Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommer G11 bli fotografens nya kompaktkamera med sänkt mp men bättre brus? vad säger ni, kommer ni slänga er G10 nu?
är sugen på en G11 men kanske är G10 ett bättre val?

De e nog dumt å köpa en G11...
För det kommer snart en G12:a.. ;)
Å efter den sannolikt en G13..?
Eller så hoppar dom över nr 13 och går direkt på Canon G14!?

Jag brukar behålla fungerande grejer ett tag, haft min Leica M6 i tjugo år, så jag behåller nog min Canon G10 ett tag till! :)
För den tar skarpa kort!
Och det räcker för mig! :)
B)
 
Så länge GXX kameran behåller den storlek på sensor som de har idag kommer det inte hända så mycket med bildkvalitén. G9 eller G10 eller en kommande G11 är bara marginellt bättre än sin föregångare.
För den som kan kontrollera sitt inbyggda ha begär kan det nog finnas intressanta kompaktkameror om några år.
En kamera med APS-C sensor, hyfsad optik och sökare. Kanske t.o.m. utbytbar optik som är kompakt.
Vi har sett de första stapplande stegen i den här riktningen men nu behövs att tid och konkurrens får verka för att vi skall få fram alternativ som är riktigt bra. Jag tror att man förr eller senare kommer prova att göra en Leica men med moderna medel. Det vill säga man skippar den dyra mätsökaren och ersätter den med AF eller manuell fokus men någon elektronisk lösning.
Tills dess behåller jag min G9 som slit och släng kamera som får vara med när jag inte vill riskera att mina dSLR-kameror drunknar vid kajakpaddling eller att jag behöver något som går ner i fickan.
I dagsläget är skillnaden i bildkvalitet så stor att en GXX bara blir en nödlösning mot en fullformatskamera.
 
Den stora snackisen i amerikanska forum är inte G11, utan S90. Kamerorna har börjat säljas o bilder läggs upp. Det mesta ser positivt ut. De flesta är inne på att kameran är minst lika bra som LX3 (och klart bättre på höga iso), men mycket mindre o lättare. http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010

de intresserade kan ju titta på inläggen från Tom Hoots eller ebrandon

Han har tagit trevliga bilder, dock inga i motljus.
Det fanns jämförelse på hög-ISO också.
S90 verkar exponera lite ljusare än LX3. För varje LX3-bild fanns det förutom Sony WX1 2 st. Canon S90-bilder varav en exp. kompensation -0,3 vilket liknar LX3 Undrar om G11 epxonerar som S90.
 
Skriver inlägget med ena handen då jag har en G11 i den andra.

Känns skön att hålla i. Knapparna sitter där jag tycker de borde sitta. Återstår bara det där med hur bilderna blir...
 
Gf1

Så länge GXX kameran behåller den storlek på sensor som de har idag kommer det inte hända så mycket med bildkvalitén. G9 eller G10 eller en kommande G11 är bara marginellt bättre än sin föregångare.
För den som kan kontrollera sitt inbyggda ha begär kan det nog finnas intressanta kompaktkameror om några år.
En kamera med APS-C sensor, hyfsad optik och sökare. Kanske t.o.m. utbytbar optik som är kompakt.
Vi har sett de första stapplande stegen i den här riktningen men nu behövs att tid och konkurrens får verka för att vi skall få fram alternativ som är riktigt bra. Jag tror att man förr eller senare kommer prova att göra en Leica men med moderna medel. Det vill säga man skippar den dyra mätsökaren och ersätter den med AF eller manuell fokus men någon elektronisk lösning.
Tills dess behåller jag min G9 som slit och släng kamera som får vara med när jag inte vill riskera att mina dSLR-kameror drunknar vid kajakpaddling eller att jag behöver något som går ner i fickan.
I dagsläget är skillnaden i bildkvalitet så stor att en GXX bara blir en nödlösning mot en fullformatskamera.

Även om Lumix GF1 kostar lite mer så är denna kamera en
bättre ersättare än en G11...
Sålde min G9 och köper GF1 istället.
 
Även om Lumix GF1 kostar lite mer så är denna kamera en
bättre ersättare än en G11...
Sålde min G9 och köper GF1 istället.

Nu var det inte en liten förbättring jag hoppades på. MIn D5MKII är fortfarande hästlängder ifrån vad din Lumix GF1 kan åstadkomma.
Jag pratar om en kamera som kan mäta sig med t.ex. 7D vad gäller bildkvalité men i övrigt som en mätsökarkamera men utan mätsökare.
Samtidigt i ett format som är motsvarande dagens Gxx kameror.
 
Nu var det inte en liten förbättring jag hoppades på. MIn D5MKII är fortfarande hästlängder ifrån vad din Lumix GF1 kan åstadkomma.
Jag pratar om en kamera som kan mäta sig med t.ex. 7D vad gäller bildkvalité men i övrigt som en mätsökarkamera men utan mätsökare.
Samtidigt i ett format som är motsvarande dagens Gxx kameror.

Ja det dröjer nog några år till...
Än så länge får man nog inte bättre kompakt än GF1
 
De e nog dumt å köpa en G11...
För det kommer snart en G12:a.. ;)
Å efter den sannolikt en G13..?
Eller så hoppar dom över nr 13 och går direkt på Canon G14!?

Jag brukar behålla fungerande grejer ett tag, haft min Leica M6 i tjugo år, så jag behåller nog min Canon G10 ett tag till! :)
För den tar skarpa kort!
Och det räcker för mig! :)
B)

Jag behåller också min lx3:a ett bra tag till. Den funkar utmärkt på 800 asa. Snyggt och rått om man drar upp kontrasten. Jag fotar till och med i dagsljus med 800 för att få råare bilder. Men smaken är ju som baken när det gäller brus och korn, eller vad säger du bengan. G11 har nog också ett snyggt brus på 800 asa kan man ju hoppas.
 
Jag behåller också min lx3:a ett bra tag till. Den funkar utmärkt på 800 asa. Snyggt och rått om man drar upp kontrasten. Jag fotar till och med i dagsljus med 800 för att få råare bilder. Men smaken är ju som baken när det gäller brus och korn, eller vad säger du bengan. G11 har nog också ett snyggt brus på 800 asa kan man ju hoppas.

Då är det inbyggda ND filtret kalas, som tex G11an har, att använda så man slipper en för överexponerad bild. Men jag antar att du ändrar bara bländaröppning.

mvh
 
tja

Knävligt detta med kameror nu för tiden med alla sensorstorlekar och olika menysystem och pilliga knappar o rattar o nya modeller och rawkonverterare som måste uppgraderas, och skulle inte det räcka, så måste man ha dator och mjukvara och backupdiskar och terminalglasögon och kalibrera skärmar och skrivare och bli stressad och sluta använda normala meningsuppbyggnader...
 
Knävligt detta med kameror nu för tiden med alla sensorstorlekar och olika menysystem och pilliga knappar o rattar o nya modeller och rawkonverterare som måste uppgraderas, och skulle inte det räcka, så måste man ha dator och mjukvara och backupdiskar och terminalglasögon och kalibrera skärmar och skrivare och bli stressad och sluta använda normala meningsuppbyggnader...

Den analoga tiden hade sina baksidor den också.
När labbet förstörde filmerna
Handla film, lämna på labbet.
Förstoringsapparat som krånglar,färgmaskin som krånglar.
Repor på filmen.
Tror dock att det är dyrare i dag.....
 
Det verkar tunnt med tester av G11.

Den kan mycket väl vara kompromissen jag söker mellan kompaktkamera och DSLR och till anständigt pris.
Julklapp kanske? Ja tack :)
 
Det verkar tunnt med tester av G11.

Den kan mycket väl vara kompromissen jag söker mellan kompaktkamera och DSLR och till anständigt pris.
Julklapp kanske? Ja tack :)

Som jag tidigare nämt, så finns det en hel del användartester (med bildexempel) i amerikanska forum. I vissa fall känns de minst lika seriösa som s.k proffsrecencenter.
 
Knävligt detta med kameror nu för tiden med alla sensorstorlekar och olika menysystem och pilliga knappar o rattar o nya modeller och rawkonverterare som måste uppgraderas, och skulle inte det räcka, så måste man ha dator och mjukvara och backupdiskar och terminalglasögon och kalibrera skärmar och skrivare och bli stressad och sluta använda normala meningsuppbyggnader...

Många har faktiskt ständiga inflammationer i händer, axlar av datajobbet, Raw-behandla 800 bilder på söndags kvällen, jag har visst distans till min hobby jag. Det var lättare att åka runt jorden på 60-talet. /Bengt.
 
Håller med!

Så länge GXX kameran behåller den storlek på sensor som de har idag kommer det inte hända så mycket med bildkvalitén. G9 eller G10 eller en kommande G11 är bara marginellt bättre än sin föregångare.
För den som kan kontrollera sitt inbyggda ha begär kan det nog finnas intressanta kompaktkameror om några år.
En kamera med APS-C sensor, hyfsad optik och sökare. Kanske t.o.m. utbytbar optik som är kompakt.
Vi har sett de första stapplande stegen i den här riktningen men nu behövs att tid och konkurrens får verka för att vi skall få fram alternativ som är riktigt bra. Jag tror att man förr eller senare kommer prova att göra en Leica men med moderna medel. Det vill säga man skippar den dyra mätsökaren och ersätter den med AF eller manuell fokus men någon elektronisk lösning.
Tills dess behåller jag min G9 som slit och släng kamera som får vara med när jag inte vill riskera att mina dSLR-kameror drunknar vid kajakpaddling eller att jag behöver något som går ner i fickan.
I dagsläget är skillnaden i bildkvalitet så stor att en GXX bara blir en nödlösning mot en fullformatskamera.

Håller med dig fullt ut.
Göran
 
hej på er fotosidan.se

Hoppas inte detta inlägget blir för mycket offtopic.

jag är helt ny på sidan och nästan helt färsk när det gäller fotografering. jag äger en canon ixus sedan några år tillbaka. har kört på autoläge fram tills för några månader sedan.

kände att jag behövde få bättre koll på kameran och dess inställningar. så jag läste på lite och tog några promenader för att testa lite inställningar. jag fastnade direkt och tycker verkligen fottandet har fått en ny mening.

nu till min fråga. efter att ha utforskat min nuvarande canon ixus så känner jag att att jag vill ha lite större utmaning och samtidigt möjligtheten att bli mera kreativ.

den största anledningen till varför jag inte vill hoppa på en DSLR kamera är pga storleken. att ha en hyffsat lätt transporterad kamera är verkligen viktigt för mig. men samtidigt kanske det kommer begränsa mig?

om jag väljer kompakt kamera igen är G11 ett bra val? eller är skillnaden mot min nuvarande Ixus inte tillräckligt stor för att motivera ett köp?
 
Bildkvalitén mellan en Ixus och en G11 är inte enorm. Den stora skillnaden är att i Ixus sitter en liten inbyggd Japan och bestämmer färgtemperatur, färgmättnad och mycket mer.
I G11 kan man fota i Raw och själv styra hur man vill att en bild skall se ut. Detta kräver givetvis att man lärt sig raw-framkallning.
Sedan har G11 en mängd manuella funktioner som kan styras av användaren.
För den som redan kan fota så är detta till stor hjälp.
Så för mig är Canon GXX kameror en paradox. Den är en lösning för den som vet vad han sysslar med och ett komplement till en dXLR. Det gäller att känna till den lilla sensorns begränsningar och hålla sig inom dessa. G11 är inge dSLR utan långt ifrån.
För den som vill lära sig att fotografera så kommer den nog mest vara till besvikelse. Den gamla Ixusen skulle ofta tagit lika bra bilder.
Jag har själv en G9 och den kan prestera bra under rätt förhållanden. Det finns också goda själ till varför jag oftast väljer att släpa på mina större kameror.
 
okej så enligt dig är "uppgraderingen" inte tillräckligt motiverad. då får jag väl fotta vidare med min Ixus tills jag känner att hoppet till systemkamera är mera motiverat kanske.
 
okej så enligt dig är "uppgraderingen" inte tillräckligt motiverad. då får jag väl fotta vidare med min Ixus tills jag känner att hoppet till systemkamera är mera motiverat kanske.

Vad du kan göra är att hacka din Ixus. Då får du i nästan samma funktioner som en G11. Tyvärr lite mer omständligt att hantera raw-filer.
Se om det inte finns CHDK hack för din Ixus. Den slår i princip på alla funktioner som en GXX har. Se om du är nöjd.
Om du är nöjd så skaffa G11 som ger samma sak men enklare.
Om inte skaffa dig en dSLR.
 
Bildkvalitén mellan en Ixus och en G11 är inte enorm. Den stora skillnaden är att i Ixus sitter en liten inbyggd Japan och bestämmer färgtemperatur, färgmättnad och mycket mer.
I G11 kan man fota i Raw och själv styra hur man vill att en bild skall se ut. Detta kräver givetvis att man lärt sig raw-framkallning.
Sedan har G11 en mängd manuella funktioner som kan styras av användaren.
För den som redan kan fota så är detta till stor hjälp.
Så för mig är Canon GXX kameror en paradox. Den är en lösning för den som vet vad han sysslar med och ett komplement till en dXLR. Det gäller att känna till den lilla sensorns begränsningar och hålla sig inom dessa. G11 är inge dSLR utan långt ifrån.
För den som vill lära sig att fotografera så kommer den nog mest vara till besvikelse. Den gamla Ixusen skulle ofta tagit lika bra bilder.
Jag har själv en G9 och den kan prestera bra under rätt förhållanden. Det finns också goda själ till varför jag oftast väljer att släpa på mina större kameror.

Skillnaden Ä R stor, riktigt stor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.