Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D50, D70 eller kanske Canon 350?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte go efter D50:in om du väl ska köpa D70:in? Kostar mindre.

Sen vet jag inte hur storleken är på en sådan. Är en D50 sämre på något sätt än en D70?

Den har lite mindre finesser, inställningar, men som nybörjarkamera, familjekamera, så fungerar den antagligen utmärkt.
Provade den som hastigast, objektivet som följer med känns inte riktigt förtroendeingivande, plastigt jmf med 18-70. Optiskt verkar objektivet annars bra.
http://www.kenrockwell.com/nikon/1855.htm

Mikael

Nya D50 känns helt klart som en kamera du bör titta lite närmare på. Min subjektiva åsikt är att den ligger bra mycket bättre i handen än 350d - men är fortfarande lite mindre och lättare (utan att förlora så mycket ergonmi) än D70 något som är (för de flesta) skönt på semestern. Den verkar också "färdigställa" bilderna lite mer än D70(s) gör - kräver lite mindre efterarbete. På Kameradoktorn i stan finns den med det excellenta 18-70 till ett förmånligt paketpris (kitoptiken verkar lite i enklaste laget).

Lycka till med köpet!
/Viktor

Det är knappt jag vågar säga min åsikt för jag är rädd att den startar ännu mer krig:)

Jag tyckte sökaren i D70 var klart sämre, det jag irriterade mig på var de stora fokuspunkterna, jag tyckte 350:n hade bättre små fokuspunkter.
Sedan upplevde jag autofokusen långsammare på d70, men det kanske var inbillnin. Det var kitoptiken som jag provade på båda.

bEPH skrev:
Sedan upplevde jag autofokusen långsammare på d70, men det kanske var inbillnin. Det var kitoptiken som jag provade på båda.
Det var på intet sätt inbildning, skillnaden är avsevärt, nära nog dubbla hastigheten (!)

Jag finner det vara läge för att citera tidningen FOTO, som skrev så här angående skillnaden 350D/D70 (och jag kan intyga att den stämmer till 100%, då jag nu även testat D70):

"Vid jämförelse med närmste konkurenten D70 är skillnaden i upplösning i praktiken inte så stor men absolut tillräcklig för att det ska synas i en A4-utskrift om motivet är riktigt detaljrikt."

De skriver vad gäller bildkvalitét:
"Sammantaget ger Canon 350D utan tvekan bäst bildkvalitét bland kameror i den prisklassen"

Vad gäller AF:
"Autofokusen är mycket snabb" "Här brädar kameran alla konkurrenter och placerar sig bland marknadens snabbaste modeller, inklusive de i toppskiktet."

Testade du träffsäkerheten på autofokusen åxå? Det verkar vara lite så och så med den om man läser på forum runt om på internet.
Ingen konst att vara snabbast om man nöjer sig med nästan fokus...

Jag har testat träffsäkerheten på 350D och den var inte tillfredställande, klart sämre än på 20D och även sämre än på D70.
Inte fullt så stor skillnad mot D70 dock.

macrobild skrev:
Flertal kollegor är mycket irriterade över den kanande autofocusen och lilla pricken som utgör var skärpepunkten ligger. Det gäller även 20D.
Förklara gärna på vilket sätt AF på 20D består av en liten prick, det påståendet är en ren lögn och inget annat (som vanligt från din sida).

sagan skrev:
Jag har testat träffsäkerheten på 350D och den var inte tillfredställande, klart sämre än på 20D och även sämre än på D70.
Inte fullt så stor skillnad mot D70 dock.

Jag har ju inte själv haft möjlighet att testa träffsäkerheten på autofokusen på 350D (jag påtalar bara vad jag sett runt om på nätet och så mycket som det skrivs, även nu, när barnsjukdomarna borde vara borta, så måste det vara en designmiss IMO), men jag kan inte komma på nån gång som autofokusen missat som inte kan härledas till min egen klantighet. Det verkar vara jaga (när det är för mörkt) eller prick på.

Detdär med "liten prick" är jag åxå nyfiken på förresten...
Och vad innebär "kanande" AF?

Om du Kim tittar efter hur stort referensområdet är på en 20D och jmf den mot exv en d70 så ser även du avsevärd skillnad.
Kanande autofocus: gå ner i ljusintensitet , motiv och se när båda kamerorna kan ställa in ett lågkontrastmotiv. /ta tid på när motivet låses och är skarpt. Återkom gärna med vad du finner.
Mikael

Om du syftar på (jag är inte helt klar över det) på hur bra kamerorna är på att fokusera i svagt ljus så kan jag meddela att 20D är fullständigt överlägsen både D70 och 350D på den punkten.

sagan skrev:
AF punkterna på 300D och 350D består av en liten prick, medans de på 10D och 20D består av fyrkantiga rutor, som är betydligt lättare att se.

Jag har bara tittat som hastigast i sökaren på 350D och noterade faktiskt inte hur AF-punkterna såg ut, men visst är det små fyrkanter med en prick som lyser upp i 300D?
Det är iaf lättare att se aktiv fokuspunkt på 300D än på D70. Jag använder iofs mer eller mindre uteslutande mittpunkten ändå så...

dumbo skrev:
Jag har bara tittat som hastigast i sökaren på 350D och noterade faktiskt inte hur AF-punkterna såg ut, men visst är det små fyrkanter med en prick som lyser upp i 300D?
Korrekt, det finns en ruta, men det är de små punkterna som finns inne i rutan som lyser när den indikerar att fokus är funnen.
Till skillnad mot 10D/20D vars AF-ruta lyser upp.
dumbo skrev:
Det är iaf lättare att se aktiv fokuspunkt på 300D än på D70. Jag använder iofs mer eller mindre uteslutande mittpunkten ändå så...
Samma här, men jag använder även de andra punkterna ibland.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto