gors
Aktiv medlem
Mr.X skrev:
Men men, vilken batteritid den har.. nästan otroligt, har laddat det 1 gång sen jag fick den
Det känns nästan övernaturligt om man som jag är van vid D1x. Plåtade över 900 exponeringar igår och använde displayen en hel del – batterimätaren gick ner från 75% till 41%.
En annan grej som jag blev väldigt glad över är det nya blixtmätsystemet. För första gången sedan jag började fotografera digitalt tycks blixtfotografering fungera lika bra som med Nikons gamla filmhus.
D1:an var en katastrof som blandade fullständigt urfrätta bilder med helt underexponerade hipp som happ. D1x var något bättre, men krävde fortfarande ständiga kollar på displayen och att man tog ner blixtstyrkan till något mellan -1,3 och -1,7. Fuji S2 var ännu något bättre än D1x, men fortfarande en bra bit ifrån tillförlitligheten hos min gamla F100 och F90x.
Med D2h känns det som om jag med tiden kommer att kunna hitta tillbaka till känslan att jag faktiskt kan lita på blixtmätningssystemet och inte ständigt behöver oroa mig. Någon ingenjör på Nikon måste ha fått en lidnersk knäpp. Eller också är det så att ytan på den nya LBCAST-sensorn går ovanligt bra att mäta blixtljus mot.
Ett trevligt blixt-plus är att de skickar med gels för att simulera glödlamps- och lysrörsljus. Hade önskat att de kändes mer hållbara och att systemet för att fästa dem vid blixten var mer utvecklat, men det är onekligen ett steg på rätt väg.
Det finns mycket mer positivt att säga om den här kameran, men jag vill hålla igen lite. Jag är nämligen inne i en förälskningsfas som möjligen grumlar mitt omdöme något. Dock står jag fast vid att batteriprestanda och det nya blixtsystemet är bättre än något annat jag sett på någon dSLR hittills.