Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt går att lösa

Jag kom på hur man ska få den där lilla G11:an hanterbar. Som vanligt enkelt när man väl kommit på idén.

Synd den inte har synkuttag.

Nu ska jag bara leta upp en lämplig ficka, för sådana ska kompakter ner i, har jag hört.
 

Bilagor

  • G11blixt.jpg
    G11blixt.jpg
    15.3 KB · Visningar: 2,720
Tack för det Peter,
Problemet är nog ofta att d-SLR fotografer tror att de köper en enklare d-SLR kamera. Som vi och många andra som provat vet är att man köper en avancerad kompaktkamera och allt som kommer med det.
Vad jag tror kommer hända och som jag hoppas på är att denna typ av kamera kommer få en APS-C sensor men fortfarande i Canon G9 format med en optisk sökare typ Minox och ett zoomobjektiv som håller hög kvalitet. Vill inte heller ha ett objektiv med egenskaper som bar går att fixa i ett speciellt Canon-program.
 
Obesvarade frågor

Jag har läst igenom trådarna kring både GXX, Ricoh II-I mfl.

Då jag ska införskaffa någon av dessa kompaktkameror som komplement är jag mån om att få svar på följande frågor:

- Går det överhuvudtaget att ta ett porträtt med oskarp bakrund med någon av dessa kameror?
- Finns det hål för stativ undertill?
- Har någon av kamerorna en optisk sökare som fungerar som en vanlig systemkamera?
 
Som nog framgår av min bild finns det stativgänga på G11.
Sökare har den, men "som i en systemkamera" anser jag innebära att det måste vara en spegelreflex, och sådan sökare har den inte.

Om bakgrunden kan bli suddig vet jag inte. Hann inte prova innan jag gav upp.
 
- Går det överhuvudtaget att ta ett porträtt med oskarp bakrund med någon av dessa kameror?

Visst går det, om du är nära modellen och bakgrunden är väldigt långt borta. Men det är betydligt knepigare än med en DSLR med sitt större sensorformat (eller egentligen är det bländaröppningens relativa storlek som styr och inte sensorns storlek). Så i praktiken är nog svaret på din fråga nej det går inte.
 
Jag kan inte bestämma mig när ni håller på så här! :)
S90 eller G11. Svåra val.
Sedan har jag kikat på Poweshot SX1 IS, vågar man säga det här bland alla proffs? :)
 
Köp inte Powershot SX1! Det är en långzoomare med alla dess brister. Den går helt enkelt inte att använda särskilt ofta om alls på de längre brännvidderna. Det enda du kan vara säker på är att den optiska kvaliteten är sämre pga av dent stora brännviddsomfånget, som gör konstruktionen komplicerad och full av kompromisser. Köp en kamera med måttligt zoom som går att använda i praktiken, S90 är så liten och behändig att du kan ha den med dig - alltid! Zoomen är inte längre än att den oftast går att använda.

Jag kan inte bestämma mig när ni håller på så här! :)
S90 eller G11. Svåra val.
Sedan har jag kikat på Poweshot SX1 IS, vågar man säga det här bland alla proffs? :)
 
köp

Köp det som funkar för dig, helt enkelt.

Gillar man vikbar skärm, genomsiktssökare o inte behöver ha en kamera för små fickor, köp G11.

Gillar man litenhet o smidighet, köp en S90

Skillnaden i zoomomfång mellan dessa kameror är försumbar. Bägge täcker in de 90-95% av vad de flesta bilderna tas med.

är man intresserad av telefoto och har begränsad budget, titta på långzoomarna (som dock har mindre sensorer, men inte så förbaskat mindre.

Kan man nöja sig med mindre zoomomfång, som 24-60, titta på Panasonic LX-3.


Huvudsaken är ju att ha en kamera för att ta bilden med, dvs kameran är vägen, bilden är målet. Ändå.

Och jo, man kan faktiskt få bilder med snygg bokeh med S90, som ju har bländare 2.0

:)
 
Håller absolut inte med. Min 4 (?) år gamla Powershot S2 IS fungerar alldeles utmärkt. Levererar förvånansvärt bra resultat - även på längre brännvidder.

Samma här. Jag hade en Powershot S3 som jag var väldigt nöjd med på alla brännvidder. Jag hade fotat halvhjärtat sen jag fick min första kamera som 7-åring, men när jag skaffade S3 vaknade intresset på allvar och efter ett drygt år skaffade jag en systemkamera. Min sambo har en Panasonic (minns inte vilken modell, men den har 18x optisk zoom) och den är förvånansvärt bra. Ibland blir hans bilder minst lika bra som mina fast jag har 5D och L-objektiv...
 
Fasicken vad detta är svårt. Man skulle varit stenrik! Eller kanske arbetat i någon foto-affär.

Har nu läst igenom de flesta "nybörjarkameratips-trådar" och nu är jag ännu längre från ett kameraköp än innan.

Jag inbillade mig att om jag köpte en G11 skulle jag kunna ta bra foton och helt enkelt lära mig vilken sorts foton jag kan ta och inte. Det jag prioriterar mest är att kunna ha med mig kameran jämnt. Det har jag idag med min ultrakompakta men tar sällan bilder eftersom jag i stort sett aldrig blir nöjd med bilden. Har trixat färdigt med den kan man säga.

Då jag också har fått ett motorcykelintresse så åker jag ut i landskapet och fotar en hel del. Blir på allt! Då har jag lånat Canon D450 med flera objektiv. Men skall jag ut på långresa med moppen har jag ingen lust att släpa på den resväskan. Därav föddes iden om en G11. Som i denna tråden blev ett val mellan G11 och S90. Och som nu helt plötsligt har utökats till om jag likt förbannat inte skall ha en "riktig" kamera.

Så det får nästan bli en ny fråga. Ja, det blir det:
-Är det någon här som brummar omkring på hoj och då har med sig kameran samt en del packning? Utveckla gärna svaret i hur ni resonerar kring ert val av utrustning.
 
Så det får nästan bli en ny fråga. Ja, det blir det:
-Är det någon här som brummar omkring på hoj och då har med sig kameran samt en del packning? Utveckla gärna svaret i hur ni resonerar kring ert val av utrustning.

Jag föreslår att du startar en ny tråd med den frågan.
 
Jo jag gillar också åka MC och fota.
Ibland när jag främst skall köra hoj och inte tror jag skall träffa på något speciellt att fotografera så är det skönt att bara ha med min G9 i fickan eller tankväskan.
Så länge det är bra ljus tar den ju hyfsade bilder. Den har en fördel till och det är att det går att fota utan att ta av sig hjälmen. Det är inte så lätt med en dSLR.
Skall jag på längre turer som till Norge eller Alperna så blir det betydligt mer utrustning.
Ofta har jag 5D med vidvinkel eller 24-105 och en 1DMKIIN med 70-200/2,8 i tankväskan. Bak på pakethållaren har jag en kameraväska med ytterligare objektiv, blixt, tillbehör och en Macbook Air.
Personligen tycker jag det är så stor skillnad på bilderna jag kan få med G9:an och med en riktig dSLR, så jag tar besväret att släpa på grejorna.
Van som jag är med resultatet från de större kamerorna och tillgången på bra objektiv så har jag lite svårt att acceptera resultatet från Canon G9 i annat än vissa lägen.
Skickar med en bild på min MC med full packning.
Den bilden är faktiskt tagen med G9.
Vill du se en annan och lite större bild kan du följa länken:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1878990&target=
 

Bilagor

  • IMG_0162.jpg
    IMG_0162.jpg
    27.7 KB · Visningar: 599
Köp inte Powershot SX1! Det är en långzoomare med alla dess brister. Den går helt enkelt inte att använda särskilt ofta om alls på de längre brännvidderna. Det enda du kan vara säker på är att den optiska kvaliteten är sämre pga av dent stora brännviddsomfånget, som gör konstruktionen komplicerad och full av kompromisser. Köp en kamera med måttligt zoom som går att använda i praktiken, S90 är så liten och behändig att du kan ha den med dig - alltid! Zoomen är inte längre än att den oftast går att använda.



Inte för att jag har en sådan själv SX1 men en kompis till mig har den och bilderna han visade från den var riktigt bra. Kameran exponerade rätt i dom flesta fall samt kvaliten på zoombilderna såg riktigt bra ut i 100% förstoring. Han var så nöjd med den så han krängde sin 450D.
Så jag skulle säga tvärtom köp eller testa själv o bilda din egen uppfattning.
 
Exempel på bild med långzoom, Powershot S2 IS, tagen vid 68 mm f3,5 (går upp till 72), motsvarar väl över 300 mm. Bilder är croppad från ett liggande format. Jag tycker kvalitén duger för mycket.

Jag tycker inte att långzoomens nackdel är kvalité utan det faktum att de är för stora för att få plats i fickan. Det blir liksom varken eller. Därför är ju kameror som G11 lockande (som i alla fall går ner i en stor ficka) och S90 som verkligen går ner i fickan.

Jag har lekt lite med farsans S90 senaste dagarna och det är mycket som är bra men ergonomin är verkligen inte den bästa. Lite kantig och "hal" och det lilla hjulet på baksidan är lätt att komma åt så man ändrar något som man inte vill.
 

Bilagor

  • Erik.jpg
    Erik.jpg
    85.3 KB · Visningar: 554
Okej, nu blev det två trådar men den andra avhandlar mc-fotokonster..

Att ha en lite kamera förstår absolut fördelen med. Har idag en Exilim som jag stoppar i bröstickan. Men faktum är att jag trivs mycket bättre med lite tyngd i näven och gärna ett hål att kika i. Jag har varit inställd på att det blir en större kamera men jag var ute efter att ha en allroundkamera av ren lathet att slippa konka på flera objektiv.

Jag skall låna hem 450 igen och bara fota med porträttobjektivet. Hittils har jag lekt med alla olika, så det kan nog vara bra att öva upp sig på "nybörjarkameran" och om det blir bra så får det nog bli en sådan. Och då har jag något att växa med genom åren.

/Ambivalent
 
Inte för att jag har en sådan själv SX1 men en kompis till mig har den och bilderna han visade från den var riktigt bra. Kameran exponerade rätt i dom flesta fall samt kvaliten på zoombilderna såg riktigt bra ut i 100% förstoring. Han var så nöjd med den så han krängde sin 450D.
Så jag skulle säga tvärtom köp eller testa själv o bilda din egen uppfattning.

Oj!
Nu lutade jag tillbaks tll SX1:an. Äsch, det är väl lika bra jag SMS:lånar och köper en av varje :)
 
Har nog gjort en tabbe och beställt en Canon G11. Kör annars Nikon systemkamera men jag tyckte att denna verkade väldigt bra och enkel att ha med sig. Nåja, den går ju att skicka tillbaka och köpa en annan vettigare modell. Den fick annars väldigt bra kritik i tidningen "What Digitalcamera" (92%). Ska se om jag hinner avboka beställningen imorgon.
 
apropå sx1

Jag hade en sx1 i ca en vecka sen gjorde jag mig av med den.Varför?
Jo, alla bilder inomhus utan blixt blev gryniga och värdelösa att titta på. Iso 200 blir gryniga. Sensorn är fööör liten. Min äldre fujifilm f30 tog bättre bilder. Lockad av hd-filmning och långzzomen tänkte jag att den skulle vara användbar.
Bortskämd som jag är med min eos 5d mark 2 kunde jag inte bli mer besviken.
Dock vet jag inget om G11 men om du vill kunna ta bilder annat än i strålande sol så köp inte sx1:an
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.