Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dags att sätta gränser

Produkter
(logga in för att koppla)

Xi_

Aktiv medlem
Ämnet har disskuterats tidigare men nu tycker jag det är dags igen. Och det gäller det stora inflödet av bilder och den ibland låga kvalitén.

Det jag föreslår är helt enkelt att begränsa hur ofta man får lägga upp en ny bild. Idag läggs det upp runt 700 nya biler varje dygn. Det tycker jag är för mycket.

Själv skulle jag tycka det var ok om man bara fick lägga upp en bild var 5:e dag.
Det skulle inte bara minska inflödet av bilder. Det skulle också ge oss fotografer mer tid att reflektera över våra egna bilder och tvinga oss att mer noggrant välja vilka bilder som man lägger upp.

Vad tycker ni?

Om du inte gillar mina bilder så stör väl inte det mig något speciellt, men varför skulle jag inte få ladda upp de bilder jag vill, när jag har betalat för det?

Och vad för roll spelar det egentligen att 700 nya bilder tillkommer per dygn? Jag har inte läst någonting om något tvång att titta på alla bilder som tillkommer.

I Bidkritikpoolen kommer det in ca 200 per dag vad jag kan se. Det är iofs mycket det också men mer hanterbart. Har du testat poolerna som alternativ?

I Bildkritik kan varje fotograf lägga en bild per dag.

"Alla nya bilder" är ju det totala inflödet, vi skriver också på den sidan att det finns alternativ.

Xi_ skrev:
Det jag föreslår är helt enkelt att begränsa hur ofta man får lägga upp en ny bild. Idag läggs det upp runt 700 nya biler varje dygn. Det tycker jag är för mycket. [...] Vad tycker ni?
Men det finns väl gränser redan? Betalmedlemskapen innebär bland annat ökad uppladdningsgräns, men med så många medlemmar som fotosidan har så kommer man fortfarande få en fasligt massa bilder hur man än gör.

Däremot skulle jag tycka det vore intressant att se hur en gräns på hur många inlägg man får skriva per dag skulle arta sig, säg tex 20 per dag. Skulle inläggen vara mer bearbetade och mindre "chat"-lika trådar? (Inte som kritik mot denna tråd utan mer som kommentar till gränser...)

Xi_ skrev:
Ämnet har disskuterats tidigare men nu tycker jag det är dags igen. Och det gäller det stora inflödet av bilder och den ibland låga kvalitén.

Det jag föreslår är helt enkelt att begränsa hur ofta man får lägga upp en ny bild. Idag läggs det upp runt 700 nya biler varje dygn. Det tycker jag är för mycket.

Vad tycker ni?

HJÄLP!!!!!!!

Kanske du ska sätta dig som grindvakt med din utmärkta smak. Och därigenom borga för upprätthållandet av den goda kvalitén här på fotosidan.

Att inte vissa kan lära sig att sortera ut vad de själva vill kolla på (eller läsa med för den delen) utan att vilja besluta vad andra ska ha möjlighet att titta på är inget annat än skrämmande.

Incarlight skrev:
Om du inte gillar mina bilder så stör väl inte det mig något speciellt, men varför skulle jag inte få ladda upp de bilder jag vill, när jag har betalat för det?

Och vad för roll spelar det egentligen att 700 nya bilder tillkommer per dygn? Jag har inte läst någonting om något tvång att titta på alla bilder som tillkommer.

Om jag gillar dina bilder eller inte har jag inte uttalat mig om. Men varför ska du ha rätt att lägga upp så många bilder du vill bara för att du har betalat? Jag betalar vägskatt men jag får inte köra så fort jag vill för det.

En begränsning av antalet bilder gör att de bilder som publiceras får ett större utrymme och därmed större chans att få konstruktiv kritik.

Det handlar inte om att jag vill se alla bilder. Jag tycker det är synd att många bilder drunknar i mängden.

Re: Re: Dags att sätta gränser

buddy_poor skrev:
HJÄLP!!!!!!!

Kanske du ska sätta dig som grindvakt med din utmärkta smak. Och därigenom borga för upprätthållandet av den goda kvalitén här på fotosidan.

Att inte vissa kan lära sig att sortera ut vad de själva vill kolla på (eller läsa med för den delen) utan att vilja besluta vad andra ska ha möjlighet att titta på är inget annat än skrämmande.

Jag har aldrig påstått att jag har en utmärkt smak eller att någon ska sortera bort andras bilder.

Jag vill ge de bilder som läggs ut på FS ett så stort utrymme som möjligt. Men idag drunknar många bilder i mängden.

Men att ta bort alternativet "Alla nya bilder" och "Bilder senaste dygnet" tycker jag vore smart.
Att bara fokusera på poolerna alltså..
Samtidigt kunde ju summan tillåtna att ladda upp få vara densamma, men endast poolbilder skulle synas från menyn och förstasidan. Då skulle det antagligen kännas mer överskådligt..

Glömde "senaste kommentarer." Tycker de också gott kunde få försvinna för att få igång poolerna i stället.

Xi_ skrev:
Om jag gillar dina bilder eller inte har jag inte uttalat mig om. Men varför ska du ha rätt att lägga upp så många bilder du vill bara för att du har betalat? Jag betalar vägskatt men jag får inte köra så fort jag vill för det.

nä men du får köra hur många gånger du vill på samma väg fram och tillbaka.
alltså får du lägga upp 200 bilder om du har betalt för det.
men bara lägga upp 5 per 24 timmar. (samma med hastigheten) för så är lagen.

Incarlight skrev:
För att det är vad jag har betalat för?
Ungefär som om jag skulle köpa en bil, men inte få använda den.

Den linknelsen funkar inte. Du äger bilden genom ditt köp och bestämmer därför själv vad du gör med den. FS äger du inte genom ditt medlemskap utan måste anpassa dig efter dess regler.

Jag vill ändra reglerna för jag tror att dom kan göras bättre.

Tycker du det är bra som det är eller har du någon idé på hur bilder kan lyftas fram mer?

anders_j skrev:
nä men du får köra hur många gånger du vill på samma väg fram och tillbaka.
alltså får du lägga upp 200 bilder om du har betalt för det.
men bara lägga upp 5 per 24 timmar. (samma med hastigheten) för så är lagen.

Precis, och mitt förslag är att sänka hastigheten,(t.ex. 1 per 5 dagar), så man hinner se och reflektera över det som passerar förbi på resan...

lottae skrev:
Glömde "senaste kommentarer." Tycker de också gott kunde få försvinna för att få igång poolerna i stället.

Bra idé! Man skulle kanske lägga ditt de bilder som har legat längst på fotosidan utan att få en kommentar istället...

clindh skrev:
I Bidkritikpoolen kommer det in ca 200 per dag vad jag kan se. Det är iofs mycket det också men mer hanterbart. Har du testat poolerna som alternativ?

I Bildkritik kan varje fotograf lägga en bild per dag.

"Alla nya bilder" är ju det totala inflödet, vi skriver också på den sidan att det finns alternativ.

Jo, det har jag prövat och det är bra att dom finns. Med det löser inte problemet med de bilder som drunknar i mängden.

Xi_ skrev:
FS äger du inte genom ditt medlemskap utan måste anpassa dig efter dess regler.
Men faktum kvarstår att det är vad jag har betalat för, oavsett vad du anser om liknelsen. Vad skulle vitsen med betalmedlemskap vara om man inte fick något för pengarna?

Att sänka gränsen till tex en tjugofemtedel av dagens är knappast en realistisk lösning av två skäl. Det första är alla som betalat medlemsavgift under premissen att de får den uppladdningsfrekvens som är angiven. Visst kan fotosidan ändra regler och villkor om så skulle vara nödvändigt, men bara för att sajten vuxit till sådan storlek att en grupp medlemmar tycker det blir för mycket bilder? Tveksamt och skulle väcka mer ont blod bland de som betalar än de som tycker att det finns för mycket bilder i dagsläget.

För det andra skulle det kraftigt försämra användbarheten i återkopplingssyfte. Tänk att du plåtar några olika bilder av samma motiv vid en session. Du vill diskutera dessa och fråga vilken bildide som funkar bäst. Att då säga "här är den första, om fem dygn kommer nästa, säg till vilken som funkar bäst" är knappast görbart.

Sen förstår jag inte riktigt "drunknar i mängden". Vems bilder är du ute efter? Är det dina egna bilder som inte får utrymme eller är du mer intresserad av att se alla andras nya bilder? Det första kan bemötas genom att folk som är intresserade av att nå ut väljer rätt forum för detta, poolerna är ett sådant sätt. Det andra kan bara fås bukt med genom att strypa totala uppladdningen (vilket jag förklarar nedan varför jag tycker är orealistiskt) eller inte acceptera fler medlemmar (tror fotosidans reaktion tycker detta är minst lika orealistiskt).

Själv brukar jag tycka det är kul att titta på allas nya bilder, även om jag inte gör det på fotosidan, och har man det nöjet får man leva med att se en mängd bilder på katter, fulla människor, klicheartade nakenbilder, insektsmakro, mm innan man hittar de guldkorn man tycker om. Låt "Alla nya bilder" och "Bilder senaste dygnet" vara kvar men gör dem mindre prominenta. Låt gemene man få klicka sig fram en bit för att nå dem och lyft poolerna om man anser att för många bilder är ett problem.

Att begränsa folk att lägga till saker i album är nog mindre lämpligt. Anledningen till att det är så många bilder som kommer till fotosidan är för att det är så många medlemmar. Att försöka minska det totala inflödet utan att begränsa antalet medlemmar är ogörbart. För då skulle vi exempelvis bara få ladda upp en bild per femtio dagar när medlemsantalet tiofaldigats, för att kunna ha lika stor mängd nya bilder att bläddra bland.

Personligen tror jag att för restriktiva uppladdningsgränser skrämmer bort de som verkligen vill och är seriösa och lämnar kvar de som inte bryr sig ändå. Mängden intressanta bilder skulle nog minska procentuellt sett. Men det är bara min gissning.

(Jag hoppas jag inte låter gnällig eller hård, det är absolut inte avsikten. Jag förstår att man anser detta är ett problem, själv brukar jag sucka när jag ser att det kommit in 500+ bilder på den sida jag brukar surfa på, men det är jag som valt att titta på alla nya bilder på den. Jag skulle kunnat låta bli och begränsa mig till någon delmängd av dessa genom att välja annat forum, men jag tycker samtidigt det är kul med alla de olika bilder som förekommer, så jag får stå mitt kast. Det jag vill försöka komma underfund med är bara huruvida en så drastisk ändring av villkoren skulle ge någon större positiv långvarig effekt, eller om det skulle kräva att man hela tiden ändrade villkoren för att möta den växande sajten.)

Senast ändrad:
Jag gillar att titta på alla nya bilder. Den stora mängden inkomna bilder gör att även jag kan hitta bilder som jag gillar.

Ibland är den bästa bilden inte den som fotografen hade laddat upp om denne bara kunde ladda upp en bild. Smaken är som sagt olika.

maxzomborszki skrev:
Att sänka gränsen till tex en tjugofemtedel av dagens är knappast en realistisk lösning av två skäl. Det första är alla som betalat medlemsavgift under premissen att de får den uppladdningsfrekvens som är angiven. Visst kan fotosidan ändra regler och villkor om så skulle vara nödvändigt, men bara för att sajten vuxit till sådan storlek att en grupp medlemmar tycker det blir för mycket bilder? Tveksamt och skulle väcka mer ont blod bland de som betalar än de som tycker att det finns för mycket bilder i dagsläget.

Att begränsa till 1 bild/5 dag är bara ett förslag. Det kanske är överdrivet. Men enligt statestiken på fotosidan ökar inte antalet kommentarer i samma takt som antalet bilder.
Och fortsätter den trenden är FS illa ute.

För det andra skulle det kraftigt försämra användbarheten i återkopplingssyfte. Tänk att du plåtar några olika bilder av samma motiv vid en session. Du vill diskutera dessa och fråga vilken bildide som funkar bäst. Att då säga "här är den första, om fem dygn kommer nästa, säg till vilken som funkar bäst" är knappast görbart.

Detta löser du genom att lägga de bilder i ett opublicerat album och presenterar det först när alla bilder finns där.

Sen förstår jag inte riktigt "drunknar i mängden". Vems bilder är du ute efter? Är det dina egna bilder som inte får utrymme eller är du mer intresserad av att se alla andras nya bilder? Det första kan bemötas genom att folk som är intresserade av att nå ut väljer rätt forum för detta, poolerna är ett sådant sätt. Det andra kan bara fås bukt med genom att strypa totala uppladdningen (vilket jag förklarar nedan varför jag tycker är orealistiskt) eller inte acceptera fler medlemmar (tror fotosidans reaktion tycker detta är minst lika orealistiskt).

De flesta lägger upp bilder här i syfte att få kritik på sina bilder. Men många bilder får inte en enda kommentar. Vad beror det på? En anledning tror jag är att det inte är synliga tillräckligt länge.

Personligen tror jag att för restriktiva uppladdningsgränser skrämmer bort de som verkligen vill och är seriösa och lämnar kvar de som inte bryr sig ändå. Mängden intressanta bilder skulle nog minska procentuellt sett. Men det är bara min gissning.

Tvärtom. Jag tror att de som verkligen är seriösa med sitt fotografernande har inget emot att vänta lite med att få publicera sina bilder.

De medlemmar som å andra sidan använder FS till att vissa upp sin bilder föra vänner eller kanske bara visa sina husdjur skulle inte finna sidan intressant längre.

Incarlight skrev:
Men faktum kvarstår att det är vad jag har betalat för, oavsett vad du anser om liknelsen. Vad skulle vitsen med betalmedlemskap vara om man inte fick något för pengarna?

Jag anser att du fortfarande får mycket för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar