Ungen tycker den är "skitbra", som det heter på tonåriska, och då oavsett om det är ISO 80 eller 3200 som behövdes. Hon har antagligen helt andra förväntningar än vad de flesta som glor här har.
Vilket ju bara visar att G11 visst kan glädja någon.
Eftersom jag inte äger en G11 utan en G9 så utgår jag från mina erfarenheter. En del tycker ju att G9 var den bästa kompromissen mellan storlek och bildkvalitet.
Det finns inte ens något i G10 och G11 som ens skulle få mig att överväga att uppgradera. Samtliga är ljusår bakom mina dSLR kameror. Om man man knappat in någon minut i de senaste modellerna så är det i princip lika långt kvar. Å andrs sidan tycker jag dessa kameror fyller en marknadsnich.
Beroende på våra erfarenheter så bedömer vi nog dessa kameror väldigt olika.
Om man kommer från en vanlig Ixus så kan en G11 vara ett ordentligt lyft. Jag har kört hackade Ixus kameror. De är i princip lika bra som en G9 men det ett längre arbetsflöde till en bra bild och inget för den som inte vill lägga ner en del tid. Både hackade Ixus och GXX kräver att man har en grundkunskap i fotografering.
Om man förstår att utnyttja möjligenheten till manuella inställningar och fotar i Raw så ger dessa kameror en fördel. De som förstår detta är väl oftast de som har fotat en hel del och redan äger en dSLR.
För den som inte vet hur en raw-bild ser ut från en modern dSLR på 3200 ISO kan nog resultatet från G11 vara OK.
För den som vet, är resultatet en katastrof.
Tycker ändå det finns situationer där en avancerad kompakt har ett berättigande. Situationer där en stor och skrymmande dSLR är besvärande. Skidåkning t.ex. Jag fotar ofta när jag är i alperna. Jag ramlar inte ofta och får räkna det i gånger per vecka. Men jag har ramlat framåt med en Canon 1DMKIIN innanför jackan. Det gör ont i revbenen kan jag lova. Eller att åka ner för en puckelpist några hundra meter för att kunna ta en bild. En dSLR med ett 70-200/2,8 dunkar en så mycket att man får blåmärken. En någorlunda potent kamera i fickan gör mindre ont.
Det finns också situationer när man inte vill visa upp stora dyra prylar. Besöker man en Favela i Rio så är en G9 betydligt säkrare än en 5DMII.
Eller om man paddlar kajak är det mycket enklare med den lilla G9 än hantera en stor dSLR. Skulle man sedan få bada så gråter man mindre om man dränkt en G9 för 4000 än om man badat sin 5DNKII plus ett objektiv för minst 10 000.
Visst är alltid bildkvalitén bättre på en "riktig" men det finns situationer där en avancerad kompakt har sina förtjänster.