Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
där tror jag du har fel, dels verkar canon har optimerat högdageruttaget internt vad det gäller jpg samt att de rawfiler som har mätts upp visar ca 3,5 steg från medelgrått upp till klippning vilket är mer likt SLR kamerorna

Testa inne i stan en solig novemberdag eller december exv så ser du..
 
vad då?
vi talar väl om nya G11, och Sheehy har redan gått igenom rawfiler från kameran , dvs se tidigare inlägg angående uttag jpg och rawfiler.
Det betyder att du har större möjligheter att med den kameran dvs G11 att bibehålla högdager än med någon annan tidigare kompakt från Canon.

Och ja jag kommer att testa kameran och även jämföra den mot G10.
 
För övrigt har jag inga stora problem med G9 och högdager, frångår du basiso och underexponerar kameran så fungerar den ganska väl. Är det raw så blir problemet än mindre.
MEN NU var det G11 som diskuterades och Canon har förbättrat uttaget, och headroomet och detta minskar risken till utbrända högdagrar.Från medelgrått och uppåt så skall kameran vara lik en APS kamera.
 
Jag hoppas på en G12 med en funktion där kameran kan skapa bakgrundsoskärpa med ett program för detta. Att man inte kan få till en snygg bakgrundsoskärpa är för mig största bristen med kompaktkameror, särskilt nu när man börjar få bukt med brus på ISO över 200. Visserligen kan man fixa bokeh i Photoshop men det är för tidsödande. Någon som vet om en sådan inbyggd funktion är möjlig/trolig framöver?
 
Nu minns ja inte vilken kamera de va som kunde fixa bakgrundoskärpa, men läste nyligen om en kompakt med den funktionen. Tog ett skarpt och ett orskarpt och la ihop dom
 
Nu har jag googlat och det är Fujis senaste kompakter.
Mycket intressant.


Fuji verkar vara innovativa, om F70EXR ger skarp förgrund men suddig bakgrund som på exempel bilderna så är väl det intressant.
Den har 1,8f/s nästan 2 bilder/sekund, hyfsat men inget underverk.
Brusfrågan märks sen när tester kommer.


Visst verkar G11 vara en trevlig kamera med många finesser, en suverän vingklingsbar skärm m.m., men man undrar lite vad canon håller på med
1,1f/s (en bild i skunden), tekniken borde gå framåt och inte bakåt.


Alternativet kanske är Olympus EP-1 som är nogorlunda kompakt jämfört med andra DSLR.
Var och klämde på en EP-1 i butik, inte speciellt mycket större än G11.
EP-1 har hyfsat stor sensor som ger mindre brus jämfört med kompaktkameror.

23 MP/cm² canon G11
34 MP/cm² canon G10
24 MP/cm² Lumix LX3
5.1 MP/cm² EP-1



MVH
.
 
Softad bakgrund vs kort skärpedjup

Tack för tipset. Nu har jag googlat och det är Fujis senaste kompakter. På länken nedan kan man läsa om funktionen. Mycket intressant.

http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/exr/topics/topics01/index.html

Softad bakgrund inte kort skärpedjup är vad det är ;-)

Det här gör du själv mycket bättre i Photoshop.
Tom på de små bilderna i länken ser man tydligt softningen hur den spiller över i en gloria på det ¨skarpa¨ motivet i förgrunden.

Nej ska du göra kort skärpedjup snyggt och trovärdigt, är det nog bara större sensor o större rel bländare som gäller, ett bra tag till!

Mvh.

/Janne Höglund.
 
....

EP-1 har hyfsat stor sensor som ger mindre brus jämfört med kompaktkameror.

23 MP/cm² canon G11
34 MP/cm² canon G10
24 MP/cm² Lumix LX3
5.1 MP/cm² EP-1

.

Du har rätt i ditt påstående men Phil Askeys värden på MP/cm2 är tyvärr inte beviset för det utan mer ett värde som Phil Askey tagit fram i sin peronliga krigföring mot små pixlar. MP/cm2 har inget med brus att göra.

Här kommer två inlägg på DPRs forum som förklarar hur det ligger till.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=31703921
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=31703977
 
Någon som vet när den kommer..? slutet på oktober har jag hört men ett datum vill jag ha. kanske kommer om ett par veckor eller nått...

mvh
 
Nu är G11 nyare än G10 vilket gör att brusreduceringen i sig kan vara bättre. Men avseende pixlar/sensoryta så är ju pixelstorleken lite mer än 1,4X större i G10 (elektroniska kretsar mm tar plsts). Detta blir inte ens ett steg tjänat i ISO per pixel enbart endast beroende på pixelstorlek. Bortsett från att tekniken har avancerat under tiden mellan G10 och G11 är det frågan om inte pixelantalsänkningen är lika mycket marknadsföring som pixelantalsökningen. Med min G7 (tycker att JPEG räcker i en kompakt - kör RAW i ESR kameran) använder jag ofta min 580EX på för att lätta upp skuggorna och underexponerar för att inte bränna ut högdagarna då det bara går. Det går att få rätt så bra bilder med en kompakt men det kräver mer ansträngning och tänk än med en systemkamera.
 
Softad bakgrund inte kort skärpedjup är vad det är ;-)

Det här gör du själv mycket bättre i Photoshop.
Tom på de små bilderna i länken ser man tydligt softningen hur den spiller över i en gloria på det ¨skarpa¨ motivet i förgrunden.

Nej ska du göra kort skärpedjup snyggt och trovärdigt, är det nog bara större sensor o större rel bländare som gäller, ett bra tag till!

Mvh.

/Janne Höglund.

Men Photoshop är bara en lösning i undantagsfall, alldeles för tidsödande om man har en serie med bilder där man vill ha bakgrundsoskärpa. För egen del tar jag alldels för många makrobilder på insekter för att jag ska ha tid att fixa bokeh i Photoshop. Glädjande nog anger Fuji att makrofotografiring är ett av de områden där deras funktion lämpar sig väl.
 
G10-g11

Jag byter inte min G10 för brusets skull, man har ju pressat Tri-X och andra sv-filmer så man vet vad kornighet är eller brus som det heter i den digitala världen.
Göran
 
Även om det ser illa ut med överstrålning som på demobilderna?

Jag syftar på tekniken som sådan, alltså att kameran med mjukvara skapar bakgrundsoskärpa. Fujis funktion är ju den första i sitt slag och jag skulle inte köpa de aktuella Fuji-kamerorna av olika (andra) anledningar, men min förhoppning är att tekniken utvecklas och sprids till fler tillverkare.
 
Senast ändrad:
Nu finns bilder på DP Review från en produktions G11. Håller verkligen med i omdömet att greppet att gå ner i pixlar har haft en stor inverkan på bildkvaliten.
 
det är väl inte att de har gått ner i antalet pixlar utan snarare att det är en ny sensor från Sony

Detta pratas det om på amerikanska forumsidor. De flesta är inne på linjen att det är Canons egen ccd-sensor (ej cmos), så även i fallet
S90. För övrigt aviserar Komplett o Inwarehouse att G11 kommer i lager redan 26-27/9. Dock verkar inte Amason få in den förrän i oktober. Frustrerande för mig som väntar på S90, att ingen verkar veta något om leverans för denna.../PE
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.