paul innergård skrev:
Att gemene man troligtvis har en tendens att ägna mindre tid till planering av sitt bildskapande, ser jag inget konstigt i. Förr kostade film pengar och det hade inte vanligt folk råd med att slösa. Idag är kamerorna dyrare men man har mindre löpande kostnader som vanlig amatör. För många halvt fotointresserade var en vanlig konsumtion av årlig filmframkallning ca fem, sex upp till kanske tio rullar per år. Jag själv som fotade ovanligt mycket landade i flera år på ca 50-80 rullar per år som Fotoqvick och Fuji fick fram kalla åt mig. Om film och framkallning varit gratis på den tiden så hade självklart, många fotat mycket mer och kanske också slängt fler bilder. med film gick det inte att radera en redan tagen bild, däremot sortera bort den i efterhand. Idag raderar vi först och sen sorterar vi ytterligare. Om jag kommer hem med ca 60 bilder på kortet så har jag troligtvis tagit ytterligare 40 bilder som jag raderat under tiden. Sen efter snabbredigering sker ytterligare ett urval ovh i den färdiga mappen kanske man landar på ca 35-40 bilder.
Jag med flera har upplevt den analoga tiden och övergången till det digitala. Handen på hjärtat tycker även jag att det till viss del blivit roligare att fota digitalt. Men många tror jag håller med mig i att man generellt är vårdslösare med bildknäppandet idag, och varför inte, det kostar ju inget extra. En annan sak som blivit tydlig med det digitala är att många duktiga fotografer har dålig pejl på förhållandet slutare o bländare, däremot så är de duktiga på bildkomposition och efterredigering. på den gamla goda filmtiden var det betydligt svårare att inte vara insatt i de kunskaperna om man samtidigt ville göra bra bilder.