Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förbjudet att fotografera på Burger King?!

Produkter
(logga in för att koppla)
jag jobbar tyvärr som biträdande restaurangchef på en donkenrestaurang (har i och för sig sagt upp mig men ändå) och det där med rånrisken är ingen faktiskt dålig bortförklaring utan det är därför det är fotoförbud på de ställena, sedan får du väl tycka vad du vill om det men det sker ju ganska många rånförsök väldigt ofta mot sådana restauranger..
 
Rån e förstås otrevligt, men jag misstänker att potentiella rånare inte bryr sej mycket om fotoförbud heller.
 
Håller med om att det verkar tunt att det beror på rånrisken..då borde väl papper och anteckningsblock också falla under samma kategori..jag kan ju sitta o skissa upp hur jag skall gå till väga lika gärna som att plåta.
jag skulle bli mer misstänksam mot någon som kryper omkring med en tumstock o penna än mot någon som sitter o plåtar smutsen i hörnen

/Göran
 
LostInSpace skrev:
sedan får du väl tycka vad du vill om det men det sker ju ganska många rånförsök väldigt ofta mot sådana restauranger..
Jo, det är säkert den officiella bortförklaringen men det kan inte ha med rån att göra. De får inte ta kameran och filmen och vem som helst kan gå in med en videokamera på axeln (eller i väskan) och scanna av exakt hela lokalen (eller för all del rita av den) på nolltid och få med sig mycket mer än han någonsin skulle få om han sprang omkring och plåtade.
Även om det inte är en dålig bortförklaring utan nåt de verkligen tror på så är det ett helt verkningslöst motmedel mot rånförsök och om de verkligen tror på det så tror jag de lurar sig själva.
Att rån och rånförsök är ett problem har jag aldrig ifrågasatt.
 
tormig skrev:
såvida inte ägaren till lokalen har förbjudit fotografering.
Kan man väl göra då med? Om det är någon som tänker råna verksamheten (också förbjudet) så lär de väl inte bry sig nåt nämnvärt.

Det piper inte när man passerar dörrarna med en kamera och McD/BK:s personal lär knappast kasta ut första bästa människa som har en videokamera i handen om det inte är uppenbart att den används till att filma lokalen (och sånt är ju inte speciellt svårt att dölja, om man nu tror att det skulle göra rånet lättare).

Om de mot förmodan skulle upptäcka att du filmar så skulle de först berätta för restaurangchefen, därefter skulle han/hon gå ut och vänligt men bestämt be dig sluta filma. Den som filmar i förberedande syfte skulle då snällt kunna gå för han skulle redan ha all info han ville ha.
 
fhe skrev:
Kan man väl göra då med? Om det är någon som tänker råna verksamheten (också förbjudet) så lär de väl inte bry sig nåt nämnvärt.

Det piper inte när man passerar dörrarna med en kamera och McD/BK:s personal lär knappast kasta ut första bästa människa som har en videokamera i handen om det inte är uppenbart att den används till att filma lokalen (och sånt är ju inte speciellt svårt att dölja, om man nu tror att det skulle göra rånet lättare).

Om de mot förmodan skulle upptäcka att du filmar så skulle de först berätta för restaurangchefen, därefter skulle han/hon gå ut och vänligt men bestämt be dig sluta filma. Den som filmar i förberedande syfte skulle då snällt kunna gå för han skulle redan ha all info han ville ha.

Aha, ännu en medlem av MFF (Militanta Fotografers Förening) verkar det som, finns gott om dem på det här stället tycks det ("jag brukar fota på museer bara för att jävlas" osv).

De kan ju faktiskt hålla kvar dig, tillkalla polis som i sin tur kontaktar åklageren och vips är både kamera och film borta. Det lär ju inte inträffa särskilt ofta men det är fullt möjligt.

Kanske borde ett råndrabbat 7-Eleven prova det någon för att se vad som händer, med lite tur kanske idioten från MFF hamnar i finkan.
 
tormig skrev:
Aha, ännu en medlem av MFF (Militanta Fotografers Förening) verkar det som, finns gott om dem på det här stället tycks det ("jag brukar fota på museer bara för att jävlas" osv).
Inte alls, snarare tvärt om. Om du tittar tillbaka i tråden så finns det en bild på BK:s lappar, den är tagen på flera meters avstånd från dörrarna just för att jag respekterade fotoförbudet och inte hade någon lust att ta bilden på insidan (där det är fotoförbud).
Du kan sluta med fåniga anklagelser nu, har du inget bättre argument så föreslår jag tystnad.

Jag säger bara att jag inte kan se hur ett fotoförbud skulle hjälpa mot folk som vill reka lokalen, vanligtvis brukar moralen och viljan att bry sig om förbud vara rätt låg hos de som tänker råna kassapersonal och det är ju inte speciellt svårt att rigga en kamera så att den inte upptäcks om man vill. I dagens läge skulle man utan problem kunna fota ett helt BK med sin kameratelefon tryckt mot örat medans man ser ut (och låter) som om man pratar i telefon.

De kan ju faktiskt hålla kvar dig, tillkalla polis som i sin tur kontaktar åklageren och vips är både kamera och film borta. Det lär ju inte inträffa särskilt ofta men det är fullt möjligt.
Det är klart det är möjligt, men återigen skulle det inte hjälpa ett dugg om det var någon som ville reka lokalen. Det är ju bara att skicka dit någon annan och göra ett nytt försök.

Den som vill lägga så mycket kraft på att råna ett BK/McD att de t.om vill reka med fotografier innan (det är vanligtvis inte den sortens rån det handlar om) lär inte ha nåt problem att skicka in någon ny isf.

Vad polisen skulle göra vet jag inte, så länge man inte kallar BK för skyddsobjekt så är det ju knappast brottsligt att fota, däremot kan den som fotar bli avvisad (vilket nog inte gör någon som planerar ett rån speciellt mycket). Inte för att jag tror att den som planerar ett rån bryr sig om han får kameran förverkad men jag kan inte se hur det skulle gå till.

Kanske borde ett råndrabbat 7-Eleven prova det någon för att se vad som händer, med lite tur kanske idioten från MFF hamnar i finkan.
Och med detta ville du säga vad? Eller försökte du bara sprida en trevlig stämning igen?
Min erfarenhet av rånade 7-Eleven är faktiskt inte ett dugg bristfällig så du behöver inte vara rädd att jag inte vet vad det handlar om. Att önska någon in i den situationen tyder på viss avsaknad av erfarenhet.

Det enda jag har sagt är att jag tror att ett fotoförbuds eventuella inverkan på rånrisken är försumbar. Naturligtvis står det vem som helst fritt att utlysa fotoförbud men man lurar sig själv om man tror att det ska minska rånrisken.

Försök gärna visa att jag har fel istället för att börja kalla folk "idiot" och sprida önskningar om att de vars argumentation du inte förstår ska "hamna i finkan", då kanske det kan leda någonstans.

I övrigt tycker jag att allt från lagtexter, polismans befogenheter och respekt för förbud har avklarats rätt bra i den här tråden.
 
Re: Re: Förbjudet att fotografera på Burger King?!

DET argumentet tycker jag låter betydligt mer sympatiskt och trovärdigt... om det handlar om rånrisken tycker jag att man kan sätta upp tydliga plakat med texten "Förbjudet att råna" det funkar nog precis lika bra.

/kg - som fotar varhelst det faller honom in
 
tormig skrev:
Aha, ännu en medlem av MFF (Militanta Fotografers Förening) verkar det som, finns gott om dem på det här stället tycks det ("jag brukar fota på museer bara för att jävlas" osv).

De kan ju faktiskt hålla kvar dig, tillkalla polis som i sin tur kontaktar åklageren och vips är både kamera och film borta. Det lär ju inte inträffa särskilt ofta men det är fullt möjligt.

Kanske borde ett råndrabbat 7-Eleven prova det någon för att se vad som händer, med lite tur kanske idioten från MFF hamnar i finkan.

Kan dom alltså ICKE om du tar och läser vad det står i fotolagen., det övriga gnälliga i ditt inlägg är inte ens värt att kommentera

/Göran
 
tormig skrev:

...

De kan ju faktiskt hålla kvar dig, tillkalla polis som i sin tur kontaktar åklageren och vips är både kamera och film borta. Det lär ju inte inträffa särskilt ofta men det är fullt möjligt.

...
Skulle inte tro att filmning eller fotograferande av en lokal med fotoförbud kan leda till fängelse, även om man satt upp skyltar eller sagt ifrån innan. Är det inte skyltat och man fotograferat utan vetskap om fotoförbud har man knappast gjort något olagligt.
Att då kvarhålla fotografen är definitivt inte lagligt och det kan slå tillbaka på BK/McD själva betydligt hårdare.

I vilket fall som helst så har nog ett fotoförbud liten eller ingen inverkan på rånrisken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.