Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon, Nikon eller Sonys nya?

Produkter
(logga in för att koppla)
men det e gamla nyheter nu..pass upp..
tillverkare NNCC (hört från säker källa) släpper snart ett kamerahus med en inbyggd Phazer som fryser motivet också,
mycket bättre för små snabbrörliga barn och hundar, där bildstabilisering har ringa eller ingen effekt.

Kan någon snäll översätta till svenska??? haha

Jättekul med så många svar och åsikter! :) Ska iväg och kika på lite kameror nu här. Tack för alla råden

Goran skrev:
och betamax var bättre än VHS,
men vad hjälpte det?

..och helt plötsligt så hävdar alla Pentaxiter att det är omöjligt att ta fotografiska bilder utan bildstabilisering...

men det e gamla nyheter nu..pass upp..
tillverkare NNCC (hört från säker källa) släpper snart ett kamerahus med en inbyggd Phazer som fryser motivet också,
mycket bättre för små snabbrörliga barn och hundar, där bildstabilisering har ringa eller ingen effekt.

=) =)

Så skulle det se ut!!!

Det är väl ganska konstigt att det överhuvud taget var möjligt att ta några som helst fotografier innan de digitala systemkamerorna med bildstabilisator dök upp. Skall man gå efter hur tongångarna går på FS så torde det ha varit en total omöjlighet att få en enda bild. :)

FotoGunnar skrev:
Det är väl ganska konstigt att det överhuvud taget var möjligt att ta några som helst fotografier innan de digitala systemkamerorna med bildstabilisator dök upp. Skall man gå efter hur tongångarna går på FS så torde det ha varit en total omöjlighet att få en enda bild. :)

Jag tyckte vi avslutade den diskussionen lite längre upp i tråden, klart att det gick, men vad är fel på tekniska hjälpmedel?
Kör du en bil med styrservo, hastighetsmätare och bränslemätare? Det är väl onödigt, det går ju alldeles utmärkt utan! Varför har du 5 växlar? det räcker ju med en! 6 cylindrar? varför? en funkar utmärkt.

Ni är bara avundsjuka på våra fina kamerahus med AS ;)

Nej ingen har väl påstått att det inte går att fotografera utan SR/AS men varför välja bort möjligheten att kunna ta bilder som annars inte kunnat tas?

Sedan att genomsnittsISOt kanske sjunker ett steg eller två i dåligt ljus är ju heller inte så dumt.

Anders:

Jag är inte det minsta avundsjuk på er prylfixerade. "Prylbögeriet" är något som jag aldrig har förstått och förhoppningsvis ej heller kommer att förstå. Dessutom var har jag skrivit att det är fel med tekniska hjälpmedel? Kan du visa på var?
Under det dryga halvsekel som fotograferandet har funnits med i min tillvaro har jag klarat mig bra utan att behöva fixera mig på en massa prylar. Dagens ohämmade övertro på en massa finesser och på det digitala är egentligen ganska makaber. Bilderna blir inte bättre bara för att kamerorna är späckade med en massa underbara finesser. Och att den digitala fotografins stora svaghet är dess osäkra beständighet blundas det som regel för.

FotoGunnar skrev:
Anders:

Jag är inte det minsta avundsjuk på er prylfixerade. "Prylbögeriet" är något som jag aldrig har förstått och förhoppningsvis ej heller kommer att förstå. Dessutom var har jag skrivit att det är fel med tekniska hjälpmedel? Kan du visa på var?
Under det dryga halvsekel som fotograferandet har funnits med i min tillvaro har jag klarat mig bra utan att behöva fixera mig på en massa prylar. Dagens ohämmade övertro på en massa finesser och på det digitala är egentligen ganska makaber. Bilderna blir inte bättre bara för att kamerorna är späckade med en massa underbara finesser. Och att den digitala fotografins stora svaghet är dess osäkra beständighet blundas det som regel för.
Var har jag (eller någon annan) skrivit att det inte gick att fota innan man hade digitalkameror med AS då? Nä, just det.

Är man prylbög för att man har en kamera med AS? Är man inte lika mycket prylbög då om man har en kamera med ISO 3200? Eller en kamera som klarar 1/12000s slutartid.

Att det pratas mycket om bildstabilisering på FS visar väl bara att många inser att det är en viktig innovation som man har riktig nytta av.
Att kalla det prylbögeri är bara fånigt, tycker jag.

Punkk skrev:
Att det pratas mycket om bildstabilisering på FS visar väl bara att många inser att det är en viktig innovation som man har riktig nytta av.
Att kalla det prylbögeri är bara fånigt, tycker jag.
Bildstabilisering i objektiv (IS & VR) har ju lovordats länge, att stabilisering i kamerahuset lovordas är väl inte så konstigt. En mycket fin uppfinning som man har extremt god nytta av!

De som inte inser fördelen med AS kan inte ha fotograferat en normal decemberdag när 800 Asa blir för lite med en 200:a, det är alltså inte bara på kvällen eller inomhus som man har nytta av det utan faktiskt även på ljusan dag mitt i sommaren ibland när man vill blända ned rejält för att få maximalt skärpedjup.

Eller så får man bära på stativet för jämnan...

//Larsa

FotoGunnar skrev:
Bilderna blir inte bättre bara för att kamerorna är späckade med en massa underbara finesser. Och att den digitala fotografins stora svaghet är dess osäkra beständighet blundas det som regel för.
Håller med dig i allt där men vill ändå inte vara utan AS:)

Innan jag köpte min Dynax 7D så körde jag helmanuellt med lös ljusmätare & tre fasta objektiv samt oftast med stativ, funkar det också men det ena utesluter ju inte det andra.

//Larsa

.Z. skrev:
Bildstabilisering i objektiv (IS & VR) har ju lovordats länge, att stabilisering i kamerahuset lovordas är väl inte så konstigt. En mycket fin uppfinning som man har extremt god nytta av!

De som inte inser fördelen med AS kan inte ha fotograferat en normal decemberdag när 800 Asa blir för lite med en 200:a, det är alltså inte bara på kvällen eller inomhus som man har nytta av det utan faktiskt även på ljusan dag mitt i sommaren ibland när man vill blända ned rejält för att få maximalt skärpedjup.

Eller så får man bära på stativet för jämnan...

//Larsa

AS ersätter ju knappast stativet, är man ute en hel fotodag, tidig morgon till sen kväll så frammåt kvällningen så kan det bli slutartider på en till flera sekunder, där hjälper inte AS, så stativet får åka med i fortsättningen också. För att komponera bilden är ofta stativet ett måste. Finns det konstnärer som målar i olja utan staffli? ;)

För sport så är det enbensstativ som gäller, inte minst för att man avlastar kroppen. Snabba slutartider dessutom så AS är inte att tänka på. IS/VR i objektivet gör verkligen inte att jag vill vara utan enbensstativet.

men reportage då, nja, ofta är det snabba tider och inte sällan blixt som gäller, mitt kamerahus+objektiv väger drygt 2 kg så det är rätt stadigt i sig dessutom.

För semesterfotografen så kan det däremot vara praktiskt, dagens små lätta systemkameror som mest består av plast är svåra att hålla stadigt. Kanske kan man få 10-15% fler skarpa bilder, men mer nytta än så tro jag inte att man har av AS.

Proteus skrev:
AS ersätter ju knappast stativet, är man ute en hel fotodag, tidig morgon till sen kväll så frammåt kvällningen så kan det bli slutartider på en till flera sekunder, där hjälper inte AS, så stativet får åka med i fortsättningen också. För att komponera bilden är ofta stativet ett måste. Finns det konstnärer som målar i olja utan staffli? ;)

För sport så är det enbensstativ som gäller, inte minst för att man avlastar kroppen. Snabba slutartider dessutom så AS är inte att tänka på. IS/VR i objektivet gör verkligen inte att jag vill vara utan enbensstativet.

men reportage då, nja, ofta är det snabba tider och inte sällan blixt som gäller, mitt kamerahus+objektiv väger drygt 2 kg så det är rätt stadigt i sig dessutom.

För semesterfotografen så kan det däremot vara praktiskt, dagens små lätta systemkameror som mest består av plast är svåra att hålla stadigt. Kanske kan man få 10-15% fler skarpa bilder, men mer nytta än så tro jag inte att man har av AS.
Varför gör Canon dyra proffsobjektiv med IS om proffsen inte använder funktionen? :S

papi skrev:
Läste just i tråden bredvid om oskarpt Nikon 70-200, redan i fjärde inlägget står följande:

Mina problem är att i 99 fall av 100 så får jag oskarpa bilder på grund av för långa slutartider även vid Iso 400...800.

ja, rör sig det man fotar så blir det så, oavsett VR/IS/AS

djur, människor, bilar, modeller, alla har dom väldigt svårt för att stå still.

Proteus skrev:
ja, rör sig det man fotar så blir det så, oavsett VR/IS/AS

djur, människor, bilar, modeller, alla har dom väldigt svårt för att stå still.
Hehe, intressant att du skriver människor och modeller separat ;)

Men det är väldigt ofta, speciellt med teleobjektiv, svårt med rörelseoskärpan, det finns massor med trådar om "Hjälp, det blir inte skarpt" där personen har haft en för lång tid och skakat, och svaret blir "du kan inte ha under 1/brännvidden i tid, då kommer du få skakningsoskärpa"

/Anders, som har AS, och har fotat med 210mm på 1/5 med acceptabel kvalité...

Anddje skrev:
Varför gör Canon dyra proffsobjektiv med IS om proffsen inte använder funktionen? :S

AS (inte IS) är inte att tänka på skrev jag, eftersom effekten inte är tillräcklig för ett 600/4 IS som är en av de gluggar jag använder till sportfoto, senast vid VM i tyskland.

Det jag menade är att vid sport- och annan actionfotografering är det inte så stor nytta med IS/VR, eftersom du ändå strävar efter slutartider på på minst 1/500 sek helst ännu kortare.

Anddje skrev:
Hehe, intressant att du skriver människor och modeller separat ;)

/Anders, som har AS, och har fotat med 210mm på 1/5 med acceptabel kvalité...

Kan hända har jag plåtat för mycket modeller...
:)

ja, AS är jättebra när man fotar sina krukväxter...

Proteus skrev:
AS (inte IS) är inte att tänka på skrev jag, eftersom effekten inte är tillräcklig för ett 600/4 IS som är en av de gluggar jag använder till sportfoto, senast vid VM i tyskland.

Det jag menade är att vid sport- och annan actionfotografering är det inte så stor nytta med IS/VR, eftersom du ändå strävar efter slutartider på på minst 1/500 sek helst ännu kortare.
Har du jämfört själv?

Edit, hittade tråden:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61215

Patrick Pihl skrev:

"Citerar Per-Anders Jansson ang de olika bildstabiliseringarnas effektivitet.

Jag har haft en KM 7D och har nu en Nikon D200 + 70-200VR och måste säga att jag gillar KM:s lösning bättre. Det är närmast störande att behöva vänta en halv sekund innan VR har låst i objektivet. För min del ser jag ingen fördel i att bilden är stabiliserad i sökaren.
Med min 7D använde jag allt från 19mm till 400 + 1,4x konverter (motsvarar 840mm). Det gick att få skarpa bilder ned till 1/200 eller ännu lägre ibland med den kombinationen, blev det oskärpa var det ofta motivet som rörde sig. Med andra ord så kompenserar KM:s teknik för själva skakningen, funkar lika bra på alla brännvidder.

På min nya Nikonkamera upptäckte jag att jag fick skakningsoskärpa även på mycket korta brännvidder (utan VR), jag hade vant mig vid att aldrig behöva tänka på slutartiderna.

Om man jämför effektiviteten på antiskaken så missar Nikon något oftare i mitt tycke, men det funkar fortfarande bra."

Senast ändrad:
Tycker det är väldigt mycket tjat om att IS är mycket bättre än AS i många trådar, verkar lite som om de som är inköpta i ett system som inte har och inte kommer göra hus med AS försöker övertala sig själva att AS är skit som man inte vill ha ändå.

Ni kan vara lugna, nästa gång det är dags för bajonettbyte av någon anledning kommer säkert C&N skaffa AS med :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar