Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jubla över Capture NX?

Jag var också himla glad över att Capture NX följde med Nikon D300... men det gick över!
I min laptop med 512 Mb internminne är programmet sååååååååååå trööööööööögt... så nu har jag gått över till PScs3 extended som i samma dator är snabb som en iller.
Väldigt mysko program var C NX över huvudtaget, tyckte jag... men det kan ju vara en smaksak...
så här efter 3 månader har jag dock bara gett upp.
:eek:) Kirsi
 
keckax skrev:
Kameraremmen är ju svart med gult inslag... Och mycket mycket snygg för böveln!

Du lär dej snart uppskatta Nikons urvackra logga-färger:)

/K
För sent, har redan tråcklat dit Canonremmen..! :eek:
Blev faktiskt riktigt snyggt åtminstone färgmässigt :D
 
Re: Jubla över Capture NX?

Kirsi skrev:
Jag var också himla glad över att Capture NX följde med Nikon D300... men det gick över!
I min laptop med 512 Mb internminne är programmet sååååååååååå trööööööööögt... så nu har jag gått över till PScs3 extended som i samma dator är snabb som en iller.
Väldigt mysko program var C NX över huvudtaget, tyckte jag... men det kan ju vara en smaksak...
så här efter 3 månader har jag dock bara gett upp.
:eek:) Kirsi
Jag har inga bra minnen av Nikons programvara sen D70. Segt o jävligt. Hade förhoppning om att Nikon skulle ha utvecklat mjukvaran sen dess.
Får väl se snart hur det funkar med 2Gb RAM men är det segt så åker det ut...
 
tozz skrev:
Du skriver som om du förutsätter att jag inte plåtat med film. Jag har slabbat i mörkrum och även tagit smällarna med 10+ rullars framkallning och kostnaden det innebär. Enda skillnaden då mot nu är att jag tog färre bilder, ser absolut ingenting positivt i det. Folk hade mer pejl när kamerorna var helmanuella än när vi fick automatik också, ser ingenting meningsfullt i det iheller. Det är väl bra att kreativa människor kan ta bilder utan att behöva plugga slutare och bländartider, när M-läget försvinner kan jag köpa att det är ett problem, inte innan dess.

Peter Plantman:
Varför går du omkring med ett fullt minneskort i kameran?

Per Danielsson:
Bättre att gå igenom bilder man faktiskt tagit än att klura på bilder man eventuellt skulle kunna tagit.
Jag har inte förutsatt någonting angående din fotografiska historik. Det tolkade du in själv. Jag förklarade hur jag såg på saken och är egentligen inte förspråkare för vare sig det gamla eller det nya sättet att fotografera. Skillnaden mellan dig och mig är att jag kan se fördelar i både det gamla och nya. det ka du med tydlighet utläsa i mina inlägg. Du däremot förespråkar på ett rätt kategoriskt sätt att det digitala med alla dess möjligheter enbart är en fördel. Det utifrån människors möjligheter att lära sig ta kort, och få med sig bra bilder in i burken. Men om vi skiter i alla andra och bara ser till oss själva så har du säkert rätt i att för dig så är möjligheten till nästan obegränsat knäppande enbart en fördel. Men jag å andra sidan tror att det sker på bekostnad av eftertanke och planering av varje enskild bild. jag har troligtvis blivit vårdslösare.

Med det sagt kan jag bara konstatera att du knappast kan argumentera emot mig på de punkterna, eftersom jag känner mig själv bättre än vad du gör.

Du känner dig själv bättre än vad jag gör så du har säkert rätt så läng du talar om enbart dig. Vi har nog också bägge rätt så länge vi inte påstår att alla borde tänka tycka och vara som oss, utan ser att vi två representerar olika åsikter som delas av flera. En del tycker som du och en del tycker som jag.
 
jag har hört flera som säger att NX är segt som in i.. men hoppas att mina 2 Gb;s vänner i min lilla burk här ska hjälpa mig..
 
Jag tyckte också att Capture NX hade ett konstigt gränssnitt i början, man är ju kraftigt PS-anpassad. Nu gillar jag det mer och mer. Det kräver mycket RAM men om man har det fungerar programmet bra.

Det som jag gillar mest är hur control points fungerar. Det tog en stund innan jag fattade hur markeringar fungerade. Sätt dig in i de delarna så kommer du har stort utbyte av C NX.

Självfallet behöver man även PS för de flesta bilderna.

Irriterande att Nikon inte släpper algoritmerna till Adobe så att man kan få fullgod bildkvalitet även direkt via Adobes RAW-konvertering.
 
paul innergård skrev:
Jag säger det samma. En Nikonkamera hängandes på en Canonrem. Var Canon-kameran för ful eller?
En Canonrem på en Nikonkamera borde tyda på fördel för Nikon som kamera-tillverkare och fördel för Canon som kamera-rem-tillverkare...
Logiskt sett borde jag vara mer orolig för canonister än nikonister :D

Själv ser jag mig som alliansfri och neutral ;)
 
Kameraremmar, färger, mm...

Hmmm... Undrar om man kan tjata på Nikon att ge ut D300an i vit och ärtgrönt? Snyggt utav bara faen vore det...
 
JOOO skrev:
En Canonrem på en Nikonkamera borde tyda på fördel för Nikon som kamera-tillverkare och fördel för Canon som kamera-rem-tillverkare...
Logiskt sett borde jag vara mer orolig för canonister än nikonister :D

Själv ser jag mig som alliansfri och neutral ;)

Du kan även ses som överlöpare och dubbelagent...

Farligt, farligt!!

/K
 
keckax skrev:
Du kan även ses som överlöpare och dubbelagent...

Farligt, farligt!!

/K
Jo det är sant.
Faktum är att jag har med i beräkningarna att jag kan bli psykiskt och fysiskt besvärad av alla fraktioner.

Canonister pga bytet till Nikon.
Nikonister pga Canonremmen och mitt skumma förflutna.
Pentaxer, Olympianer och Sonyister pga att jag aldrig ens tittar åt deras håll...

Man lever helt enkelt farligt i en farlig värld.
 
JOOO skrev:
Jo det är sant.
Faktum är att jag har med i beräkningarna att jag kan bli psykiskt och fysiskt besvärad av alla fraktioner.

Canonister pga bytet till Nikon.
Nikonister pga Canonremmen och mitt skumma förflutna.
Pentaxer, Olympianer och Sonyister pga att jag aldrig ens tittar åt deras håll...

Man lever helt enkelt farligt i en farlig värld.

Du är en tuffing! Men du har väl naturligtvis ett alias när du går på gatorna som en vanlig man..?

/K
 
Capture NX

Jag köpte en D300 för några veckor sen och installerade Capture NX på en PC med 2 GB minne och AMD 2400+. Jag får nog stämma in i kören av dem som tycker att det är segt. Enligt min erfarenhet så tar det 100% CPU-kraft långa stunder och det är otroligt enerverande, och det känns som datorn låst sig.

Men annars är jag otroligt nöjd med kameran, speciellt sedan jag fick batterigreppet till den också. :)

Angående C*non-rem på Nikon: sånt är det väl obligatorisk polisanmälan på? :) :)

/Kjelle
 
Re: Capture NX

kujak skrev:
Jag köpte en D300 för några veckor sen och installerade Capture NX på en PC med 2 GB minne och AMD 2400+. Jag får nog stämma in i kören av dem som tycker att det är segt. Enligt min erfarenhet så tar det 100% CPU-kraft långa stunder och det är otroligt enerverande, och det känns som datorn låst sig.

Men annars är jag otroligt nöjd med kameran, speciellt sedan jag fick batterigreppet till den också. :)

Angående C*non-rem på Nikon: sånt är det väl obligatorisk polisanmälan på? :) :)

/Kjelle
Annars så är situtionen så extremt sällsynt, jag tror rättsväsendet står ganska så frågandes. Kanske tillfälle att skapa prejudikat för framtiden. Själv röstar jag på dödsstraff, eller livstids ägande av Sigma SD9 utan chans till benådning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.