Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dassiga bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin W

Aktiv medlem
Hay

Korten jag tar med min Olympus c-4000z blir ofta lite dassiga och ibland lite oskarpa tycker jag. Speciellt märks det när man tar kort på lite mer avlägsa saker, blir som en dimma lite grand ibland känns det som. Blir det så generellt med digitalkameror eller?

Man kan ju fixa till dom lite i ps med nivåer och att man skärper bilden, finns det några fler bra knep?

jag upplever som att det finns ett blåstick i bilden som gör att den upplevs "dassig"... eller vad tycker ni andra...?

om du endast färgbalanserar bilden kommer även skärpan fram

känner ej till hur din kamera fungerar, men vitbalanserar du den rätt?
om du endast kör med auto-vitbalansering borde du testa i manuellt. läge och se om det blir bättre...

Senast ändrad:
Hej
Jag använder levels manuellt. Prova att öka kontrasten genom att dra ihop ytterpilarna exakt som jag gjort här.

Har du fel i färgerna (men det har du inte), kan man dubbelklicka på en av pippeterna, välja en färg man vill ha på ett visst ställe o klicka på detta stället, ex välja 24, 240, 240 för ett ställe man vill ha vitt, men inte utbrännt.

Roine

Bilagor

• levels.jpg
    levels.jpg
    33.8 KB · Visningar: 301
petervis skrev:
jag upplever som att det finns ett blåstick i bilden som gör att den upplevs "dassig"... eller vad tycker ni andra...?

om du endast kör med auto-vitbalansering borde du testa i manuellt. läge och se om det blir bättre...

Jo jag har funderat på det med vitbalans, jag kör med auto nu men kan ställa in det. När jag ska ställa in det kommer det upp en ruta som visar hela sökarbilden och då ska man trycka på ok, ska man bara sikta på det man vill ta på och trycka ok eller ska man kanse ha med sej nått vitt papper eller nått (vet inte alls hur det funkar)?

En grej till; vad menas med att färgbalansera?

Autolevels och auto color
och unsharpen mask.

http://www.cyd.liu.se/~toboh938/dass.jpg
vet inte om du tycker detta är bättre?

Ja det blev lite bättre, speciellt landområdet.

Edit: Jag ska kolla det Roine.

Petervis skrev:"jag upplever som att det finns ett blåstick i bilden som gör att den upplevs "dassig"... eller vad tycker ni andra...?
"

Håller nog med där. Jag bor i Lysekil i Bohusläns yttersta kustband och utan UV-filter så får man samma "dassiga" effekt rätt ofta här också. Jag skaffade UV-filter till min Canon G2 och märker klar skillnad på det lilla jag har hunnit testa. Jag har utsikt över havet och några enkla prov i starkt soldis visade klar skillnad vad det gäller både hur disigt man uppfattar bilden, och skärpan.

Hej
Misstänker du färgfel, dubbelklicka på den vita pippeten, väjs rgb värden typ 230-240 o klicka på tanken som lär vara rätt vit.

petervis skrev:

Ändrar du amount manuellt eller finns det någon bra tumregel?

Roine,

Jag provade ställa om levels manuellt med de värdena du sa och det blev bättre, hur kom du fram till dom? Eller ändrade du tills det såg bra ut?

Men det där med dubbelklicka på pippeten och välja färg fattade jag inte riktigt, kan du ta det igen?

Hej

Ta o dubbelklicka på pippeten (den längst till höger), du får du upp en bild. Till höger där nere finns inmatningsfält R G B med fält som visar 255. Skriv 240 i dessa tre. Tryck ok. peka nu med pippetten i övre kanten på tanken.

Blåsticket skall nu vara borta.

Den andra fråga om hur jag kom fram till vart jag ställer vänster o höger triangel.

Den vänstra drar jag innåt tills det mörka blir som jag vill ha det och den hödra tills det vita börjar bli för vitt. Du kan sedan mörka eller ljusa upp bilden lite med mittpilen.

Tackar

Nu funkade det bättre, körde i fel ordning förut.

Har kört med levels manuellt förut men då har jag bara dragit strecket där histogramet visar lite mer än noll som jag läst nånstans, jag kanske ska börja kolla mer på resultatet istället ;).

fjalstal skrev:
. Jag skaffade UV-filter till min Canon G2 och märker klar skillnad på det lilla jag har hunnit testa. Jag har utsikt över havet och några enkla prov i starkt soldis visade klar skillnad vad det gäller både hur disigt man uppfattar bilden, och skärpan.
.... hjälper detta tycker jag absolut att du bör satsa på ett sådant filter...
inte är det väl meningen att justera många bilder i PS som man har tagit...

Just det, glömde det med filtren, nej det vore ju bättre att bilderna blev så bra som möjligt från början, jag ska skaffa adapter och filter.

fjalstal: Vore kul att se lite med och utan bilder om du har lust.

noz skrev:
hmm citerade fel person, så här ska det vara

Ändrar du amount manuellt eller finns det någon bra tumregel?

hmm kommer inte ihåg men 100% har jag för mig och kanske radius 1.2

threshold 5-10
tror jag det var

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar