Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Nya sensorer är på väg bla från Sony där man har skalat bort "brunnen"

http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.asp


Leica har i sin digitala M modell microlinser som har annan vinkel ut mot kanterna för att kompensera mot ljusafallet .

Just det!
De yttre microlinserna är vinklade inåt mot det infallande ljuset, det ljus som kommer in i en något kraftig vinkel, de i mitten tar emot ljustrålarna rakt på, säkert en ganska dyr konstruktion, - men en god väg till att optiken kan läggas tätt an mot sensorns ytan.

Skalar mot bort "brunnen" bör känsligheten, i den sensorn, ha en mera bred förmåga, klarar av även ljus in med en något kraftig vinkel, vi kommer alltså närmare hur filmen hanterar ljuset, lite så att filmen blir en typ av referens
 
Nya sensorer är på väg bla från Sony där man har skalat bort "brunnen"

Sony minskar kanske problemet, men du skall fortfarande passera mikrolins och färgfilter.

Leica har i sin digitala M modell microlinser som har annan vinkel ut mot kanterna för att kompensera mot ljusafallet .

Det var väl precis det jag skrev? Men i vilket fall vågade Leica trots detta inte gå upp till fullformat då man inte kunde få tillräckligt bra resultat.
 
Det är nog mer en kostnadsfråga. 24x36mm stor sensor med specialtillverkade microlinser som skall förbättra för vidvinkelobjektiv på en kamera som inte säljs i några stora mängder.
Jag tror nog Kodak och Leica har fört många diskussioner under senaste åren även angående 24x36mm stor sensor.
 
Kommer G11 bli fotografens nya kompaktkamera med sänkt mp men bättre brus? vad säger ni, kommer ni slänga er G10 nu?
är sugen på en G11 men kanske är G10 ett bättre val?

Det kommer ständigt nya favoriter....
Varför inte vänta ett tag till!? ;)

Eller "Carpe Diem"!

Så jag kommer i alla fall fortsätta med min G10 tills den "stannar"! ;)
Och det rådet ger jag G9 ägare osv också! :)
 
Det kommer ständigt nya favoriter....
Varför inte vänta ett tag till!? ;)

Eller "Carpe Diem"!

Så jag kommer i alla fall fortsätta med min G10 tills den "stannar"! ;)
Och det rådet ger jag G9 ägare osv också! :)

Helt rätt!
Min G9:a kommer att bli servad, om den skulle stanna, ser ingen anledning till ständiga byten.

Den enda anledningen till ett eventuellt byte, kanske eventuellt, är om G-modellen kommer med en mycket större sensor, men när?
 
Tycker brusfrågan på G10 är väldigt överdriven. Tror det är många som klagar av ren princip. ...

Ofta!

Jag hade en G9 som jag sålde av pga detta. Ville ha ett seriöst komplement till min stora DSLR utrustning och min lilla fickvänliga Fuji F30. Satsade på G9 men den gav inte mycket mer än vad min lilla Fuji klarade av men var så pass mycket för stor att den lämnades kvar hemma så G9:an såldes.....
 
Ni som nu är sugna på en G11. Antar att ni även har funderat på den nya S90. Vad gör att ni föredrar G11:an?

Hej Mats!

Jag kommer att sälja min NIKON D80 med 18-200 VR samt SB 800 då den brusar för mycket samt att optiken är en kompromiss som jag inte är helt nöjd med. Anväder främst vidvinkelläget där distorsionen är för påtaglig. CANON G11 kommer att vara min enda kamera och då tycker jag om att den är större, har optisk sökare (liten) samt går att montera blixt på. När sedan tiden är mogen vill jag även satsa på CANON fullformat 5D MK11 då både upplösning, brus mm är så pass mycket bättre än NIKON D80.
Jag är dock medveten om att även G11 kommer att brusa mer än D80 men den är liten och kan alltid följa med.
/Rikard
 
beställt?

Å ni som redan har beställt å förhandsbokat: Var har ni gjort det, och vad ligger priserna på? Tycker nog att G11 inte verkar tillräckligt intressant om man redan har G10, men S90 däremot...
 
Även om det är som att svära i kyrkan, i denna tråd, tycker jag att vi ska titta på Sony DSC-WX1 och TX1 som har samma "gener" inuti som Canon G11.

Intressant att höra vad ni tycker om Sonys kameror som faktiskt är tillverkare av "hjärtat" i kamerorna.

/ BOHICA
 
Kommer G11 bli fotografens nya kompaktkamera med sänkt mp men bättre brus? vad säger ni, kommer ni slänga er G10 nu?
är sugen på en G11 men kanske är G10 ett bättre val?

Vad jag hört så kör några Magnum-fotografer med Canon G10...
Så då duger den nog ett tag till för mig! :)

Annars kan man ju vänta... ett tag till,
för det kommer nog en G12 och G13 och...
"And Time Pass.." ;)
 
Även om det är som att svära i kyrkan, i denna tråd, tycker jag att vi ska titta på Sony DSC-WX1 och TX1 som har samma "gener" inuti som Canon G11.

Intressant att höra vad ni tycker om Sonys kameror som faktiskt är tillverkare av "hjärtat" i kamerorna.

/ BOHICA

Du har rätt i att sensorerna tillverkas av samma företag - Sony - men Sony DSC-WX1 och TX1 har cmos-sensorer där Canon G11 och S90 har ccd-sensorer.

Men bägge sensortyperna är intressanta på så sätt att de, enligt vad Canon och Sony påstår, är mycket ljuskänsligare än sina föregångare. Det är ju en positiv utveckling.
 
Du har rätt i att sensorerna tillverkas av samma företag - Sony - men Sony DSC-WX1 och TX1 har cmos-sensorer där Canon G11 och S90 har ccd-sensorer.

Men bägge sensortyperna är intressanta på så sätt att de, enligt vad Canon och Sony påstår, är mycket ljuskänsligare än sina föregångare. Det är ju en positiv utveckling.

Sony develops back-illuminated CMOS image sensor, realizing high picture quality, nearly twofold sensitivity*1 and low noise

Tror ja det att de nya är ljuskänsligare då kanske hälften av ljusinfallet på de tidigare tappades bort på vägen.

Signal-to-noise ratio improvement of +8dB, for use in consumer digital video camcorders and digital still cameras

Läs mer på: http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.asp

Nytänkande, näst intill ett paradigmskifte, jag sätter mig ner och väntar på fortsättningen / Jan-Olof
 
Sony develops back-illuminated CMOS image sensor, realizing high picture quality, nearly twofold sensitivity*1 and low noise

Tror ja det att de nya är ljuskänsligare då kanske hälften av ljusinfallet på de tidigare tappades bort på vägen.

Signal-to-noise ratio improvement of +8dB, for use in consumer digital video camcorders and digital still cameras

Läs mer på: http://www.dpreview.com/news/0908/09080601sonycmos.asp

Nytänkande, näst intill ett paradigmskifte, jag sätter mig ner och väntar på fortsättningen / Jan-Olof

Själva grundtekniken är ju känd sedan mycket länge men har mest använts i mer påkostade sammanhang. Det som är nytt med Exmor-R är att någon tillämpat tekniken i en vanlig kompaktkamerasensor. Företaget Omnivision har sålt ännu mindre cmos-sensorer med liknande teknik för till exempel mobiltelefoner före Sony började med det.

Som jag förstått det innebär de här förbättringarna att Exmor-R-sensorerna förhoppningsvis nu är nästan lika bra på brus/ljus som bra ccd-sensorer i samma storlek.

Det som är riktigt intressant med det här är väl att det kan öppna upp för mer små cmos-sensorer i kompakter. Fördelen med cmos är ju saker som låg strömförbrukning och snabbheten vid utläsning - notera att bägge de nya Sony-kamerorna med Exmor-R ska klara närmare 10 bilder/sek vilket inte varit så vanligt bland kompakter ...
 
Har lite lösa funderingar kring G11:an som naturligtvis lär besvaras när alla tester är gjorde men en liten "hint" om varthän det barkar kanske ni med G9 & G10 kan ge.

Jag har idag en G6:a som jag använde flitigt innan den digitala systemkameran gjorde entré i hemmet och helt ersatte både den analoga systemkameran och G6:an (åt minstånde för ett tag).

Insåg, som så många andra, att jag ville också ha en kamera jag alltid hade med mig och hade blivit bortskämd med ett par saker, med systemkameran:

1.) Snabb uppstart
2.) Snabb autofokus
3.) Bra brusegenskaper även på lite högre ISO

Införskaffade dock en liten kompakt trevlig IXUS 800IS som verkligen är en fickkamera och en god sådan. Jag saknar dock manuella inställningar (möjligheten till det), RAW-format och i viss mån även bättre brusegenskaper vid högre ISO så tankarna flyger iväg en aning mot G11:an.

Har skissat upp storleken på G11:an på kartong och den är ju betydligt större än min lilla IXUS. Om jag upplever det som ett problem (dvs. för stor) kan naturligtvis bara jag svara på men:

A.) Vad är eran uppfattning (ni som har G9-G11) om storleken. Åker den med VARJE dag ÖVERALLT?

B.) Uppstartstiden, är ni nöjda med den. G6:an är riktigt seg och jag har missat flera bilder pga. det, tyvärr.

C.) Brus på högre ISO??? Kommentarer!

Fördel G6:an är ju max bländaröppning (2.0-3.0) men ganska begränsat brännviddsområde!

Mvh!
// Niklas
 
S90 har en större maxbländare än G11, men det är lite mer tillkrånglat än så: Maxbländaren hos S90 är 2,0 - 4,9 medan den är 2,8 - 4,5 hos G11. Så G11 har alltså en större maxbländare vid sin längsta brännvidd (motsvarande 140 mm) än vad S90 har vid sin (motsvarande 105 mm).

Så om man vill vara lite petig så är S90 är ljusstarkare i vidvinkeländen och G11 i teleänden.

Men jag håller med om att möjligheten till en maxbländare på 2 är trevlig och en mycket positiv sak hos S90.



Jag tycker också att det är kluvet. Men jag tycker nog ändå att det borde gå att göra en spegellös APS-C-kamera med till exempel en fast vidvinkel (18-22 mm eller så), en ljusstark normal (runt 30 mm) och ett litet porträtttele (runt 55-60 mm) som vart och ett inte är så stora. Jag tror en sådan kamera skulle locka många.


Håller med! Tänker på min gamla Leica CL med en 45mm och en 90 mm, täcker väldigt mycket av mina behov in alla fall! En digital sådan hade jag nog handlat direkt... Den skulle heta Leica CLD, mums!!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.