Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej tack! Inte för mig. Kameraprylar vill jag köpa kontant!

D100 funkar nog för mig. Så bråttom har jag inte mellan bilderna ;)
 
Karl skrev:
Nej, fel översatt av dig. Citatet lyder :

"No DSLR I've used so far, and that includes Canons premier offering, EOS 1DS, really can deliver the exquisite details often deemed necessary for scenic landscape work. So this is still a domain in which film prevails."

Nyckelord ur citatet är "No" och "includes". Detta ger oss ett citat som menar att inte finns någon digitalkamera som ger oss upplösning god nog för naturfotograferingens krav på detaljrikedom.

Det gör alltså att din kommentar är onödig och totalt felaktig...

//Kalle
Björn skrev detta när han "testade" D1x:
My personal conclusion is that today's top digital cameras now compete against medium-format equipment, having won the war with 35 mm film by a comfortable margin.
 
Poenget er ikke om digital er bedre eller dårligere enn 35 mm film (vilket det har vært lenge), men om 35 mm-baserte opptak kan måle seg med mellom- eller storformat til detaljerte landskapsbilder. Dette er et tilfelle hvor "størrelse" faktisk betyr noe.

En annen sak er at pene, skarpe og innholdsløse bilder er uniteressant fotografi uansett opptaksformat. Kanskje vi skulle se mer på innholdet i bildene enn teknikken som er brukt?
 
Det är väl ett högst vanligt inlägg..så fort det skrivs om teknik så kommer någon och skriver antingen "bilden är viktigare" eller "varför går ni inte ut och fotograferar istället?"

Precis som om någon nekat till att bilden är viktigast eller som om man skriver >istället< för att fotografera...det går alldeles utmärkt att göra både och..men man vill väl inte bara göra en sak hela tiden heller.

Vi gillar helt enkelt att diskutera teknik..förstår inte varför det är så svårt att förstå.
 
Håller faktiskt med Kim. Just denna tråd handlar om en ny kamera. Dessutom heter forumet Teknikfrågor..! Det är väl ok att babbla teknik om man vill det?
 
Naturligtvis är det helt ok att diskutera teknik. Det är jag inte någon synpunkt på. Jaggör det ofta själv :) Men jag tycker Björns inlägg var klokt.
 
Försök bara tänka på att det inte är någon vs-tråd. Det handlar om D2h, inte A/D. Jag vill ogärna fövandla det till en vs-tråd heller eftersom den faktiskt innehåller lite info om D2h, så var snälla och styr tillbaka diskussionen.
 
Tekniske diskusjoner har jeg absolutt ingenting imot. Men det gjelderå holde tunga rett i munnen, og ikke rette baker for smed.

At dagens beste DSLR kameraer kan produsere kvalitetsbilder jevnbyrdige med, eller bedre, enn 35 mm film-baserte kameraer er det vel nå bred enighet om. Jeg publiserte dette utsagnet allerede ui 2001 og fikk kjeft så øra flagret. Etteriden har gitt meg rett.

Problemstillingen jeg tok opp i artiklen om D2H var hvorvidt *35 mm baserte* systemer kan gi høy nok *detaljoppløsning* for tradisjonell landskapsfotograferting. Svaret mitt er nei (basert bl.a. på at jeg anvender alle formater helt opp til 8x10" ved behov og således vet hva jeg snakker om), og dette gjelder enten "35mm" er analogt eller digitalt. Hvorfor? Simpelthen fordi vinkeloppløsningen er for dårlig *hvis* bildevinklen skal være stor. Om vi renonserer på bildevinkel derimot, ja så stiller saken seg annerledes.

Altså, oppsummeringsvis: mellom-. og storformat må fortsatt til om vi ønsker å lage *vidvinkel*utsnitt av natur der "alt" er synlig. Dersom intet av dette er viktig (og det er det selvsagt ikke om bildets innhold kommer i fokus), ja da kan alt brukes.
 
nfoto skrev:
Tekniske diskusjoner har jeg absolutt ingenting imot. Men det gjelderå holde tunga rett i munnen, og ikke rette baker for smed.

At dagens beste DSLR kameraer kan produsere kvalitetsbilder jevnbyrdige med, eller bedre, enn 35 mm film-baserte kameraer er det vel nå bred enighet om. Jeg publiserte dette utsagnet allerede ui 2001 og fikk kjeft så øra flagret. Etteriden har gitt meg rett.
Välkommen till sverige där det inte är någon bred enighet om det! Kom tillbaka i år 2037 så kanske?

Här är D-SLR leksaker, digitala bilder nåt helt annat än fotografier och bildbehandling fusk. Den "andra sidan" är fylld av kvalitet, känsla, konstverk och hantverk.

Därför tycker jag det är skönt att en respekterad och duktig ->fotograf<- som har mer kunskaper och erfarenhet än de flesta har sagt det!
 
E jag idiot bara för att jag har Nikon?

Min fråga är min rubrik!


E det så ni som har Canon ser på alla andra fotografer, att vi är bortblåsta idioter som är så dumma i huvet att vi har en "skräpkamera" som heter Nikon, eller? har fått en sån känsla efter ett tag på Fotosidan!
För syvende o sist är det ju resultatet som räknas, bilden är viktigast. Tekniken är ju bara ett mål att nå till målet, bilden.
Sen om det står Nikon, Canon eller vad faan som helst på kameran är ju lika ointressant som om du käkar flingor eller gröt till frukost!

Ilkka
 
jimh skrev:
Försök bara tänka på att det inte är någon vs-tråd. Det handlar om D2h, inte A/D. Jag vill ogärna fövandla det till en vs-tråd heller eftersom den faktiskt innehåller lite info om D2h, så var snälla och styr tillbaka diskussionen.

OK, jag skall hålla mig till bara teknisk diskussion hädanefter. Men ibland blir det bara för mycket, nästa etisk rensning!

Ilkka
 
nfoto skrev:

En annen sak er at pene, skarpe og innholdsløse bilder er uniteressant fotografi uansett opptaksformat. Kanskje vi skulle se mer på innholdet i bildene enn teknikken som er brukt?

Ett mycket bra inlägg Björn! Trevligt och roligt att veta att Ni även finns med på fotosidan.se

Jag har alltid respekterat Era tester, såväl som inlägg på dpreview.

Ert test av D2h var mycket intressant då Ni ganska beslutsamt slog hål på alla tidigare spekulationer och diskusioner kring bl a brusnivån och detaljrikedommen i D2h kameran.

Ser fram mot nya artiklar på Er hemsida.

Vänliga hälsningar,
Kalle
 
Jag hittade ett till "problem" med D2H:an. De ergonomiska knapparna, speciellt objektiv releasen - lätt som tusan att komma åt av misstag och sumpa gluggen i backen. Skulle kanske funnits ett lås på den..

Men men, vilken batteritid den har.. nästan otroligt, har laddat det 1 gång sen jag fick den :p

/CM
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.