Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
D300
- Trådstartare timofej
- Start datum
Omar
Aktiv medlem
Hej
Var ute i fält idag, träffade en fotokompis med sin nya Nikon D300.
Han hade på Nikkor 300mm 2.8 AF-I + 1.4xtc.
Kameran upplevde jag som skön att hålla i, skön gummering, AF var mycket snabb och sökaren var stor och ljus.
Kan tänka mig att 300mm 2.8 AFS har något snabbare AF.
Den lät lite mer om AF, men det var nog pga av AF-I motorn i 300mm 2.8.
Tyckte det var en riktigt trevlig liten skapelse.
Lycka till med era kameror.
Mvh
Omar
Var ute i fält idag, träffade en fotokompis med sin nya Nikon D300.
Han hade på Nikkor 300mm 2.8 AF-I + 1.4xtc.
Kameran upplevde jag som skön att hålla i, skön gummering, AF var mycket snabb och sökaren var stor och ljus.
Kan tänka mig att 300mm 2.8 AFS har något snabbare AF.
Den lät lite mer om AF, men det var nog pga av AF-I motorn i 300mm 2.8.
Tyckte det var en riktigt trevlig liten skapelse.
Lycka till med era kameror.
Mvh
Omar
OmniM
Aktiv medlem
PINSAMT NIKON!
Efter att ha trollat fram en underbar kamera som D300 så ser dom till att man måste köpa till en larvig lucka extra till batteripacket för att kunna använda EL-EN4, det hade inte varit mer passande att struntat i LR6 släden???
Larvig detalj, men tillräckligt för att man ska tända till.
TRIST!
Efter att ha trollat fram en underbar kamera som D300 så ser dom till att man måste köpa till en larvig lucka extra till batteripacket för att kunna använda EL-EN4, det hade inte varit mer passande att struntat i LR6 släden???
Larvig detalj, men tillräckligt för att man ska tända till.
TRIST!
Teodorian
Aktiv medlem
Per skrev:
Just det, om den blir snabbare ja - det var ju precis det som var frågan? Annars köper jag hellre en kasse öl för pengarna.
Per
Kameran blir inte snabbare i sig men bufferten kan tömmas snabbare så att fler foton kan tas i snabb följd. Se tidigare länkar för olika test av detta. Där har det tydligt framkommit att Extreme Ducati Edition är bättre än Extreme IV som i sin tur är bättre än Extreme III. Hur ofta denna skillnad har någon praktisk betydelse får var och en bilda sig en uppfattning om.
Per
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
..Där har det tydligt framkommit att Extreme Ducati Edition är bättre än Extreme IV som i sin tur är bättre än Extreme III. Hur ofta denna skillnad har någon praktisk betydelse får var och en bilda sig en uppfattning om.
Ok, jag hittade nu!
Det ett snabbare kort är snabbare på är alltså att tömma bufferten, så att du med en D300 kanske kan fräsa av 60 istf 40 bilder med 6 blider/s?
Kalas, om man ska göra långfilm eller så..
Per
Teodorian
Aktiv medlem
keckax skrev:
Konstig fråga kanske. Men displayen kan zooma 27 ggr på högsta upplösningen och när jag förstorar maximalt blir bilden pixlig... Men vilket zoomläge motsvarar 100% av bilden?
/K
Det är svårt att avgöra. Även om den nya skärmen är ett steg framåt går den knappast att använda för att se den "verkliga" bildkvaliteten. Tänk på att LCD-skärmen på D300/D3 är på 640 X 480 pixlar dvs bara 0,3 MP.
elbe
Avslutat medlemskap
keckax skrev:
Konstig fråga kanske. Men displayen kan zooma 27 ggr på högsta upplösningen och när jag förstorar maximalt blir bilden pixlig... Men vilket zoomläge motsvarar 100% av bilden?
/K
De borde gå att räkna ut om man vet hur många pixlar i x och y-led jpg-bilden som visas på skärmen innehåller. Är det den inbäddade bilden i raw alt jpg-filen som visas eller är det nåt annat?
/Leif
Teodorian
Aktiv medlem
vifra skrev:
Är det någon som skjutit D300:an med Nikons nya 14-24 än?
I så fall delge oss lite härlig information som vi kan dregla över.
Har ännu inte fått mitt hus, ska komma den 11:e, hoppas greppet kommer då också.
Jag fick min D300 igår och de nya zoomarna i dag så ännu så länge är trion oprövade kort. I morgon kväll har vi julfest på jobbet så då tänkte jag låta dessa fyra jobba (D80 med 14-24, D300 med 24-70; bilden tagen med D40, 17-55/2.8, f.3.5, 18 mm, 1/20 s, ISO 1600):
Bilagor
keckax
Aktiv medlem
elbe skrev:
De borde gå att räkna ut om man vet hur många pixlar i x och y-led jpg-bilden som visas på skärmen innehåller. Är det den inbäddade bilden i raw alt jpg-filen som visas eller är det nåt annat?
/Leif
Hmm, står i manualen att förstoringen är 27x vid högsta upplösningen och vad jag förstår är displayen på 920000 pixlar. Förhållandet är jag osäker på... Lite svårt att se när sensorns förstoring tippar över... Om ni förstår vad jag menar.
/K
keckax
Aktiv medlem
Teodorian skrev:
Jag fick min D300 igår och de nya zoomarna i dag så ännu så länge är trion oprövade kort. I morgon kväll har vi julfest på jobbet så då tänkte jag låta dessa fyra jobba (D80 med 14-24, D300 med 24-70; bilden tagen med D40, 17-55/2.8, f.3.5, 18 mm, 1/20 s, ISO 1600):
Jo jo, såna gluggar..!
/K
elbe
Avslutat medlemskap
keckax skrev:
Hmm, står i manualen att förstoringen är 27x vid högsta upplösningen och vad jag förstår är displayen på 920000 pixlar. Förhållandet är jag osäker på... Lite svårt att se när sensorns förstoring tippar över... Om ni förstår vad jag menar.
/K
Skärmen är nog inte mer än 640 pixlar bred ändå så det är väl det värdet du ska titta på. På en liggande bild blir då höjden 425 pixlar.
/Leif
keckax
Aktiv medlem
elbe skrev:
Skärmen är nog inte mer än 640 pixlar bred ändå så det är väl det värdet du ska titta på. På en liggande bild blir då höjden 425 pixlar.
/Leif
Det är ju knappt 1/3 av vad Nikon anger som skärmens upplösning.
/K
Leo S
Avslutat medlemskap
keckax skrev:
Det är ju knappt 1/3 av vad Nikon anger som skärmens upplösning.
/K
Exakt, det ca 0,3 megapixlar gånger RGB, dvs 3 färger. Om jag förstod rätt.
Men det där med zoom..en amatörfundering (f-n, man är lite skraj för alla teknikgenier.. ;-))
- om jag ställer in skärmen på 640x480 och tittar på en bild på 100% borde väl jag se vilket utsnitt som motsvarar 100% på kamerans skärm. Eller?
EDIT: jag menar förstås ställa in datorns skärm i första steget, men jag såg just att min bara går ner till 800x600... Tiderna förändras... slut EDIT
Senast ändrad:
mnilsson
Aktiv medlem
keckax skrev:
/K
Vad menas med att man kan zooma 27 ggr? 27 knapptryckningar eller 27 ggrs förstoring (verkar meningslöst att förstora till mer än 100% i en digital bild). Annars borde väl max inzoomninf vara just ett 100% utsnitt (dvs 640x480 i originalbilden), eller?
Finns föresten zoomfunktionen som visar fokuspunkten i 100% när man trycer in centrumknappen på D300? Tror den fanns på D200...
Jeppe
Aktiv medlem
keckax skrev:
/K
sex av åtta möjliga inzoomningar ger 100%
keckax
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
sex av åtta inzoomningar ger 100%
6 av 8! Tyckte väl att det började bli väl taggigt efter 6 knäpp!
Tack för det!
/K