ANNONS
Annons

D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Mankan G skrev:

Vid mer förutsägbara objekt såsom motorsport skall 9an fungera läget bättre vilket det alltså även gjorde för mig......

Jag tror fortfarande att felen beror mer på mig som användare än på kameran...men vi får väl se efter lite mer övning

Håller med dig Magnus i dina erfarenheter av fokussystemet, var o fotade hästtävlingar på Globen i helgen o hade också stora problem med 51 punkters AF samt att den ibland blev lite långsam. (Tyvär hade jag ej med manualen så jag kunde konsultera den och hade ej hunnit läsa på tillräckligt innan.)

Provade själv aldrig med 9 punkters AF men däremot 21 o då blev resultatet bättre.
Med 51 blev det som du beskriver att AF systemet helt plötsligt kunde fokusera på en annan fokuspunkt som man ej själv önskade.

Man får öva mera på hur AF systemet jobbar och hur man bäst använder det i olika situationer, så det är bara att börja delge varandra information här på forumet om lämpliga inställningar... :)
 
Stefan71a skrev:
Håller med dig Magnus i dina erfarenheter av fokussystemet, var o fotade hästtävlingar på Globen i helgen o hade också stora problem med 51 punkters AF samt att den ibland blev lite långsam. (Tyvär hade jag ej med manualen så jag kunde konsultera den och hade ej hunnit läsa på tillräckligt innan.)

Provade själv aldrig med 9 punkters AF men däremot 21 o då blev resultatet bättre.
Med 51 blev det som du beskriver att AF systemet helt plötsligt kunde fokusera på en annan fokuspunkt som man ej själv önskade.

Man får öva mera på hur AF systemet jobbar och hur man bäst använder det i olika situationer, så det är bara att börja delge varandra information här på forumet om lämpliga inställningar... :)

Det kanske slutar med att vi bara använder den mittersta punkten och omkomponerar...
 
Vilka minneskort krävs för maximal effekt för D300?
Någon som även vet hur det ligger till för D200?

Sitter och räknar lite på dem två olika alternativen för julklapp att ge sig själv. :)
 
Teodorian skrev:
Det kanske slutar med att vi bara använder den mittersta punkten och omkomponerar...

EXAKT min känsla just nu... Verkar vara enda sättet att få den perfekta ögonskärpan trots alla avancerade system... Jag måste nästan börja med att plåta motorsport eller tennis eller nåt bara för att få payback på 51-punkters-3D-tjosanhejsan.

Däremot känns Liveview som något som verkligen ger nya möjligheter! Har använt den några gånger när alternativet varit att kasta sig ner på rygg på marken inför hundratals människor.. Tack Liveview! Med AF!
 
Leo S skrev:
EXAKT min känsla just nu... Verkar vara enda sättet att få den perfekta ögonskärpan trots alla avancerade system... Jag måste nästan börja med att plåta motorsport eller tennis eller nåt bara för att få payback på 51-punkters-3D-tjosanhejsan.

Det är väl bara att flytta fokuspunkten dit och fokusera igen? :) Inget behov av att komponera om här inte, använd alla 51 punkter du har i kameran!
 
hannesalexander skrev:
Vilka minneskort krävs för maximal effekt för D300?
Någon som även vet hur det ligger till för D200?

Sitter och räknar lite på dem två olika alternativen för julklapp att ge sig själv. :)

Till D300 skulle Extreme IV vara mitt val.
Ju snabbare kort, desto bättre "resultat" i min mening.

Står även på något annat forum att Extreme IV är det "självklara valet" förutsatt att plånboken orkar med.
 
Om man använder 3D-tracking och det man låst fokus på försvinner ur området med de 51 fokuspunkterna, så följer AF-en det som då hamnar i den senast aktiva fokuspukt, som det man ursprungligen fokuserat på befann sig i inan det försvan ur området med de 51 punkterna.

Gick det att följa mig?
 
Ja tror det, du menar altså att om jag låser AF på ögonen och låt säga motivet rör sig fram en bit så kommer jag endå att få fokus på ögonen med 3d tracking eller avståndet måste vara exakt det samma?
 
Det jag försökte förklara när och varför AF-en väljer att följa något annat än det man ursprungligen låste på.
 
vox2000 skrev:
Det är väl bara att flytta fokuspunkten dit och fokusera igen? :) Inget behov av att komponera om här inte, använd alla 51 punkter du har i kameran!

Jo, det funkar väl vid mer studioliknande förhållanden, men vid vardagsfotografering är i alla fall inte jag den som hinner fibbla med fokuspunkterna, är betydligt vanare och snabbare med att låsa mittpunkten och flytta kameran. Men det kanske är en träningssak...

Men eftersom AF gått från närmaste föremål, till ansiktsprioritering till leende mun-prioritering borde väl ögonsökande fokus komma snart...

Hur f-n klarade jag mina första 20 år med SLR och manuell fokus..?
 
vox2000 skrev:
Det är väl bara att flytta fokuspunkten dit och fokusera igen? :) Inget behov av att komponera om här inte, använd alla 51 punkter du har i kameran!

Och ni har plåtat mycket snabba sporter såsom motocross?

Det funkar inte. Tyvärr måste jag säga. Jag har försökt det oxå men knappt en enda skarp bild som följd. Inte använder jag min kameran med alla fokuspunkter på detta sätt till mer stillsamma bilder. Tom på ishockey eller fotboll så är det helt annorlunda. Men det är väl i situationer som dessa som skiljer agnarna från vetet. Mycket få kameror klarar av bägge ytterligheterna. Jag har provat D50/D70/D100/D2X/10D/20D och en massa tidigare filmmodeller med varierande framgång. Bäst, överlägset bäst är D2 serien (av de jag provat vill säga). 20D funkar hyffsat men fortfarande långt ifrån D2:an. Övriga Nikon modeller jag provat göre sig icke besvär. D300 är för ny för mig för att jag skall kunna gradera den men den är lovande...

När åkare rusar förbi så har du fullt upp bara med att panorera och hålla åkaren på ungefär samma ställe i sökaren. I alla fall är det så för mig. Att det ofta funkade förr med förfokusering eller att omkomponera, som är en helt relevant och riktigt intressant fråga, är att vi plåtade på ett annorlunda sätt då.

Vi tar idag bilder som var i stort omöjliga att ta före dagens AF monster. Med D2:an så fick jag i stort sätt 0% oskarpa bilder oavsett situation på MX-banan. Däremot massor av felkomponerade bilder pga att det helt enkelt gått för fort och jag stått för nära med mina objektiv. Skarpa men felkomponerade :-( Men när kompositionen sitter så blir bilden kalas med en itensitet som knappt gick att få fram tidigare. Tänk dig att du står precis bakom/efter ett högt hopp. Du hör åkaren komma men vet inte var på det kanske 10 meter breda hoppet kan kommer. Han håller kanske 50-60km/t. Du tittar i sökare med zoomen lite utzoomad för att kunna se lite bredare. Plötsligt dyker han upp. zooma in och kläm ner avtryckaren samtidigt. Slutaren börjar tugga direkt och alla bilder blir korrekt fokuserade om bara den där förbannade fokuspunkten hamnat rätt. I situationer som denna så kommer D2X upp i runt 4-4,5 bps (max är 5 bps) med 100% skarpa bilder. 6-7 bps (max är 8 bps) i det beskurna högfartsläget. Helt enastående om jag får säga mitt.

Jag försöker hela tiden få fram fartkänslan genom att använda dynamiska vinklar och hyfsat långa slutartider, allt för att framhäva farten och då går det inte att förfokusera. Eller klart att det går men med hysteriskt många oskarpa bilder som följd.

Vad vi oxå skall komma ihåg är att i alla fall mina bilder är helt oregisserade. Åkaren har alltså inte en aning om var han eler hon skall åka för att mina bilder skall bli skarpa (som om han skulle bry sig för den delen).

I mitt tidigare liv (fn vad gammal man börjar låta) som skidåkare/fotograf så var det mycket vanligt med att man regiserade hur åkarna skulle åka för att kunna lägga linjen och skärpan på rätt ställe. Inte alls så för mig numera. Jag anser att bilderna oftast blir bättre och mer naturligare utan denna regi även om felprocenten blir högre. Allra bäst blir det om objektet inte ens vet om att man plåtar....
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Jag skulle vilja be dig Magnus att jämföra D300 med D2X på ISO 200. Detta eftersom flera fotografer (på dpreview) hävdar att D300 är sämre på låga ISO än D2X men bättre på höga känsligheter. Vad är din slutsats?

Får till o med bli i morgon istället för utlovade idag. För er som inte var i Stockholm idag så kan jag berätta att vi hade inget väder.......Hade behövt de iso25687556 som D3an kan hantera för att få någon bild över huvud taget ....och ett gigantiskt paraply mot de badkarsliknande droppar som ramlade ner. Kändes som om varje droppe innehöll en halvliter minst......

Inte så kul att vara ute alltså. Men i morrn får vi solsken.....
 
Leo S skrev:
Jo, det funkar väl vid mer studioliknande förhållanden, men vid vardagsfotografering är i alla fall inte jag den som hinner fibbla med fokuspunkterna, är betydligt vanare och snabbare med att låsa mittpunkten och flytta kameran. Men det kanske är en träningssak...

Men eftersom AF gått från närmaste föremål, till ansiktsprioritering till leende mun-prioritering borde väl ögonsökande fokus komma snart...

Hur f-n klarade jag mina första 20 år med SLR och manuell fokus..?

Ja jo, så klart Det var mest bara en reflektion över saker. Det lät som det var helt omöööööjligt att sätta ögonskärpa med D300ans AF. :)

Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag har lärt mig att använda centreringsknappen + att bli riktigt jäkla snabb i tummen så jag kan gå från nånstans långt ut på ena sidan till långt ut på andra sidan förvånande snabbt, på några dagar bara. Jag har inga större problem med att få ögonskärpa på min kompis sockerstinna lillkille efter en tallrik pannkakor med grädde och sylt. Riktigt smidigt! Med övning går det! :)

Mankan: Nä, jag är ingen sportfotograf. Jag har bara testat 3d-matrixen på bilar i trafiken. I just det fallet som du har citerat mig på så menade jag (kanske otydligt) inte supersnabba sporter, utan porträtt och vardagsbilder. Inte motorcross. Jag är inte helt säker på att man kan/vill ha ögonskärpa där. ;)

Kan du visa en bild som beskriver lite närmare vad du menar? (gärna tagen med d300an!)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.