.Z.
Aktiv medlem
Förmodligen ännu mer men då hade man ju svårare att skylla på kameran...Makten skrev:
Du tror inte att den existerade även innan AF då? :-D
//Larsa
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förmodligen ännu mer men då hade man ju svårare att skylla på kameran...Makten skrev:
Du tror inte att den existerade även innan AF då? :-D
Goran skrev:
och betamax var bättre än VHS,
men vad hjälpte det?
..och helt plötsligt så hävdar alla Pentaxiter att det är omöjligt att ta fotografiska bilder utan bildstabilisering...
men det e gamla nyheter nu..pass upp..
tillverkare NNCC (hört från säker källa) släpper snart ett kamerahus med en inbyggd Phazer som fryser motivet också,
mycket bättre för små snabbrörliga barn och hundar, där bildstabilisering har ringa eller ingen effekt.
=) =)
FotoGunnar skrev:
Det är väl ganska konstigt att det överhuvud taget var möjligt att ta några som helst fotografier innan de digitala systemkamerorna med bildstabilisator dök upp. Skall man gå efter hur tongångarna går på FS så torde det ha varit en total omöjlighet att få en enda bild.
Var har jag (eller någon annan) skrivit att det inte gick att fota innan man hade digitalkameror med AS då? Nä, just det.FotoGunnar skrev:
Anders:
Jag är inte det minsta avundsjuk på er prylfixerade. "Prylbögeriet" är något som jag aldrig har förstått och förhoppningsvis ej heller kommer att förstå. Dessutom var har jag skrivit att det är fel med tekniska hjälpmedel? Kan du visa på var?
Under det dryga halvsekel som fotograferandet har funnits med i min tillvaro har jag klarat mig bra utan att behöva fixera mig på en massa prylar. Dagens ohämmade övertro på en massa finesser och på det digitala är egentligen ganska makaber. Bilderna blir inte bättre bara för att kamerorna är späckade med en massa underbara finesser. Och att den digitala fotografins stora svaghet är dess osäkra beständighet blundas det som regel för.
Bildstabilisering i objektiv (IS & VR) har ju lovordats länge, att stabilisering i kamerahuset lovordas är väl inte så konstigt. En mycket fin uppfinning som man har extremt god nytta av!Punkk skrev:
Att det pratas mycket om bildstabilisering på FS visar väl bara att många inser att det är en viktig innovation som man har riktig nytta av.
Att kalla det prylbögeri är bara fånigt, tycker jag.
Håller med dig i allt där men vill ändå inte vara utan ASFotoGunnar skrev:
Bilderna blir inte bättre bara för att kamerorna är späckade med en massa underbara finesser. Och att den digitala fotografins stora svaghet är dess osäkra beständighet blundas det som regel för.
.Z. skrev:
Bildstabilisering i objektiv (IS & VR) har ju lovordats länge, att stabilisering i kamerahuset lovordas är väl inte så konstigt. En mycket fin uppfinning som man har extremt god nytta av!
De som inte inser fördelen med AS kan inte ha fotograferat en normal decemberdag när 800 Asa blir för lite med en 200:a, det är alltså inte bara på kvällen eller inomhus som man har nytta av det utan faktiskt även på ljusan dag mitt i sommaren ibland när man vill blända ned rejält för att få maximalt skärpedjup.
Eller så får man bära på stativet för jämnan...
//Larsa
Varför gör Canon dyra proffsobjektiv med IS om proffsen inte använder funktionen? :SProteus skrev:
AS ersätter ju knappast stativet, är man ute en hel fotodag, tidig morgon till sen kväll så frammåt kvällningen så kan det bli slutartider på en till flera sekunder, där hjälper inte AS, så stativet får åka med i fortsättningen också. För att komponera bilden är ofta stativet ett måste. Finns det konstnärer som målar i olja utan staffli?
För sport så är det enbensstativ som gäller, inte minst för att man avlastar kroppen. Snabba slutartider dessutom så AS är inte att tänka på. IS/VR i objektivet gör verkligen inte att jag vill vara utan enbensstativet.
men reportage då, nja, ofta är det snabba tider och inte sällan blixt som gäller, mitt kamerahus+objektiv väger drygt 2 kg så det är rätt stadigt i sig dessutom.
För semesterfotografen så kan det däremot vara praktiskt, dagens små lätta systemkameror som mest består av plast är svåra att hålla stadigt. Kanske kan man få 10-15% fler skarpa bilder, men mer nytta än så tro jag inte att man har av AS.
papi skrev:
Läste just i tråden bredvid om oskarpt Nikon 70-200, redan i fjärde inlägget står följande:
Mina problem är att i 99 fall av 100 så får jag oskarpa bilder på grund av för långa slutartider även vid Iso 400...800.
Hehe, intressant att du skriver människor och modeller separatProteus skrev:
ja, rör sig det man fotar så blir det så, oavsett VR/IS/AS
djur, människor, bilar, modeller, alla har dom väldigt svårt för att stå still.
Anddje skrev:
Varför gör Canon dyra proffsobjektiv med IS om proffsen inte använder funktionen? :S
Anddje skrev:
Hehe, intressant att du skriver människor och modeller separat
/Anders, som har AS, och har fotat med 210mm på 1/5 med acceptabel kvalité...
Har du jämfört själv?Proteus skrev:
AS (inte IS) är inte att tänka på skrev jag, eftersom effekten inte är tillräcklig för ett 600/4 IS som är en av de gluggar jag använder till sportfoto, senast vid VM i tyskland.
Det jag menade är att vid sport- och annan actionfotografering är det inte så stor nytta med IS/VR, eftersom du ändå strävar efter slutartider på på minst 1/500 sek helst ännu kortare.
Proteus skrev:
Kan hända har jag plåtat för mycket modeller...
ja, AS är jättebra när man fotar sina krukväxter...