Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Capture NX

paul innergård skrev:
eller livstids ägande av Sigma SD9 utan chans till benådning.
Neeej vad som helst men inte DET!
Men jag tror aldrig det skulle inträffa, Sverige är alldeles för humant för ett sådant nedrigt straff.

...nu kommer man väl bli påhoppad av Sigmaner för att man glömde nämna dem som en potentiell hotbild... :s

Edit: var det någon som nämnde något om off-topic snack i den här tråden...?
 
Re: Re: Capture NX

paul innergård skrev:
Annars så är situtionen så extremt sällsynt, jag tror rättsväsendet står ganska så frågandes. Kanske tillfälle att skapa prejudikat för framtiden. Själv röstar jag på dödsstraff, eller livstids ägande av Sigma SD9 utan chans till benådning.

Eller ett års skrubbning i framkallningsvätska och sköljning i fix borde göra susen.

Vilket dessutom ger ovärdeliga kunskaper om traditionell fotoframkallning!

Vi i Sverige är ju trots allt måna om att på rätt sätt rehabilitera våra missanpassade medmänniskor!

/K
 
Re: Re: Re: Capture NX

keckax skrev:
Eller ett års skrubbning i framkallningsvätska och sköljning i fix borde göra susen.

Vilket dessutom ger ovärdeliga kunskaper om traditionell fotoframkallning!

Vi i Sverige är ju trots allt måna om att på rätt sätt rehabilitera våra missanpassade medmänniskor!

/K
Bara tvungen att besvara detta inlägg då det innehåller massor av felaktigheter.

1. Framkallningsvätska och fix slutade tillverkas för ca 100 år sedan.

2. Traditionell fotoframkallning görs i PS (allt annat är avantgardistiskt, avvikande och/eller nördigt).

3. Sverige är absolut inte måna om att rehabilitera missanpassade människor. Däremot är Sverige måna om att få alla att tro det.
 
Re: Re: Re: Re: Capture NX

JOOO skrev:
Bara tvungen att besvara detta inlägg då det innehåller massor av felaktigheter.

1. Framkallningsvätska och fix slutade tillverkas för ca 100 år sedan.

2. Traditionell fotoframkallning görs i PS (allt annat är avantgardistiskt, avvikande och/eller nördigt).

3. Sverige är absolut inte måna om att rehabilitera missanpassade människor. Däremot är Sverige måna om att få alla att tro det.
Ett straff skall utmätas utifrån olika kriterier men har två huvudsyften. Ett allmäntpreventivt, samt ett individualpreventivt syfte. Med allmänpreventivt menas att man avskräcker andra medborgare från att begå samma brott. Individualpreventivt är riktat mot personen och tanken är att det skall vara ett kännbart straff.

Mitt i all juridisk terminologi och röra så finns också en strävan att rehabilitera personen i fråga. Om nu herr Jonas tvingas underkasta sig ett flerårigt och enda kameraägande i form av en Sigma SD9 plus Sigmas första version av 28-200 mm kan det ge önskade effekter.

Avskräcker det andra från att begå liknande förräderier? Är det kännbart för herr Jonas själv, dvs kommer han önska att han aldrig gjort som han valde att göra? Till sist, om vi tidsbegränsar hans straff eller benådar honom om typ 18 år, kan vi vara säkra på att han aldrig mer sätter en Canon-rem på ett Nikonhus?

Sen finns naturligtvis risken för att vi hospitaliserar och gör honom instutitions-skadad. Kanske blir han så skadad att han börjat gilla sin SD9. Vägen till återanpassning kan bli lång.
 
Re: Re: Re: Re: Capture NX

JOOO skrev:
Bara tvungen att besvara detta inlägg då det innehåller massor av felaktigheter.

1. Framkallningsvätska och fix slutade tillverkas för ca 100 år sedan.

2. Traditionell fotoframkallning görs i PS (allt annat är avantgardistiskt, avvikande och/eller nördigt).

3. Sverige är absolut inte måna om att rehabilitera missanpassade människor. Däremot är Sverige måna om att få alla att tro det.

Gällande din anmärkning nr:1, kan jag gärna bistå med material då jag har åtskilliga liter (troligtvis moget och jäst) i källaren!

Angående dina åsikter om att gammal fin framkallning är nördig och att Sverige kanske hellre förvarar än rehabilliterar ger ju bara oss hämndgiriga Amerikainspirerade och mycket goda medborgare ytterligare bränsle på hädar-bålet!

/K
 
Vi är ju inte helt kompromisslösa. Byt ut häx-remmen mot den gudsbenådande Nikonremmen och jag är säker på att Säters sjukhus kommer att skriva ut dej inom överskådlig framtid!

/K
 
paul innergård skrev:
Jag har inte förutsatt någonting angående din fotografiska historik. Det tolkade du in själv. Jag förklarade hur jag såg på saken och är egentligen inte förspråkare för vare sig det gamla eller det nya sättet att fotografera. Skillnaden mellan dig och mig är att jag kan se fördelar i både det gamla och nya. det ka du med tydlighet utläsa i mina inlägg. Du däremot förespråkar på ett rätt kategoriskt sätt att det digitala med alla dess möjligheter enbart är en fördel. Det utifrån människors möjligheter att lära sig ta kort, och få med sig bra bilder in i burken. Men om vi skiter i alla andra och bara ser till oss själva så har du säkert rätt i att för dig så är möjligheten till nästan obegränsat knäppande enbart en fördel. Men jag å andra sidan tror att det sker på bekostnad av eftertanke och planering av varje enskild bild. jag har troligtvis blivit vårdslösare.

Med det sagt kan jag bara konstatera att du knappast kan argumentera emot mig på de punkterna, eftersom jag känner mig själv bättre än vad du gör.

Du känner dig själv bättre än vad jag gör så du har säkert rätt så läng du talar om enbart dig. Vi har nog också bägge rätt så länge vi inte påstår att alla borde tänka tycka och vara som oss, utan ser att vi två representerar olika åsikter som delas av flera. En del tycker som du och en del tycker som jag.
Citera inte inlägg och skriv i berättarform i framtiden om du inte vill framstå som just en som berättar något för någon annan (i "nu ska du få reda på något du inte visste"-form).

Jag skrev för att folk påstår tekniken är problemet när det helt uppenbart är fotografen som är problemet och inget annat, vilket både du och jag har kommit fram till. Svag disciplin eller andra personliga faktorer är det väl ganska orimligt att skylla på kameratillverkarna för. Köper du en bil och kör i 250km/h i timmen skyller du väl inte på biltillverkaren för att möjligheten att köra fort fanns? Även ifall bilarna för 20år sedan inte gick så fort.

Det är som med så mycket annat, kan man inte hantera prylarna ska man ge f*n i dem ;)
 
Varför ska vissa personer använda svart som bakgrund och dessutom ha så långa rader att det inte går att följa raden.

Enligt diverse regler bör inte en rad vara längre än 2 alfabet, dvs 2 x 25 (28) = 50-60 tecken.

Bakgrundsfärg finns det hur många undersökningar som helst och dessa pekar på att bakgrunden bör vara ljus och informationsbäraren mörk.

Synd på en artikel som denna, jag börjar inte ens läsa! Nu vet jag inte ens vad jag missar.
 
JOLidman skrev:
Varför ska vissa personer använda svart som bakgrund och dessutom ha så långa rader att det inte går att följa raden.

Enligt diverse regler bör inte en rad vara längre än 2 alfabet, dvs 2 x 25 (28) = 50-60 tecken.

Bakgrundsfärg finns det hur många undersökningar som helst och dessa pekar på att bakgrunden bör vara ljus och informationsbäraren mörk.

Synd på en artikel som denna, jag börjar inte ens läsa! Nu vet jag inte ens vad jag missar.

Uj så synd vi tycker om dig nu ...

Att inte klara av att läsa några få rader med ljus text mot mörk bakgrund måste kännas ganska jobbigt :)
 
Det är inte så svårt att klara av det, men det är så jävla fult att jag inte vill läsa sådana sidor.
 
PMD skrev:
Det är inte så svårt att klara av det, men det är så jävla fult att jag inte vill läsa sådana sidor.

Jaha, så kan det förstås också vara. Ni som av någon anledning inte vill eller kan läsa mörka sidor med ljus text behöver ju heller inte göra det. Ni behöver heller inte avfärda innehållet på sidan p.g.a. layouten om ni inte läst innehållet.
 
Jo, jag avfärdar innehållet på fula websidor pga layout och design av sidan. Om man inte klarar av att göra en vettigt utformad websida, så är risken ganska stor att man är allmänt inkompetent på att skriva text också.
 
AFE skrev:
Att inte klara av att läsa några få rader med ljus text mot mörk bakgrund måste kännas ganska jobbigt :)
Ja, det är skitjobbigt att det är så många som inte fattar att ljus text mot mörk bakgrund är helt jävla oläsligt. Min syn börjar bokstavligen flimra efter bara en kort stund och sen är jag helt slut i huvudet bra länge efteråt. Det är ingen idé att ens försöka läsa en kortare text. Dpreview är allra värst med knallsvart bakgrund och vit, pytteliten text. Dumma jävlar som förstör så illa bara för att det ska vara "snyggt" (vilket det inte ens är).
 
Om vi skall fortsätta offtopic så var den länkade sidan brun och beige och inte svart och vit. Så killen kanske borde byta efternamn :)
 
bäst o fråga här så man får allt bekräftat..har d70s nu..har fått reda på att batteriet passar till d300..alltså det batteriet "en-el3e"..inte org från kameran alltså för den är utan "e" på slutet så.aja..

nu så minneskorten då?...blir bara snurrig av alla kort =P..men om man har förstått det rätt så är det samma minnes kort i D300 som i D70s? rätt?.vet att i D80 är det en mindre sort va?..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.