ANNONS
Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Mr.X skrev:
Men men, vilken batteritid den har.. nästan otroligt, har laddat det 1 gång sen jag fick den :p

Det känns nästan övernaturligt om man som jag är van vid D1x. Plåtade över 900 exponeringar igår och använde displayen en hel del – batterimätaren gick ner från 75% till 41%.

En annan grej som jag blev väldigt glad över är det nya blixtmätsystemet. För första gången sedan jag började fotografera digitalt tycks blixtfotografering fungera lika bra som med Nikons gamla filmhus.

D1:an var en katastrof som blandade fullständigt urfrätta bilder med helt underexponerade hipp som happ. D1x var något bättre, men krävde fortfarande ständiga kollar på displayen och att man tog ner blixtstyrkan till något mellan -1,3 och -1,7. Fuji S2 var ännu något bättre än D1x, men fortfarande en bra bit ifrån tillförlitligheten hos min gamla F100 och F90x.

Med D2h känns det som om jag med tiden kommer att kunna hitta tillbaka till känslan att jag faktiskt kan lita på blixtmätningssystemet och inte ständigt behöver oroa mig. Någon ingenjör på Nikon måste ha fått en lidnersk knäpp. Eller också är det så att ytan på den nya LBCAST-sensorn går ovanligt bra att mäta blixtljus mot.

Ett trevligt blixt-plus är att de skickar med gels för att simulera glödlamps- och lysrörsljus. Hade önskat att de kändes mer hållbara och att systemet för att fästa dem vid blixten var mer utvecklat, men det är onekligen ett steg på rätt väg.

Det finns mycket mer positivt att säga om den här kameran, men jag vill hålla igen lite. Jag är nämligen inne i en förälskningsfas som möjligen grumlar mitt omdöme något. Dock står jag fast vid att batteriprestanda och det nya blixtsystemet är bättre än något annat jag sett på någon dSLR hittills.
 
det må vara att det finns mycket positivt att säga om D2h men det jag sett av bilderna är inte så värst lysande. Svenska Dagbladet har skaffat ett par och de är inte så nöjda. Bilderna har ett väldigt konstigt brus, färgerna är konstiga och om man inte exponerar rätt så blir bilderna bortom all räddning. En bild av en kind med skäggstubb hade ett kraftigt grönt brus runt skäggstråna och röda brusiga fläckar i resten av ansiktet. Mycket ska tydligen handla om hur man ställer in kameran, helst ska man tydligen använda nef-format för att det ska bli bra.
En av bildredaktörerna sa att det känndes som ett steg tillbaka, de hade D1h förut..vilket måste betyda att han kände det som om D1:an var tillbaks.
Det här behöver ju inte betyda att kameran är dålig men den verkar inte vara så bra som den borde.
 
Canon släpper efterträdare till 1D

Canon 1D har slutat tillverkas och säljs nu ut med kraftiga rabatter. På PMA i slutet av februari kommer efterträdaren att släppas. Synd om inte Nikon fått till sin D2H ny när en ny vass konkurrent kommer...

/magnus (som måste addera till Canon/Nikon-krigandet) :)
 
Fantastisk

D2han är ju helt fantastisk. Speciellt alla små detaljer som fixats. Den sitter som en "smäck" i handflatan, snabba stora och enkla reglage. Den låter snyggt har ett inbyggt kärnkraftverk. Och inte snacka om Sb800! Fantastiskt enkelt och genialiskt. 5++
 
Re: Fantastisk

johanlundahl skrev:
D2han är ju helt fantastisk. Speciellt alla små detaljer som fixats. Den sitter som en "smäck" i handflatan, snabba stora och enkla reglage. Den låter snyggt har ett inbyggt kärnkraftverk. Och inte snacka om Sb800! Fantastiskt enkelt och genialiskt. 5++

Amen.
 
D2H eller D100 ??

Åhh, nu har jag massor av beslutsvånda. Ska till Miami nästa vecka och ska där köpa ett nytt digitalhus. Hade bestämt mig för en D100 som ligger på runt 10' där men nu så har jag snöat in på D2H som ligger på 2998$ (Pitmans Photo i Miami) vilket gör ca. 21000 skr. Det enda som verkar vara till D100 fördel är den högre upplösningen. Men 11000 är mycket pengar. Fast då jag vill ha vertikalgreppet till D100 så minskar skillnaden lite. Funderar på att köpa SB-800 blixten också. Är det någon som verkligen klämt och känt på båda dessa kameror och kan ge lite feedback av hur kamerorna ger för intryck i verkliga livet.
 
Re: D2H eller D100 ??

CallMeKenneth skrev:
Åhh, nu har jag massor av beslutsvånda. Ska till Miami nästa vecka och ska där köpa ett nytt digitalhus. Hade bestämt mig för en D100 som ligger på runt 10' där men nu så har jag snöat in på D2H som ligger på 2998$ (Pitmans Photo i Miami) vilket gör ca. 21000 skr. Det enda som verkar vara till D100 fördel är den högre upplösningen. Men 11000 är mycket pengar. Fast då jag vill ha vertikalgreppet till D100 så minskar skillnaden lite. Funderar på att köpa SB-800 blixten också. Är det någon som verkligen klämt och känt på båda dessa kameror och kan ge lite feedback av hur kamerorna ger för intryck i verkliga livet.
Var i Miami ligger Pitmans Photo?
 
Re: D2H eller D100 ??

CallMeKenneth skrev:
Åhh, nu har jag massor av beslutsvånda. Ska till Miami nästa vecka och ska där köpa ett nytt digitalhus. Hade bestämt mig för en D100 som ligger på runt 10' där men nu så har jag snöat in på D2H som ligger på 2998$ (Pitmans Photo i Miami) vilket gör ca. 21000 skr. Det enda som verkar vara till D100 fördel är den högre upplösningen. Men 11000 är mycket pengar. Fast då jag vill ha vertikalgreppet till D100 så minskar skillnaden lite. Funderar på att köpa SB-800 blixten också. Är det någon som verkligen klämt och känt på båda dessa kameror och kan ge lite feedback av hur kamerorna ger för intryck i verkliga livet.
En helt underbar kamera att hålla i, du kommer att bli såld när du har hållt i den, men slutresultatet vet jag mindre om.
 
Re: Re: D2H eller D100 ??

inge skrev:
En helt underbar kamera att hålla i, du kommer att bli såld när du har hållt i den, men slutresultatet vet jag mindre om.

Du har så rätt om materialkänslan och ergonomin. Ur de aspekterna måste D2h vara den i särklass bästa digitalkameran idag. Och jösses vad snabb den är på allt.

Det går inte riktigt att jämföra med D100. Det är kameror i helt olika klasser. Jag har inget emot D100 (har också en Fuji S2 som jag gillar stenhårt och som påminner mycket om D100), men det är som sagt helt olika saker.

Bildmässigt är det lite blandat, lite lustigt och lite svårförutsägbart.

Många bilder, eller de flesta bilderna rent av, är helt underbara. Skärpan är så ruskigt bra även med mjukvaruskärpningen helt avstängd. Raka motsatsen till Canons "mjuka" look. Ger mycket skarpare intryck än D100, vad än de vetenskapligt utförda upplösningstesterna säger. Jag lämnar mycket hellre de filerna till uppdragsgivare än filer från D1x.

Färgåtergivningen är ljuvlig.

Men så har vi det där med bruset. Det kan slå till ganska oväntat, och även vid så pass låga iso som 500-640 i extrema fall. D2h har ibland ett sorts brus som är väldigt olikt det mesta annat man ser. Det blir liksom "blaffor". Bara i oskarpa partier av bilden, och bara när ljuset är förhållandevis svagt.

Det är irriterande. Men så under andra förutsättningar så är bruset superacceptabelt även vid 1600 iso. Bättre i vissa fall än S2, som fortfarande är min höga iso-favorit.

Som med så mycket annat lär man sig att hantera det. Men bildmässigt är D2h inte riktigt i mål. Vi väntar alla på en mjukvarufix från Nikon.

Men nevertheless - det är D2h jag använder i första hand, både i befintligt ljus och solsken. Till lika delar beror det på ergonomin och bildresultatet. Min D1x samlar damm och S2an kommer bara fram när jag behöver den extra detaljrikedomen som man kan krama ur råfilen.

Jag inser att det här knappast hjälper dig att fatta något beslut, men så är det inte heller något solklart val.
 
Tack för edra kommentarer :)
Det är fortfarande inte självklart vilken kamera som kommer med hem men troligen blir det D2h. Det som jag saknar allra mest i min digital fotografering fram tills idag är inte upplösning, trots en kamera med endast 2,1 Mpx, utan hastighet. När jag ska plåta mina grabbar på crossbanan så fångar jag oftast bara grus på bilderna eftersom kameran är så förbålt långsam. Det är mystiskt det där med bruset. Kan man hoppas på att en mjukvaruuppdatering kan råda bot på detta. Det är inte själva hårdvara som fallerar?

/K
 
Re: Re: Re: D2H eller D100 ??

gors skrev:
Du har så rätt om materialkänslan och ergonomin. Ur de aspekterna måste D2h vara den i särklass bästa digitalkameran idag. Och jösses vad snabb den är på allt.

Det går inte riktigt att jämföra med D100. Det är kameror i helt olika klasser. Jag har inget emot D100 (har också en Fuji S2 som jag gillar stenhårt och som påminner mycket om D100), men det är som sagt helt olika saker.

Bildmässigt är det lite blandat, lite lustigt och lite svårförutsägbart.

Många bilder, eller de flesta bilderna rent av, är helt underbara. Skärpan är så ruskigt bra även med mjukvaruskärpningen helt avstängd. Raka motsatsen till Canons "mjuka" look. Ger mycket skarpare intryck än D100, vad än de vetenskapligt utförda upplösningstesterna säger. Jag lämnar mycket hellre de filerna till uppdragsgivare än filer från D1x.

Färgåtergivningen är ljuvlig.

Men så har vi det där med bruset. Det kan slå till ganska oväntat, och även vid så pass låga iso som 500-640 i extrema fall. D2h har ibland ett sorts brus som är väldigt olikt det mesta annat man ser. Det blir liksom "blaffor". Bara i oskarpa partier av bilden, och bara när ljuset är förhållandevis svagt.

Det är irriterande. Men så under andra förutsättningar så är bruset superacceptabelt även vid 1600 iso. Bättre i vissa fall än S2, som fortfarande är min höga iso-favorit.

Som med så mycket annat lär man sig att hantera det. Men bildmässigt är D2h inte riktigt i mål. Vi väntar alla på en mjukvarufix från Nikon.

Men nevertheless - det är D2h jag använder i första hand, både i befintligt ljus och solsken. Till lika delar beror det på ergonomin och bildresultatet. Min D1x samlar damm och S2an kommer bara fram när jag behöver den extra detaljrikedomen som man kan krama ur råfilen.

Jag inser att det här knappast hjälper dig att fatta något beslut, men så är det inte heller något solklart val.
Göran: Är det något du har hört att Nikon skall komma med en mjukvarufix.
 
Re: Re: Re: Re: D2H eller D100 ??

inge skrev:
Göran: Är det något du har hört att Nikon skall komma med en mjukvarufix.

Jag har hört det, men inte officiellt från Nikon.

Dessutom är det ett rimligt antagande. Kodak har med sin Pro 14n visat hur mycket mjukvaran faktiskt betyder. Och en hel del av de problem som finns med D2h är säkert till viss del mjukvarurelaterade. Och Nikon har faktiskt en del kvar att bevisa för massorna om de vill skapa förtroende för sin LBCAST-teknik. Personligen gillar jag den redan, men jag har alltid föredragit brusigt och skarpt framför brusfritt och svampigt.

Tack och lov ska D2h gå att uppgradera från compact flash (står till och med i manualen) så att man inte behöver lämna in den som med D1x. Det ska väl förhoppningsvis göra det lättare för Nikon att komma ut med något. Det är ju lite jobbigt både för Nikon och kunderna som det var med D1orna, att de måste uppgraderas av nikontekniker.

Så, Inge, det låter nästan som om du är en potentiell D2h-köpare?
 
Re: Re: Re: Re: Re: D2H eller D100 ??

gors skrev:
Jag har hört det, men inte officiellt från Nikon.

Dessutom är det ett rimligt antagande. Kodak har med sin Pro 14n visat hur mycket mjukvaran faktiskt betyder. Och en hel del av de problem som finns med D2h är säkert till viss del mjukvarurelaterade. Och Nikon har faktiskt en del kvar att bevisa för massorna om de vill skapa förtroende för sin LBCAST-teknik. Personligen gillar jag den redan, men jag har alltid föredragit brusigt och skarpt framför brusfritt och svampigt.

Tack och lov ska D2h gå att uppgradera från compact flash (står till och med i manualen) så att man inte behöver lämna in den som med D1x. Det ska väl förhoppningsvis göra det lättare för Nikon att komma ut med något. Det är ju lite jobbigt både för Nikon och kunderna som det var med D1orna, att de måste uppgraderas av nikontekniker.

Så, Inge, det låter nästan som om du är en potentiell D2h-köpare?
Köpare har jag varit länge, men jag litar inte på bildkvalite´n på D2h så jag skall låna en kamera av Nikon för en dag för att testa och sedan göra en 50x70 förstoring.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.