Annons

Cropfaktor - fram och tillbaka

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen tycker jag att det är lite roligt att alla fokuserar så på motivet, hur stort det avbildas på sensorn och vilket skärpedjup man får. Samtidigt som man glömmer bort hur resten av bilden avbildas vilket också har en betydelse för hur bilden upplevs....

Varför det? Vad är skillnaden?

Skillnaden mellan motiv och bild? I min begreppsvärld är motivet det som finns framför objektivet, och bilden det som skapas bakom det.

Om man byter ett FF-hus mot ett aps-c-hus på ett FF-objektiv så kommer ett annat, mindre utsnitt av motivet att avbildas med hela aps-c-husets kapacitet.

Om man byter ett FF-objektiv mot ett aps-c-objektiv på ett FF-hus så kommer det utsnitt som FF-huset avbildar minska genom att bilden beskäras, dvs en mindre del av sensorns yta utnytjas.

Virrigt och ordkrängeri, men apropå varför jag anser att 'crop-faktor' eller 'beskärning' inte är helt tydliga begrepp för att förklara vad som händer när man sätter ett FF-objektiv på ett aps-c-hus. 'Utsnittsfaktor' som föreslogs vore faktiskt betydligt vettigare om man vill undvika missförstånd.

För att vi människor är sociala och älkar att prat och diskutera med varandra även i asociala forum
Det är inte svaret som lockar oss. Det är dislussionen. Det är resan som är målet

Det konstiga är att jag inte minns någon större diskussion om formatfaktorer innan den digitala eran. Olika filmformat var olika, och inte var det någon som behövde hålla på och "räkna om" brännvidder.

Inte ens när APS-systemkamerorna kom så förekom den sortens förvirring som verkar vara allmänt utbredd nuförtiden.

Skillnaden mellan motiv och bild?
Nej, skillnaden mellan utsnitt och beskärning. För att göra ett utsnitt av motivet (som du uttrycket det) så gör man en beskärning av en bild. Man går ju inte och klipper ut motivet ur verkligheten och lämnar ett hål där. :)

Vilket du ju verkar hålla med om.

Jag håller med om att det finns mycken förvirring om begreppet "crop-faktor" (vilket oerhört svengelskt uttryck, f.ö.!). Jag tror att de som är förvirrade inte har så stor koll på hur en bild blir till i en kamera, helt enkelt. Känner man till de elementära optiska lagar som styr hur bilden blir till så är det plättlätt att begripa skillnaden mellan olika filmformat givet samma brännvidd.

Jag tycker att det bästa är att tala om bildvinklar. En bildvinkel förstår alla vad det är.

Intressant i det här frukostmötet är dock att det alltså är så att den kvadratiska sensorn kommer att få en cropfaktor på 1,25 jämfört med FF om man räknar bildbredd, men en faktor på 0,8 om man räknar bildhöjd. Det är fånigt att räkna faktorer.

Petter ...

Och räknar du på diagonalen så blir cropfaktorn 1 ;-)

...

... Känner man till de elementära optiska lagar som styr hur bilden blir till så är det plättlätt att begripa skillnaden mellan olika filmformat givet samma brännvidd.

Jag tycker att det bästa är att tala om bildvinklar. En bildvinkel förstår alla vad det är.

Ska jag ta bilden ur den här vinkeln eller en vinkel lite mer snett uppifrån?... ;-)

Nä, jag tror det "plättlätta" är lättare att lära sej förstå.

Handikapp är kanske ett bättre begrepp för det är ju ändå vad det handlar om. Nu är ju handikapp inget en säljare vill prata om för en croppfaktor med tillhörande "brännviddsförlängning" låter ju mycket positivare och säljer mer :))

Många intressanta inlägg, jag fastnade dock för trådskaparens kommentar:

Försöker bara planera objektivköp inför ett eventuellt framtida "hus-byte".

Jag har aldrig riktigt förstått detta. Har man ett "crop"-hus hus så tycker jag man skall köpa de objektiv som passar det huset. Om man senare byter till FF sensor får man då byta objektiv. Gör man det på begagnatmarknaden bör det inte innebära några direkta förluster.

Att köpa en glugg som är "fel" idag bara för att den kommer vara "rätt" i framtiden är lite som att handla skor till sitt barn och säga "ja du har 37 idag, men om två år kommer du att ha 41 så det köper vi".

Bara en tanke.

Jag har aldrig riktigt förstått detta. Har man ett "crop"-hus hus så tycker jag man skall köpa de objektiv som passar det huset.
Vi får nog vara glada för att vi kallar kamerahusen för hus och inte den svenska översättningen av engelskans body. Body betyder ju som bekant kropp. Då hade ju de här husen hetat cropkropp eller kanske det ännu mera svengelska crop kropp

Olle

Att köpa en glugg som är "fel" idag bara för att den kommer vara "rätt" i framtiden är lite som att handla skor till sitt barn och säga "ja du har 37 idag, men om två år kommer du att ha 41 så det köper vi".

Bara en tanke.
En mycket klok tanke, tycker jag. I det här fallet handlar det dessutom om en unge som eventuellt kommer att ha storlek 41 nån gång i en okänd framtid. Eventuellt kommer barnet att ha 37 i fortsättningen också.

Nej, skillnaden mellan utsnitt och beskärning. För att göra ett utsnitt av motivet (som du uttrycket det) så gör man en beskärning av en bild. Man går ju inte och klipper ut motivet ur verkligheten och lämnar ett hål där. :)

Nej, enligt mitt sett att se det kan man inte beskära ett motiv, just därför att det inte går att klippa bort delar av verkligheten framför objektivet. Däremot kan man beskära bilden från ett FF-hus (genom att offra pixlar) för att återge samma utsnitt av motivet som ett aps-c-hus skulle avbilda (med hela sin kapacitet).

Instämmer!

Vi får nog vara glada för att vi kallar kamerahusen för hus och inte den svenska översättningen av engelskans body. Body betyder ju som bekant kropp.
Titta noga en gång till. Ordet "kamerakropp" förekommer ganska ofta i detta forum.

Då hade ju de här husen hetat cropkropp eller kanske det ännu mera svengelska crop kropp
Ååååneeej! Nu har du släppt ut anden ur flaskan.

Men då krävs också oändligt antal bitar per sampel. Blir liiite jobbigt för processorn.. ;-)
Oändligt antal bitar behövs bara för oändlig upplösning. För godtycklig upplösning behövs endast ett godtyckligt antal bitar. Vilket låter sig göras, fast det tar förstås en stund innan det blir klart.

Och räknar du på diagonalen så blir cropfaktorn 1 ;-)

mmm. Men jag tror att man använder bredd eller höjd när man definerar crop-faktor.
För när jag försökte lista ut hur man räknat fram crop-faktorn på riktigt så funkade inte diagonalen att använda. faktorn mellan 24*36 och 15,1*22,7 är 1,5 på diagonalen, men 1,6 på bredd eller höjd.

Petter ...

Det konstiga är att jag inte minns någon större diskussion om formatfaktorer innan den digitala eran. Olika filmformat var olika, och inte var det någon som behövde hålla på och "räkna om" brännvidder.

Inte ens när APS-systemkamerorna kom så förekom den sortens förvirring som verkar vara allmänt utbredd nuförtiden.

Någon annan har förklarat varför lite tidigare i tråden ungefär så här: När systemkameratilverkarna började bygga digitalkameror gjorde man så att de passade in i samma system (kunde använda samma objektiv) som de befintliga 24*36-kamerorna, men eftersom sensorn var mindre var man angelägen om att förklara denna skillnad och vilken effekt den fick.

APS-kamerorna (och långt tidigare - halvformat-kamerorna) togs inte fram som hus i samma system som de stora systemkamerorna. Därför behövde ingen prata om crop-faktor då.

Petter ...

Herreud vilket tjafs det var på det där ordet. Ni förstår ju vad folk menar, räcker inte det? :D

Herreud vilket tjafs det var på det där ordet. Ni förstår ju vad folk menar, räcker inte det? :D

Det här är ett diskussionsforum, där man häckar om man gillar att diskutera. Om man hellre gör nåt annat, typ tittar på Lets Dance så är väl det fritt fram, eller?

ANNONS