Annons

D2h ... forts...

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu börjar även jag bli trött på detta krig som blossar upp varje gång det kommer en ny dSLR...

Canon 1D kom alltså för ganska precis 2 år sedan.. Det vore konstigt tycker jag om inte Nikon D2h ÄR bättre än 1D i bildkvalité och bildbehandling.

Jag är jättenyfiken på att se vad Nikons jFET-sensor kan åstadkomma. Att den skulle ha 11 steg ycker jag låter för bra.. om den har en 7-8 steg, som negativ film.. då är det kanon!

Naturligtvis kommer Canon att kontra på denna. Så det är bara att sätta sig ner och titta på. Min 10D fungerar precis lika bra som när den var ny ;) Så även om D2h har en sensor som är klart mycket bättre än Canons nuvarande så lär det inte vara något skäl för en Canonägare att byta hela sin utrustning och precis likadant är det för Nikon-ägarna redan innan D2h kom (kommer).

Attans, Mats.. väntan är lång. Men som det gamla ordspråket säger.. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)

Ps. Om det är någon som är intresserad av en komplett Canon utrustning för 55kkr så är det bara att maila ;) Men inte förrens jag sett hur D2h presterar ;) (Ovanstående bör läsas med glimten i ögat)
 
Här är svaret på min fråga till Nikon


Hej!
Har dessvärre fått besked om att D2H är leveransförsenad. Kommer in under november månad.
Kan inte ge ett exakt besked om när vi levererar till våra återförsäljare.



Med vänlig hälsning

xxx xxxxxx, Innesäljare
Nikon Svenska AB
 
Jeppe skrev:
...

Attans, Mats.. väntan är lång. Men som det gamla ordspråket säger.. Den som väntar på något gott väntar alltid för länge ;)


Lång? Den är vansinnig


Ps. Om det är någon som är intresserad av en komplett Canon utrustning för 55kkr så är det bara att maila ;) Men inte förrens jag sett hur D2h presterar ;) (Ovanstående bör läsas med glimten i ögat)

Säljer du nu har du fan i mig en spekulant ;)
 
D2h och Nikon v/s Canon

Visst e de bra me många pixlar, skulle själv vilja ha en typ Kodak/ Canon D1s med 11 till 14 mille pixlar. Men det är inte allt, Nikon har problem beträffande servicen på proffsutrustning, det är där de går bet. Ett D1 hus skall inte behöva vara borta i 4 till 10 veckor och ändå uppvisa samma fel som den lämnades in för, eller?
Har dessutom testat D2h huset med den nya gluggen, den e skön. Men är servicen lika kass som den varit innan, kommer Nikon i Svedala att tappa ännu fler anhängare inom yrksesdelen. Vet i allafall två tidningar som funderar på att överge Nikon för Canon, bara för den usla servicen..
Ilkka
 
Visst är det så. Det är inte bara produkten som avgör i yrkessammanhang. Canon är på gång med att förbättra sin gräddfil - CPS så att servicen ska vara omedelbar eller nära nog för proffs.
 
Re: D2h och Nikon v/s Canon

Finland skrev:
Vet i allafall två tidningar som funderar på att överge Nikon för Canon, bara för den usla servicen...

Historier om dålig service finns det kring alla kameramärken, men det är alltid trist när det går så långt att kunden till och med överväger att byta märke enbart av serviceskäl.

Servicen är en jätteviktig del i det hela. Personligen har jag bara goda erfarenheter av Nikons proffsservice, men det är ju så olika.
 
Det är ju faktiskt inte guld och gröna skogar hos Canon heller..

Man har ju hört om folk som fått vänta både en och två månader på sin kamera från Canon-service. Kanske är bättre på proffsidan iom CPS. Jag skulle tro att Nikon har ett liknande system för sina yrkesanvändare? Alternativt förtur till service.
 
Jeppe skrev:
Det är ju faktiskt inte guld och gröna skogar hos Canon heller..

Man har ju hört om folk som fått vänta både en och två månader på sin kamera från Canon-service. Kanske är bättre på proffsidan iom CPS. Jag skulle tro att Nikon har ett liknande system för sina yrkesanvändare? Alternativt förtur till service.
Jag har bara bra erfarenheter av Nikon Service sedan 18 år. Snabbt och bra.
Har dock inte så stor erfarenhet, en Nikon behöver ju inte servas så ofta;-)
 
Senast ändrad:
Calle S skrev:
Jag har bara bra erfarenheter av Nikon Service sedan 18 år. Snabbt och bra.
Har dock inte så stor erfarenhet, en Nikon behöver ju inte servas så ofta;-)

Jag har ju inte ens mina hus så länge att de behöver servas ;)

Men som sagt.. väntar med spänning på testbilder från D2h.. det är bra för alla om det höjjer standarden.
 
Jeppe skrev:
Jag har ju inte ens mina hus så länge att de behöver servas ;)
Nä, en Canon pajar väl totalt innan dess;-)
Nä, nu ska jag sluta, det är ju ingen vs-tråd...!

Men som sagt.. väntar med spänning på testbilder från D2h.. det är bra för alla om det höjjer standarden.
Ja, men personligen är jag mer nyfiken på D1x efterföljare, D2x eller vad den kan komma att heta.
 
lillaborkrigel skrev:
Har den kommit ut i handeln än?
Så man kan spana in den...

Från en vanligtvis välunderrättad källa: Svenska Nikon fick några exemplar från Japan i fredags. De kommer troligtvis inte att levereras till väntande kunder utan användas för demonstrationer (och recensioner får man förmoda).

Chansen att de större butikerna får exemplar att demonstrera är nog hyggligt stor.

Det lär som sagt dröja ännu ett tag tills vi ser D2h i någon större mängd.
 
Det har funnits demoex ute i handeln hos vissa nikon ÅF ett tag. Polaren har redan fått klämma när dom hade jippo ihop med nikon då dom är åf åt dom.
 
Altså, nikon hade ett party för sina egna återförsäljare, då fanns det ex att klämma på, jag skrev lite missvisade, jag tror inte dom finns ute i handeln för gemene man ännu.
 
Jeppe skrev:
Det är ju faktiskt inte guld och gröna skogar hos Canon heller..

Man har ju hört om folk som fått vänta både en och två månader på sin kamera från Canon-service. Kanske är bättre på proffsidan iom CPS. Jag skulle tro att Nikon har ett liknande system för sina yrkesanvändare? Alternativt förtur till service.


Om du är medlem i cps så garanterar Canon att de reparerar din kamera/objektiv inom 48 timmar.
Om de inte klarar det så fixar de backup-utrustning under väntetiden
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.