentax såväl som tredjeparts. Inte minst äldre begagnade Pentax. Funderar själv på att skaffa ett riktigt ljusstarkt fast 50mm.

Du får ingen live-view på K200D och bara 2,7 bilder per sekund.
Inget som jag har något bekymmer med.

Och de ondsinta ryktena om Pentax' nära förestående bortgång tar jag med stoiskt lugn, liksom all annan gallosande svartmålning.

Läs verkliga tester från tex USA och Storbritannien. Att skaffa sig en rättvis bild av Pentax i vissa svenska media är som att fråga Hells Angels om du bör köpa en Kawasaki.

Lycka till i ditt val och mycket fotonöje i framtiden!

Hälsningar
Lennart

Tror det lutar åt Canon Eos 40D med EF-S18-55 IS + EF-S 55-250 IS faktiskt. Min låtsas pappa ska ringa o kolla med min elektronikbutik i stan imorgon om han har den hemma o om han kan fixa samma paket för Scandinavian photos pris, och om det går med väska och minneskort inkluderat eller till reducerat pris:p har handlat lite tv apparater nu o så när vi byggde nytt hus där han prutade till sig lite prylar, så det ska nog gå nu också :) annars blir det till att ge sig iväg till ScP:s butik någon gång under nästa vecka :) Ska bara kolla så att den inte känns allt för otrevlig i handen innan jag köper den ;)

Tack för hjälpen allihopa, vart till stor hjälp =) Mer info kommer under helgen och nästa vecka =) Tveka inte att fortsätta skriva :)

Grattis till ett bra köp! 10.500:- är lika mycket som jag betalade för min 40D för 1,5 år sedan. Då fick jag bara kamerahuset för den summan. ;) Låter som ett schysst kit för en billig peng!

Nu har jag fått den :D Det dog drygt 24 timmar, knappt det vilket jag ser som utmärkt leveranstid! Nu jävlar blir det öppna paket :D

Prioriterar du att posta på ett forum om att paketet kommit istället för att hämta/öppna det? Du verkar inte så intresserad av foto du! ;)

Han har förstås paketet liggande ute i garaget och väntar på lämpligt tillfälle att smussla in det utan att frugan ser och ifrågasätter.

Prioriterar du att posta på ett forum om att paketet kommit istället för att hämta/öppna det? Du verkar inte så intresserad av foto du! ;)

Haha jag kan nog avvara fem sekunder för att uppdatera tråden som redan låg uppe och redo på dataskärmen ja, det betyder inte att jag inte är intresserad ;)

Mina första uttryck av kameran är så goda man kan tänka sig. Jag har bränt av ungefär 600 bilder på två dagar, nu är minneskortet fullt. Kör i RAW helt igenom, får jag någon bra bild är det lika bra att ha den i RAW :) Ska fixa lite med datorn o så nu, lägga över bilderna för första gången. En fråga, motljusskydd, ska jag köpa det till båda objektiven eller räcker det med ett som man byter emellan dem? Skall nog även köpa ett till minneskort när jag får tid. Nej nu ska jag fota :) Lägger kanske upp några bilder sen ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar