Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Sitter helt nöjd...

med min G10. Skaffade den för att få mer effektiv vidvinkel än G9:an som jag sålde. Förvisso bränner den högdagrar om man inte ser upp. Kör nästan konsekvent med -1/3 EV för att undvika detta.

Jag accepterar den lilla sensorns nackdelar eftersom det kompakta formatet gör att jag alltid kan ha kameran med mig. Det är ju så att den bästa kameran är den som har med sig när något händer eller man ser ett bra motiv. Om mina 2 FF-dslr står hemma på hyllan och jag inte haft denna utmärkta kamera med mig hade jag missat många bra motiv.

Bruset ingår liksom i konceptet kompaktkamera. Jag har printar från den i 70x50 vid iso 400 som ser helt okej ut. Vid iso 800 är den inte så kul längre, men skärpedjupet är så stort att man nästan konsekvent kör på de största bländaröppningarna och därmed försvinner behovet av höga iso.

Saknar jag något? Jo, visst! Den vinklingsbara monitorn som G11 har. Men ännu mer saknar jag en optisk sökare som visar mer. Och det gör varken de äldsta eller nyaste av G-seriens kameror.

Lite större sensor hade ju varit kanon. Men se på nya Olympus Pen! Vilken klumpig standardzoom. Men klart behaglig med den fasta pancakeoptiken. Bara fånigt att kameran helt saknar optisk sökare eller elektronisk sökare. Känns otroligt fånigt att stå och plira på en monitor med utstråckta armar i alla lägen.
 
Så för mig är Canon GXX kameror en paradox. Den är en lösning för den som vet vad han sysslar med och ett komplement till en dXLR. Det gäller att känna till den lilla sensorns begränsningar och hålla sig inom dessa. G11 är inge dSLR utan långt ifrån.

För mig är en GXX den nästan perfekta resekameran om man vill resa lätt (G7/G9 är bättre för mig än G10/G11 eftersom de förra har längre brännvidd i teleänden). Bildkvaliteten blir gott och väl tillräcklig för semesterdokumentation, och tål oftast att förstoras en hel del om man vill hänga upp något på väggen.
 
Men ännu mer saknar jag en optisk sökare som visar mer. Och det gör varken de äldsta eller nyaste av G-seriens kameror.

Vi får väl vara glada att det fortfarande finns kameror med sökare överhuvudtaget. Jag blev lite intresserad av Canon S90 (som ju ska ha samma sensor som G11 men ett lite mer ljusstarkt objektiv, åtminstone i vidvinkeländen) att ha som byxfickekamera (dvs en kamera som alltid kan vara med mig) men den har ju ingen optisk sökare. Katastrof!
 
Vi får väl vara glada att det fortfarande finns kameror med sökare överhuvudtaget. Jag blev lite intresserad av Canon S90 (som ju ska ha samma sensor som G11 men ett lite mer ljusstarkt objektiv, åtminstone i vidvinkeländen) att ha som byxfickekamera (dvs en kamera som alltid kan vara med mig) men den har ju ingen optisk sökare. Katastrof!

Jo, det har du förmodligen rätt i. Merparten av kompaktköparna frågar ju bara efter antal pixlar och hur stor skärmen är. Men just i segmentet mer avancerade kompakter som kostar uppåt 7000:- borde en optisk sökare vara självklar. De flesta köpare av dessa kameror tror jag just är folk som är verkligt intresserade fotografer och som till vardags använder dslr.

Långzoomare utan annan sökare än monitorn går helt bort för mig,
 
Yes, nu har jag laddat och klämt på G11

Första intrycket är följande:
1. Visst får den plats både i byxfickan och jackfickan
2. Gediget byggd, bra knappar och rattar inkl on/off o avtryckare
3. Exponeringskomp och ISO sitter som rattar inget grävande i menyer
4. Hyfsad genomsiktssökare
5. Superskarp skärm
6. Go liten inmatningsratt liknande Canons större DSLR

När det gäller bildkvalite ser det bra ut, men jag måste testa mer under krävande förhållanden för att kunna säga nåt bestämt.
 
Lite större sensor hade ju varit kanon. Men se på nya Olympus Pen! Vilken klumpig standardzoom. Men klart behaglig med den fasta pancakeoptiken. Bara fånigt att kameran helt saknar optisk sökare eller elektronisk sökare. Känns otroligt fånigt att stå och plira på en monitor med utstråckta armar i alla lägen.

Canon GX kameror är bra för att vara kompakter men förutsätter nästan att man kan grunderna i fotografering och att man drar fördelen av att kameran kan leverera raw-format. Alla begränsningarna som den lilla sensorn har gör att det ställs högre krav på fotografen för att få ett bra resultat.
Den som kör gröna rutan med sin JPG får ett lika bra resultat från en Ixus.
Att kameran har en sökare är en fördel. Men kan man inte ge oss en sökare och inte ett litet kikarsikte som visar 60% av bilden.
Personligen tror jag att den succé som ändå Olympus haft med sin Pen kommer sätta fart på de övriga tillverkarna.
Jag vill ha en kamera med APS-C sensor och egenskaper liknande 7D vad gäller brus och upplösning. En bra sökare som visar näst intill 100%. En kompakt fast optik runt 24-70 eller växelbara manuella och kompakta objektiv. Sedan skall förstås inte härligheten vara större än vad G10 är idag. Faktiskt tror jag att en sådan kamera kommer gå att köpa inom 2-3 år.
 
Men jag kör alltså JPEG med min G7. Den har inte RAW om man inte hackar den med CHDK.

Och jag tycker alltså att det är lättare att få bra resultat med G7 än med IXUS 82.
 
Köpte en G11 som en kul liten kamera, hade tidigare en Canon 900Ti men jag satte den alltid mot ögat, hatar verkligen att titta på en skärm när jag ska komponera, att dessutom få nära samma kontroll som på sina dslr'er är guldvärt, känns som en 'riktig' mini kamera. Drar till tyskland imorgon på mässa så ska ha med den i fickan på dagarna och testa, på kvällarna efter jobbet blir det givetvis 5DII som åker fram när det ska fotas seriöst.

Ps den ser riktigt fräck ut med en 580II på :)
 
Du blir nöjd!

Första intrycket är följande:
1. Visst får den plats både i byxfickan och jackfickan
2. Gediget byggd, bra knappar och rattar inkl on/off o avtryckare
3. Exponeringskomp och ISO sitter som rattar inget grävande i menyer
4. Hyfsad genomsiktssökare
5. Superskarp skärm
6. Go liten inmatningsratt liknande Canons större DSLR

När det gäller bildkvalite ser det bra ut, men jag måste testa mer under krävande förhållanden för att kunna säga nåt bestämt.
Har känt på den men finner ingen anledning till att byta min G10, därtill är det för liten skillnad. men du har gjort ett gott val Björn.
Göran
 
Men det verkar ju som att skillnaden i upplösning ändå är rätt tydlig. Jämför man bilderna från Cyberphoto nedan så visar ju G10 helt klart mer detaljer, se t ex gatuskylten i förstorat läge:

G10:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/g10/IMG_0009.JPG

G11:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/g11/IMG_0006.JPG

Jag behåller min G10 :)

Som jag skrivit tidigare behåller jag även min G10 men absolut inte pga CP:s tester.

G10 ger under idealiska förhållanden och lågt iso naturligtvis högre upplösning, men under mindre idealiska förhållanden bränner den högdagrar och förmår inte lyfta bildens mörkare partier utan att artefakter uppstår.

I dessa lägen fungerar G11 bättre och ger därmed ett bättre detaljintryck samt bättre dynamik. Tyvärr går inte alltid G10:s rawfiler alltid att lyfta utan teckningsbortfall.

Men är man medveten om kamerornas lite olika beteende så spelar det ingen roll för mig.
 
Bra val!

Som jag skrivit tidigare behåller jag även min G10 men absolut inte pga CP:s tester.

G10 ger under idealiska förhållanden och lågt iso naturligtvis högre upplösning, men under mindre idealiska förhållanden bränner den högdagrar och förmår inte lyfta bildens mörkare partier utan att artefakter uppstår.

I dessa lägen fungerar G11 bättre och ger därmed ett bättre detaljintryck samt bättre dynamik. Tyvärr går inte alltid G10:s rawfiler alltid att lyfta utan teckningsbortfall.

Men är man medveten om kamerornas lite olika beteende så spelar det ingen roll för mig.

Det är för liten skillnad för att man skall byta till G11a.
Göran
 
Men det verkar ju som att skillnaden i upplösning ändå är rätt tydlig. Jämför man bilderna från Cyberphoto nedan så visar ju G10 helt klart mer detaljer, se t ex gatuskylten i förstorat läge:

G10:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/g10/IMG_0009.JPG

G11:
http://www.cyberphoto.se/bildexempel/g11/IMG_0006.JPG

Jag behåller min G10 :)

Hej hej

Nying här. Men först vill jag säga ang Cyberphotos jämförelsebilder skiljer sig mer än skyltarna. Kolla in detaljerna på löven som G11 får fram :)

Jag hamnade här i denna tråden då jag som många andra noviser vill ha en bättre kamera men är för slapp (och snål) för att släpa runt med "tegelstenar" i väskan.

Jag har haft en Dimage 7i en gång i tiden. Var helnöjd med den. Dock bara jag sköt av. Nu för tiden lånar jag en Canon 400D för fotoexpeditioner. Själv har jag en pygmekamera, Exilim EX-S12, som funkar till kalas och småkulfotande. Men jag blir seriöst förbannad på den ibland..

Har väl kommit underfund med att jag vill ha lite mer tyngd i kameran. Tror jag vill ha optisk sökare. Sedan gillar jag att fota med vidvinkel.

Frågor:
- Optisk sökare i kompakt: Är de inte alls samma som i systemkameror, ex. 400D?
- G11 och S90: Vad är skillnaden egentligen? (jo, optisk sökare, men bortsett från det)
- Jag fattar inte riktigt om det finns tillbehör till G11 o dylika kameror så att man kan fota vidvinkel/makro etc?
- Är det någon annan kamera man skall titta på när man är i min låga nivå?
- Är jag fel ute, skall jag likt förbenat skaffa mig en "riktig" kamera?

*suck* Jag vill bara fota. Men den lilla Exilimen är ingen rolig att ta med sig i naturen. Så nu sitter jag här vid datorn och odlar bilringar runt magen.. men tack för ett bra forum, det blir några ringar till innan jag har läst klart :)

/Jonas
 
Dina frågor kan du få svar på hos Cyberphotos hemsida. Där kan du också jämföra tvåmodeller med varandra.

http://www.cyberphoto.se/

Hej hej

Nying här. Men först vill jag säga ang Cyberphotos jämförelsebilder skiljer sig mer än skyltarna. Kolla in detaljerna på löven som G11 får fram :)

Jag hamnade här i denna tråden då jag som många andra noviser vill ha en bättre kamera men är för slapp (och snål) för att släpa runt med "tegelstenar" i väskan.

Jag har haft en Dimage 7i en gång i tiden. Var helnöjd med den. Dock bara jag sköt av. Nu för tiden lånar jag en Canon 400D för fotoexpeditioner. Själv har jag en pygmekamera, Exilim EX-S12, som funkar till kalas och småkulfotande. Men jag blir seriöst förbannad på den ibland..

Har väl kommit underfund med att jag vill ha lite mer tyngd i kameran. Tror jag vill ha optisk sökare. Sedan gillar jag att fota med vidvinkel.

Frågor:
- Optisk sökare i kompakt: Är de inte alls samma som i systemkameror, ex. 400D?
- G11 och S90: Vad är skillnaden egentligen? (jo, optisk sökare, men bortsett från det)
- Jag fattar inte riktigt om det finns tillbehör till G11 o dylika kameror så att man kan fota vidvinkel/makro etc?
- Är det någon annan kamera man skall titta på när man är i min låga nivå?
- Är jag fel ute, skall jag likt förbenat skaffa mig en "riktig" kamera?

*suck* Jag vill bara fota. Men den lilla Exilimen är ingen rolig att ta med sig i naturen. Så nu sitter jag här vid datorn och odlar bilringar runt magen.. men tack för ett bra forum, det blir några ringar till innan jag har läst klart :)

/Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.