Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D300
- Trådstartare timofej
- Start datum
Mankan G
Aktiv medlem
Tjaba.
Ta det inte personligt. Jag borde väl egentligen ha klippt in fler citat för det var inte bara avsett som svar på ditt inlägg utan på flera andras.
Jo faktiskt så vill i alla fall jag ha skärpan på ansiktet eller ännu hellre på ögonen. Ofta är bilderna (mina) rätt oskarpa i övrigt pga rörelseoskärpa eller kort skärpedjup. De som hävdar att det inte går att få tillräckligt kort skärpedjup med en DX har fel
Den första bilden visar tyvärr inte på något ansikte men känslan är där. Som sagt lite felkomponerad men känslan är rätt för mig...
Just denna bild har jag printat ut i 2 x 1,5 meter. Tagen med D2X på iso800. Det var rätt mörkt men trots att det var bruskanonen nr 1 som användes så blev kunden mer än nöjd. Liksom jag
Ta det inte personligt. Jag borde väl egentligen ha klippt in fler citat för det var inte bara avsett som svar på ditt inlägg utan på flera andras.
Jo faktiskt så vill i alla fall jag ha skärpan på ansiktet eller ännu hellre på ögonen. Ofta är bilderna (mina) rätt oskarpa i övrigt pga rörelseoskärpa eller kort skärpedjup. De som hävdar att det inte går att få tillräckligt kort skärpedjup med en DX har fel
Den första bilden visar tyvärr inte på något ansikte men känslan är där. Som sagt lite felkomponerad men känslan är rätt för mig...
Just denna bild har jag printat ut i 2 x 1,5 meter. Tagen med D2X på iso800. Det var rätt mörkt men trots att det var bruskanonen nr 1 som användes så blev kunden mer än nöjd. Liksom jag
Bilagor
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Och denna visar mer på situationen jag beskrev ovan just efter ett hopp.
Denna knatte är endast 8 år och kör som en gud. Till och med hans relativt låga hastighet jämfört med seniorerna så är det svårt att få till det till 100%. Kollar ni noga så märker ni att skärpan ligger på ögonen. Bilden är tagen på ca 15-20 meters håll med en D2X och 70-200. Inte en chans att se när han kommer....du hör honom bara men uppblandat med ett tiotal andra små getingar som far runt...
Denna knatte är endast 8 år och kör som en gud. Till och med hans relativt låga hastighet jämfört med seniorerna så är det svårt att få till det till 100%. Kollar ni noga så märker ni att skärpan ligger på ögonen. Bilden är tagen på ca 15-20 meters håll med en D2X och 70-200. Inte en chans att se när han kommer....du hör honom bara men uppblandat med ett tiotal andra små getingar som far runt...
Bilagor
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Ännu en...Tyvärr har jag inga som liknar dessa tagna med D300. Har bara plåtat en enda träning än och varken väder eller bana tillät bilder som dessa.
Denna är tagen på ca 10 meters håll. Liggandes på marken just utanför banan men i just detta fall kan man faktiskt ana när han kommer över krönet i 40-45 km/h. 40-45 km/t är SNABBT när du ligger på magen precis brevid banan när de vrålar förbi. Sedan skall du eller kameran lyckas både komponera OCH få till skärpan....
Denna är tagen på ca 10 meters håll. Liggandes på marken just utanför banan men i just detta fall kan man faktiskt ana när han kommer över krönet i 40-45 km/h. 40-45 km/t är SNABBT när du ligger på magen precis brevid banan när de vrålar förbi. Sedan skall du eller kameran lyckas både komponera OCH få till skärpan....
Bilagor
Senast ändrad:
Mankan G
Aktiv medlem
Tyckaren skrev:
Men D300 lägger ju skärpan automatiskt i ögat, i
AF-C och dynamisk fokuspunkt - har jag läst mig till...
Hälsningar
Adam
Gör det inte ont om man får skärpa i ögat? Eller var det skräp du menade?
Epix
Aktiv medlem
Mankan G skrev:
Gör det inte ont om man får skärpa i ögat? Eller var det skräp du menade?
Kan inte annat än skratta högt!
Leo S
Avslutat medlemskap
vox2000 skrev:
Jag har inga större problem med att få ögonskärpa på min kompis sockerstinna lillkille efter en tallrik pannkakor med grädde och sylt. Riktigt smidigt! Med övning går det!
Haha, tillbehör till D300:ans AF-modul: pannkakor med grädde och sylt. Men vad ska Magnus använda för att få ögonskärpa på sina motorcrosskillar?
Jeppe
Aktiv medlem
Jag bryter in här med lite erfarenheter (från D3:an, men just med 3D-AF). Jag provade 3D-Af i en sådär upplyst gymnastikhall. Eleverna i karateklubben rör sig inte fort, men AF-punkten hade, trots detta svårigheter att bibehålla AF när motivet rörde sig genom sökaren, den ville gärna hoppa runt och letade efter något som liknade det som jag initialt hade låst fokus på.
Som jag förstod det på Lasse (på Nikon), så kombinerar den färg och avstånd. Kanske jag gjorde fel, eller har ställt in kameran fel, men jag tyckte väl att det inte var helt optimalt för just detta tillfälle....
Lite snabba tester med D300 här hemma, avslöjar att man kan inte panorera för snabbt, för då blir den förvirrad
Som jag förstod det på Lasse (på Nikon), så kombinerar den färg och avstånd. Kanske jag gjorde fel, eller har ställt in kameran fel, men jag tyckte väl att det inte var helt optimalt för just detta tillfälle....
Lite snabba tester med D300 här hemma, avslöjar att man kan inte panorera för snabbt, för då blir den förvirrad
Per
Aktiv medlem
CrazzlY skrev:
Till D300 skulle Extreme IV vara mitt val.
Ju snabbare kort, desto bättre "resultat" i min mening.
Står även på något annat forum att Extreme IV är det "självklara valet" förutsatt att plånboken orkar med.
Det där bygger ju bara på den ständigt återkommande tesen att det allra värsta som finns idag, eller möjligen i morgon, är både vad som krävs och konstigt nog, som av en tillfällighet, just precis tillräckligt. Varken mer eller mindre. Spelar ingen roll om det gäller hastigheten på minneskort, brusprestanda i kamerahus eller nåt annat som går att mäta på en skala.
I de flesta fall, när det gäller relativa kvalitéer (som brusprestanda) så är det bara ett uttryck för att utbudet styr efterfrågan - men för t.ex. ett minneskort i en D300 så finns det väl en hastighet som faktiskt räcker till för att inte utgöra flaskhalsen?
Per
Per
Aktiv medlem
elbe skrev:
Det är en prisskillnad på 185:- mellan 4 GB Extreme III och 4 GB Extreme IV och om kameran blir snabbare med Extreme IV varför då låta ett minneskortet bli flaskhalsen på en kamera för 16.000:- ?..
Just det, om den blir snabbare ja - det var ju precis det som var frågan? Annars köper jag hellre en kasse öl för pengarna.
Per
vox2000
Aktiv medlem
Leo S skrev:
Haha, tillbehör till D300:ans AF-modul: pannkakor med grädde och sylt. Men vad ska Magnus använda för att få ögonskärpa på sina motorcrosskillar?
Tja, tunnbrödrulle + pucko brukar väl serveras på de flesta motorevenemang?
Cronholm
Aktiv medlem
Moose Peterson har diskuterat autofocusysystemet i D3:an. En del av hans tankar borde vara relevanta även för d300:an även om han främst ser det utifrån naturfotografisk utgångspunkt och inte sportfoto..
http://www.moosepeterson.com/D3/autofocus.html
http://www.moosepeterson.com/D3/autofocus.html
Mankan G
Aktiv medlem
Re: Magnus Garpedal....
Tack!!
Tommy Hansen skrev:
Jag vill ta tillfället i akt och passa på att tacka Mr Garpedal för sina många och väl underbyggda inlägg och stora engagemang i även denna tråd. Det är sådana inlägg som verkligen är givande, föredömligt "Mankan G"!!
/Tommy Hansen
Tack!!
elbe
Avslutat medlemskap
Per skrev:
Just det, om den blir snabbare ja - det var ju precis det som var frågan? Annars köper jag hellre en kasse öl för pengarna.
Per
40D blir det så jag förutsätter att D300 blir det oxå. Men det finns säkert någon här som vet hur D300 påverkas av olika minneskort. Hur fort den tuffar på när minnesbufferten är fylld och hur länge det tar att skriva ner en full buffer till olika kort. 16MB bildfiler och 6-8 bilder/s kräver nog sanbbaste minneskortet misstänker jag.
/Leif
timofej
Aktiv medlem
Om vi ända pratar AF. Kan någon förklara för mig varför man behöver Single-point AF? Det är ju som så att kameran väljer enbart en punkt även om man väljer Dynamic Area AF så länge man valt Single-Servo AF.
Alltså välj Dynamic Area AF och ha den kvar.
- I Continuous-Servo AF använder kameran den valda punkten plus de omgivande.
- I Single-Servo AF använder kameran enbart den valda punkten vilket i praktiken blir Single-point AF.
Varför behöver man någon gång flytta reglaget till Single-point AF?
Alltså välj Dynamic Area AF och ha den kvar.
- I Continuous-Servo AF använder kameran den valda punkten plus de omgivande.
- I Single-Servo AF använder kameran enbart den valda punkten vilket i praktiken blir Single-point AF.
Varför behöver man någon gång flytta reglaget till Single-point AF?