Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är dessa bilder oskarpa? Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tips.

Nej, allt blir inte oskarpt men jag tycker generellt att det aldrig blir de här riktigt skarpa bra bilderna om jag nu inte ställer upp kameran inomhus och fotar på ett stillastående objekt under bra ljus. Vad som hänt när jag fotade rådjuren var att jag använt ett mycket litet fokusområde, en enda "ruta" och att det möjligen orsakade att det inte gick att få bra fokus på själva rådjuret och sen en mer "blurrig" bakgrund.

Tack för uppmuntran om att även erfarna fotografer kan komma hem med den typ av bilder som jag visade.

Förutom fokusområdet som var allt för litet så vet jag inte vad som hänt i övrigt, jag bifogar en bild som jag tog från precis samma ställe men ut över skärgården och den bilden är åtminstone bättre.

Är det bara dessa bilder som blev oskarpa? Eller blir allt du tar på oskarpt?

Om bara dessa, så beror det antagligen på någon eller flera av de orsaker som skrivits om i föregående svar.

T ex: Kan ibland (speciellt i dåligt ljus, eller dålig kontrast där kameran fokuserar) vara svår för kameran att hitta fokus.

Generellt är det väl bra, som föreslagits, att använda högre ljuskänslighet (ISO) om nu bilden togs i skymning. Fotografering av djur kan också kräva kort exponeringstid eftersom de sällan står stilla. 1/125 är nog inte optimalt i detta fall även om det inte borde orsaka dålig skärpa över hela bilden.

Men din fråga är lite svår att svara på utan att veta mera parametrar/förutsättningar, och utan att kunna felsöka.

Även erfarna fotografer tar liknande bilder ibland (men visar inte gärna upp dom).

Hälsningar Jörgen
 

Bilagor

  • P1260797.JPG
    P1260797.JPG
    7 MB · Visningar: 9
Tack för tips.

Bildstabilseringen var påslagen vid fototillfället och även auto-ISO. Felfokus har jag kunnat konstatera i efterhand då jag valt ett mycket litet fokusområde, en enda "ruta" och fokus har antagligen hamnat vid sidan av rådjuret. Vad jag vet har objektivet inte fått någon smäll och jag tog foton ut över skärgården från precis samma ställe som jag fotade rådjuret och då blev bilderna långt bättre.
Den bilden såg skarp och fin ut
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.