Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är dessa bilder oskarpa? Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Som sagt, först och främst fabriksåterställning, kameran har 5-axlig bildstabilisator så den är riktigt bra. Möjligtvis är den defekt av någon anledning.
Systemåterställning kommer inte göra någon skillnad. Det är definitivt slutartiden och handhållet som orsakat suddigheten. Står man upp är det inte alls särskilt lätt att hålla kameran så stilla som det krävs, minsta skakning bildar mycket oskärpa. Det finns såklart jätteskarpa bilder tagna handhållet på längre tider och samma brännvidd. Men det kräver övning, fler bilder per sekund och lite flyt.

Mitt tips är att fota på "A", dvs bländarprio. Ställ därefter in bländaren till önskat värde, oftast det lägsta, dvs. så stor/öppen bländare som möjligt, och reglerna därefter ISO till ett värde som ger en slutartid som passar situationen.
 
Senast ändrad:
Det har varit kloka råd här. Jag skulle som föreslagits dubbelkollat att bildstabillseringen är påslagen och att hålla kameran stabil. Kameran tror jag har AUTO-ISO och möjligen kan du ställa in längsta möjliga slutartid den skall använda innan ISO höjs. Beakta dock mer brus vid högre ISO. Det skall gå att handhållna vid 400mm och 1/125 SEK med stabiliseringen på.

I första hand ser det ut som skakningsoskärpa men det går inte att utesluta felfokus eller att objektivet fått en smäll och något limselement är ur läge. Smetighet mer i det lodräta planet som här kan tala för alla tre men börja med att kolla skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.