MalZon
Aktiv medlem
Mestadels arrangerade bilder i dåligt ljus. Men händer absolut att man är ute på kvällsaktiviteter med bilar inblandat Men allt från träffar till att jag och ett gäng drar ut en lördagkväll och knäpper lite bilder på bilarna helt enkelt. Jag har massor med projekt på gång med andra bilar jag har så fotar mycket i garaget också, likaså filmar jag dokumentation eller när jag gör något nytt med bilen. Fotar och filmar ju självklart för att det är kul.Vad tar du för typ av bilder i dåligt ljus? Det som kan göra nytta på R6:an är IBIS om du fotar stilla motiv handhållet. Annars finns det ju alltid fasta objektiv. Sigma har en uppsättning bra fasta objektiv med hög ljusstyrka, och det är nog något sådant i kombination med en fullformatskamera som behövs om du vill få betydligt mindre brus. Ett objektiv med ljusstyrka 1.4 släpper in 4 gånger så mycket ljus som ett med 2.8. Dock får man stå ut med kort skärpedjup då.
Är inte rädd för fasta objektiv heller, men vill inte byta objektiv hela tiden så en bra zoom vill jag nog ändå ha. Har mitt 18-35 på nuvarande hus säkert 95% av tiden med kameran så ett 24-70 blir inom den spannet men lite till, vilket självklart är bra.
Skärpedjupet labbar jag mycket med, men har oftast kort 1.8-3.5 normalt, nångång sätter jag fullt bara för att fånga alla detaljer. Redigerar hyfsat efteråt och ogillar väl inte naturliga bilder på något sätt, men tycker det är snyggt med lite fantasy, drömlikt men skarpt foto. Tar ibland många exponeringar och klipper ihop till ett. M.m.
Lite exempelbilder som jag knäppt med nuvarande setup och sista två är nog dock på 80D.