Annons

Det är förbjudet att fota McDonsldsrestauranger !!??!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Går kursen en kurs i Fotografi - Visuell kommunikation på Jönköpings högskola. Denna gång var uppgiften "näringsställen i din närhet" och jag tänkte bland annat fota McDonalds i Ludvika. Tog några bilder utifrån när plötsligt en tjej tittade ut från "drive in luckan". Hon sa "Det är inte ok att fota McDonalds restauranger". Jag menade på att jag visst fick fota varpå hon sa att "Det är förbjudet att fota McDonalds restauranger". Varpå jag påpekade att Svensk lag står över McDonalds lag och att jag fick fota vilka byggnader jag ville om jag stod på allmän plats. Varpå hon undrade varför jag fotade restaurangen. Sen sade hon att jag inte fick fota hennes personal eller gäster. Varpå jag påpekade att det fick jag visst men att det kan vara förbjudet att publicera vissa foton.

Sedan när jag gick iväg kom jag att tänka på att det är bara kränkande bilder jag inte får publicera om jag fattat rätt. Men det kanske är kränkande att bli fotad som gäst eller personal på McDonalds enligt McDonalds. Annars tror jag tjejen var ute och cyklade. Förresten om hon med på bild men det är bäst jag inte visar bilden den kanske kan uppfattas som kränkande.
 
Ja, tjejen på McDonalds har förstås fel. Om jag var du skulle jag skriva till chefen för den aktuella McDonalds och fråga vad han tycker om det hela.
 
Hehe, de måste skämmas för att de jobbar där så därför vill de inte hamna på bild i samband med McDonald's. :) det kan jag iofs förstå..

Nä men att fota inuti byggnaden kan jag förstå om det är förbjudet men knappast utanför eftersom det är allmän plats som de inte har någon kontroll över. Dock så fotar ju varenda fjortis som käkar där med sina mobilkameror helatiden men det säger de ingenting om..

/ Magnus
 
Frågan är om man skall bry sig? Skulle tro att det är fler än en anställd på vilken företag som helst, som blir osäker hur det ligger till med fotografering och diktar ihop egna regler efter sitt eget rättsmedvetande. I just sånna lägen är det nog bara att ignorera personerna. De lär väl knappast lämna luckan?
 
Du kan ju gå tillbaka dit, och ställa upp all din fotoutrustning (gärna lånad också...): studioblixtar med reflektorer, elgenerator (för att driva blixtarna), reflektorskärmar och så vidare och så vidare. Ta med allt du har och kan låna ihop. Se bara till att hålla dig på allmän mark (typ trotoaren eller gatan, fast gatan är kanske inte särskilt smidigt).

Om sedan någon springer ut och säger att det är förbjudet att fotografera McDonalds ber du dem hänvisa till en specifik lagparagraf som förbjuder det. Du kan ju passa på att upplysa dem om att det som inte är förbjudet är per automatik tillåtet...
 
Du kan ju gå tillbaka dit, och ställa upp all din fotoutrustning (gärna lånad också...): studioblixtar med reflektorer, elgenerator (för att driva blixtarna), reflektorskärmar och så vidare och så vidare. Ta med allt du har och kan låna ihop. Se bara till att hålla dig på allmän mark (typ trotoaren eller gatan, fast gatan är kanske inte särskilt smidigt).

Om sedan någon springer ut och säger att det är förbjudet att fotografera McDonalds ber du dem hänvisa till en specifik lagparagraf som förbjuder det. Du kan ju passa på att upplysa dem om att det som inte är förbjudet är per automatik tillåtet...

Mycket jobb för en mycket liten seger, men vi har ju alla olika sätt att hävda oss.
 
Frågan är om man skall bry sig? Skulle tro att det är fler än en anställd på vilken företag som helst, som blir osäker hur det ligger till med fotografering och diktar ihop egna regler efter sitt eget rättsmedvetande. I just sånna lägen är det nog bara att ignorera personerna. De lär väl knappast lämna luckan?

Har sett hur SJ personal agerat på samma sätt vid fotografering på järnvägsstationer. Dillat om "tillstånd". På stationer som numera tillhör "Jernhusen" och inte SJ, dessutom...
 
Mer intressant är väl att fråga henne varför hon säger att det är förbjudet. Kan tänka mig att det finns något annat bakomliggande som är den verkliga orsaken. Som en gång när jag i godan ro stod och plåtade ett företagsfönster, varpå det kom ut en orolig själ som undrade om jag var från skattemyndigheten. :O)
 
Mycket jobb för en mycket liten seger, men vi har ju alla olika sätt att hävda oss.

Min tanke med utrustningen är inte att den skall vara praktiskt användbar, utan att den skall se till att synas, så det inte går att missa att man är där och fotograferar. Om det syns att man är där och fotograferar är min tanke att det är mer sannolikt att personalen reagerar.
 
Mer intressant är väl att fråga henne varför hon säger att det är förbjudet.

Jag kan tänka mig att företaget har en policy som säger att det är förbjudet att ta bilder i restaurangen och hon drog slutsatsen att det också gäller utomhus.

Inte mycket att orda om, tycker jag. De flesta här vet vad som gäller. De flesta vet också att man kommer bra mycket längre med litet smidighet i sådana situationer.

Per.
 
Äsch det låter mycket mer intressant om det ligger en djup och dold hemlighet bakom, inte bara ett missförstånd. Är det så enkelt som du säger så kan man iallafall konstatera att hon är en hängiven och lojal arbetare!
 
Det är ju inte omöjligt att dylika utfall hänger ihop med viss negativ publicitet som drabbar diverse inrättningar genom bl a Uppdrag Gransknings och Kalla Faktas försorg...
 
Jag kan tänka mig att företaget har en policy som säger att det är förbjudet att ta bilder i restaurangen och hon drog slutsatsen att det också gäller utomhus.
Per.

Tror knappast att ett sådant förbud finns. Hur populärt skulle i sådana fall Barnkallasen bli om man inte får fota hur kul barnen har det. Eller kanske det är förbjudet att fota om du inte är gäst. Eller att fota när det är för få gäster ;-)

Inte mycket att orda om, tycker jag. De flesta här vet vad som gäller. De flesta vet också att man kommer bra mycket längre med litet smidighet i sådana situationer.
Per.

Visst är det så, en smidig restaurang säger kanske "Vill du sluta fota du stör våra gäster"
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.