Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gick det för D2H?

Skulle inte den stora debuten för D2H vara under friidrotts-VM? Jag tycker inte jag har hört så mycket om hur det gick och vad de som fick chansen att prova tyckte. Någon som sett någon intressant länk??

Thomas F
 
Jo det var nog spiken i kistan. Egenutvecklad sensor verkar bara canon klara av. Snabbhet (både start, af, och fps) är ointressant. Klustrade fokusfält värkar onödigt, varför komponera när man kan beskära???. Strömsnålhet kvittar då det bara är att köpa flera accar och vem behöver ta 1000 bilder på en laddning. Att det blir mer damm med mer ström i sensorn kan väl inte stämma. 100%iga stor sökare är klart överreklamerade. Och är det inte så att välbyggda tunga hus känns lite omoderna?

Eller …..

Är det någon av förståsigpåarna på FS som har sett bilder direkt från kameran? Nä, trodde väl det.
 
Jag måste medge att jag är förvånad. Det där såg inte alls bra ut vad bruset beträffar. Ändå ska låga brusnivåer vara en av huvudgrejerna med kameran.

Jag är inte orolig för att den färdiga D2h ska bli en dålig kamera, men jag misströstar lite vad gäller leveransdatum. Nikon kommer inte att släppa kameran förrän den håller måttet och lever upp till marknadsföringen. Skulle inte förvåna mig om det dröjer någon eller några månader extra med tanke på hur mycket det tycks finnas kvar att göra för mjukvarufolket. (Nikon har alltid varit dåliga på leveranstider men bra vad gäller kvaliteten på grejorna när de väl kommer.)

I övrigt läste jag allt med stor förtjusning. Ergonomi och skön materialkänsla har alltid varit Nikons adelsmärke. Och lägg till det ett blixsystem som verkar vara hur genomtänkt som helst.
 
Joker skrev:
Är det någon av förståsigpåarna på FS som har sett bilder direkt från kameran? Nä, trodde väl det.

Psst, Mats... Det fanns länkar till bilder längre ner på sidan. Imaging Resource får nog anses vara tillräckligt välrenommerade för att vi ska våga lita på att bilderna verkligen kommer från en D2h.

Men håll ut, några provbilder från en prototyp kvalificerar sig knappast som någon "spik i kistan".
 
kameran lär väl inte komma ut än på några månader, återstår att se om canon släpper en 1DH nu i september/oktober som krossar d2h =)

Nämen allvarligt, nuförtiden känns det som att prylarna måste komma ut relativt snabbt till konsumenterna efter lansering, annars hinner de bli för gamla.
Inte för att D2h lär bli "gammal" på ett tag men det känns som att Nikon måste få ut kameran snabbt på marknaden för att inte canon ska kunna kontra hem fler köpare.
 
gors skrev:
Psst, Mats... Det fanns länkar till bilder längre ner på sidan. Imaging Resource får nog anses vara tillräckligt välrenommerade för att vi ska våga lita på att bilderna verkligen kommer från en D2h.

Men håll ut, några provbilder från en prototyp kvalificerar sig knappast som någon "spik i kistan".

Tack då vet jag, det där med länkar var något nytt för mig ...:)

Min poäng var, vilken även visade sig stämma om gör ett nytt besök på adressen, att det troligtvis var bilder från en beta. Och därmed är de ointressanta, iallafall för mig.
 
Joker skrev:
Och därmed är de ointressanta, iallafall för mig.

Inte bara ointressanta, utan nu också borttagna. Det verkar just nu som om Nikon USA av misstag råkat låna ut kameror med en firmwareversion som var långt från den senaste. Marknadsföring och relationer till media har aldrig varit deras starka sida.

Samtidigt, på www.sportsshooter.com, rapporterar en fotograf som fått testa en D2h i verkliga livet att brusnivåerna är "pretty impressive" (på ett bra sätt alltså). Han, Mark J Terrill, plåtade också med en Canon 1D vid samma tillfälle och tyckte att skillnaden i brus var "night and day" till Nikonkamerans fördel.

Nu ska man naturligtvis ta även detta med en nypa salt, men någon sorts balans måste det vara i den här tråden.
 
De bilder som jag har haft glädjen att ta del av, direkt från kamera till dator, var brusfria i lågdagrarna. Vilket väl är den intressantaste brufriheten. Jag är dock inte säker på att det var den slutgiltiga versionen men om det inte var det torde det väl knappast bli sämre.
 
dsmannen skrev:
Nämen allvarligt, nuförtiden känns det som att prylarna måste komma ut relativt snabbt till konsumenterna efter lansering, annars hinner de bli för gamla.

Till "konsumenter" kan det nog stämma. Fast det är ju inte riktigt målgruppen för D2h. Vi som kommer att köpa D2h har nog tillräckligt med kameror för att hanka oss fram ett par månader till.
 
Canon och Nikon har börjat att annonsera när de har nya proffsmodeller på gång för att förhindra att kunderna satsar på konkurrenten om de redan har märket eller är på gång att investera.

Canon talade om att de hade en digital proffs-EOS ett halvår drygt i förväg.
 
dsmannen skrev:
... återstår att se om canon släpper en 1DH nu i september/oktober som krossar d2h =)

...
Det får jag verkligen hoppas, eller iallafall att de fortsätter tävlingen, då det driver på utveckligen och alla får chansen att köpa bättre kameror. Oavsett vilket märke man väljer.

Det vore mycket värre om de enades kring att inte släppa nya bättre modeller utan istället mjölka ur de befintliga under en längre period. Okay, kamerorna blev säkert billigare men knappast bättre.

Skillnaderna kommer heller aldrig att bli så stora så de milt märkestrogna byter logga på huset. Fanatikerna kommer aldrig att göra det – de kör väl Pentax:) - och de rationella men totalt otrogna gör det jämt. Därför räknas de inte heller;)
 
Jag har sett testbilder live som är klart bättre än de betabilder som har funnits på webben. Är dock osäker på om det var bilder från den slutgiltiga produkten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.