Tomas Töråsen
Aktiv medlem
Emil-G skrev:
Hur jag kan jämföra dem? Båda två är bildstabiliserade telezoomar med samma brännviddsomfång, riktade mot seriösa amatörer och proffs. Den ena är ett steg ljusstarkare än den andra och väger dubbelt så mycket (både fysiskt och på prislappen).
Alla har heller inte råd med proffsoptik för 15-20000kr och jag är inte helt säker på att jag vill gå runt med sådana grejer i Buenos Aires heller. Det är heller inte alla som måste ha f/2,8 rakt igenom utan klarar sig bra med f/4. Canons f/4 är dessutom skarpare än f/2,8-versionen, speciellt på större bländare. För egen del klarar plånboken smällen men skall jag kånka runt på den några längre turer får min kiropraktor råd med en väldigt lång julresa till Thailand...
Det jag menar är att jag saknar en bra telezoom med hyfsad ljusstyrka som varken tömmer plånboken fullständigt eller knäcker ryggen.
Nej det ska gudarna veta, det är en jävla prislapp på den gluggen. Men vill du inte investera i proffsoptik så ska du väl inte räkna med proffsprestanda heller, ganska naturligt. Nu tillverkar inte canon gluggar för nikon, så jag ser inte riktigt relevansen. Att du önskar en sån optik förstår jag absolut, det gör jag med.
Men i verkligheten så är allt det här snacket om tekniska detaljer in absurdum lite väl känns det som. Det spelar ingen roll vilken optik vi stoppar i händerna på oss om vi skickar iväg mig och mattias klum till buenos aires så kommer den mest kreativa duktiga fotografen hem med dom bästa bilderna ändå, och det skulle knappast bli jag oavsett.
Just 18-200 har jag inte testat själv, men jag tror inte optiken kan vara en sån katastrof att det är helt avgörande.
För min del har jag märkt betydligt större skillnad på olika gluggar när det gäller front eller bakfokus t.ex, det är vanligare än att nån glugg är extremt superskarp. En glugg där det kändes lite sådär superskarpt jämfört med vad jag var van vid var just 70-200 2.8. Hur canons 70-200 4 presterar vet jag inte, säkert bra om du säger det. Personligen passar inte canons kamerahus mig i handen alls. Men nikon är nikon och canon är canon, och den optiken som finns är den som finns.