Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fotografera på Burger King?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vem avgör om brott begåts?

Är det polismannen eller rätten/domstol som avgör om man brutit mot fotoreglerna? Om det är rätten/domstol kan väl polisen inte förstöra film eller utrustning innan jag är fälld för brott?
 
Sport??

Till den som anser att det är en s.k. "sport" att fota på museer.

Tänk på att det finns goda skäl att förbjuda fotografering på museer.
- Den som planerar en stöld har skäl att fotografera miljön, ett fotoförbud försvårar fär tjuvarna
- Vissa föremål kan skadas av blixtljus, tänk på att dyrbarheterna visas i rum med låga ljusnivåer och där teknikerna sett till att ljuset är ordentligt UV-filtrerat
- Det kan vara störande för andra besökare
- Museerna har ett legitimt intresse av att andra inte gör vykort el.dyl på deras konstverk

Museerna har dåligt betalda tjänstemän som försöker göra sitt jobb så bra som möjligt. Att då tycka det är sportigt att fotografera där är dumt, man har inte respekterat punkterna ovan, och dessutom översittaraktigt . Reglerna behövs, och att inte följa dem är bara att provocera fram hårdare restriktioner och bevakning som ser till att de självklara reglerna följs.
 
KGS skrev:
Är det nån mer än jag som tycker det är sport att fota just för att det är fotoförbud? plåtade en massa på ett museum, BARA för att man inte fick... annars hade jag nog låtit bli. Gick mest o gäspade ändå...

Moget ...
 
Re: Sport??

Självklart plåtar jag inte med blixt, väl medveten om att textilier o annat kan bli förstörda av tiotusentals blixtar per dag...

Självklart är min kamera s g s ljudlös o stör ingen annan besökare... självklart gör jag inga vykort av bilderna, publicerar dem knappt alls ;-)

Dessutom finns det många fler platser, t ex BK som tråden handlar om från början...
 

Bilagor

  • miniedis.jpg
    miniedis.jpg
    16.8 KB · Visningar: 387
jonte11 skrev:
Felen ligger i att man ska få ett kvitto och besked var man återfå det beslagtagna..
Det som är beslagtaget skall anses vara förverkat.

."

Så du påstår i princip att om jag kommer vid ditt skyddsobjekt med min kamera o div annan utrustning så har du plötsligt fått dej en ny utrustning???

(Göran
 
Johan Okker skrev:
Säljs inte åbäket på auktioner?

Ja, det gör det väl om det är så att Rättsväsendet faststället att dina prylar skall förverkas.
Kan knappast tro att en enskild polis eller militär kan ställa sej över rättsväsendet, fast inom dom leden verkar ju det finnas ett stort behov av maktutövande...

För inte så många år sedan "grep" militären en flygplanstokig kille som stod på allmän väg och plåtade Viggen då dom kom inflygande till F21
Man trodde sej ha hittat en ny storspion och "förverkade" både kille o utrustning. Vid utredning framkom att dom enda som hade handlat fel var killarna i kamouflage som vackert fick se killen få tillbaka sina grejor och fortsätta med sin hobby.

/Göran
 
KGS skrev:
aj aj aj hoppas han fick kvitto så han kunde hämta ut sej...

Ja, man köpte visst in honom på exekutiv auktion och recyclade honom så nu är han i skick som ny, förutom att på alla bilder står det Förverkat av Försvarsmakten då man envisades med att sätta stämpeln på frontlinsen.-)

/GF
 
forry4U skrev:
Så du påstår i princip att om jag kommer vid ditt skyddsobjekt med min kamera o div annan utrustning så har du plötsligt fått dej en ny utrustning???

(Göran
Skulle det räcka med att bara närma sig ett skyddsobjekt med en kamera? Är det inte så att man inte får använda sin utrustning till att avbilda skyddsobjekt?

forry4U skrev:
För inte så många år sedan "grep" militären en flygplanstokig kille som stod på allmän väg och plåtade Viggen då dom kom inflygande till F21
När jag gjorde min militärtjänstgöring så var flygplanen skyddsobjekt, så på "min" flottilj hade skyddsvakterna förmodligen agerat exakt likadant. Däremot tror jag att man hade lagt ner eventuellt åtal i ett liknande fall hos oss...

Har faktiskt ett antal bilder tagna inne på flottiljen under en flygdag, och då var det många som sprang runt med kamera mitt framför näsan på vakter och befäl utan att någon yppade ett ord om fotoförbud. Tjänstgjorde den dagen men det var inga problem att stå i tornet och plåta ut mot plattan eller banan.
 
davidvpt skrev:
Tjänstgjorde den dagen men det var inga problem att stå i tornet och plåta ut mot plattan eller banan.

Konsekvent...

plåtade en del på ett kraftverk i Västerbotten, öppet för turister, när vi lämnade området såg vi att grinden var skyltad med fotoförbud... vi var nog 30 pers, minst, med kameror under visningen.
 
Det brukar ju vara andra regler som gäller när det är 'öppet hus', på de flesta förband har de ju tillställningar där civila släpps in och får fotografera hur mycket som helst. För övrigt var det inga problem för mig att få fota vilt under lumpen, vi fick bara registrera kamerorna först hos kompanibefälet (eller regc, minns inte).
 
Företaget jag jobbar åt har bestämt att de mobiltelefoner som ska köpas in ska vara Eriksson T-630, dock med plomberad kamera!!!
 
Är det förbud så är det annars FOTAPÅ:)

Själv så fotograferade jag helt villt under (den meninsglösa:) lumpen, blev massor av viggen, grindade gårdar, startbanor etc,, ingen som sade nåt. Och ingen påpekade registrering heller..

Att det fanns en speciell plutonfotograf visste jag och registreringen hade jag hört talas om men ingen brydde sig, och skönt var ju det:)

Jag fotograferar MYCKET och det ÖVERallt och menar att ingentign vore mer naturligt,,(förbud respekterar jag dock, som oftast,,:)

Jaja detta var kanske ett litet osakligt skutt in i debatten:)!/Mvh Niclas-fotapå!
 
För att återgå till den ursprungliga frågan om varför det är fotoförbud på BK och ex Mc Donalds så är det pga av rånrisk som det är förbjudet. Nu är det väl inte så att nån liten unge med mobilkamera är spion direkt men det är i alla fall därför.
 
Då spricker ditt tidigare resonemang en butiksvakt får inte hålla fast dig om han inte är 100% säker på att du stulit/snattat något. om han gör det ändå så kan du polisanmälla honom.

Källa: Polisen i örebrolän

//Mvh Viktor
 
LostInSpace skrev:
För att återgå till den ursprungliga frågan om varför det är fotoförbud på BK och ex Mc Donalds så är det pga av rånrisk som det är förbjudet.
Det låter som en rätt dålig bortförklaring tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.