ANNONS
Annons

Dags att sätta gränser

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det bara jag som använder "Slumpvis sökning" när jag har en stund att lägga på bildkommenterande? Prova det! Det blir en jäkla blandning, gammalt och nytt, intressant och ointressant... Kul i alla fall!
//Anders

Jag håller med om att det är ett problem att bilder inte får de kommentarer de är upplagda för att få, dock så tror jag inte på taktiken att strypa uppladdning som en möjlig lösning. Det är en taktik som inte funkar i längden (om man inte hela tiden fortsätter strypa) om antalet medlemmar, och därmed potentiella uppladdare, tillåts fortsätta öka.

Vill fotosidan fortsätta öka i storlek? Är redaktionen villig att markant försämra villkoren för betalande medlemmar? (Ändrar man bara lite kommer effekten bli för liten och därmed enbart källa till irritation för folk) Hur många medlemmar anser detta är ett reellt problem som inte man bemötas med poolerna?

Per Pettersson (Xi_) skrev:
Detta löser du genom att lägga de bilder i ett opublicerat album och presenterar det först när alla bilder finns där.
Tyvärr tror jag inte på det som en realistisk lösning för de flesta. Då blir det mycket lätt ett flerveckorsprojekt att bolla idéer fram och tillbaka, vilket minskar värdet återkopplingen.

Utöver detta är folk i regel inte så tålmodiga enligt mina erfarenheter. Som exempel, titta på inlägg. Har ingen svarat inom en halv dag så ser man ofta att man försöker locka fram svar.

Visst skulle man kunna använda forumtrådar för att snabbare posta flera alternativ på bildupplägg men där är upplösningen begränsad. En annan nackdel är om diskussionen är mer intressant för fotografen än för allmänheten, då blir det mycket saker som lagras i trådar och tar upp utrymme där istället.

De flesta lägger upp bilder här i syfte att få kritik på sina bilder. Men många bilder får inte en enda kommentar. Vad beror det på? En anledning tror jag är att det inte är synliga tillräckligt länge.
Ja och nej. De är inte synliga, men det går att lösa på andra sätt än att strypa inflödet, tex pooler. Men många bilder får nog inte heller en kommentar för att de inte intresserar någon i tillräckligt stor grad. Blir bildmängen nedlusad med bilder som jag inte är intresserad av kommer jag bli mindre benägen att bläddra igenom den. Visst, minska antalet bilder och det blir mer lätthanterligt, men jag har förkastat idén att minska bildmängden totalt. Istället kan man minska den lokalt genom att bryta upp bildmängden i mindre delar, mao pooler.

Med pooler renodlar man genom att låta folk kategorisera bilderna. Dessutom kan man lättare hålla ordning på att "rätt" typ av bilder hamnar i rätt pool. Och bara intresserade söker sig till poolen vilket ökar chansen för att de deltar med kommentarer.

Man kan ha andra möjligheter också. På Photo.Net hade man åtminstone ett tag ett system som gjorde att man lät bilder med färre än 10 ratings komma först i listorna över nya bilder, därefter kom bilder under 20 ratings och så vidare. Det gjorde att bilder som inte fick uppmärksamhet hamnade långt fram, och bilder som var populära sorterades sakta längre och längre bak. Då ökade man chansen för exponeringen för bilder utan ratings och därmed chansen för dem att få några ratings. Detsamma går att göra för kommentarer.

Optimal lösning? Nej, men det visar att man kan komma med andra lösningar som är mindre restriktiva. (Jag har några andra lösningar, men de kräver ofta administration eller teknisk speciallösning och ingendera är helt gratis och det skulle bli absurt mycket längre diskussion/inlägg om jag tog upp alla dem)

Personligen tycker jag poolerna verkar vara lämpligt. Det gör att folk som är intresserade av bilder utbyter information med varandra i en sub-community.

Tvärtom. Jag tror att de som verkligen är seriösa med sitt fotografernande har inget emot att vänta lite med att få publicera sina bilder.
Här delar vi nog inte åsikter riktigt. Seriösa fotografer vill fotografera, inte vänta två-tre veckor på att ladda upp de bilder de vill diskutera.

Jag förstår att du tycker att man fortfarande får mycket för pengarna men jag tror inte det är en åsikt som delas av många. Det är inte så mycket värt att få lite mer utrymme om det tar orimligt lång tid att fylla det utrymmet.

Nåväl, jag har ännu inte övertygats av argumenten om att minska uppladdningsfrekvensen skulle göra en skillnad utan att samtidigt skada fotosidan (i form av att betalande folk skulle fly). Men å andra sidan är det inte jag som ska övertygas, utan redaktionen.

WFS) (Graylingman skrev:
Är det bara jag som använder "Slumpvis sökning" när jag har en stund att lägga på bildkommenterande? Prova det! Det blir en jäkla blandning, gammalt och nytt, intressant och ointressant... Kul i alla fall!
//Anders

Jag använder den ofta också! Man kan finna många guldkorn där.

Slumpvalda bilder använder jag ganska ofta. Det är ju kul att få upp en del gamla bilder. Och ibland även kommentera.

maxzomborszki skrev:

Ja och nej. De är inte synliga, men det går att lösa på andra sätt än att strypa inflödet, tex pooler. Men många bilder får nog inte heller en kommentar för att de inte intresserar någon i tillräckligt stor grad. Blir bildmängen nedlusad med bilder som jag inte är intresserad av kommer jag bli mindre benägen att bläddra igenom den. Visst, minska antalet bilder och det blir mer lätthanterligt, men jag har förkastat idén att minska bildmängden totalt. Istället kan man minska den lokalt genom att bryta upp bildmängden i mindre delar, mao pooler.

Med pooler renodlar man genom att låta folk kategorisera bilderna. Dessutom kan man lättare hålla ordning på att "rätt" typ av bilder hamnar i rätt pool. Och bara intresserade söker sig till poolen vilket ökar chansen för att de deltar med kommentarer.

Helt rätt tänkt!

Gör fler pooler! Skulle vara utmärkt med några subkategorier fler än vad som erbjuds idag. Gör en i alla fall 5 underkategorier till bildkritikpoolen så såna som mig som är helt ointresserad av naturbilder i stort sett, slipper leta mig fram till bilderna jag är intresserad av.

En annan kunde vara "mode" där bilderna på halvnakna människor kunde få ligga.

Domkumentärt, Resor och Konstfoto kunde ex. vara andra poolkategorier...

Detta skulle betyda så mycket. Mängden "skräp" håller på att kväva den här sidan.

Vad skräp är, är såklart helt subjektivt...

Men vad är meningen ??

Man kan fundera i den här diskussionen vad anledningen till FS är.
Låt oss förutsätta att det handlar om att visa upp sina bilder som man förmodligen själv är nöjd med för annars skulle man väl inte lägga in dem.
Sen vill ju de flesta ha en kommentar på sin bild coh kan inte förstå varför de inte får några kommentarer. Folk vill knappt komma in på deras profiler o titta på bilderna.
Detta kan bero på man bara har råkat lägga in sin bild vid fel tidpunkt och då faktiskt försvinner i mängden. Att då kanske lägga in den i en Pool gör inte saken mycket bättre eftersom samma sak händer där.

Visst blir man sedan glad när man får en kommentar, men tyvärr ser de ju oftast likadana ut.

Vackert ljus, underbar komposition, fin skärpa, men det är aldrig, om det inte handlar om hundbajs eller kön, som man får negativ bildkritik.
Kanske är det så att man faktiskt inte kan tillräckligt mycket för att ge en bra kommentar.
Kanske törs men inte skriva att min bild är ful.
Kanske har man inte tid att hjälpa någon som har lagt upp en bild som man tycker är ofärdig, sned eller har andra tekniska fel.

Tror att detta handlar om att man tittar runt på så otroligt många bilder att man faktiskt blir avtrubbad...

Att man sedan i princip måste lägga in en "Teaser" som berör eller upprör folk för att de ens ska se åt ens bilder är jättesynd.
Skulle jag lägga ut en bild på ett par tuttar och ett könsorgan så skulle förmodligen besöken på min profil öka med 50 st/dag.
Eller 100 per kväll eftersom det är då de allra flesta nakenkommentarerna ges.....

WFS) (Graylingman skrev:
//Anders

Jag brukar använda 'nya bilder som ej fått kommentar' när jag lägger ner tid på bildkommenterande. :)

/Henri

lottae skrev:
Glömde "senaste kommentarer." Tycker de också gott kunde få försvinna för att få igång poolerna i stället.

Å nej! :)
Eftersom redaktionen inte verkar vilja ta tag i kommentars- och röstfiskarna som sprutar ur sig skräp-kommentarer är "Senaste kommentarer" enda platsen där de får skämmas lite. Alltid något ...

/Johan

Att begränsa uppladdningar är kanske inte rätt väg. Tror mer på att öka antalet forum för att underlätta för alla att hitta de bilder de är intresserade av och kanske därmed öka antalet kommentarer på bilder.

Jag har inte läst hela tråden och håller mig till att kommentera det första inlägget.

Jag vill inte se att inflödet av bilder är ett problem. Om det dyker upp 200 nya bilder på ett dygna innebär det att bara 1,4 % av fotosidans 50000 medlemmar har laddat upp bilder det dygnet. Glöm inte att fotosidan har vuxit och fortsätter att göra så.

Detta gör det naturligtvis svårare att få en kommentar (även om fler medlemmar faktiskt borde innebära att det är fler som kan kommentera; antalet kommentarer per bild borde vara hyfsat konstant), men jag ser det samtidgt som en utmaning för mig att ladda upp bilder som är tillräckligt intressanta för att dra till sig en kommentar.

F

Intressant tanke...

Ja faktiskt kan man se det på det sättet !!
Bra bilder BORDE få kommentarer...
Nakna bilder FÅR kommentarer...

Dags att införa totalstopp!

Fredrikpersson skrev:
Jag har inte läst hela tråden och håller mig till att kommentera det första inlägget.

Jag vill inte se att inflödet av bilder är ett problem. Om det dyker upp 200 nya bilder på ett dygna innebär det att bara 1,4 % av fotosidans 50000 medlemmar har laddat upp bilder det dygnet. Glöm inte att fotosidan har vuxit och fortsätter att göra så.

Detta gör det naturligtvis svårare att få en kommentar (även om fler medlemmar faktiskt borde innebära att det är fler som kan kommentera; antalet kommentarer per bild borde vara hyfsat konstant), men jag ser det samtidgt som en utmaning för mig att ladda upp bilder som är tillräckligt intressanta för att dra till sig en kommentar.

F

Håller med fullständigt.

Det är ju faktiskt så att av 55889 medlemmar så är 51066 ickebetalande medlemmar. Dessa står för 145 uppladdade bilder senaste dygnet.

Bronsmedlemmar (3294 st) har laddat upp 301 bilder.
Silvermedlemmar (766 st) har laddat upp 158 bilder.
Guldmedlemmar (763 st) har laddat upp 162 bilder.

Om man ser till dessa siffror så har de som inte betalar lagt upp väldigt lite bilder i förhållande till vad de skulle kunna lägga upp.

Begränsningen verkar ju fungera bra, det är ju bara betalande medlemmar som verkar skicka upp massor av "husdjursbilder".

Vi är en MASSA medlemmar det innebär en massa bilder, majoriteten har endast plats för 10 bilder på sidan...

Om detta är OK, så varför har t.ex Per Pettersson ett silvermedlemsskap? Räcker inte 10 bilder och uppladdning med 1 bild var 4:e dag?

Är det alla bara andra som skall begränsas?

Jag är med på fotosidan för att t.ex visa upp lite av mina bilder. Vad jag vill visa upp är upp till mig, så länge som mina bilder inte väcker anstöt så kommer jag att visa precis så många bilder bilder på mina tama daggmaskar som jag vill. Vare sig de är fula eller inte, vad är det för mening med att bara visa perfekta bilder?
Vi lever ju inte i Utopia, eller?

Är det för många nya bilder, strunta i att titta på dem. Internet är fullt av vackra och fula bilder. Om Du får panik över att bläddra igenom dåliga bilder, strunta i det. Titta på Dina egna, alla kan inte vara bäst. Om alla bilder vore bra så skulle inte de fina stå ut och synas.

Fotosidan har ett stort antal medlemmar ca 55000+ och det blir mycket bilder. Man kan inte hinna titta igenom alla de bilder som kommer in.

Jag ser inget problem i antalet nya bilder, jag ser heller ingen press i att hinna med att kommentera alla.

Det kommer alltid att finnas medlemmar som är flitiga på att kommentera, det kommer även att finnas de som flitigt deltar i diskussioner utan att ha laddat upp en endaste bild.

Gränserna för uppladdning är enligt mig helt OK och jag har ingen önskan att de skall strypas ytterligare.

Hoppas att fotosidan kan bestå, trots det lilla fåtal som ekonomiskt stödjer skötseln av sidan.

/Jörgen

Xi_ skrev:
Bra idé! Man skulle kanske lägga ditt de bilder som har legat längst på fotosidan utan att få en kommentar istället...

Ypperligt förslag! Ha en snabbfunktion där man kan få fram alla okommenterade bilder.

"Senaste kommentarer" kan också försvinna för min del, tycker det ger ett "snabbagenom" tittande av kommenterade bilder. Vissa på FS ser det som sport att kommentera mycket, för att kommentera mycket, istället för att kommenterandet är utvecklande för bilden.

Begränsa antalet bilder tror jag däremot inte på, pooler är jag heller ingen större anhängare av.

Jag tycker det är viktigare att lyfta fram fotograferna och deras olika bilder. Tycker det kan vara dags att få fram någon form av snabbfunktion som motiverar medlemmarna att besöka de olika fotograferna och sedan gå genom deras bildskörd på ett mer koncentrerat sätt. Vet inte hur, men här tycker jag något behöver göras.

Som det är idag är bildens stora chans att komma på "Senaste kommentarer" annars försvinner bilden i glömska för många och den förblir okommenterad.

Det finns idag alldeles för många kanonbra bilder som inte får några kommentarer eller knappt får några kommentarer. Bilder som många kunde lära sig mycket av. Och sedan finns det fina (men också sliskigt inställsamma...) bilder som ständigt finns på "Senaste kommentarer" men som inte får en enda utvecklande kommentar.

Ryggdunk finns det mycket av idag på FS (inget fel i sig dock) men föga utvecklande.

Lite synpunkter bara utan konkreta förslag...

Terje

Terje skrev:
"Senaste kommentarer" kan också försvinna för min del, tycker det ger ett "snabbagenom" tittande av kommenterade bilder. Vissa på FS ser det som sport att kommentera mycket, för att kommentera mycket, istället för att kommenterandet är utvecklande för bilden.

Sporten är nog inte att kommentera mycket. Syftet är snarare att få returkommentarer. Ungefär som att den som har flest kommentarer när den dör vinner. Kontentan är att den som råkar ut för kommentarsspammandet "belönas" med snabba skräpkommentarer vilket blir snudd på förolämpande om vederbörande lagt ner mycket möda på sina bilder.

"Senaste kommentarer" är väldigt avslöjande för det här beteendet men jag befarar att för få ser det.

/Johan

Helt överens igen.

Tackkommentarer kunde exempelvis inte ligga på "Senaste kommentarer" utan istället gå som mejlinfo till de som kommenterat bilden.

Ungefär som när man skrivit ett foruminlägg och det kommer svar - eller som gästboksinlägg eller svar på gästboksinlägg.

Ungefär.

Terje

Har varit på redaktionen om att ta röstfiskarna i örat men det verkar vara en het potatis. Det kan jag iofs förstå men något måste göras tycker jag.

Möjligheten att kunna bevaka andras bilder kan gärna få försvinna också.

/Johan

Re: Dags att införa totalstopp!

jorgen.hubner skrev:

Om detta är OK, så varför har t.ex Per Pettersson ett silvermedlemsskap? Räcker inte 10 bilder och uppladdning med 1 bild var 4:e dag?

Är det alla bara andra som skall begränsas?

Jag har mitt medlemskap för att jag vill kunna lägga upp mer än 10 bilder. Men jag behöver inte kunna lägga upp alla tio på en dag. I bild var 4:e dag skulle vara helt ok.
Jag är också medlem för att jag tycker att den är bra och vill stödja dom som lägger ner energi och tid på att få den att fungera.

Jag är med på fotosidan för att t.ex visa upp lite av mina bilder. Vad jag vill visa upp är upp till mig, så länge som mina bilder inte väcker anstöt så kommer jag att visa precis så många bilder bilder på mina tama daggmaskar som jag vill. Vare sig de är fula eller inte, vad är det för mening med att bara visa perfekta bilder?
Vi lever ju inte i Utopia, eller?

Vem har sagt något om perfekta bilder?

Är det för många nya bilder, strunta i att titta på dem. Internet är fullt av vackra och fula bilder. Om Du får panik över att bläddra igenom dåliga bilder, strunta i det. Titta på Dina egna, alla kan inte vara bäst. Om alla bilder vore bra så skulle inte de fina stå ut och synas.

Det handlar inte om att jag får panik genom att titta igenom all ny bilder. Jag vill ge bilderna mer utrymme. Ett förslag till detta tror jag kan vara att minska uppladdningsfekvensen. Men om det finns andra förslag för att lyfta fram bilderna mer på FS så är jag bara glad.

[/B]

Terje skrev:

Jag tycker det är viktigare att lyfta fram fotograferna och deras olika bilder. Tycker det kan vara dags att få fram någon form av snabbfunktion som motiverar medlemmarna att besöka de olika fotograferna och sedan gå genom deras bildskörd på ett mer koncentrerat sätt. Vet inte hur, men här tycker jag något behöver göras.

Jomenvisst. Bildväljaren är en sådan funktion, som kunde lyftas fram mera. Där får ju bildväljaren själv fokus på sina egna bilder på köpet. Samtidigt som "bortglömda" bilder dyker upp igen. Mitt förslag är att Fotosidan satsar mer konsekvent på denna funktion.

Ett annat förslag vore att inrätta en funktion
som heter "juryns val". Juryn skulle förstås bestå av fotosidemedlemmar ( kanske ett dussin, eller fler). De får till uppgift att bland varje månads uppladdade bilder välja ut ett antal som sedan får cirkulera på förstasidan. Detta system finns på andra sajter t.ex. www.photopoints.com.
Ingen idealisk lösning (avskyr själv "fototävlingar" och sånt, men jag tror många skulle tycka det vore spännande och intressant. Allt för Bilden!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar