Annons

Canon G11 nya favoriten

Produkter
(logga in för att koppla)
Tycker att en enormt viktig fördel för kompaktkameran kommit bort i denna tråd, förutom dess nätthet o s v. Det gäller macrobilder där de flesta kompakter i det lite bättre segmentet har extremt bra närgräns och vid hyfsad belysning kan ge verkliga close-ups med stort skärpedjup.
Eller i alla fall större skärpedjup än en dslr.
 
Kolla här vad man kan göra med en G10:a. http://www.kenrockwell.com/canon/images/g10/gallery.htm Bilderna är inte bearbetade utan endast nedskalade, resten är fixat i kameran före tagning.

Jag beställde en G11 idag och hoppas jag tar mig igenom kreditprövningen...

Något jag saknar i diskussionen om kompaktkameror är vad man ska ha bilderna till. Frågan är: Hur stor bild kan man i värsta fall behöva, och vilken kamera behöver man för den kvaliten?

Jag har en Nikon D80 med ett 18-135/3,5-5,6 som är skitkass. Sedan har jag en gammal Canon Powershot A85, kompaktkamera, som är kanonbra.http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A85/index.asp Mitt album 'Mitt Stockholm' är taget med den kameran (se min Fotosidan-sida).
Den lilla kameran, med 4 MB, ger kanonbilder upp till A4 i bra dagsljus. Den vitbalanserar bättre, den exponerar bättre, ja den är på alla sätt bättre och trevligare trevligare än Nikonskiten. Det är rent förnedrande att släpa runt på en stor klump utan att för den skull få ett bättre resultat än vad jag får med kompaktkameran i bra dagsljus.

Det jag saknar i min kompaktkamera, och är stor orsak till att jag vill ha en G11, är rattarna. Jag vill bl.a. snabbt och enkelt kunna ändra exponeringskompensationen vid svåra ljussituationer. Sedan är ju G11 snygg också...

Jag brukar inte fotografera i dåligt ljus utan använder vanligtvis 50 asa. Jag har aldrig gjort några större kopior än A3, och bara en handfull A3:eek:r. Sedan gillar jag 4:3 formatet betydligt bättre än det avlånga 3:2. En högkvalitativ kompaktkamera är perfekt för mig.

Det var mina premisser för val av kamera.

-----

[Hej Peter Eskilsson. ;-) Det var många år sedan...]
 
Senast ändrad:
Något jag saknar i diskussionen om kompaktkameror är vad man ska ha bilderna till. Frågan är: Hur stor bild kan man i värsta fall behöva, och vilken kamera behöver man för den kvaliten?
Jag vill kunna fotografera idrottare som springer. Då spelar det ingen roll hur stora bilderna ska bli, när människorna inte kom med på bilden, för kameran tog dem en (för lång) stund efter att jag tryckte på knappen.
 
Jag vill kunna fotografera idrottare som springer. Då spelar det ingen roll hur stora bilderna ska bli, när människorna inte kom med på bilden, för kameran tog dem en (för lång) stund efter att jag tryckte på knappen.

Tja, den idrotten, den idrotten! Springa i skogen eller på löparbanor är ett otyg som spritt sig alldeles för mycket. Den hindrar många människor från att ägna sig åt en sund erotik.

För att inte tala om alla vuxna karlar (och en del dito kvinnor) som skuttar, ramlar och gråter på en rektangulär gräsplan och slåss om vem som ska lyckas sparka en klotformig tingest (som í grunden är tillverkad av delar från en död ko) in i en ställning där en stackars yrkesfiskare hängt sitt nät på tork.

Skämt åsido. Det finns faktiskt kompakter som fixar upp till 1000bps.
Och därtill har kort delay på avtrycket.

Men även jag föredrar en dslr när action ska plåtas. Nja, inte de ovan beskrivna aktiviteterna (förutom den mer erotiska varianten) om jag inte får dubbelt betalt, men HOCKEY är grejor det!

För övrigt kommer jag inom en inte så avlägsen framtid att kontakta dig för att kolla på den där 7D du behagat införskaffa.

Ha det bra så länge/Lennart
 
Vi köpte en sån där Casio EXilim, eller vad den nu heter, för att filma maskiner som inte vill göra vad vi vill göra, på jobbet. Den tillför faktiskt något nyttigt. Betydligt billigare än sån där krocktestarkamera för miljontals kronor.
 
Magnus, du kommer att älska den.

Det gör jag verkligen. "Kärleken är evig när vi är tillsamans."
Den är helt fantastisk både vad gäller bildkvalitet (åtminstone på låga ISO, högre har jag inte skaffat mig någon uppfattning om än) och funktioner.
Varför släpa runt på en tung systemkamera när denna tingest finns? Den klarar de flesta motiv och fotograferingssituationer lika bra som en systemkamera.

En lite undran bara. Vet någon vilken kamera-färgprofil/-profilserie som används när man bildbehandlar RAW-filer med det medföljande programmet "Digital Photo Professional"? På programmets installationskiva finns ett gäng olika färgprofiler att välja på i cab-filen 'SOFTWARE/DPPLIB/COMMON/DATA.CAB'. Jag kör Linux, vilket utesluter DPP, och undrar därför vilken profil/profilserie jag ska använda för perfekt resultat.
 
Varför släpa runt på en tung systemkamera när denna tingest finns? Den klarar de flesta motiv och fotograferingssituationer lika bra som en systemkamera.
Det är just sådana påståenden som är luriga, när den som läser dem inte vet vad skribenten syftade på.
Jag tittade tillbaka någon vecka på mina bilder. Ungefär 75% av bilderna hade inte gått att få till lika enkelt med G11:an som med de 7D/40D jag använde. Den resterande fjärdedelen hade däremot gått bra, eller rent av utmärkt.

Då har jag alltså tillgång till alla tre, så jag gissar inte. Jag vet.

Vill jag ha något litet i fickan kan jag bära på en sten som väger som en G11. Blir mycket billigare. Bilderna som jag vill ha tar inte någon av dem.
 
Det är just sådana påståenden som är luriga, när den som läser dem inte vet vad skribenten syftade på.
Jag tittade tillbaka någon vecka på mina bilder. Ungefär 75% av bilderna hade inte gått att få till lika enkelt med G11:an som med de 7D/40D jag använde. Den resterande fjärdedelen hade däremot gått bra, eller rent av utmärkt.

Då har jag alltså tillgång till alla tre, så jag gissar inte. Jag vet.

Vill jag ha något litet i fickan kan jag bära på en sten som väger som en G11. Blir mycket billigare. Bilderna som jag vill ha tar inte någon av dem.

Jag tog en snabb koll på de bilder du har i dina album här på fotosidan och jag kan inte se någon som inte kan tas bättre med en G11. Men de bilder du tog denna vecka kanske är av annat slag.
(Kolla in mitt Stockholmsalbum plåtat med en Canon PowerShot A85 http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_A85/index.asp Verktyget gör inte bilden... men sätter givetvis ramarna för vilka bilder man kan ta och vilka man måste avstå.)
Sedan finns det förstås en fördel med en riktig sökare, större brännviddsomfång, med mera. Men det är grejer som framgår i produktbeskrivningen av kameran, vilket jag förutsätter att en potentiell köpare tar del av före kameraköpet.
 
Har nog gjort en tabbe och beställt en Canon G11. Kör annars Nikon systemkamera men jag tyckte att denna verkade väldigt bra och enkel att ha med sig. Nåja, den går ju att skicka tillbaka och köpa en annan vettigare modell. Den fick annars väldigt bra kritik i tidningen "What Digitalcamera" (92%). Ska se om jag hinner avboka beställningen imorgon.

Tänker du avboka på grund av dårarna i denna tråd???
Om du inte tänker försörja dig på att göra storförstoringar så är G11 ett mycket bra val. Det finns tusentals fotografer runt om i världen som är nöjda med sina GXX-kameror, jag är en av dom.

Kolla mina bilder från New York, de är tagna med en G7. Det finns säkert de som ser brus och det är ju värre här på FS än svininfluensan.
 
Nöff-nöff

Bilderna jag har på den här sidan är mest sådana som går utmärkt att ta med en G11. Undantaget är den på Amanda, när hon hoppar i vattnet. Reaktionstiden hos en kompaktkamera är för lång för att den ska gå lika bra att ta med en kompakt som med den 40D som användes.

Jag har inte påstått att en G11 inte går att använda. Det beror helt på vad man ska ha den till. Dottern fick min. Hon tycker den är perfekt. Tokiga festbilder och skakiga videosnuttar på youtube har jag sett hon har åstadkommit. Hon upptäcker nya funktioner titt som tätt, som exempelvis den där kameran kan byta ut en färg mot en annan. Sånt kan inte mina systemkameror.
 
Måste hålla med Anders till stora delar, trots att han blandat in stenar i fickan och ljud som grisar ger ifrån sig i tråden.

Han har aldrig sagt/skrivit att det inte går att ta bra bilder liknande dem från en dslr i v i s s a situationer och motiv med Canons G-serie. Att dessa kompakter fixar det står över allt tvivel.

Han hävdar ju bara vilken typ av kamera han vill ha till hands. Och G-kompakten är inte hans val. Och det får vi väl respektera utan att hänvisa till hans album.

Jag skulle själv också velat haft en dslr i alla situationer. Men ännu finns inte den kompakt som har sådana reaktionstider kombinerad med en dslr:s annorlunda skärpedjup.

Men jag kör enligt devisen "bättre en kamera med än ingen alls" och är därför glad i min G10 eftersom jag inte alltid vill släpa på de "kvarnstenar" dslr i FF-format utgör under spontana promenader eller när jag vill känna mig "bekväm".

Går jag ut för enbart fotografera blir det självklart en dslr som gäller.

Sedan vill jag avliva myten om att G-seriens kameror inte skulle fixa megaförstoringar. Har en alldeles utmärkt print i 50x70 cm från en G10 plåtad i raw och interpolerad så att printen håller 300 dpi på blankt papper. Iso 80 och f/3.0 vid 1/400 sek konkurrerar bra med en dslr på c:a 8 mp.

Vid gatufoto är den också perfekt för mig i format, MEN jag får då räkna med att vissa situationer missas. Å andra sidan skulle jag missa andra långsammare situationer med en dslr eftersom den skulle skrämt motivet.

Fast oavsett vad jag eller Anders föredrar att använda så har väl var och en sina premisser när det gäller kameraval. Blir någon lyckligare av att att använda storformatare och magnesiumblixt eller hålkamera så är det deras premisser som gäller.

Själv sitter jag hursomhelst och är mycket nöjd över att G-serien finns för det är en massa bilder som jag aldrig skulle tagit utan den.

Så jag tror att majoriteten som skaffar sig en kamera ur G-serien blir väldigt nöjda med såväl bildresultat, byggkvalitet, att slippa dslr-logistik.

Men den som förväntar sig att den ska ersätta en dslr fullt ut blir besviken. Jag tycker kameratyperna kompletterar varandra.
 
Kolla här vad man kan göra med en G10:a. http://www.kenrockwell.com/canon/images/g10/gallery.htm Bilderna är inte bearbetade utan endast nedskalade, resten är fixat i kameran före tagning.

Självklart, i medljus och vackert väder kan man väl ta sånt med vilken kompakt som helst.
Varför tar de aldrig i motljus eller kontrastrikt blandljus?
Då... blir man inte lika nöjd, de skulle stå inne i stan, typ Stockholm en solig november/decemberdag, då skulle de få ae på utbrända högdagrar...
Det är G9 exv duktig på
 
Självklart, i medljus och vackert väder kan man väl ta sånt med vilken kompakt som helst.
Varför tar de aldrig i motljus eller kontrastrikt blandljus?
Då... blir man inte lika nöjd, de skulle stå inne i stan, typ Stockholm en solig november/decemberdag, då skulle de få ae på utbrända högdagrar...
Det är G9 exv duktig på

Vilken kamera har du som klarar allt? En sån vill jag också ha.
 
Korrupta filer

Har kör Canon G11 i över en månad och har flertalet gånger fått korrupta filer. Storlek 0k och självklart okänt filformat, foto som filmfil. Detta har aldrig tidigare hänt under de elva år jag kört digitalt. Någon som känner igen detta?
Självklart kör jag med RAW-format. Filmar i 640px.

Transcend 16GB SDHC Typ 6.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.