vox2000 skrev:
Det är väl bara att flytta fokuspunkten dit och fokusera igen? Inget behov av att komponera om här inte, använd alla 51 punkter du har i kameran!
Och ni har plåtat mycket snabba sporter såsom motocross?
Det funkar inte. Tyvärr måste jag säga. Jag har försökt det oxå men knappt en enda skarp bild som följd. Inte använder jag min kameran med alla fokuspunkter på detta sätt till mer stillsamma bilder. Tom på ishockey eller fotboll så är det helt annorlunda. Men det är väl i situationer som dessa som skiljer agnarna från vetet. Mycket få kameror klarar av bägge ytterligheterna. Jag har provat D50/D70/D100/D2X/10D/20D och en massa tidigare filmmodeller med varierande framgång. Bäst, överlägset bäst är D2 serien (av de jag provat vill säga). 20D funkar hyffsat men fortfarande långt ifrån D2:an. Övriga Nikon modeller jag provat göre sig icke besvär. D300 är för ny för mig för att jag skall kunna gradera den men den är lovande...
När åkare rusar förbi så har du fullt upp bara med att panorera och hålla åkaren på ungefär samma ställe i sökaren. I alla fall är det så för mig. Att det ofta funkade förr med förfokusering eller att omkomponera, som är en helt relevant och riktigt intressant fråga, är att vi plåtade på ett annorlunda sätt då.
Vi tar idag bilder som var i stort omöjliga att ta före dagens AF monster. Med D2:an så fick jag i stort sätt 0% oskarpa bilder oavsett situation på MX-banan. Däremot massor av felkomponerade bilder pga att det helt enkelt gått för fort och jag stått för nära med mina objektiv. Skarpa men felkomponerade :-( Men när kompositionen sitter så blir bilden kalas med en itensitet som knappt gick att få fram tidigare. Tänk dig att du står precis bakom/efter ett högt hopp. Du hör åkaren komma men vet inte var på det kanske 10 meter breda hoppet kan kommer. Han håller kanske 50-60km/t. Du tittar i sökare med zoomen lite utzoomad för att kunna se lite bredare. Plötsligt dyker han upp. zooma in och kläm ner avtryckaren samtidigt. Slutaren börjar tugga direkt och alla bilder blir korrekt fokuserade om bara den där förbannade fokuspunkten hamnat rätt. I situationer som denna så kommer D2X upp i runt 4-4,5 bps (max är 5 bps) med 100% skarpa bilder. 6-7 bps (max är 8 bps) i det beskurna högfartsläget. Helt enastående om jag får säga mitt.
Jag försöker hela tiden få fram fartkänslan genom att använda dynamiska vinklar och hyfsat långa slutartider, allt för att framhäva farten och då går det inte att förfokusera. Eller klart att det går men med hysteriskt många oskarpa bilder som följd.
Vad vi oxå skall komma ihåg är att i alla fall mina bilder är helt oregisserade. Åkaren har alltså inte en aning om var han eler hon skall åka för att mina bilder skall bli skarpa (som om han skulle bry sig för den delen).
I mitt tidigare liv (fn vad gammal man börjar låta) som skidåkare/fotograf så var det mycket vanligt med att man regiserade hur åkarna skulle åka för att kunna lägga linjen och skärpan på rätt ställe. Inte alls så för mig numera. Jag anser att bilderna oftast blir bättre och mer naturligare utan denna regi även om felprocenten blir högre. Allra bäst blir det om objektet inte ens vet om att man plåtar....