Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta pratas det om på amerikanska forumsidor. De flesta är inne på linjen att det är Canons egen ccd-sensor (ej cmos), så även i fallet
S90. För övrigt aviserar Komplett o Inwarehouse att G11 kommer i lager redan 26-27/9. Dock verkar inte Amason få in den förrän i oktober. Frustrerande för mig som väntar på S90, att ingen verkar veta något om leverans för denna.../PE

Frustrerande?
Över vadå?

Fotografering är en passion, ingen hetsjakt!
Din tidigare kamera fungerar väl fortfarande eller är Canon S90 din första kamera, någonsin?
 
Detta pratas det om på amerikanska forumsidor. De flesta är inne på linjen att det är Canons egen ccd-sensor (ej cmos), så även i fallet
S90. För övrigt aviserar Komplett o Inwarehouse att G11 kommer i lager redan 26-27/9. Dock verkar inte Amason få in den förrän i oktober. Frustrerande för mig som väntar på S90, att ingen verkar veta något om leverans för denna.../PE

Då har de fel i sina spekulationer
Canon har ingen ccd tillverkning, sensorn är från Sony och är en ny variant av Sonys interline ccd där man har skalat bort den sk brunnen och gjort pixelns yta därmed mer åtkomlig/känslig för att träffas av fotoner.
 
Då har de fel i sina spekulationer
Canon har ingen ccd tillverkning, sensorn är från Sony och är en ny variant av Sonys interline ccd där man har skalat bort den sk brunnen och gjort pixelns yta därmed mer åtkomlig/känslig för att träffas av fotoner.

OK! Man kan inte lita på amerikaner tydligen;). Tack för upplysningen.
 
Närå...Inte först, men jag har sålt min G10 för att sätta allt hopp till S90. Mest för storlekens skull. Lånar en annan kompakt under tiden..

Allt under kontroll, med andra ord!

Canon S90 har ingen sökare, det vet du säkert, men det har Canon G11, en sökare tycker jag är en viktig del i, att lätt/snabbt komponera bilden, men smaken och behoven och vanan är ju olika.

Tror, efter en liten känsla, vad som ligger i tiden, nästa Canon G-serie kan komma med en APS-C sensor, för att optiken inte skall bli allt för stor, minskas då omfånget på brännvidden, något i stil med 35-90mm, en ren gissning.
 
Och om vi då skall tala om varför det endast blev 10 miljoner pixlar så är det nog så att när denna teknik har förfinats så kommer vi se en G12 med fler pixlar än G11
 
Allt under kontroll, med andra ord!

Canon S90 har ingen sökare, det vet du säkert, men det har Canon G11, en sökare tycker jag är en viktig del i, att lätt/snabbt komponera bilden, men smaken och behoven och vanan är ju olika.

Tror, efter en liten känsla, vad som ligger i tiden, nästa Canon G-serie kan komma med en APS-C sensor, för att optiken inte skall bli allt för stor, minskas då omfånget på brännvidden, något i stil med 35-90mm, en ren gissning.

G10 har sökare, men den behövde jag aldrig använda. Dels är den för liten, dels är skärmen ruggigt bra även i taskigt ljus.
 
Ja, en vanlig storlek till småbild (24x36mm) eller till APS-C, samt till FF, inte alls kompakt!

Olympus tillverkade kompakt zoom optik, 38-80mm:
kamera modell Olympus My2 Zoom 80.
Kompakt fast optik har också tillverkats, 2,8/35mm:
kamera modell Olympus My2, Olympus XA, Minox 35, för att nämna några med mycket kompakt optik.

Då var det analoga kompakta småbilds kameror, bör väl också kunna tillverkas kompakt optik till kommande kompakta digitala FF kameror?

Ni jämför äpplen med päron. Optik till spegellösa kameror går att göra avsevärt mindre än dito till spegelreflex.

/K
 
Kanske dum fråga

Jag funderar på att köpa en G11 (tidigare G10, men nu dök ju G11:an upp), men det verkar ju vara en jämförbar kamera med S90 förutom roterbar skärm, zoom och manuell sökare. S90:an är ju mycket kompaktare, men i övrigt likvärd G11:an vad jag förstår. Hur är det med optiken i G11:an - är den mkt bättre än i S90?

Jag är lite av amatör men med ambitionen att fota mkt mer och manuella inställningar ett måste. Storleken på S90 är ju klart gör ju klart att det är en kamera man kommer att släpa med sig oftare. Vad tycker ni?
 
G11?

Jag funderar på att köpa en G11 (tidigare G10, men nu dök ju G11:an upp), men det verkar ju vara en jämförbar kamera med S90 förutom roterbar skärm, zoom och manuell sökare. S90:an är ju mycket kompaktare, men i övrigt likvärd G11:an vad jag förstår. Hur är det med optiken i G11:an - är den mkt bättre än i S90?

Jag är lite av amatör men med ambitionen att fota mkt mer och manuella inställningar ett måste. Storleken på S90 är ju klart gör ju klart att det är en kamera man kommer att släpa med sig oftare. Vad tycker ni?

Köp en G11 och börja fotografera mera!
Den är värd att släpa på .
Göran
 
A.) Vad är eran uppfattning (ni som har G9-G11) om storleken. Åker den med VARJE dag ÖVERALLT?
Jag har en G7 som är ungefär lika stor som efterföljarna (möjligen aningen mindre). Den är för stor för att ha i en byxficka så den är inte med varje dag. För byxfickan skaffade jag mig en liten IXUS istället (den minsta sorten som fanns den veckan). Den är med varje dag.
 
Yes, jag har gjort det!

Har haft en G3, G5, G6...Nu har jag slagit till på G11 och trånar som en klockarkatt efter den. Leverans preliminärt 12/10 till Cyberphoto. Jag har jättehöga förväntningar på kameran vad gäller brus. Har sett många bilder och tester på höga ISO-tal och det ser bra ut.
Vadå byxfickan. Nu stundar vinter och det blir jackfickan där den får plats.
Jag har lagt in den som ny produkt under recentioner och där kommer den snart att synas.
Skall skriva en recention så snart jag testat den.
 
Jag har en G7 som är ungefär lika stor som efterföljarna (möjligen aningen mindre). Den är för stor för att ha i en byxficka så den är inte med varje dag. För byxfickan skaffade jag mig en liten IXUS istället (den minsta sorten som fanns den veckan). Den är med varje dag.

Har själv en G6:a som är på tok för stor att släpas med varje dag (tyvärr) så även jag införskaffade en IXUS 800 IS och är ordentligt nöjd med den som "vardagskamera"! Sedan 40D införskaffades är det dock bara 40D ELLER IXUS 800 som gäller varför G6:an nästan aldrig används.

Orsaken till min fråga var dock om G11:an (som har väldigt lika format som G10:an) är tillräckligt liten för att ersätta min IXUS!?

Mvh!
// Niklas
 
den andra

Den stora snackisen i amerikanska forum är inte G11, utan S90. Kamerorna har börjat säljas o bilder läggs upp. Det mesta ser positivt ut. De flesta är inne på att kameran är minst lika bra som LX3 (och klart bättre på höga iso), men mycket mindre o lättare. http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010

de intresserade kan ju titta på inläggen från Tom Hoots eller ebrandon
 
Orsaken till min fråga var dock om G11:an (som har väldigt lika format som G10:an) är tillräckligt liten för att ersätta min IXUS!?
Jag tror att den är för stor för det. Den är ju inte mindre än en G7 som jag tycker är alldeles för stor för att ersätta en IXUS som byxfickekamera. Din IXUS 800 är förvisso aningen större än min IXUS 82, men skillnaden mellan dem är betydligt mindre än steget upp till en G-7/9/10/11.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.