Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mr.X skrev:
Har någon vågat förboka en D2H:a tro? Ska själv inhandla den från USA..

Jag har varit djärv nog att förboka. Jag stod i begrepp att skaffa en D1h precis när D2h premiärvisades.

Efter att ha sett provbilder och läst vad sansade personer har för uppfattning (inkluderar inte ovan nämnde Moose här) har jag skruvat ner mina förväntningar vad gäller brus och dynamiskt omfång. Vad gäller blixtautomatik, ergonomi och detaljåtergivning är jag optimistisk.
 
Mr.X skrev:
Har någon vågat förboka en D2H:a tro? Ska själv inhandla den från USA..

Jag förbokade en D2H ganska snart efter det att den presenterades. Har dessutom förhandsbetalat en större del.

D2H kommer att passa mig utmärkt då jag länge har saknat snabbhet och stort bufferminne. Om Nikon följer sin goda tradition så är jag övertygad om att jag ej kommer att bli besviken på kameran. Dock vill jag redan nu påstå att det med säkerhet kommer att finnas ett par saker att anmärka på.

//Kalle
 
Får min D2H:a idag!

Har ett sportjobb nästa fredag, kan ju försöka lämna en liten rapport vad jag tycker om den om ni vill? Får även min AF-S 28-70/2.8 idag :=))

Aj bi häppi!

Förresten, för de som inte vet hur snabbt 8 bilder/sek är och hur det låter så kan ni tanka ner den här ljudfilen:

8 bilder/sek

/CM
 
10 Bps

Skulle 8 bps vara så märkvärdigt. Plåtade hockey igår kväll med 10 bps, 9bps följande... *s*

Eos 1V U-HS forever! Analogt är fortfarande snabbast :)

/magnus

Ps. ironiskt och på skämt.
 
Nu får klockan snart vara 17:00... blir helt knäpp på att vänta trots att det gått såhär fort.

Herr Fröderberg: när det kommer ut en kamera som gör att man säljer 8 bps då har tekniken gått frammåt, iaf i mitt fall :)
 
Jag har själv haft Nikon N2H i handen och säkert många med mig, och jag skulle nog inte vara rädd för att köpa den trots att det är mest natur jag fotar, A3 går utmärkt att skriva ut och kommer sedan bilden in i Photoshop så är det inga problem med stora förstoringar, så det med pixlarna struntar jag i. Förövrigt blev jag imponerad av kameran, men den får vara ute på marknaden någon månad innan man får börja fundera över köp. Om sedan Canon slår Nikon eller Fuji som också är i leken eller tvärt om känns lite löjligt att hålla på och diskutera. Köp det systemet som känns bra för ögat och handen, kvalitetsmässigt ser man knappast skillnad ändå i slutändan vilken tillverkare man än fastnar för, om man väljer bra optik.
 
Kan ju bara konstatera att den är SNABB, inte bara bps utan allt! Sjukligt snabb... Som i reviewn där dem snackade om shutterlaggen och mirrorblackouten, det är knappt så att man fattar.. du missar inget i sökaren helt enkelt, blir perfekt för sport :)

Något som däremot känns skumt är LCD skyddet, det känns plastigt/billigt.. - en bra grej är dock att den är transparent.
 
Mr.X skrev:

Något som däremot känns skumt är LCD skyddet, det känns plastigt/billigt.. - en bra grej är dock att den är transparent.

Jag tycker att LCD skyddet är bra. Påminner väldigt mycket om skyddet på D100:an. Har aldrig tappat det, sitter där det ska.

Jag tycker att det är bra av Nikon att skyddet följer med som standard, till skillnad mot Kwanon som inte har nått överhuvud taget ...

Skulle kännas väldigt trist om man skulle råka krossa LCD skärmen...

//Kalle
 
Karl skrev:
...till skillnad mot Kwanon som inte har nått överhuvud taget ...

Skulle kännas väldigt trist om man skulle råka krossa LCD skärmen...

//Kalle

Nja..Canon har istället ett inbyggt plastskydd över LCD-skärmen..utbytbar är den oxå ;)
 
Re: Äntligen en riktig bildgenomgång

gors skrev:
Såvitt jag kan bedöma ger den bättre detaljrikedom än någon av dagens sexmegapixelskameror (möjligen med undantag av Fujis S2). Ganska lik Canons 1D, med något bättre detaljåtergivning till priset av något högre brusnivåer.

D2h ligger ganska långt från 6mp kamerorna.

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/page21.asp

Absolute Res:

D2h:
Horiz LPH 1400
Vert LPH 1200

10D:
Horiz LPH 1600
Vert LPH 1450

S2-PRO:
Horiz LPH 1650
Vert LPH 1400
 
Kan säga att jag älskar D2H:an, auto-iso inställningen är perfekt för mig samt att vitbalansen på auto klarar nästan på allt jag provat. Ikväll blir det kanske en bira på puben och polisradion i högsta hugg :) Har någon annan hunnit få den här?

/Mr.X
 
Mr.X skrev:
Kan säga att jag älskar D2H:an, auto-iso inställningen är perfekt för mig samt att vitbalansen på auto klarar nästan på allt jag provat. Ikväll blir det kanske en bira på puben och polisradion i högsta hugg :) Har någon annan hunnit få den här?

/Mr.X

Grattis! Jag ska hämta min i nästa vecka, kommer att ligga sömnlös fram till dess ;)

//Kalle
 
Re: Re: Äntligen en riktig bildgenomgång

sagan skrev:
D2h ligger ganska långt från 6mp kamerorna.

http://www.dpreview.com/reviews/olympuse1/page21.asp

Absolute Res:

D2h:
Horiz LPH 1400
Vert LPH 1200

10D:
Horiz LPH 1600
Vert LPH 1450

S2-PRO:
Horiz LPH 1650
Vert LPH 1400

Mitt förtroende för Phil Askey kunde varit större, men jag är öppen för att siffrorna är riktiga. Intrycket man får av en bild, film eller optik stämmer inte alltid med uppmätta data.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Re: Äntligen en riktig bildgenomgång

gors skrev:
Mitt förtroende för Phil Askey kunde varit större, men jag är öppen för att siffrorna är riktiga. Intrycket man får av en bild, film eller optik stämmer inte alltid med uppmätta data.
Göran, D2H är säkert jättedålig. Den är låååångt bakom 6MP. Dessutom är den inte en Canon.



;-)
 
Det är väl inget märkligt att en 4.1 mp kamera har lägre upplösning än vad en 6.3 mp kamera har vid ungefär samma sensorstorlek? det vore mer märkligt om det inte vore så...det betyder knappast att den är dåligt...

Kan ju ta med Nikon D100 (6.1mp) oxå som jämförelse:

Absolute Res.

Horiz LPH 1600
Vert LPH 1300

http://www.dpreview.com/reviews/nikond100/page19.asp

Även den ligger alltså klart högre.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.