Bilderna är alldeles för lika för att någon skulle ha zoomat med fötterna, eftersom det gett olika perspektiv.
Hela jämförelsen är alltså helt ointressant eftersom Teodorian cropat D3 bilden mycket hårdare än D300-bilden. För att visa på hörnskärpa mittskärpa är för mig bara 100% crop det som är intressant.
Allt detta normaliserande av två bilder för att få exakt samma utsnitt ger alltid lillsensorn en fördel, med hjälp av det kan man bevisa att SLR är kassa och mobilkameror är bäst. Att det sedan i praktiken är precis tvärt om är annan sak.
/Karl
Dina antaganden är felaktiga:
a) Normalisering ger inte någon fördel för det ena eller andra formatet eller kameror med olika MP-antal. DXOMark använder konsekvent normalisering genom sin "Print"- standarardisering av sensorer med olika storlek och MP-tal. Det simulerar hur bilderna skulle te sig sida vid sida utskrivna.
b) 100%-cropar är i sig totalt ointressanta då de inte alls är representativa för hur vi uppfattar hela bilder i praktiken vare sig på skärm eller i utskrift. 100% eller mer inzoomning ger möjlighet att skärskåda pixelkvaliteter men som sådana ger det ingen fingervisning om hur vi i realiteten varseblir bilder.
c) Mitt förfarande:
1) D3s-bilden togs vid 105:ans närgräns dvs 90 cm från motivet medan D300-bilden togs från 135 cm (90 cm x 1.5) uppmätt med måttstock,
2) Båda kamerorna satta på stativ,
3) Manuell fokusering via liveview med största möjliga inzooming utifrån respektive kameras AF-mittpunkt,
4) Spegeluppfällning i kombination med exponeringsfördröjning,
5) Samma exponering: ISO 200, 1/4 s, f2, AWB,
6) Många exponeringar för varje kamera där bästa resultat valdes som använd bild,
7) I LR 3 användes vitbalans (2600K, toning +5), automatisk toning, Standard invariant bildprofil, default chroma NR (25, 50), skärpning (25, 1, 25, 25), mellankontrast tonkurva. D3s-filen höjdes +15 i ljusstyrka/intensitet och den automatiska toning gav +0,2 EV. Ingen korrigering av objektivet då 105/2 inte finns med i tillgängliga objektiv,
8) I Photoshop manuell sättning av svart-, grå- och vitpunkter samt justering för så lika färgbalans som möjligt, ökad färgmättnad i LAB color mode, utsnitt med exakt samma antal pixlar av samma område i båda filerna. Ingen ytterligare skärpning.
9) Bilderna sattes sida vid sida och nedskalades till max 400 px.