** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver också hjälp, min mina kollegor konsumerar en DSLR i veckan, men denna doktor kan tyvärr inte hjälpa mig.

Äntligen en riktig bildgenomgång

Så har vi då äntligen fått en riktig jämförelse att relatera till. Rob Galbraith på www.robgalbraith.com har gjort en ordentlig genomgång av bildkvaliteten, med riktiga jämförelser gjorda under fältmässiga förhållanden.

Mitt intryck av hans testbilder och kommentarer är att D2h inte är det slutgiltiga svaret när det gäller bildkvalitet. Det finns fortfarande ingen anledning än att göra sig av med de riktigt ljusstarka objektiven, för vi kommer att vilja undvika allt över 1600 iso även ett tag framöver. Likväl är D2h en av de bästa digitalkamerorna på marknaden när det gäller bildkvaliteten både vid låga och höga iso.

Såvitt jag kan bedöma ger den bättre detaljrikedom än någon av dagens sexmegapixelskameror (möjligen med undantag av Fujis S2). Ganska lik Canons 1D, med något bättre detaljåtergivning till priset av något högre brusnivåer.

Jag är inte i extas, men nöjd. För allt annat bra med kameran återstår. Ergonomin, batterilivslängden, det nya blixtsystemet, bufferten och snabbheten.

Det här kommer att vara ett utmärkt verktyg för bildjournalister.

Otroligt kul att se ett 'test' med riktigt bra bilder tagna av ett proffs. Inte helt vanligt...
Vad gäller detaljrikedom etc. inväntar jag Phils tester. Är inte helt övertygad om att den överglänser ex. 10D.

Re: Äntligen en riktig bildgenomgång

gors skrev:
Såvitt jag kan bedöma ger den bättre detaljrikedom än någon av dagens sexmegapixelskameror (möjligen med undantag av Fujis S2). Ganska lik Canons 1D, med något bättre detaljåtergivning till priset av något högre brusnivåer.

Canon 1D har en upplösning på:

Measurement Absolute Res. Extinction Res.
Horiz LPH 1400 1700
Vert LPH 1200 1700
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1d/page24.asp

10D på:

Measurement Absolute Res. Extinction Res.
Horiz LPH 1600 1900
Vert LPH 1450 1850
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos10d/page22.asp

1D har m.a.o klart lägre upplösning än 10D.

Senast ändrad:
Phil Askeys testmetod är "all settings to factory default". Med andra ord bortser han från om den ena kameratillverkaren har "sharpness on" när den lämnar fabriken och den andra "sharpness off".

Bekvämt för testaren, men värdelöst ur jämförelsesynpunkt.

Min bild av att Fuji S2 är den skarpaste sexmegapixlaren kvarstår.

Mitt intryck av att Nikons nya D2h har en detaljåtergivning som är bättre än D1x och ligger i närheten av Fuji S2 kvarstår också tills vidare. Tids nog får jag tillfälle att testa själv.

10D är en fin kamera som säkert även den återger detaljer bättre än D1x. Jag tog nog ut svängarna lite väl mycket i min subjektiva bedömning. Det kan ju mycket väl hända att vi inte skulle hitta några stora skärpeskillnader mellan den och Fuji S2 vid ett praktiskt test.

Det viktiga är att vi trivs med våra grejor och lär oss att få ut det mesta möjliga av dom.

gors skrev:
Phil Askeys testmetod är "all settings to factory default". Med andra ord bortser han från om den ena kameratillverkaren har "sharpness on" när den lämnar fabriken och den andra "sharpness off".

Canon har väl båda sina på sharpen "0" det var det iaf på min 10D..och den är ganska mjuk i det läget...så jämförelsen borde stämma mycket bra.

Här är iaf siffrorna från Nikon D1x:

Absolute Res. Extinction Res.
Horiz LPH 1600 >2000
Vert LPH * 1150 1250

Och S2-PRO (6.1mp)

Horiz LPH 1650 1900
Vert LPH 1400 1850

http://www.dpreview.com/reviews/nikond1x/page25.asp

gors skrev:
Det viktiga är att vi trivs med våra grejor och lär oss att få ut det mesta möjliga av dom.

Så sant så :)

Senast ändrad:
gors skrev:
.....Min bild av att Fuji S2 är den skarpaste sexmegapixlaren kvarstår. ....

Hej

kan nog stämma men gör det inte alltid.. S2 är, som de säger angående detta på bla DPreview "picky" avseende optik. Jag märkte till min förvåning att mitt 18-35/3.5-4.5 inte upplevdes så särskilt skarpt med S2, faktum var att jag undvek att använda denna kombination till sist men efter bytet till D100 så kan jag åter använda gluggen med mycket gott resultat.

Mina jmf RAW-tester mellan S2 o D100 visar på extremt små skillnader. Visst, S2 har aningen högre upplösning och lägre brus men D100 har bättre färger och ett steg högre känslighet. Jag upplever också att D100 klarar större dynamiskt omfång än S2, även om detta är högst marginellt.

Mvh
Johan

sagan skrev:
Canon har väl båda sina på sharpen "0" det var det iaf på min 10D..och den är ganska mjuk i det läget...så jämförelsen borde stämma mycket bra.

Rätta mig om jag har fel Kim, men jag vill minnas att Canon kallar sin inställning för att skärpan är avstängd för "-2", och att "0" i själva verket är ett mittenläge?

julgus skrev:
kan nog stämma men gör det inte alltid.. S2 är, som de säger angående detta på bla DPreview "picky" avseende optik. Jag märkte till min förvåning att mitt 18-35/3.5-4.5 inte upplevdes så särskilt skarpt med S2

Ja, det är en massa parametrar som påverkar resultatet. Det är väl därför digitalkamerorna blir bättre ju längre man använder dem. Man lär sig att hantera felen och bristerna med tiden.

Joker skrev:
Moose verkar gilla den http://www.moose395.net/gear/d2h.html. (Jag vet att man ska ta honom med en nypa salt)

Jag tror att Moose är i "feelgood-branschen". Om man vill må bra med sin investering i en D2h så ska man köpa hans kommande bok. Lite av "Du är okey, jag är okey, vi är okey".

Personligen föredrar jag Thom Hogan som nikonterapeut. Hans resonemang brukar också alltid sluta i att allt egentligen är toppen - bara man tänker efter. Fast han gör det på ett mer trovärdigt sätt (plus att han är jäkligt kunnig på det tekniska området).

Frågan är om inte lite digitalt peptalk är nödvändigt som motvikt till den digitala hypokondri Larza uppmärksammade i en annan tråd.

Personligen, när det gäller D2h, så tycker jag att glaset är jävligt halvfullt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar