Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Dina frågor kan du få svar på hos Cyberphotos hemsida. Där kan du också jämföra tvåmodeller med varandra.

http://www.cyberphoto.se/

Eh.. hur då?
Jag har allt varit på den sidan och en hel del andra. Det kanske är så att det framgår för ett proffs men jag fattar inte allting. Exempelvis genom att läsa här har jag fattat att "titthålet" fungerar olika (heter väl optisk sökare om jag fattat det hela rätt?) och då blev jag osäker på om det var så himla bra med det ändå.

Edit: Okej, hittade nu att om jag tillät sidan för script etc så kunde man jämföra 2 kameror på tekniska fliken. Tack för det, blir lättare att läsa då.
 
Senast ändrad:
Drullade förbi en G11 med 8 GB Extreme III för 4000, så jag slog till. Tänkte att det kan det väl vara värt för att prova den.

Örk vad oduglig den är!

Det går ju inte att hålla i fanskapet utan att man trycker på en knapp man inte tänkte trycka på.
Det går inte att rulla på hjulet utan att man råkar trycka in det och börjar ändra blixtinställningar och sånt.
Det finns en blixtsko, men det går inte att sätta på en riktig blixt utan att kameran tippar upp och ner, för man har inget att hålla emot med.
Ska man försöka följa med något som rör sig måste man använda den optiska sökaren, för displayen blir svart en god stund efter varje bild. Men den optiska sökaren är ett ynkligt hål att glo i, och inte kan man se var kameran försöker fokusera, eller om den lyckas, heller.

Gav den raskt till dottern, som blev själaglad, för hon tycker den är jättebra. Hon använde kameran i mobilen tidigare...

Det får allt vara bra omöjligt att ta med 7D:n för att G11 ska komma i fråga.
 
Drullade förbi en G11 med 8 GB Extreme III för 4000, så jag slog till. Tänkte att det kan det väl vara värt för att prova den.

Örk vad oduglig den är!

Det går ju inte att hålla i fanskapet utan att man trycker på en knapp man inte tänkte trycka på.
Det går inte att rulla på hjulet utan att man råkar trycka in det och börjar ändra blixtinställningar och sånt.
Det finns en blixtsko, men det går inte att sätta på en riktig blixt utan att kameran tippar upp och ner, för man har inget att hålla emot med.
Ska man försöka följa med något som rör sig måste man använda den optiska sökaren, för displayen blir svart en god stund efter varje bild. Men den optiska sökaren är ett ynkligt hål att glo i, och inte kan man se var kameran försöker fokusera, eller om den lyckas, heller.

Gav den raskt till dottern, som blev själaglad, för hon tycker den är jättebra. Hon använde kameran i mobilen tidigare...

Det får allt vara bra omöjligt att ta med 7D:n för att G11 ska komma i fråga.

Visst ger G9(G10/G11 ett visst komiskt intryck med en 580-blixt. Ser ber ut som en labil blixthållare för skyltning av blixten. Men det fungerar.

Jag vet inte hur stora händer du har, Anders (eller om tummen sitter mitt i handen:):), men jag har upplevt samma sak fast vant mig.

Bildresultatet ger i vissa handhavandesituationer ett som är likvärdigt med en hyfsad 6-8 mp dslr på lågiso. Pga det större skärpedjupet kan största bländaröppning ofta användas vilket ger kortare tider vid de lägre iso man är tvungen att använda för att få maxresultat.

Jag är nöjd med min G10, trots allt. Men om det finns något som jag retar mig på rejält så är det den optiska sökarens visning. Ibland får man känslan av att den visar en bråkdel av den verkliga bildytan. Använder man glasögon blir det ännu mer påtagligt. Men hellre "tittspringan" än ingen optisk sökare alls. Olympus Pen har ju trots sin storlek och 4/3 sensor ingen optisk sökare alls (förutom en lös som enbart passar till kamerans pancakevidvinkel).

Kul att göra sin dotter lycklig på Fars Dag:)
 
Visst är jag långfingrad, men det är nog mer det att tassarna är vana vid något i stil med 40D eller 7d att hålla i. Där finns det ju i alla fall några ställen som man kan sätta fingrarna, utan att starta femtioelva oavsiktliga funktioner.
 
Vilken DSLR som helst med ett skapligt objektiv är ett bättre val.

Ja, naturligtvis. Det kan man ju räkna ut med vänstra lilltån utgående från skillnaden i sensorstorlek, om det bara handlar om den tekniska bildkvaliteten.

Poängen med en kompaktkamera är dock just att den är kompakt. Det finns en del av oss som ser det som en fördel och då kan kompromissa med andra egenskaper hos kameran.
 
Drullade förbi en G11 med 8 GB Extreme III för 4000, så jag slog till. Tänkte att det kan det väl vara värt för att prova den.

Örk vad oduglig den är!

Det går ju inte att hålla i fanskapet utan att man trycker på en knapp man inte tänkte trycka på.
Det går inte att rulla på hjulet utan att man råkar trycka in det och börjar ändra blixtinställningar och sånt.
Det finns en blixtsko, men det går inte att sätta på en riktig blixt utan att kameran tippar upp och ner, för man har inget att hålla emot med.
Ska man försöka följa med något som rör sig måste man använda den optiska sökaren, för displayen blir svart en god stund efter varje bild. Men den optiska sökaren är ett ynkligt hål att glo i, och inte kan man se var kameran försöker fokusera, eller om den lyckas, heller.

Gav den raskt till dottern, som blev själaglad, för hon tycker den är jättebra. Hon använde kameran i mobilen tidigare...

Det får allt vara bra omöjligt att ta med 7D:n för att G11 ska komma i fråga.

Kul läsning detta, för det var väl satir?
 
Kalla det vad du vill, men ungen får behålla kameran, om det är det du frågar efter.
Jag kan tänka mig att låna den om jag inte har någon möjlighet att ta med en av mina, exempelvis för att jag inte kan ha den vettigt med på en cykeltur.
 
Ja, naturligtvis. Det kan man ju räkna ut med vänstra lilltån utgående från skillnaden i sensorstorlek, om det bara handlar om den tekniska bildkvaliteten.

Poängen med en kompaktkamera är dock just att den är kompakt. Det finns en del av oss som ser det som en fördel och då kan kompromissa med andra egenskaper hos kameran.

Aj! Det var en öm lilltå:)
Det är just bildkvaliten som är en besvikelse, men ladda gärna upp en bild som övertygar mig om motsatsen.
Kameran var med på en 2-veckors vandring i Sarek nu i somras och aldrig under alla mina fjällvandringar har jag kommit hem med så få andvändbara bilder. Nä D200:an får nog hänga med nästa år istället trots mera vikt i en redan tung packning.
 
Aj! Det var en öm lilltå:)
Nejdå, Jag slog visserligen i vänster lilltå i en dörrkarm eller nåt för några veckor sen så att den blev lite blå, men det har gått över nu. ;-)

Det är just bildkvaliten som är en besvikelse, men ladda gärna upp en bild som övertygar mig om motsatsen.
Ja, och det har jag ingen invändning mot. Jag äger varken en G10 eller en G11 så jag kan inte ladda upp bilder från en sådan.

Kameran var med på en 2-veckors vandring i Sarek nu i somras och aldrig under alla mina fjällvandringar har jag kommit hem med så få andvändbara bilder. Nä D200:an får nog hänga med nästa år istället trots mera vikt i en redan tung packning.
Under rätta förhållanden kan man få helt OK bilder med en G-kamera (jag har en G7 som jag använder när det är för bökigt att släpa med en ESR). Michael Reichmann på Luminous Landscape gjorde en jämförelse mellan en Hasselblad H2 med ett Phase One P45+ på. Skillnaden i bildkvalitet, under de närapå idealiska omständigheterna var inte så stor som man kanske skulle förvänta sig.

Därmed inte sagt att en G10 kan konkurrera med ett P45+ rent generellt, utan det visar väl snarare att rätt hanterad så kan man få rätt bra resultat ur en G10.

Min invändning mot ditt påstående i inlägg #145 är att en ESR inte alltid är ett bättre val eftersom bildkvaliteten inte alltid är det primära. Ibland är bekvämligheten viktigare, och bildkvaliteten hos en G-kamera acceptabel för det ändamål man har med fotograferandet.

Att en D-ESR har bättre bildkvalitet är förstås givet, men inte hela poängen.
 
OK, jag håller med dig i ditt resonemang när det gäller kompaktkamera kontra DSLR. Jag hade nog lite höga förväntningar av G10:an när jag skaffade den. När nu G11:an har kommit visar det sig att den inte är så mycket bättre än G10:an. I vissa fall är G10:an att föredra.
Michael Reichmann på Luminous Landscape skriver:

"Obviously, you can draw your own conclusions as to what you see. What I see is that the G11 has about a one stop advantage over the G10, and both look quite good up to and including ISO 200. I never regarded ISO 400 is usable for anything except record shots on the G10, and my feeling is that while cleaner, the G11 is still too noisy at 400 for any sort of large prints. Above 400 the G11 keeps its edge over the G10, but it's a Pyrrhic victory because neither meets my criteria for acceptability at these speeds.

This all then begs the question – is the reduction in resolution from 15MP in the G10 to 10MP in the G11 worthwhile? It seems to me that if you're one of those photographers that primarily works at low ISOs the G10 may in fact be the preferable choice, while anyone that needs ISO 400 or higher will want the G11, though frankly anything over 400 starts to become iffy in my book. So, where's the advantage?

As a consequence, because the G10 is discontinued, I think that we're going to see quite a few G10s selling on Ebay at prices higher than one might expect with a new model on the scene."

Videofunktionen var kul att använda men Canon har valt att använda samma låga upplösning i G11:an som i G10:an.
 
Ungen tycker den är "skitbra", som det heter på tonåriska, och då oavsett om det är ISO 80 eller 3200 som behövdes. Hon har antagligen helt andra förväntningar än vad de flesta som glor här har.

Vilket ju bara visar att G11 visst kan glädja någon.
 
Ungen tycker den är "skitbra", som det heter på tonåriska, och då oavsett om det är ISO 80 eller 3200 som behövdes. Hon har antagligen helt andra förväntningar än vad de flesta som glor här har.

Vilket ju bara visar att G11 visst kan glädja någon.

Eftersom jag inte äger en G11 utan en G9 så utgår jag från mina erfarenheter. En del tycker ju att G9 var den bästa kompromissen mellan storlek och bildkvalitet.
Det finns inte ens något i G10 och G11 som ens skulle få mig att överväga att uppgradera. Samtliga är ljusår bakom mina dSLR kameror. Om man man knappat in någon minut i de senaste modellerna så är det i princip lika långt kvar. Å andrs sidan tycker jag dessa kameror fyller en marknadsnich.
Beroende på våra erfarenheter så bedömer vi nog dessa kameror väldigt olika.
Om man kommer från en vanlig Ixus så kan en G11 vara ett ordentligt lyft. Jag har kört hackade Ixus kameror. De är i princip lika bra som en G9 men det ett längre arbetsflöde till en bra bild och inget för den som inte vill lägga ner en del tid. Både hackade Ixus och GXX kräver att man har en grundkunskap i fotografering.
Om man förstår att utnyttja möjligenheten till manuella inställningar och fotar i Raw så ger dessa kameror en fördel. De som förstår detta är väl oftast de som har fotat en hel del och redan äger en dSLR.
För den som inte vet hur en raw-bild ser ut från en modern dSLR på 3200 ISO kan nog resultatet från G11 vara OK.
För den som vet, är resultatet en katastrof.
Tycker ändå det finns situationer där en avancerad kompakt har ett berättigande. Situationer där en stor och skrymmande dSLR är besvärande. Skidåkning t.ex. Jag fotar ofta när jag är i alperna. Jag ramlar inte ofta och får räkna det i gånger per vecka. Men jag har ramlat framåt med en Canon 1DMKIIN innanför jackan. Det gör ont i revbenen kan jag lova. Eller att åka ner för en puckelpist några hundra meter för att kunna ta en bild. En dSLR med ett 70-200/2,8 dunkar en så mycket att man får blåmärken. En någorlunda potent kamera i fickan gör mindre ont.
Det finns också situationer när man inte vill visa upp stora dyra prylar. Besöker man en Favela i Rio så är en G9 betydligt säkrare än en 5DMII.
Eller om man paddlar kajak är det mycket enklare med den lilla G9 än hantera en stor dSLR. Skulle man sedan få bada så gråter man mindre om man dränkt en G9 för 4000 än om man badat sin 5DNKII plus ett objektiv för minst 10 000.
Visst är alltid bildkvalitén bättre på en "riktig" men det finns situationer där en avancerad kompakt har sina förtjänster.
 
Märkligt detta hackande på kompakter. De som är nöjda med att kunna bära kameror i fickan kan väl få göra det? De som är nöjda med bildkvalitet hos en kompakt kan väl få vara det, utan att folk föraktfullt ser ner på små sensorer? Tror nog att de flesta som skaffar G-serien är seriösa fotografer, och i många fall, också har en DSLR, och därmed mycket medvetna om sensorernas begränsningar. Själv är jag supernöjd med att alltid ha en S90 i fickan....Hellre en tagen bild än en missad.
 
Märkligt detta hackande på kompakter. De som är nöjda med att kunna bära kameror i fickan kan väl få göra det? De som är nöjda med bildkvalitet hos en kompakt kan väl få vara det, utan att folk föraktfullt ser ner på små sensorer? Tror nog att de flesta som skaffar G-serien är seriösa fotografer, och i många fall, också har en DSLR, och därmed mycket medvetna om sensorernas begränsningar. Själv är jag supernöjd med att alltid ha en S90 i fickan....Hellre en tagen bild än en missad.
Jag velade lite mellan S90 och G11 men kom sen fram till att bildkvaliteten och fokuseringen inte var bra nog (för mig) så det skulle nog inte bli så värst roligt, snarare frustrerande. Köpte istället Panasonics GF-1 med 20/1.7 som är snarlik till en G11 i storlek & vikt men då utan optisk sökare, zoom och IS men desto snabbare af och bra bildkvalitet och t o m kort skärpedjup, mycket nöjd, roligt att fota med men har såsom alla kompakter sina begränsningar (inte vidvinkel o tele i fickformat t ex och priset är rätt högt). Det går ju att byta objektiv och filma i HD så det är ju andra plus samt att den har en del roliga inställningar som jag inte hunnit prova än (slutartidssimulering t ex). Men en G11 är förstås bättre i somliga fall så ibland undrar man om man gjort fel ;-).
mvh/Kalle
 
Märkligt detta hackande på kompakter. De som är nöjda med att kunna bära kameror i fickan kan väl få göra det? De som är nöjda med bildkvalitet hos en kompakt kan väl få vara det, utan att folk föraktfullt ser ner på små sensorer? Tror nog att de flesta som skaffar G-serien är seriösa fotografer, och i många fall, också har en DSLR, och därmed mycket medvetna om sensorernas begränsningar. Själv är jag supernöjd med att alltid ha en S90 i fickan....Hellre en tagen bild än en missad.

Vet inte om du tyckte jag var en i klagomuren Peter,
Det snackas om hur utvecklingen rusar fram. Om man tittar bakåt vet jag inte om det är ett så fantastiskt tempo. Läget är ungefär detsamma idag som för 15 år sedan.
En Minox 35 var betydligt sämre på att ta perfekta bilder än en Nikon F4 eller min Leica R3. Trots det var det ett bra alternativ sett till sin storlek ibland. Det samma gäller idag min 1DMKIIN eller 5DMKII.
Trots vår minityrarisering var Minoxen mindre, hade en bättre optisk sökare med information samt hade mindre fördröjning. I sin lilla kropp var den dessutom tvungen att ha plats både för en filmrulle och dess uppspolning i samma lilla hus. Minoxen hade precis som en Canon G9 en tendens att bränna högdagrar i jämförelse med Nikon F4. Inte särskilt stor skillnad mellan en kompakt 2009 och en 1994. Hade tyckt det var toppen om jag kunde få Minoxens optiska sökare i Canon G12.
 

Bilagor

  • _ALM8940.jpg
    _ALM8940.jpg
    98.1 KB · Visningar: 3,490
Närå, Mats. du klarade dig undan pga att du dels såg användningsområden, dels insåg att man kan genom diverse rawtrix få upp kvaliteten en smula. Jag har haft Leica, Minox o annat. Minoxen gick ner i fickan precis som min S90. Det är just där dom blir till vinnare i alla fall....Det skadar dock inte att veta begränsingarna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.