Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon Power Shot 640

Produkter
(logga in för att koppla)

karina_eriksson

Aktiv medlem
Jag undrar lite om den kameran.
är den bättre än andra i sin prisklass?

Vad är det för skillnad på den & den som heter Canon Power Shot 640 PowerPlus ?

Enda skillnaden på dom är att powerplus är ett paket ed uppladdningsbara batterier.

Köp A710 is istället föt det är bättre att ha bildstabilisator än 10 megapixalar.

Hej Karina

Jag håller med Robin, satsa på 710IS istället. Den har lite lägre upplösning men det spelar ingen som helst roll för resultatet. 7MP räcker mer än väl för en kompakt. Dessutom är bildstabilisering underbart att ha på just en kompaktkamera.

En Kompaktkamera har väldigt liten sensoryta vilket gör att signalen från varje pixel (bildpunkt) måste förstärkas. Om du fotar i svagt ljus så måste du använda högre känslighet (exempelvis ISO 800 istället för 100) vilket innebär att signalen blir ännu svagare och måste förstärkas ännu mer. Effekten av detta blir att en del bildpunkter tolkas fel och ser konstiga ut. Detta kallas brus. Med bildstabilisering kan du använda en längre slutartid utan att få skakningsoskärpa (kameran rör sig under exponeringen). Därmed behöver du inte höja känsligheten och råka ut för ”brus”. Bildstabilisering är bra för att förhindra att kameran rör sig eller vibrerar under exponeringen. Om du däremot vill frysa motivets rörelser så behöver du fortfarande en kort slutartid.

Här finns en recension av 710IS. Kolla långt ner på sidan så ser du hur bildkvaliteten påverkas vid högt ISO:

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a710-review/

Recension av 640:

http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_a630_a640-review/

Jag och väntade länge med att skaffa en digitalkompakt just för att bilderna blir så trista så fort ljuset inte är det bästa. Dessa kameror tar fortfarande inte världens bästa bilder men med bildstabilisering finns det mer utrymme för bra bilder i lite mer stämningsfullt ljus, exempelvis inomhusbilder i befintligt ljus. Jag har nu en 710IS som är kanonbra i förhållande till priset.

/ Joacim

Att säga att bildstabilisering är bättre än vridbar skärm är som att i bilsammanhang säga att fyrhjulsdrift är bättre än ett stort bagageutrymme. Det är två helt skilda egenskaper och vilket man prioriterar beror helt på hur man skall använda bilen/kameran.

De *flesta* har nog mer användning av bildstabilisering än vridbar skärm. Själv har jag t ex aldrig använt mig av möjligheten att vrida skärmen på min Powershot S2 IS däremot har jag nytta av IS väldigt ofta.

För den som fotar macrobilder på myror kanske en vridbar skärm är guld värd...

En sak till.

Oavsett vilken du köper så tänk på att du bör skaffa en bra laddare och några batterier. Digatal kameror slukar mycket ström och ”vanliga” batterier håller inte för många bilder. En bra laddare + batterier kostar några hundralappar men det tjänar du snabbt in. Mitt tips är att satsa på en bra laddare med lite lampor som talar om när det är klart.

/ Joacim

Anders har naturligtvis rätt. Man kan inte ställa IS och vridbar skärm mot varandra. Det beror på vad du behöver. Jag har aldrig saknat en vridbar skärm, däremot ofta tackat Canons ingenjörer för den inbyggda bildstabiliseringen.

Några ytterligare länkar om du vill fördjupa dig i tekniknörderi. Annars är sidan ”conclusions” en bra sammanfattning.

640: http://www.dpreview.com/reviews/canona640/

710 IS: http://www.dpreview.com/reviews/canona710is/

Lycka till med ditt val. Nu måste jag jobba lite.

Ha en bra dag / Joacim

Det viktiga är väl att optiken är bra?

A640 tar ju bättre bilder än t.ex G5 bara för att optiken är bra.

Jag hade först en ixus 700 (klarar iso400, stor sensor, 3x zoom)

som jag tappa bort och köpte då en ixus800is (klarar iso800, mindre sensor, 4x optisk zoom, IS)

Jag kan bara säga att bilderna med ixus700 blev MYCKET bättre på alla sätt än ixus800.
Var antagligen optiken men den mindre sensorn och den kraftigare brusreduceringen hade säkert också nåt med saken att göra.

När min flickvän ville ha en kamera nu så beställde jag en Canon A620 från usa, helt ny för 1700kr inkl frakt och alla avgifter.

Robin Gyllander skrev:
Glöm inte att skaffa rysshack=)

Det gäller för några av Canons instegsmodeller på systemsidan. Dessa har saknat vissa funktioner som dyrare modeller haft för att de inte skall konkurrera med varandra. Det har gått att installera ett "rysshack" som låst upp vissa funktioner. Vad jag vet så gällde detta för Eos 300D som saknade vissa saker som fanns på 20D. Jag har alldrig hört talas om hack för digitala kompakter.

Katarina: Kul att du valde 710IS. Jag tycker att min är kanon även om det finns mindre kameror. Fast jag föredrar att kunna ställa in mer själv framför litet format. Hoppas att du blir nöjd.

/ Joacim

apple skrev:
Det gäller för några av Canons instegsmodeller på systemsidan. Dessa har saknat vissa funktioner som dyrare modeller haft för att de inte skall konkurrera med varandra. Det har gått att installera ett "rysshack" som låst upp vissa funktioner. Vad jag vet så gällde detta för Eos 300D som saknade vissa saker som fanns på 20D. Jag har alldrig hört talas om hack för digitala kompakter.

Katarina: Kul att du valde 710IS. Jag tycker att min är kanon även om det finns mindre kameror. Fast jag föredrar att kunna ställa in mer själv framför litet format. Hoppas att du blir nöjd.

/ Joacim

länk till rysshack länk

ESS skrev:
Det viktiga är väl att optiken är bra?

A640 tar ju bättre bilder än t.ex G5 bara för att optiken är bra.

Jag hade först en ixus 700 (klarar iso400, stor sensor, 3x zoom)

som jag tappa bort och köpte då en ixus800is (klarar iso800, mindre sensor, 4x optisk zoom, IS)

Jag kan bara säga att bilderna med ixus700 blev MYCKET bättre på alla sätt än ixus800.
Var antagligen optiken men den mindre sensorn och den kraftigare brusreduceringen hade säkert också nåt med saken att göra.

När min flickvän ville ha en kamera nu så beställde jag en Canon A620 från usa, helt ny för 1700kr inkl frakt och alla avgifter.

Menade G7an och inte G5an, har ingen koll på G5

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar